Mitsubishi opracowało nowy materiał pokrycia kabiny pasażerskiej
Firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) opracowała nowy materiał pokrycia wewnętrznych powierzchni kabiny pasażerskiej, łączący politereftalan etylenu (PET) oraz włókna bawełny. Materiał będzie nowym dodatkiem do linii „zielonych plastików” (Green Plastic), czyli technologii oryginalnych materiałów koncernu MMC pochodzenia roślinnego. Produkt w pierwszej kolejności posłuży do pokrycia siedzeń pojazdów, a rozpoczęcie produkcji masowej zaplanowano latem tego roku.
W materiałach pokrywających wewnętrzne powierzchnie w pojazdach zwykle stosowano materiały pochodzenia naftowego, takie jak włókna PET, ze względu na ich wytrzymałość i odporność na spalanie. W podstawę z włókien PET nowego pokrycia wpleciono teraz włókna bawełny, które są powszechnie wykorzystywanym materiałem naturalnym przyczyniającym się do obniżania emisji CO2 i ochrony zasobów ropy naftowej.
Materiał ten zachowuje najwyższe standardy przewidziane dla podzespołów motoryzacyjnych dzięki swojej oryginalnej strukturze, a także za sprawą odporności na spalanie, typowej dla włókien bawełny. Materiał może więc być wykorzystywany nie tylko w przypadku siedzeń, ale także podsufitki i elementów dekoracyjnych. Z uwagi na fakt, iż bawełna jest materiałem łatwym do pozyskania, nowy rodzaj pokrycia wnętrza będzie wykorzystywany w samochodach różnego typu.
Wstępne badania potwierdziły, iż emisja CO2 w pełnym cyklu życia (od pozyskania surowców do utylizacji) została zredukowana o 20% w porównaniu z konwencjonalnymi produktami (PET 100%). *1
Dążąc do zatrzymania efektu globalnego ocieplenia i spowolnienia wykorzystywania rezerw ropy naftowej, firma MMC kontynuuje prace badawczo-rozwojowe nad technologią „zielonych plastików”, która zastąpi materiały pochodzenia naftowego wykorzystywane obecnie w przypadku podzespołów motoryzacyjnych.
Dzięki będącym już w produkcji masowej produktom takim jak:
1. materiał wykończeniowy wnętrza z włókien bambusa i polibursztynianu butylenu (PBS)”,
2. maty podłogowe z włókien PTT (Politereftalan trimetylenu)” czy
3. żywica fenolowa z płynnego drewna”
koncern MMC będzie nadal rozwijał zaawansowane technologie mając na celu stopniowe zwiększanie udziału części przeznaczonych do powtórnego przetwarzania.
*1: Materiały pochodzenia roślinnego o zerowej emisji CO2 (emisja CO2 w procesie spalania rośliny jest równoważona przez ilość CO2 absorbowanego podczas fotosyntezy innej rośliny podczas jej wzrostu) emitują mniej CO2 w cyklu życia produktu niż materiały pochodzenia naftowego.