Najbardziej innowacyjny koncern samochodowy minionej dekady
Po raz dziesiąty przyznano prestiżowe nagrody AutomotiveINNOVATIONS Award za nowatorskie osiągnięcia w dziedzinie przemysłu samochodowego. Do nagrodzonych należy koncern Volkswagen, którego uhonorowano jako "Najbardziej innowacyjny koncern samochodowy roku 2015", a także przyznając nagrodę specjalną dla "Najbardziej innowacyjnego koncernu samochodowego minionej dekady". Konstruktorom z koncernu Volkswagen przypadły też pierwsze miejsca w kategoriach "Pojazdy zintegrowane z siecią", "Samochody koncepcyjne", "Napędy tradycyjne" oraz "Systemy bezpieczeństwa". AutomotiveINNOVATIONS Award jest przyznawana corocznie przez Center of Automotive Management (CAM) we współpracy z firmą doradczą PricewaterhouseCoopers (PwC).
Koncern Volkswagen wyróżnia się wysoką kompetencją w dziedzinie technologii i posiada szeroką paletę innowacyjnych marek. Potwierdza to badanie instytutu CAM, wskazujące Volkswagena jako najbardziej innowacyjny koncern samochodowy świata oraz podkreślające nowatorskie działania koncernu w ciągu ostatnich 10 lat. W oficjalnym uzasadnieniu CAM i PwC dla przyznanej nagrody, czytamy: „W ciągu ostatnich 10 lat koncern Volkswagen przedstawił 1251 pojedynczych innowacji, w tym 212 na skalę światową. Są wśród nich tak wyjątkowe, jak odznaczający się ogromnym zaawansowaniem technicznym model Volkswagen XL11, czy Bugatti Veyron2 – najmocniejszy i najszybszy samochód produkowany seryjnie, reflektory Matrix w technologii LED – stosowane w Audi, a także pierwsza pracująca na sucho 7-biegowa, dwusprzęgłowa skrzynia biegów wytwarzana na masową skalę”.
Profesor dr Ulrich Hackenberg, członek zarządu do spraw rozwoju technicznego Audi AG oraz ds. rozwoju wszystkich marek koncernu Volkswagen stwierdził podczas uroczystości wręczenia nagrody: „Dzielę to wyróżnienie z 600 tysiącami pracowników wszystkich 12 marek koncernu Volkswagen w Niemczech i na całym świecie, we wszystkich fabrykach. To oni tworzą oblicze przyszłej motoryzacji – ich techniczna kompetencja, wielka kreatywność i wzorowa jakość pracy sprawiają, że koncern Volkswagen jest w świecie motoryzacji liderem we wprowadzaniu nowych rozwiązań”.
Dr Heinz-Jakob Neußer, członek zarządu do spraw rozwoju marki Volkswagen i kierownik zespołu ds. rozwoju napędów powiedział: „Zdolność przedsiębiorstwa do stosowania innowacji jest kluczem do sukcesu. Nadal będziemy rozbudowywać naszą wiodącą pozycję w dziedzinie nowych technologii i także w przyszłości będziemy mierzyć się z nowymi wyzwaniami, prezentując produkty zgodne z polityką zrównoważonego rozwoju”.
Odznaczenie w kategorii „Napędy tradycyjne” koncern Volkswagen zdobył jako najlepszy producent. Doceniono powszechne zastosowanie tak innowacyjnych rozwiązań, jak system start-stop czy system odzyskiwania energii, dzięki którym silniki mogą być oszczędniejsze średnio o 14%. Różne rodzaje wydajnych jednostek napędowych znajdują ponadto szybko masowe zastosowanie we wszystkich markach koncernu.
W kategorii „Systemy bezpieczeństwa” Volkswagen również potwierdził swoją wiodącą rolę, stosując liczne systemy asystujące kierowcy oraz poprawiające bezpieczeństwo. Wiele innowacyjnych rozwiązań zastosowano w nowym Audi Q7. Zaliczają się do nich np.: system Night Vision Assist i system Cross - traffic Assist poprawiający bezpieczeństwo, gdy auto znajduje się na skrzyżowaniu (chroni przed zderzeniem z innym pojazdem, gdy samochód zamierza skręcić w lewo i porusza się z niską prędkością). Poza tym doceniono systemy, w które wyposażono nowego Passata, jak np. pierwszy na świecie Emergency-Assist oraz nowy system Trailer Assist, który ułatwia manewrowanie autem ciągnącym przyczepę.
Z raportu CAM wynika, że także w dziedzinie „Pojazdów zintegrowanych z siecią” Volkswagen przedstawił najwięcej nowych rozwiązań. Większość z nich dotyczyła nowoczesnych sposobów obsługi i prezentacji danych, jak np. Virtual Cocpit w Audi TT. Pozytywnie oceniono system obsługi poszczególnych funkcji zastosowany w studyjnym Volkswagenie Golfie R Touch – zamiast tradycyjnych rozwiązań do obsługi wykorzystano w nim liczne ekrany dotykowe.
Badanie CAM pozytywnie ocenia też osiągnięcia Volkswagena w kategorii „Pojazdy koncepcyjne/nadwozia”. Nowy Passat, dzięki zastosowaniu metali lekkich do budowy karoserii i elementów zawieszenia jest do 85 kg lżejszy niż jego poprzednik. W wypadku Audi Q7 zastosowanie stali o wzmocnionej wytrzymałości oraz aluminium zaowocowało zmniejszeniem masy auta aż o 325 kg. Doceniono także studyjne Audi TT Sportback, łączące cechy samochodu sportowego i czterodrzwiowego coupe.
Center of Automotive Management (CAM) w Bergisch-Gladbach jest niezależnym instytutem zajmującym się badaniami nad pojazdami samochodowymi oraz transportem i przeprowadza co roku w tej dziedzinie, we współpracy z PricewaterhouseCoopers (PwC), zakrojone na szeroką skalę badania. W tegorocznej analizie uwzględniono 18 koncernów samochodowych operujących globalnie, produkujących auta 53 marek. Od 10 lat CAM, na podstawie technicznych innowacji, bada trendy i dziedziny, w których globalne koncerny samochodowe wprowadzają najwięcej nowych rozwiązań.
1 Volkswagen XL 1: zużycie paliwa w l/100 km: 0,9 (w cyklu mieszanym), zużycie prądu w kWh/100 km: 7,2 (w cyklu mieszanym); emisja CO2 w g/km: 21 (w cyklu mieszanym), klasa efektywności: A+
2 Bugatti Veyron: zużycie paliwa w l/100 km: 24,9 (w cyklu mieszanym), emisja CO2 w g/km: 596 (w cyklu mieszanym), klasa efektywności: G