Mercedes-Benz na 73. Genewskim Salonie Samochodowym
W światłach rampy ekspozycji Mercedesa na tegorocznym międzynarodowym salonie motoryzacyjnym w Genewie oprócz nowego kabrioletu Klasy CLK znajdą się trzy inne nowości z klas SLK, E i CL.
<strong>
W światłach rampy ekspozycji Mercedesa na tegorocznym międzynarodowym salonie motoryzacyjnym w Genewie oprócz nowego kabrioletu Klasy CLK znajdą się trzy inne nowości z klas SLK, E i CL.
</strong>
• Klasa CLK: nowy kabriolet o wyjątkowym komforcie dla czworga pasażerów
• Klasa SLK: „Final Edition" z luksusowym wyposażeniem
• Klasa E: limuzyna kategorii hightech z bardzo wydajnym silnikiem wysokoprężnym
• Klasa CL: 612 KM mocy w dwunastocylindrowym silniku nowego CL 65 AMG
Pod względem designu, techniki, wyposażenia i wrażeń z jazdy nowy kabriolet CLK wysuwa się na czoło swojej klasy, akcentując w ten sposób typową dla Mercedesa ekskluzywność. Ten fascynujący odkryty samochód oferowany jest z pięcioma silnikami, co w tym segmencie rynku daje klientom największe możliwości wyboru mocy w zakresie od 120 kW/163 KM do 270 kW/367 KM i jako jedyny kabriolet w swojej klasie dostępny jest też z ośmiocylindrowymi jednostkami napędowymi. Poza tym nowy kabriolet CLK może się poszczycić najlepszą aerodynamiką (współczynnik cw 0,30), a udostępniając 390 litrów przestrzeni bagażowej (wg metody pomiaru VDA) zapewnia największą objętość bagażnika wśród kabrioletów czteromiejscowych. Składany dach nowej konstrukcji otwiera się i zamyka całkowicie automatycznie za naciśnięciem przycisku albo z pilota.
Przy wyposażeniu w około 15 dodatkowych wysokiej klasy elementów, zwiększających bezpieczeństwo i komfort, seryjne wersje kabrioletu CLK w porównaniu z poprzednim modelem reprezentują wartość powiększoną o 2400 Euro. Do seryjnego wyposażenia nowego kabrioletu Mercedesa należy np.: automatyczna klimatyzacja, radio samochodowe, czujnik deszczu, asystent świateł, zdalne sterowanie dachu, pokryta skórą kierownica na kolumnie o regulowanej wysokości oraz naprowadzacze pasów dla kierowcy i pasażera.
„Final Edition“: specjalna seria SLK z wykończeniem wnętrza ze skóry Nappa
Szczególnego rodzaju wrażeń z jazdy dostarcza również wersja „Final Edition” odnoszącego rynkowe sukcesy roadstera SLK, który Mercedes-Benz również zaprezentuje publiczności w Genewie.
Ten specjalny model, wyposażony w elektronicznie składany twardy dach (variodach), elektroniczny system stabilizacji pojazdu (ESP), asystenta hamowania, boczne poduszki i inne techniczne rozwiązania Klasy SLK, przyciąga spojrzenia przede wszystkim wysokiej jakości elementami ozdobnymi i szlachetnymi materiałami. W oczy rzuca się atrapa chłodnicy pokryta metalizowanym lakierem w kolorze srebrzystochromowym, kreując – wraz z wypolerowanymi na wysoki połysk aluminiowymi listwami na słupkach A i na składanym dachu – ekskluzywny wizerunek roadstera. 16-calowe felgi z lekkich stopów, na których wzór składa się pięć podwójnych szprych, podkreślają sportowy charakter i elegancję.
Wnętrze „Final Edition“ rozpieszcza pasażerów SLK nowo ukształtowanymi sportowymi fotelami pokrytymi skórą Nappa, dostępną w czerni lub klasycznej czerwieni. Taki sam wysokiej jakości naturalny materiał zdobi również górne fragmenty tapicerki drzwi i pałąki przeciwkapotażowe. Dla centralnej konsoli, otoczenia dźwigni zmiany biegów i osłon klamek designerzy Mercedesa zaprojektowali dekoracyjne powierzchnie z aluminium szczotkowanego do połysku. Tablica z zegarami od seryjnego roadstera SLK różni się srebrnymi nadrukami na tarczach i metalizowanymi kolorami powłoki przycisków do nastawiania czasu i dziennego licznika kilometrów. „Final Edition” Klasy SLK dostępna będzie od marca 2003 roku.
E 400 CDI: ośmiocylindrowy diesel z mocą 191 kW/260 KM
Najmocniejsza na świecie wysokoprężna jednostka napędowa VS do samochodów osobowych dostępna będzie na rynku wiosną 2003 roku w autach Mercedes-Benz Klasy E. Silnik biturbo z bezpośrednim wtryskiem Common Rail i innymi innowacjami technicznymi z pojemności 3996 centymetrów sześciennych wyciąga moc 191 kW/260 KM. Dzięki optymalizacji detali silnika, chłodzenia powietrza w układzie doładowania i wydechu inżynierom Mercedesa udało się w nowym E 400 CDI uzyskać zwyżkę mocy o 7 kW/10 KM w porównaniu z silnikiem wysokoprężnym V8 z Klas S, M i G.
Także maksymalny moment obrotowy wynoszący 560 niutonometrów, uzyskiwanych w zakresie między 1700 a 2600 obr./min. należy zaliczyć do najlepszych osiągnięć wśród samochodów osobowych z silnikami Diesla. Umożliwia on ostre przyspieszenia w różnych zakresach prędkości.
Prędkość 100 km/h model E 400 CDI osiąga w zaledwie 6,9 sekundy, a potrzebując tylko 6,7 sekundy na przyspieszenie od 60 do 120 km, daje pokaz potężnego ciągu do przodu. Prędkość maksymalną ograniczono do 250 km/h. Są to nowe najlepsze parametry dla silnika diesla w tej klasie samochodów.
O swoich innych zaletach silnik biturbo przekonuje w teście na zużycie paliwa w europejskim cyklu jazdy: łączne zużycie wg NEFZ wynosi zaledwie 9,4 litra na 100 kilometrów. Dzięki temu E 400 CDI przy pojemności zbiornika 80 litrów może na jednym zatankowaniu pokonać trasę 850 kilometrów.
Do seryjnego wyposażenia nowego E 400 CDI oprócz pięciobiegowej automatycznej przekładni należy również sterowany elektronicznie system amortyzatorów pneumatycznych AIRMAT1C DC (Dual Control), czterostrefowa klimatyzacja THERMOTRONIC, 17-calowe felgi z stopów metali lekkich oraz parametryzowane wspomaganie kierownicy.
CL 65 AMG: 1000 niutonometrów momentu obrotowego już od 2000/min
Z fabryki Mercedes-AMG pochodzi inny samochodowy majstersztyk, świętujący w Genewie światową premierę: nowy CL 65 AMG kontynuuje zaszczytne tradycje aut dwunastocylindrowych Mercedes-AMG, mając pod maską nowoczesną jednostkę V12, wywołującą niesamowite wrażenie ze względu na niespotykaną charakterystykę mocy: dzięki doładowaniu biturbo silnik rozwija moc 450 kW/612 KM i już od 2000 obrotów/min udostępnia potężny moment obrotowy 1000 niutonometrów. Dzięki temu CL 65 AMG nadal jest najsilniejszym modelem AMG.
Wyposażony w tak mocną dwunastocylindrową jednostkę napędową AMG Coupé uzyskuje osiągi rasowych samochodów sportowych: od 0 do 100 km/h ten samochód rozpędza się w zaledwie 4,5 sekundy (dane tymczasowe); prędkość maksymalną ograniczono elektronicznie do 250 km/h.
Podstawę silnika AMG stanowi dwunastocylindrowa jednostka Mercedes-Benz Klasy S. Oprócz zwiększenia pojemności skokowej z 5513 do 5980 centymetrów sześciennych do wzrostu mocy i momentu obrotowego w nowym CL 65 AMG przyczyniło się jeszcze kilka innych rozwiązań. Inżynierowie z AMG powiększyli średnicę cylindra z 82 do 82,6 milimetrów, wydłużyli o 6 mm skok wału korbowego, wynoszący teraz 93 milimetry i zwiększyli ciśnienie turbodoładowania do maksymalnego poziomu 1,5 bara. Ponadto zastosowali kute tłoki, łożysko główne i łożyska korbowodów z materiałów o ekstremalnej odporności na temperaturę i ciśnienie oraz powiększyli otwory zaworów wtryskowych, uzyskując w ten sposób lepszy przepływ paliwa. Przenoszenie mocy zapewnia pięciobiegowa przekładnia automatyczna z funkcją SPEEDSHIFT, przełączana z kierownicy. Nad nadzwyczajnym momentem obrotowym silnika V12 udaje się zapanować dzięki dostosowaniu różnych elementów przekładni, mechanizmu różnicowego tylnej osi, wałów napędowych i układów nośnych kół.
Tak jak wszystkie modele Klasy CL, również nowy CL 65 AMG jest seryjnie wyposażony w aktywny układ jezdny Active Body Control (ABC), którego zawieszenie montowane w mocnym coupé jest sztywniej zestrojone.
AMG Advanced Mobile Media: nowe systemy dla Klas E i S
W autach Klas E i S na Genewskim Salonie Samochodowym Mercedes-Benz prezentuje dwa odpowiednio dobrane systemy multimedialne i komunikacyjne. W Klasie E składają się na nie dwa monitory zainstalowane w oparciach przednich foteli, na których można oglądać obraz telewizyjny, wideo albo filmy DVD. Ponadto do systemu można podłączyć konsole do gier, przenośne odtwarzacze DVD, kamery wideo i aparaty cyfrowe. Do wymagań biznesmenów dostosowano nowy system komunikacyjny w Klasie S. W składanym podłokietniku między tylnymi siedzeniami znalazło się miejsce na innowacyjne, wielofunkcyjne urządzenie, służące jako telefaks, kserokopiarka, drukarka, skaner i modem. Dzięki dwóm złączom urządzenie może współpracować z notebookiem, telefonem komórkowym albo osobistym organizerem.
<strong>Źródło: DaimlerChrysler Automotive Polska</strong>