Michelin i Dakar 2011
MICHELIN bierze udział w Rajdzie Dakar 2011 wraz ze swoimi partnerami, którymi są KTM, BMW, Aprilia i Yamaha. Łącznie w Rajdzie Dakar 2011 startuje 183 motocykli, a 70 proc z nich będzie wyposażonych w opony Michelin. Tak znaczną obecność w rajdzie firma zawdzięcza swoim najnowszym oponom MICHELIN Desert Race, które zostały opracowane specjalnie na potrzeby motorów typu 450cc.
Opony MICHELIN Desert Race zapewniają ulepszone prowadzenie oraz lepszy kontakt z podłożem, a także większą stabilność i wytrzymałość.
Najnowsza opona Michelin, to wynik 30-letniego doświadczenia, w zakresie wyścigów motocyklowych. Ta opracowana przez specjalistów w Centrum Technologii Michelin w Clermont-Ferrand opona została zaadaptowana do nowych motorów typu 450cc.
Motocykle typu 450cc mają inne wymagania w zakresie opon niż motocykle typu 690cc miały w przeszłości – wyjaśnia Christophe Chatras, dyrektor off-roadowych rajdów motocyklowych – Nowe maszyny są lżejsze, ich ciężar jest rozłożony w inny sposób a siła ich silnika jest zużywana bardziej efektywnie. Motocykle 450cc charakteryzują się bardzo wysokimi osiągami co przekłada się na wysokie wymagania dotyczące opon.
Nowe opony MICHELIN Desert Race zostały zaprojektowane do motocykli nowej generacji. To wszechstronny produkt, który podczas rajdu Dakar doskonale sprawdza się na wszelkiego rodzaju podłożach, takich jak kamienie, piasek czy żwir.
Tego lata opony MICHELI Desert Race zostały poddane jazdom testowym o łącznej długości 3000 kilometrów, w warunkach odpowiadających temu czego zawodnicy doświadczają podczas rajdu, w tym przebyły nawet kilka etapów Shamrock Rally. Rezultaty mówią same za siebie.”
Cyril Despres
Ośmiu kierowców Michelin wzięło udział w jazdach testujących oponę MICHELIN Desert Race. Ciril Despres, zwycięzca Rajdu Dakar 2010 (czego dokonał na motorze KTM na oponach Michelin), testował nowe opony w Saragossie w Hiszpanii.
Opona MICHELIN Desert Race jest bezpieczna i niezwykle stabilna, szczególnie podczas hamowania – twierdzi zawodnik – Zapewnia także doskonałą przyczepność do podłoża podczas przyspieszania. Ta opona doskonale dostosowuje się do wymagań trasy, którym muszą stawić czoła motocykle nowej generacji.
Opona MICHELIN Desert Race:
Doskonała przyczepność bez szkody dla trwałości opony
Opona MICHELIN Desert Race ma symetryczny bieżnik, który jest głęboko żłobiony na barkach opony, oraz którego klocki są szeroko rozstawione. Nowy bieżnik zapewnia ulepszoną przyczepność oraz szybszą reakcję opony, co ułatwia utrzymanie trajektorii jazdy bez szkody dla trwałości opony oraz jej wszechstronności. Te wszystkie cechy składają się na doskonałą reputację przełajowych opon Michelin.
Opona MICHELIN Desert Race została zaprojektowana do użycia wraz z systemem bezpieczeństwa Bib-mousse.
Bib-mousse: dodatkowa warstwa ochronna
Odporny na przedziurawienia system B-mousse został opracowany przez Michelin na początku lat 80 XX wieku. Dzięki temu systemowi Hubert Auriol wygrał Rajd Dakar w 1983 roku.
Bib-mousse to piankowa obręcz, która utrzymuje stałe ciśnienie w oponach na poziomie 1,2 bar. Technologia Bib-mousse eliminuje dętki, a tym samym potrzebę wypełniania opon powietrzem. Jest lżejsza niż dętka i zapewnia doskonałe osiągi dzięki niskiemu przyrostowi masy. Przede wszystkim jednak Bib-mousse zapewnia wysokie bezpieczeństwo zawodnikom. To, iż piankowa obręcz jest odporna na wpływ otoczenia, przeciwdziała nieoczekiwanym wybuchom opony, których obawiają się zawodnicy.
Inne opony Michelin w Rajdzie Dakar 2011
Michelin zapewnia także inne opony do tego najbardziej wymagającego wśród wszystkich rajdów na świecie.
Poza oponą MICHELIN Desert Race, zawodnicy będą mogli używać także innej opony – MICHELIN Marathon – przygotowanych specjalnie na najdłuższe etapy rajdu. Opracowana parę lat temu opona, pozostaje wyznacznikiem jeśli chodzi o wytrzymałość opon.
Opona MICHELIN Desert będzie także dostępna u partnerów Michelin zajmujących się amatorską jazdą.
Serwis Michelin
- Michelin zapewnia usługi montowania i demontowania opon podczas Rajdu Dakar 2011.
- Podczas każdego postoju kierowcy samochodów oraz motocykliści mogą zamontować, zdemontować i zbalansować swoje opony w serwisie Michelin zlokalizowanym w Dakar Service Center.
- Dziesięciu pracowników Michelin będzie każdego dnia na służbie, podczas całego czasu trwania rajdu.
- W zeszłym roku, ponad 3000 opon zostało zamontowanych i zdemontowanych podczas całego rajdu.
Partnerzy Michelin w Rajdzie Dakar 2011
W tym roku Michelin współpracuje z czteroma producentami motocykli oraz z pięcioma oficjalnymi zespołami: KTM, BMW, Aprilia i Yamaha France.
Michelin wspiera także dwóch pół-oficjalnych uczestników: Casteu Elf Sherco oraz Team Scandinavia.
5 oficjalnych zespołów Michelin
- KTM MRW RALLY FACTORY TEAM: Mark Coma (No1), Juan Pedredo (No10)
- TEAM RED BULL KTM: Cyril Despres (N°2), Ruben Faria (N°11)
- BMW MOTORRAD BY SPEEDBRAIN: David Frétigné (N°12), Frans Verhoeven (°16), Paulo Gonçalves (N°17), Pedro Bianchi (N°32)
- TEAM GIOFIL APRILIA: Chaleco Lopez (N°3), Alain Duclos (N°14), Gerard Farres (N°18)
- TEAM YAMAHA RACING FRANCE IPONE: Jordi Viladoms (N°8), Olivier Pain (N°9), David Barrot (N°35)
2 pół-oficjalne zespoły MICHELIN
- CASTEAU ELF SHERCO: David Casteu (N°5)
- TEAM SCANDINAVIA: Pal Anders Ullevalseter (KTM N°6)
Kilka kluczowych reguł dla motocykli:
- Profesjonalni zawodnicy muszą startować na motocyklach typu 450cc (Grupa 1)
- Grupa 2 składa się z motocykli Super Production (większych i mniejszych niż 450cc) oraz motocykli Marathon (większych i mniejszych niż 450cc).
- Zespoły mogą samodzielnie wybierać swoje opony.
- Aby uniknąć niebezpiecznych sytuacji samochody i motocykle podczas sześciu etapów jadą zupełnie innymi trasami.
Osiągnięcia Michelin w Rajdzie Dakar
1982: Michelin wygrywa wraz z C. Neveu (Honda 550 XR)
1983: Michelin wygrywa wraz z H. Auriol (BMW 980)
1984-1985: Michelin wygrywa wraz z G. Rahier (BMW R100)
1986-1987: Michelin wygrywa wraz z C. Neveu (Honda NXR 759V)
1988: Michelin wygrywa wraz z E. Orioli (Honda NXR 800V)
1989: Michelin wygrywa wraz z G. Lalay (Honda NXR 800V)
1990: Michelin wygrywa wraz z E. Orioli (Cagiva Elefant 900)
1991-92-93: Michelin wygrywa wraz z S. Peterhansel (Yamaha YZE 750T)
1994: Michelin wygrywa wraz z E. Orioli (Cagiva Elefant 900)
1995: Michelin wygrywa wraz z S. Peterhansel (Yamaha YZE 850T)
1996: Michelin wygrywa wraz z E. Orioli (Yamaha YZE 850T)
1997-1998: Michelin wygrywa wraz z S. Peterhansel (Yamaha YZE 850T)
1999-2000: Michelin wygrywa wraz z R. Sainct (BMW F650 RR)
2001-2001: Michelin wygrywa wraz z F. Meoni (KTM LC4 660R/LC8 950R)
2003: Michelin wygrywa wraz z R. Sainct (KTM LC4 660R)
2004: Michelin wygrywa wraz z N. Roma (KTM LC4 660R)
2005: Michelin wygrywa wraz z C. Despres (KTM LC4 660R)
2006: Michelin wygrywa wraz z M. Coma (KTM LC4 660R)
2007: Michelin wygrywa wraz z C. Despres (KTM 960 Rally)
2008: Rajd odwołany
2010: Michelin wygrywa wraz z C. Despres KTM 960 Rally)
Opona MICHELIN Desert Race: historia
Styczeń 2010:
Osiągi opon Michelin są analizowane, a także otrzymywana jest ocena od zawodników jeżdżących na motocyklach partnerskich firm. Rezultaty i dane są zbierane i badane dogłębnie.
Marzec 2010:
Centrum Technologii Michelin wdraża informatyczne rozwiązania specjalnie zaprojektowane aby zoptymalizować geometrię opon oraz opracować nowy bieżnik.
Kwiecień 2010:
Przeprowadzane są testy analityczne, podczas gdy oczekuje się na dostawę nowych motocykli.
Wrzesień 2010:
Pierwsze jazdy testowe przy użyciu opon MICHELIN Desert Race przeprowadzane są w Hiszpanii, Tunezji, Maroku i we Włoszech, z pomocą różnych producentów i kierowców. Rezultaty są dogłębnie analizowane.
Październik 2010:
Rozpoczyna się produkcja opon MICHELIN Desert Race dla Rajdu Dakar. Testy trwają.
Listopad 2010:200 opon MICHELIN Desert Race wysłane jest do Buenos Aires. Przeprowadzane są ostatnie testy.