Mercedes-Benz Klasy CL
Mercedes-Benz Klasy CL z nowo zaprojektowanym przodem pojazdu i mocnym 12-cylindrowym zespołem napędowym typu V12 będzie dostępny już w modelach roku 2003
<strong>Mercedes-Benz Klasy CL z nowo zaprojektowanym przodem pojazdu i mocnym 12-cylindrowym zespołem napędowym typu V12 będzie dostępny już w modelach roku 2003</strong>
• Lifting fascynującego flagowego modelu coupé na jesieni 2002 roku
• Czołowa partia pojazdu z biksenonowymi reflektorami w nowoczesnym wykonaniu z przezroczystego tworzywa
• Nowy, silny, 12-cylindrowy zespół napędowy typu V12 o mocy 500 KM z podwójnym turbodoładowaniem
• Udoskonalona ochrona pasażerów przez zastosowanie nowych czujników zderzeniowych w przedniej partii pojazdu
• Jeszcze bardziej ekskluzywne i bogato wyposażone wnętrze modelu coupé
Stuttgart -- Dynamika i elegancka sylwetka, bezpieczeństwo i przyjemność jazdy dzięki innowacjom technicznym - z tak wysokimi wymaganiami startuje Mercedes-Benz Klasy CL w rok produkcji 2003, ponownie akcentując swoją klasę zarówno piękną formą, jak również rozwiązaniami technicznymi. Jesienią tego roku to wspaniałe coupé ze Stuttgartu z dyskretnie zmienionym kształtem karoserii, bogatszym wnętrzem i najnowszym wyposażeniem technicznym zostanie po raz pierwszy zaprezentowane w filiach i u autoryzowanych dealerów.
Najbardziej rzucającymi się w oczy cechami wyróżniającymi ten pojazd marzeń są poczwórne reflektory w nowoczesnym wykonaniu z przezroczystego tworzywa i przedni zderzak o zmienionym kształcie, który jeszcze bardziej podkreśla dynamiczny wizerunek coupé. Także oprawy zewnętrznych lusterek zostały zmodyfikowane i dodatkowo wyposażone w lampki oświetlające przestrzeń wokół drzwi. Lampki te włączają się automatycznie po otwarciu drzwi albo odryglowaniu pojazdu pilotem zdalnego sterowania. Ten element zwiększa tym samym bezpieczeństwo i komfort pasażerów pojazdu przy wsiadaniu i wysiadaniu.
Elegancki charakter tylnej części coupé podkreślają nowe klosze lamp tylnych wykonane w technice brylantowej.
<strong>CL 600: z 368 kW/500 KM w 4,8 sekundy od zera do 100 km/h</strong>
Z nowo zaprojektowanym dwunastocylindrowym silnikiem z dwiema turbosprężarkami Klasa CL osiągnęła zakres mocy wozów typowo sportowych. 12-cylindrowy zespół napędowy typu V12 zastosowany w modelu CL 600 rozwija moc 368 kW/500 KM i osiąga od wartości 1800 obr/min maksymalny moment obrotowy rzędu 800 Nm przy ciśnieniu doładowania wynoszącym jeden bar. Tym samym ten nowoczesny 5,5 litrowy silnik przewyższa parametry dotychczasowego 12-cylindrowego modelu Mercedesa pod względem mocy o około 36 %, a pod względem momentu obrotowego nawet o 51%. Z tak wielką siłą pod maską silnika model CL 600 przyspiesza w ciągu tylko 4,8 sekundy od zera do 100 km/h (natomiast jego poprzednik w 6,1 sekundy). Prędkość maksymalna jest elektronicznie ograniczana do 250 km/h.
Do technicznych wyróżników nowego zespołu napędowego typu V12 zaliczają się obok podwójnego turbodoładowania między innymi dwie chłodnice powietrza doładowującego, pracujące w obiegu o niskich temperaturach, technika trójzaworowa, jak również podwójny układ zapłonowy na prąd zmienny z stałą diagnozą optymalnego funkcjonowania zapłonu. Dzięki nowoczesnej technologii silnika i wydajnemu oczyszczaniu spalin z dwoma katalizatorami na ścianie czołowej nowy 12-cylindrowy Mercedes już dziś odpowiada surowym przepisom dotyczącym emisji spalin EU-4, które wejdą w życie w 2005 roku. Zużycie paliwa w modelu CL 600 wynosi 14,7 litra na 100 kilometrów (zużycie całkowite według NEFZ).
<strong>CL 55 AMG: supersportowy model z nowym kompresorowym zespołem napędowym
typu V8</strong>
Pod pokrywą silnika modelu CL 55 AMG od jesieni 2002 roku będzie biło mocne serce silnika z kompresorem typu V8 o pojemności skokowej 5,5 litra, zaprojektowanego przez firmę AMG. Również ten silnik będzie osiągał moc 368 kW/500 KM i rozpędzał ten dwudrzwiowy model Mercedesa od zera do 100 km/h w ciągu 4,8 sekundy. Maksymalny moment obrotowy wynosi 700 Nm (od 2750 obr/min). Pięciobiegowa automatyczna skrzynia z typową dla pojazdów sportowych obsługą biegów z koła kierownicy zapewni w sposób perfekcyjny sportowe przeżycia podczas jazdy nowym modelem CL 55 AMG.
W asortymencie tego typoszeregu Mercedesa niezmiennie pozostaje układ napędowy typu V8 modelu CL 500 o mocy 225 kW/306 KM.
<strong>Active Body Control: jeszcze większa precyzja w dostosowaniu pracy zawieszenia do aktualnego obciążenia </strong>
Wszystkie warianty silników Klasy CL są seryjnie wyposażane w aktywne zawieszenie Active Body Control (ABC). Ten niepowtarzalny, zaprojektowany przez firmę DaimlerChrysler system błyskawicznie przystosowuje siłę tłumienia drgań pojazdu do danej sytuacji podczas jazdy i redukuje do minimum przechyły nadwozia przy ruszaniu, na zakrętach albo podczas hamowania. Dla modeli CL-Coupé, produkowanych w roku 2003, inżynierowie w Sindelfingen rozwinęli dodatkowo układ elektroniczny, który stale bada obciążenie pojazdu i wartość ta uwzględniana jest w celu optymalizacji pracy układu zawieszenia. Wynikiem tych działań jest jeszcze bardziej dynamiczna charakterystyka zachowania się pojazdu podczas jazdy, w dużym stopniu niezależna od obciążenia.
<strong>Bezpieczeństwo: sterowanie poduszkami powietrznymi zależne od siły uderzenia i masy pasażera </strong>
W zakresie bezpieczeństwa pasażerów klasy CL pełni funkcję wiodącą w tej klasie pojazdów już od startu na jesieni 1999 roku przez zainstalowanie w nim dwustopniowej poduszki powietrznej dla pasażera obok kierowcy, poduszek powietrznych nadokiennych i bocznych, napinaczy pasów, ograniczników siły napięcia pasów, jak również układu automatycznego rozpoznawania fotelików dla dzieci. Te innowacyjne układy bezpieczeństwa Mercedes-Benz uzupełni w modelach roku 2003 o tzw. czujniki "Up-Front-Sensor" montowanymi z przodu pojazdu, które w wypadku kolizji odpowiednio wcześniej rozpoznają siłę zderzenia i tym samym, zależnie od potrzeby, aktywują pierwszy bądź drugi stopień poduszki powietrznej. Ponadto dzięki tym czujnikom mogą zadziałać odpowiednio wcześniej napinacze pasów, aby możliwie najlepiej ochronić pasażerów podczas zderzenia.
Nowym rozwiązaniem jest także automatyczna klasyfikacja masy pasażera obok kierowcy przy pomocy specjalnej folii w siedzisku fotela. W ten sposób uaktywnienie przedniej poduszki powietrznej dla pasażera jest zależne nie tylko od siły uderzenia, lecz także od masy pasażera.
<strong>Wnętrze: gustownie dopracowane elementy</strong>
Wnętrze Klasy CL od jesieni roku 2002 stanie się jeszcze bardziej ekskluzywne dzięki przeprowadzonemu liftingowi poszczególnych elementów. Zmiany te widoczne są zaraz po wejściu do pojazdu. Środkowa konsola wyróżnia się nowymi przełącznikami o zmienionym kształcie i seryjnie montowanym systemem COMAND ze zintegrowanym radioodbiornikiem i odtwarzaczem płyt kompaktowych, którego kolorowy wyświetlacz (format obrazu 16 : 9) został powiększony do 6,5 cala.
<strong>Źródło: DaimlerChrysler Automotive Polska</strong>