Najnowsze rozwiązania techniczne w samochodach Mercedes-Benz Klasy C
Stuttgart. Cieszący się dużym powodzeniem Mercedes-Benz Klasy C - wyposażony w inteligentny napęd na cztery koła 4MATIC, nową generację silników czterocylindrowych oraz dalsze innowacje techniczne, najbezpieczniejszy pojazd w swojej klasie potwierdza pozycję lidera technologicznego w swoim segmencie rynku. Bezpieczeństwo, dynamika, komfort i satysfakcja kierowcy osiągają nowy wymiar dzięki technologii na najwyższym poziomie.
• 4MATIC: niezrównane bezpieczeństwo jazdy i przyczepność w każdej sytuacji
• Pięciogwiazdkowe bezpieczeństwo: znakomita ochrona pasażerów
• Silniki czterocylindrowe: maksymalna satysfakcja kierowcy przy minimalnym zużyciu paliwa
• DISTRONIC: tempomat z regulacją odstępu od poprzedzającego pojazdu - po raz pierwszy w Klasie C
• Bi-Xenon: najnowocześniejsze reflektory dla wszystkich modeli w wyposażeniu dodatkowym
Stuttgart. Cieszący się dużym powodzeniem Mercedes-Benz Klasy C - wyposażony w inteligentny napęd na cztery koła 4MATIC, nową generację silników czterocylindrowych oraz dalsze innowacje techniczne, najbezpieczniejszy pojazd w swojej klasie potwierdza pozycję lidera technologicznego w swoim segmencie rynku. Bezpieczeństwo, dynamika, komfort i satysfakcja kierowcy osiągają nowy wymiar dzięki technologii na najwyższym poziomie. Od chwili wprowadzenia Klasy C na rynek przed około dwoma laty już 760.000 kierowców wybrało Mercedesa z tej właśnie serii.
Permanentny napęd na cztery koła 4MATIC, który od kilku lat sprawdza się znakomicie w Klasie E, oferowany będzie przez firmę Mercedes-Benz od jesieni 2002 roku po raz pierwszy w Klasie C. Dzięki znakomitemu współdziałaniu seryjnego układu stabilizacji toru jazdy ESP® oraz elektronicznej kontroli przyczepności 4ETS, system ten wspomaga kierowcę w sytuacjach krytycznych. W niesprzyjających warunkach atmosferycznych, tj. w razie lodu, śniegu lub mokrej nawierzchni, przy ruszaniu, przyspieszaniu oraz przy jeździe po nierównej nawierzchni nowe modele Klasy C z napędem 4MATIC osiągają jeszcze lepszą przyczepność i dynamikę.
Równocześnie system 4ETS zapewnia komfort jazdy typowy dla Mercedesów, ponieważ nie wykorzystuje blokad mechanizmu różnicowego, które są stosowane w innych samochodach osobowych z napędem na cztery koła i niekorzystnie wpływają na komfort jazdy oraz prowadzenie pojazdu. W przypadku 4ETS hamowane są indywidualnie koła obracające się zbyt szybko, a równocześnie moment obrotowy kierowany jest na koła o dobrej przyczepności. Elektroniczna kontrola przyczepności daje tym samym efekt równy działaniu trzech blokad mechanizmu różnicowego. Jednostopniowa przekładnia rozdzielcza przenosi moment obrotowy silnika na oś przednią i tylną w proporcji 40 : 60.
Mercedes-Benz oferuje innowacyjny napęd 4MATIC do limuzyny i modelu T samochodów C 240 i C 320 w wersji V6. Modele z napędem 4MATIC są seryjnie wyposażone w pięciobiegową automatyczną skrzynię przekładniową.
Pięciogwiazdkowe bezpieczeństwo: znakomita ochrona pasażerów
Wyniki aktualnych crashtestów według europejskiej normy NCAP (New Car Assessment Programme) ponownie dowodzą, że auta Mercedes-Benz Klasy C zapewniają najwyższy poziom bezpieczeństwa w tym segmencie rynku. Z tego powodu organizacja Euro-NCAP wyróżnia Klasę C pięcioma gwiazdkami, najwyższą oceną w testach tego rodzaju. Obecnie tylko dwa pojazdy osiągają ten wzorcowy rezultat.
Tym samym potwierdzona została innowacyjna koncepcja bezpieczeństwa Klasy C, która odpowiada najnowszym wynikom prac badawczych firmy DaimlerChrysler nad okolicznościami wypadków, a tym samym zapewnia pasażerom i kierowcy najwyższy poziom ochrony dostosowanej do realiów ruchu drogowego dnia codziennego. Do seryjnego wyposażenia Klasy C należą m.in. adaptacyjne poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera obok, które rozwijają się w dwóch etapach w zależności od siły uderzenia podczas wypadku, poduszki boczne i okienne, napinacze pasów bezpieczeństwa, ograniczniki siły pasów bezpieczeństwa, automatyczne rozpoznawanie miejsca dla dziecka, a obecnie również bardziej rozwinięte ostrzeżenie o pasach bezpieczeństwa. Również struktura przedniej części nadwozia Mercedesa w wersji limuzyna jest dostosowana do rzeczywistych warunków występujących w razie wypadku i wyposażona w trójstopniowy system ochronny, który skutecznie działa w zależności od siły uderzenia. Dzięki temu Klasa C zapewnia możliwie najlepszą ochronę pasażerów i kierowcy w razie kolizji zdarzających się najczęściej przy średnich prędkościach.
Nowe silniki czterocylindrowe: więcej mocy, większa dynamika, mniejsze zużycie paliwa
Nowe czterocylindrowe silniki benzynowe zastosowane w Klasie C wyróżniają się unikalnym systemem TWINPULSE, który jako pierwszy łączy w sobie różne technologie, np. doładowanie sprężarkowe, chłodzenie powietrza doładowującego, płynnie regulowane wałki rozrządu, technikę czterozaworową, wałki wyrównawcze Lanchester oraz adaptacyjną dynamikę napędu. Dzięki temu - przy niewielkim zużyciu paliwa - system ten zapewnia satysfakcję kierowcy, spokojną pracę silnika zbliżoną do jednostek sześciocylindrowych, a tym samym jeszcze większy, typowy dla Mercedesa komfort na długich trasach.
Gama jednostek napędowych rozciąga się do 105 kW / 143 KM w modelu C 180 KOMPRESSOR do 141 kW / 192 KM w modelu C 230 KOMPRESSOR, który oferowany jest przez Mercedes-Benz jedynie w wersji Sportcoupé Klasy C. Przy momencie obrotowym wyższym o 15% model C 180 KOMPRESSOR (limuzyna) wykazuje w cyklu NEFZ w porównaniu z poprzednim modelem mniejsze o jeden litr zużycie paliwa na 100 kilometrów. W modelu C 200 KOMPRESSOR (120 kW / 163 KM) zużycie paliwa obniżyło się w stosunku do poprzedniego silnika czterocylindrowego o 0,6 l/100 km, zaś w przypadku modelu C 230 KOMPRESSOR o 0,7 l/100 km.
Równie znakomite są osiągi nowych silników Klasy C, która tym samym podkreśla swoje dynamiczne ambicje również w modelach czterocylindrowych. Model C 180 KOMPRESSOR (limuzyna) przyspiesza od 0 do 100 km/h zaledwie w 9,7 sekundy. Jest to wynik o 1,3 sekundy lepszy od poprzedniego. Prędkość maksymalna wynosi 223 km/h, czyli o 13 km/h więcej niż dotychczas.
Przy rocznej sprzedaży 130.000 pojazdów Klasy C z silnikami czterocylindrowymi i średnim przebiegu rocznym każdego pojazdu rzędu 40.000 kilometrów seryjny montaż nowego, oszczędnego napędu z systemem TWINPULSE daje w skali Europy kalkulacyjną oszczędność ponad 47,8 milionów litrów benzyny.
Automatyczna kontrola odstępu: komfort ze znakiem plus zapewnia DISTRONIC
Po raz pierwszy jesienią 2002 roku również w tej klasie pojazdów dostępny stanie się DISTRONIC - innowacyjny tempomat z regulacją odstępu od poprzedzającego pojazdu. System ten pochodzący z aut Mercedes-Benz Klasy CL, SL, S oraz E rozpoznaje poprzedzające pojazdy przy pomocy czujnika radarowego i na podstawie odbitych sygnałów oblicza odstęp oraz względną prędkość obydwu pojazdów. Jeżeli odległość od poprzedzającego pojazdu zmniejsza się, to DISTRONIC automatycznie spowalnia pojazd i w razie potrzeby przyhamowuje, aby wymagany odstęp został zachowany. Po ponownym zwiększeniu się odstępu system przyspiesza do uprzednio nastawionej prędkości zadanej. Na centralnym wyświetlaczu tablicy wskaźników kierowca może wybrać opcję informującą go stale o zadanym i rzeczywistym odstępie od pojazdu jadącego przed nim. Tempomat z regulacją odstępu od poprzedzającego pojazdu jest w Klasie C dostępny jako opcja dla limuzyny i modelu T.
Zintegrowane reflektory ksenonowe: większe bezpieczeństwo jazdy nocą
Najnowocześniejsze systemy, które dotychczas dostępne były jedynie w najdroższych modelach marki Mercedes-Benz, zwiększają obecnie bezpieczeństwo o komfort jazdy w Klasie C. Zintegrowane reflektory ksenonowe obejmujące światła mijania i drogowe dają w porównaniu z tradycyjnymi żarówkami H7 o 180% większe natężenie światła, przez co poprawiają jeszcze bardziej bezpieczeństwo jazdy w nocy. Mercedes-Benz oferuje światła tego rodzaju jako opcję do pojazdów Klasy C w wersji Limuzyna, kombi oraz Sportcoupé. Pakiet wyposażenia Bi-Xenon obejmuje ponadto dynamiczną regulację zasięgu świateł i wysokociśnieniowe spryskiwacze.
Szyby rozpraszające o układzie optycznym z bezbarwnego tworzywa oraz specjalny układ soczewek migacza to dodatkowe elementy wzornicze w modelach z reflektorami
Bi-Xenon, które podkreślają techniczne i awangardowe akcenty w wyglądzie Klasy C.
Nowe modele 4MATIC Klasy C: nowy wymiar bezpieczeństwa jazdy i doskonała przyczepność
• Stały napęd na cztery koła dla modeli sześciocylindrowych C 240 i C 320
• Połączenie z ESP® zapewnia maksymalną stabilność toru jazdy
• Elektroniczny system kontroli przyczepności zamiast blokad mechanizmu różnicowego
• Dynamika i komfort jazdy charakterystyczny dla marki Mercedes-Benz
• Pięciobiegowa automatyczna skrzynia przekładniowa jako wyposażenie seryjne
Maksymalne bezpieczeństwo bierne, niezrównane bezpieczeństwo czynne, sportowa dynamika i wysoki komfort - oto wyróżniające cechy Mercedesów Klasy C, które od chwili wprowadzenia tej serii na rynek przed mniej więcej dwoma laty docenione zostały już przez około 760.000 użytkowników.
Wzorcowe parametry trakcyjne uzupełnione zostaną przez firmę DaimlerChrysler od jesieni 2002 roku o bardzo sprawny układ napędu na cztery koła, którego nazwa stanowi od lat synonim nowej jakości w technice napędów: 4MATIC.
Stały napęd na cztery koła - dostępny dla limuzyny i modelu kombi sześciocylindrowych samochodów C 240 i C 320 - ESP - współpracuje z układem stabilizacji toru jazdy ESP®. Dzięki inteligentnemu połączeniu obu systemów Klasa C znów wyprzedza wszystkich i wyznacza trendy w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego (ESP®) oraz przyczepności (4MATIC).
Niezrównane bezpieczeństwo jazdy w każdej sytuacji
4MATIC ujawnia swoje zalety nie tylko w razie niesprzyjających warunków atmosferycznych, deszczu, śniegu, czy gołoledzi. Elektronicznie sterowany napęd na cztery koła zapewnia lepszą stabilność toru jazdy również przy ruszaniu, przyspieszaniu, szybkim pokonywaniu zakrętów oraz na złej nawierzchni. Pomaga kierowcy lepiej panować nad pojazdem w sytuacjach krytycznych. Ponadto przy jeździe z przyczepą 4MATIC zapewnia dodatkowe rezerwy przyczepności.
Wspomniane wzorcowe własności jezdne łączą się w nowych modelach Klasy C wyposażonych w napęd 4MATIC z typowym dla Mercedesów komfortem. Gwarantuje to z jednej strony specjalna konstrukcja osi przedniej i tylnej, a z drugiej strony odpowiedni dobór i precyzyjna regulacja resorów i amortyzatorów modeli z napędem na cztery koła, która w znacznym zakresie odpowiada regulacjom w modelach z napędem na tylne koła. Dalszym punktem poprawiającym komfort wersji 4MATIC jest rezygnacja z tradycyjnych blokad mechanizmu różnicowego, które w innych samochodach z napędem na cztery koła pogarszają sterowność i utrudniają prowadzenie pojazdu.
Automatyczne impulsy hamujące zwiększają przyczepność
Zamiast blokad mechanizmu różnicowego napęd 4MATIC korzysta z systemu elektronicznej kontroli przyczepności 4ETS, który jest uzupełnieniem układu stabilizacji toru jazdy ESP®. Włącza się automatycznie, gdy jedno lub kilka kół traci przyczepność. W takich przypadkach system 4ETS automatycznie hamuje indywidualnie koła tracące przyczepność i równocześnie zwiększa moment napędowy dla kół o wystarczającej przyczepności. Dzięki sekundowym impulsom hamującym uzyskiwany jest efekt równy działaniu trzech blokad mechanizmu różnicowego.
1. Oś tylna: jeżeli jedno koło obraca się zbyt szybko, jest hamowane i moment napędowy odpowiadający momentowi hamującemu przenoszony jest na drugie tylne koło. Odpowiada to działaniu tylnej blokady.
2. Oś przednia: ta sama zasada co dla osi tylnej obowiązuje również dla kół przednich, a zatem 4ETS zastępuje też przednią blokadę.
3. Blokada centralna: jeżeli obydwa koła tylnej osi obracają się zbyt szybko, są hamowane równocześnie, zaś przekładnia rozdzielcza napędu 4MATIC wyrównuje różnice obrotów między osią przednią i tylną. W taki sposób system 4ETS spełnia rolę centralnej blokady mechanizmu różnicowego.
Układ napędu na cztery koła w Klasie C jest wyregulowany w taki sposób, że moment napędowy rozdzielany jest na oś przednią i tylną w proporcji 40 : 60. Inżynierowie w firmie DaimlerChrysler świadomie projektują modele Klasy C z napędem na cztery koła z „akcentem” na oś tylną, ponieważ taki podział momentu obrotowego gwarantuje najbezpieczniejsze zachowanie się pojazdu, również przy wysokich prędkościach.
Kontrola przyczepności w zależności od prędkości jazdy
Ponadto automatyczne impulsy hamulcowe systemu 4ETS zależne są od prędkości pojazdu:
• Przy niskich prędkościach interwencja w postaci hamowania możliwa jest w odniesieniu do wszystkich kół. W ten sposób 4ETS osiąga działanie trzech blokad i zapewnia maksymalną przyczepność.
• W zakresie średnich prędkości hamowanie koła nieobracającego się zbyt szybko jest ograniczone, aby nie zmniejszać stabilności toru jazdy.
Jeżeli obydwa tylne koła stracą przyczepność, są hamowane synchronicznie. Stabilność toru jazdy ma w tym zakresie prędkości większe znaczenie niż przyczepność.
• Przy dużych prędkościach system 4ETS hamuje obydwa tylne koła jednakowo, nawet jeżeli tylko jedno z nich straciło przyczepność. Równocześnie system rezygnuje z hamowania osi przedniej, aby zapewniona była jak najlepsza stabilność toru jazdy.
Podobnie jak przy wszystkich systemach bezpieczeństwa czynnego w samochodach Mercedes-Benz, również przy napędzie 4MATIC kierowca dowiaduje się natychmiast, że zbliża się do strefy krytycznej. Na tablicy wskaźników zaczyna wtedy świecić żółta lampka ostrzegawcza. Jest to jednoznaczny sygnał wzywający kierowcę do przystosowania sposobu jazdy do panujących warunków drogowych.
Najnowocześniejsze systemy dynamiki w idealnej harmonii
System kontroli przyczepności 4ETS stanowi w modelach 4MATIC obok regulacji poślizgu kół napędowych (ASR) integralną część elektronicznego układu stabilizacji toru jazdy (ESP®), który przy pomocy szeregu czujników nie tylko rejestruje prędkość obrotową kół, ale również wychylenie przednich kół podczas pokonywania zakrętów, ruch obrotowy oraz przyspieszenie poprzeczne pojazdu. Na podstawie tych danych mikrokomputer oblicza maksymalną prędkość, która jest dopuszczalna przy wybranym kierunku jazdy.
Jeżeli zamierzone rzeczywiste wartości przekraczają zapisane w pamięci wartości zadane, włącza się automatyczny proces regulacji i pojazd przywracany jest na bezpieczny tor jazdy. Odbywa się to poprzez indywidualnie ukierunkowane impulsy hamujące jedno lub kilka kół oraz/lub zmniejszenie siły napędowej. W ten sposób system ESP® rozpoznaje i koryguje zarówno błędy w kierowaniu pojazdem, jak i poślizgi na skutek gołoledzi, deszczu, złego stanu nawierzchni oraz innych niekorzystnych warunków drogowych, które w przeciwnym razie nie dawałyby większych szans kierowcy na utrzymanie pojazdu na drodze. Układ ESP® jest aktywny w całym zakresie prędkości, a zatem również w trakcie przyspieszania, toczenia się pojazdu bez napędu oraz hamowania.
Znakomite współdziałanie systemów ESP® i 4ETS z stałym napędem na cztery koła sprawia, że nowe modele 4MATIC - C 240 i C 320 - nie tylko zaliczane są do najbezpieczniejszych samochodów w swojej Klasie, ale wyznaczają też nowy wymiar dynamiki.
Silnik V6, automatyczna skrzynia biegów i przekładnia rozdzielcza
Głównym elementem układu napędowego 4MATIC jest jednostopniowa przekładnia rozdzielcza z otwartym centralnym mechanizmem różnicowym, która zapewnia wyrównywanie obrotów między osiami pojazdu. Jest bezpośrednio połączona z automatyczną skrzynią biegów i wraz z silnikiem V6, przekładnią hydrokinetyczną i przekładnią osi przedniej tworzy kompletną jednostkę napędową. Przekładnię osi przedniej opracowali inżynierowie jako tzw. „Hang-on-Unit”. Przekładnia wisi, zajmując bardzo niewiele miejsca w silnikowej misce olejowej nowej konstrukcji. Prawidłowe połączenia między przekładnią rozdzielczą i przekładnią osi przedniej zapewnia wał przegubowy Cardana.
Napęd przedniej osi odbywa się poprzez wyciszone koła zębate czołowe, które równocześnie pełnią rolę pompy olejowej, zapewniając smarowanie przekładni rozdzielczej. W osi tylnej pracuje przekładnia znana z modeli z tylnym napędem, która z jednostką napędową sprzężona jest za pośrednictwem skróconego wału przegubowego.
Nowa konstrukcja osi przedniej z kolumnami McPhersona
Napęd na cztery koła wymagał nowej konstrukcji osi przedniej. System potrójnych wahaczy nośnych zastąpiła w modelach 4MATIC zmodyfikowana oś przednia systemu McPhersona, która wyróżnia się nowymi wahaczami poprzecznymi z kutej stali oraz kutą zwrotnicą. Karoserię w strefie osi przedniej inżynierowie firmy Mercedes unieśli o dziesięć milimetrów, aby zwiększyć prześwit dla modeli z napędem 4MATIC. Precyzyjny zębatkowy mechanizm kierowniczy pozostał co prawda bez zmian, ale przekładnia kierownicza przesunięta jest do tyłu, co wymagało też zmiany kształtu i długości drążków kierowniczych.
Oś tylna nowych modeli 4MATIC Klasy C posiada opatentowaną konstrukcję z zespołami 5 wahaczy, która pod względem bezpieczeństwa, dynamiki i komfortu nadal nie ma sobie równych.
Karoseria w stanie surowym zmodyfikowana dla modeli 4MATIC
Modele C 240 4MATIC i C 320 4MATIC produkowane są przez firmę DaimlerChrysler w zakładzie w Bremie. Już na etapie wykonywania stanu surowego karoserie dla samochodów z napędem na cztery koła podążają własną drogą, ponieważ układ napędowy wymaga pewnych modyfikacji w konstrukcji karoserii.
Przykłady:
• Aby uzyskać miejsce dla przednich wałów napędowych, wykonywane są wycięcia w przednich podłużnicach, a w strefie otworów wstawiane są dodatkowe elementy wzmacniające.
• Konsole są wzmocnione i dopasowane do specjalnych amortyzatorów 4MATIC.
• Zintegrowane łoże silnika, przekładni i osi przedniej stanowi nową konstrukcję, która jest również specjalnie opracowana pod kątem cech szczególnych napędu na cztery koła. Zmiany w stosunku do rozwiązań tego elementu dla modeli z napędem tylnej osi są konieczne z powodu zmienionego położenia wahaczy poprzecznych, stabilizatora skrętnego i układu kierowniczego, a także z powodu dodatkowego miejsca potrzebnego dla wałów napędowych osi przedniej. Zintegrowane łoże jest w modelach 4MATIC wykonane z blachy stalowej.
• Tylne łoże silnika zostało wyposażone między tunelem i podłogą główną w dodatkową blachę łączącą.
Silniki sześciocylindrowe o mocy 170 i 218 KM
Dwa sześciocylindrowe silniki o wysokim momencie obrotowym gwarantują w nowych modelach 4MATIC Klasy C znakomite osiągi i dynamikę ku satysfakcji użytkownika. Do wyboru są dwie jednostki napędowe: silnik V6 o pojemności skokowej 2,6 litra o mocy 125 kW / 170 KM i maksymalnym momencie obrotowym 240 Nm oraz silnik 3,2 l modelu C 320, który ma moc 160 kW / 218 KM i osiąga moment obrotowy 310 Nm.
Obydwa silniki łączone są w modelach 4MATIC Klasy C seryjnie z elektronicznie sterowaną, pięciobiegową automatyczną skrzynią przekładniową.