NANOSLIDE zgarnia nagrodę Materialica 2011
Dzięki innowacyjnej technologii NANOSLIDE silniki Mercedes-Benz będą w przyszłości jeszcze lżejsze, bardziej wydajne i odporne na zużycie. Umożliwia ona osiągnięcie perfekcyjnie gładkiej powierzchni gładzi cylindra i znaczne ograniczenie współczynnika tarcia tłoka. W uznaniu za to osiągnięcie Mercedes-Benz otrzymał nagrodę Materialica 2011.
Opracowana przez inżynierów Mercedes-Benz technologia NANOSLIDE wykorzystuje powłokę TWAS (twin-wire arc-sprayed coating), optymalizującą powierzchnię gładzi cylindrowych. Żelazo i węgiel roztapiane są w łuku elektrycznym, a następnie natryskiwane w postaci kropel - pod wpływem strumienia gazu - na wewnętrzne ścianki cylindrów. Tak powstaje nanokrystaliczna warstwa o ekstremalnie gładkiej powierzchni z drobnymi porami. W porównaniu do konwencjonalnych tulei pozwala ona na 50-proc. zmniejszenie tarcia pomiędzy tłokiem a gładzią cylindra, a dodatkowo wyróżnia się niezrównaną odpornością na ścieranie. Efekt? Jeszcze niższe zapotrzebowanie na paliwo oraz emisja szkodliwych spalin, a także lżejsze silniki.
Technologia NANOSLIDE otrzymała nagrodę Materialica Design + Technology Award 2011 w kategorii Surface&Technology. Wybitne jury, złożone z blisko 150 osób, w swojej ocenie uwzględniło m.in.: jakość projektu i wykonania, aspekt technologiczny i ekologiczny, dobór materiałów, funkcjonalność, możliwości produkcyjne oraz bezpieczeństwo. W tym roku nagrody Materialica zostały przyznane już po raz dziewiąty. Ceremonia ich wręczenia odbyła się podczas 14. targów Materialica (18-20 października 2011 r.).
Mercedes-Benz stosuje technologię NANOSLIDE już od pięciu lat w silnikach modeli ze stajni AMG. W 2011 roku trafiła ona również pod maski Mercedesów napędzanych 6-cylindrowymi motorami wysokoprężnymi.