MICHELIN Pilot Super Sport - najszybsza opona świata
Michelin wprowadza na rynek oponę Pilot Super Sport opracowaną specjalnie dla seryjnie produkowanych samochodów sportowych oraz pojazdów tuningowanych, o ultrawysokich osiągach. W konstruowaniu opony wzięli udział inżynierowie Porsche, BMW i Ferrari. MICHELIN Pilot Super Sport są przeznaczone zarówno do codziennej jazdy po drogach publicznych, jak i torach wyścigowych. Opony testowano według standardów jakościowych i bezpieczeństwa przyjętych w lotnictwie.
Nowa opona Michelin trafi na pierwsze wyposażenie między innymi: nowych modeli BMW M5 i M6, Ferrari F458 Italia, Porsche TURBO S oraz Koenigsegg Agera.
Podczas konstruowania opony MICHELIN Pilot Super Sport, wykorzystano wszystkie nowatorskie technologie, które umożliwiły Michelin zdobycie 13 z rzędu zwycięstw w 24-godzinnych wyścigach Le Mans.
Rozwiązania wykorzystane w Michelin Pilot Super Sport:
- opasanie z włókna aramidowego Twaron
- dwu-mieszankowa konstrukcja bieżnika Bi-Compound
- technologia zmiennego kształtu kontaktu opony z podłożem Variable Compact Patch 2.0
Twaron - bardziej wytrzymały od stali
W konstrukcji opony wykorzystano włókno aramidowe wysokiej gęstości Twaron gwarantujące wyjątkową stabilność opony przy dużych prędkościach. Włókno aramidowe używane jest także do produkcji wyczynowego sprzętu sportowego jak rakiety do tenisa, kadłuby jachtów czy rowery górskie a także stosowane w aeronautyce czy w wojskowych kamizelkach ochronnych.
Twaron gwarantuje wyjątkową stabilność opony przy dużych prędkościach. Dzięki odporności na zmienne naprężenia, opasanie aramidowe zaciska czoło bieżnika bardziej niż barki opony. W rezultacie siła odśrodkowa jest efektywniej opanowywana i nacisk na podłoże jest rozkładany jeszcze bardziej równomiernie.
Główną cechą włókna aramid Twaron jest też jego wysoka wytrzymałość na rozciąganie przy niskiej masie. Próbka Twaronu jest pięciokrotnie bardziej wytrzymała od próbki stali o tej samej masie.
Bieżnik Bi-Compound
Bieżnik składający się z dwóch rodzajów mieszanki to innowacja technologiczna oryginalnie opracowana na potrzeby opon wyścigowych.
Strona zewnętrzna bieżnika jest wykonana z unikalnego, wzmocnionego sadzą elastomeru (opracowanego specjalnie na Le Mans 24 Hours), który zapewnia wyjątkową wytrzymałość opon w zakrętach.
Natomiast wewnętrzna strona bieżnika, wykonana z elastomeru najnowszej generacji, charakteryzującego się dużą przyczepnością, pozwala oponie (na mokrej nawierzchni) rozcinać film wodny i zapewnia przyczepność poprzez przyleganie do najmniejszych nierówności drogi.
Variable Contact Patch 2.0
Dzięki zastosowaniu najnowszego oprogramowania do cyfrowej symulacji konstruktorzy Michelin doprowadzili do tego, że siły nacisku i w konsekwencji temperatura są rozkładane bardziej równomiernie na całym obszarze kontaktu z podłożem. Mimo tego, że kształt powierzchni kontaktu opony z podłożem zmienia się na zakrętach, to obszar gumy pozostający na nawierzchni pozostaje taki sam. Dzięki stałej powierzchni kontaktu opon z nawierzchnią uzyskuje się niezmienną przyczepność opon podczas pokonywania zakrętów.
Nad oponą MICHELIN Pilot Super Sport pracowali wspólnie inżynierowie Porsche, BMW M i Ferrari. Oprócz nagrody Ferrari Technology Award przyznanej oponie w 2010 r. MICHELIN Pilot Super Sport już otrzymała homologacje Ferrari (na modele 458 Italia i 599 GTO) i BMW Alpiny (dla modelu B5).
Aby zapewnić, że ta opona najnowszej generacji spełnia najwyższe normy bezpieczeństwa, Michelin przyjął takie same marginesy bezpieczeństwa jak te stosowane w lotnictwie cywilnym. Podczas testów MICHELIN Pilot Super Sport przebyła łącznie 50 000 km w najbardziej ekstremalnych warunkach, wytrzymując ekstremalne obciążenia równe dwukrotnej nośności auta.
Na potrzeby każdego z producentów pojazdów, z którymi Michelin współpracuje, opona została także poddana testom, podczas których przebyła dystans ponad 10 000km w warunkach niskiej przyczepności.
Ponadto w teście przeprowadzonym w 2010 r. przez niezależną organizację TÜV SÜD Automotive na oponach w rozmiarach 245/40 ZR 18 Y i 235/35 ZR 19 Y opona MICHELIN Pilot Super Sport pokonała pięć opon wiodących konkurentów pod względem prędkości i przyczepności
Podczas wspólnych prac konstrukcyjnych z producentami samochodów MICHELIN Pilot Sport przeszła 1000 godzin testów przy prędkości przekraczającej 300 km/h, czym udowodniła niezrównaną wytrzymałość przy dużych prędkościach.
Dostępne rozmiary opon
Opona MICHELIN Pilot Super Sport uzupełnia gamę opon sportowych. Przeznaczona na rynek wymiany, dostępna w pięciu średnicach osadzenia zostanie wkrótce uzupełniona przez liczne homologacje producentów pojazdów jako ogumienie na oryginalne wyposażenie.
18 cali:
225/45 ZR 18 (95 Y) XL
245/45 ZR 18 (100 Y) XL
245/40 ZR 18 (97 Y) XL
265/40 ZR 18 (101 Y) XL
19 cali:
225/40 ZR 19 (93 Y) XL
225/35 ZR 19 (88 Y) XL
235/35 ZR 19 (91 Y) XL
245/35 ZR 19 (93 Y) XL
255/35 ZR 19 (96 Y) XL
265/30 ZR 19 (93 Y) XL
275/35 ZR 19 (100 Y) XL
275/30 ZR 19 (96 Y) XL
295/30 ZR 19 (100 Y) XL
305/30 ZR 19 (102 Y) XL
20 cali:
235/35 ZR 20 (92 Y) XL K1
255/35 ZR 20 OPEN ZR
275/35 ZR 20 OPEN ZR
275/30 ZR 20 OPEN ZR
285/30 ZR 20 (99 Y) XL K1
285/30 ZR 20 OPEN ZR
285/25 ZR 20 (93 Y) XL
295/35 ZR 20 (101 Y) K1
295/25 ZR 20 (95 Y) XL
315/35 ZR 20 (110 Y) XL K1
345/30 ZR 20 (106 Y)
21 cali:
255/30 ZR 21 (93 Y) XL
265/30 ZR 21 OPEN ZR
295/30 ZR 21 OPEN ZR
295/25 ZR 21 (96 Y) XL
22 cale:
235/30 ZR 22 OPEN ZR
265/30 ZR 22 OPEN ZR