Mercedes-Benz Sprinter: aż siedem biegów, tylko siedem litrów i rozbudowane funkcje ESP
Model Mercedes-Benz Sprinter z 2012 roku wyróżniają wyraźnie podniesiony standard i wprowadzone usprawnienia, czym podkreślono chęć przewodzenia w segmencie rynku samochodów dostawczych. Priorytetami są bezpieczeństwo, ekonomiczność i komfort. Jako pierwszy samochód dostawczy na świecie model Sprinter dostępny jest w wersji z siedmiostopniową automatyczną skrzynią biegów.
Zużycie paliwa spada dzięki zastosowaniu pakietu BlueEFFICIENCY zwiększającego wydajność oraz dodatkowo dzięki dłuższemu przełożeniu osi. Ponadto rozbudowano system ESP® będący częścią wyposażenia standardowego i poszerzony go o dodatkowe funkcje.
Pierwsza siedmiostopniowa automatyczna skrzynia biegów w samochodzie dostawczym
Od lipca nowa skrzynia biegów 7G-Tronic będzie po raz pierwszy na całym świecie oferowana jako opcja do samochodu dostawczego (w Polsce jest ona dostępna już od stycznia). Siedmiostopniowy automat jest sterowany elektronicznie i został dostosowany do specyficznych wymagań tego typu pojazdów.
Niewątpliwą zaletą nowej siedmiobiegowej skrzyni jest połączenie szerokiego zakresu z wysoką precyzyją. W praktyce oznacza to krótkie przełożenie w pierwszym biegu, które gwarantuje dynamiczny start. Z kolei przy dużej prędkości Sprinter zużywa mało paliwa, emituje niewielkie ilości spalin i pracuje cicho przy niskiej liczbie obrotów. Skrzynia dysponuje jednocześnie odpowiednim przełożeniem dla każdego stylu prowadzenia, a skoki prędkości obrotowych między biegami są niewielkie.
Na szczególną uwagę zasługuje zmniejszenie zużycia paliwa dzięki pakietowi BlueEFFICIENCY. W zależności od wersji i przełożenia osi, w przypadku modelu Sprinter o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 t i czterocylindrowym silniku wysokoprężnym bez trudu udaje się utrzymać zużycie paliwa poniżej poziomu 7,5 l.
Pakiet BlueEFFICIENCY: niższe zużycie paliwa i poziom emisji spalin
Oszczędne zużycie paliwa w każdym samochodzie Mercedes-Benz Sprinter to rzecz oczywista. Wszystkie silniki wysokoprężne są wyposażone w system zarządzania układem elektrycznym. Silnik i skrzynia biegów są dostosowane do niskiego zużycia paliwa oraz niskiego poziomu emisji spalin.
Niskie zużycie paliwa w modelu Sprinter osiągnięte dzięki skrzyni biegów można zmniejszyć dodatkowo o około 0,5 l/100 km, montując dostępny na życzenie pakiet BlueEFFICIENCY zwiększający wydajność. Odpowiednio do spadku zużycia paliwa obniży się również poziom emisji CO2.
Pakiet BlueEFFICIENCY zwiększający wydajność obejmuje system ECO Start-Stop, opony o zmniejszonym oporze toczenia, pompę ECO wspomagania układu kierowniczego, system zarządzania alternatorem oraz regulowaną elektrycznie pompę paliwową. Dzięki niemu w cyklu mieszanym zużycie paliwa samochodu Sprinter z silnikiem czterocylindrowym wysokoprężnym CDI, manualną skrzynią biegów, zamkniętym nadwoziem i dopuszczalną masą całkowitą do 3,5 t spada do 7,4 l/100 km.
Zużycie paliwa tylko 7,0 l z nowym, dłuższym przełożeniem osiKolejnym rozwiązaniem obniżającym zużycie paliwa oraz poziom emisji w samochodzie Mercedes-Benz Sprinter jest nowe, dłuższe przełożenie osi. Jest ono dostępne jako opcja w różnych wersjach samochodu. Przełożenie równe i=3,692 obniża liczbę obrotów o około sześć procent. W efekcie uzyskujemy znacznie niższe zużycie paliwa w cyklu mieszanym od 7,0 l/100 km i odpowiednio niższą emisję CO2.
System ADAPTIVE ESP: kolejna rozbudowa funkcji
Mercedes-Benz podniósł jeszcze wyżej i tak wzorcowy już poziom bezpieczeństwa samochodu Sprinter. Najnowsza generacja sprawdzonego już i będącego częścią wyposażenia standardowego systemu ADAPTIVE ESP® została rozszerzona o dodatkowe funkcje.
Podczas deszczu i jazdy na mokrej powierzchni nowa funkcja Brake Disk Wipe wytwarza w regularnych odstępach czasu niewielkie ciśnienie w układzie hamulcowym, które usuwa wodny film z tarcz hamulcowych. Dzięki temu w przypadku hamowania od samego początku zagwarantowana jest pełna skuteczność hamulców.
Uzupełnienie powyższego systemu stanowi funkcja Electronic Brake Prefill: moment, gdy kierowca nagle zwalnia pedał gazu, interpretowany jest jako wstęp do manewru hamowania. System reaguje wówczas lekkim zbliżeniem klocków hamulcowych do tarcz. Dzięki temu odstęp klocków hamulcowych od tarcz zmniejsza się niemal do zera, zanim kierowca zacznie manewr hamowania. W ten sposób skraca się czas reakcji w przypadku hamowania.