Mégane II w wersji 3 – 5-drzwiowej demonstruje swój wyrazisty charakter.
Wprowadzenie Mégane II w wersji hatchback i coupe (3 drzwiowy) rozpoczyna proces odnowienia oferty Renault w najważniejszym pod względem wielkości sprzedaży segmencie na rynku samochodowym w Europie.
<strong>
Wprowadzenie Mégane II w wersji hatchback i coupe (3 drzwiowy) rozpoczyna proces odnowienia oferty Renault w najważniejszym pod względem wielkości sprzedaży segmencie na rynku samochodowym w Europie. Docelowo program X84 obejmie 7 modeli o wyrazistym charakterze. Mégane II, w którym po raz pierwszy zastosowano nową płytę podłogową, opracowaną wspólnie przez Renault i Nissana, stanowi istotny element w strategii rentownego wzrostu Renault pod względem handlowym, finansowym i przemysłowym. W programie tym wprowadzono niespotykaną w tradycyjnej ofercie Renault propozycję : auto dostosowane do indywidualnych upodobań. Można ją ująć w trzech punktach : kompaktowa budowa, siła wyrazu i dynamika. Dzięki oryginalnej stylistyce Mégane jawi się jako samochód z charakterem, a oferowana przyjemność jazdy w pełni odpowiada oczekiwaniom zasugerowanym przez design. Zaprojektowany z myślą o zapewnieniu optymalnego bezpieczeństwa wszystkim użytkownikom, na wszystkich miejscach w samochodzie, Mégane II idzie w ślady swojego poprzednika uznanego za « best-in-class » pod względem bezpieczeństwa w tym segmencie. Mégane wyposażono również w innowacyjne rozwiązania w zakresie komfortu, wprowadzone przez Renault w samochodach wyższych klas, ułatwiające w inteligentny sposób życie użytkowników. Istotnym elementem projektu Mégane II była również jakość i ochrona środowiska : pod względem niezawodności i trwałości należy on do najlepszych aut na rynku, a kryteria związane z ochroną środowiska zostały uwzględnione począwszy od etapu projektowania po wycofanie z eksploatacji.
</strong>
Mégane II należy do segmentu C, do którego przynależą również Volkswagen Golf IV, Audi A3, Peugeot 307 i Fiat Stilo.
Mégane II inauguruje płytę podłogową C – drugą płytę opracowaną wspólnie z Nissanem. Została ona zaprojektowana z myślą o samochodach średniej niższej klasy obu marek. W roku 2006 będzie stanowiła ponad 25% produkcji połączonych koncernów, co daje ok. 1,8 mln pojazdów.
Mégane II od początku został opracowany z myślą o dystrybucji w skali międzynarodowej – będzie sprzedawany w 75 krajach. W Europie Renault ma zamiar zdobyć 14% segmentu C, z równomiernym udziałem poszczególnych wersji. Wprowadzenie siedmiu modeli programu X84 do produkcji ma nastąpić w krótkim przedziale czasowym: sześć pierwszych wersji wejdzie do produkcji w ciągu ok. 1 roku (od jesieni 2002 do jesieni 2003). Koncern Renault zainwestował w ten program 2,1 mld euro, w tym niemal połowę reprezentują inwestycje przemysłowe: w Palencji (Hiszpania), w Douai (Francja) i w Bursie (Turcja), gdzie będzie produkowany Megane sedan.
Mégane II - design inny niż wszystkie
Megane II zawdzięcza swoją osobowość dynamicznej i rasowej linii. Ten samochód o zdecydowanym i wyrazistym charakterze będzie oferowany w wersji coupe (3-drzwiowej) i hatchback (5-drzwiowej). Mégane II przywodzi na myśl nowatorski design modeli Avantime i Vel Satis. Jawi się jako auto inne niż wszystkie w segmencie, w którym wiele samochodów jest do siebie podobnych, odwołując się zarówno do elementów emocjonalnych jak i racjonalnych. Jest to samochód « energiczny », o wyraźnie sportowym duchu, widocznym zwłaszcza na miejscu kierowcy, zapewniający rzeczywistą przyjemność jazdy
Mégane II, daleki od często spotykanego w tym segmencie rynkowym konformizmu, wyróżnia się pełnym ekspresji designem. Patrick Le Quément, Dyrektor Designu Renault ujmuje to w następujący sposób : « Powściągliwa bryła bagażnika, pogodnie rozłożone błotniki o wyrazistej lecz nie agresywnej linii, łuki krzywizn nadkoli... to tylko niektóre z elementów tworzących zwartą całość, sugerującą zwrotność i pełną kontrolę. ».
Jest solidny, a także charakteryzuje się wysoką jakością wykończenia widoczną w materiałach, zestawieniach i połączeniach. W jego wnętrzu wszystko tchnie nowoczesnością, powściągliwością i ergonomią. Po raz pierwszy w seryjnym samochodzie pojawia się « Touch Design », świadcząc o staranności projektu. Mégane II wciela w życie hasło prostoty obsługi, które przyświecało całemu procesowi projektowemu.
Ponadto w tym nowym modelu zaoferowano klientom innowacyjną możliwość wyboru, wypływającą z przekonania, że swoboda wyboru stanowi decydujący czynnik w procesie kupna. Koncern Renault postanowił pójść do końca w realizacji podejścia nastawionego na dostosowanie auta do upodobań klienta. Ilość możliwych kombinacji wystroju wnętrza, silników i wyposażenia jest niemal nieograniczona.
Mégane II – zwrotny i bezpieczny, o imponującej dynamice
Megane II opracowano na bazie nowej płyty podłogowej i wyposażono w nowy układ jezdny łączący precyzję prowadzenia z wysoką zdolnością tłumienia drgań Przednie zawieszenie zbudowano na bazie układu typu Mc Pherson połączonego z dolnym wahaczem trójkątnym. Tylne zawieszenie składa się ze sprężystej osi o zaprogramowanym zakresie skrętu, połączonej ze sprężynami. Megane II charakteryzuje się doskonałym zachowaniem na drodze – świetnie trzyma się drogi oraz dysponuje skutecznymi hamulcami, zapewniając utrzymanie pełnej kontroli nad pojazdem niezależnie od okoliczności. Oferuje wysoki komfort jazdy, a jednocześnie elastyczną i precyzyjną pracę zawieszenia. Duże koła (15, 16 i 17-calowe) zapewniają wyższy komfort i bezpieczeństwo i umożliwiają lepsze wykorzystanie wysokiej mocy hamulców.
W Mégane II wprowadzono nową generację systemu dynamicznej kontroli toru jazdy (ESP) z funkcją kontroli podsterowności pojazdu. ESP z funkcją kontroli podsterowności wyróżnia się przede wszystkim zmienionym oprogramowaniem sterującym. Oprócz nadsterowności, nowy komputer sterujący kontroluje bardziej skutecznie przypadki wystąpienia znaczącej podsterowności lub utraty przyczepności kół osi przedniej system działa na dwa koła z jednej strony pojazdu lub na wszystkie koła jednocześnie, zależnie od stopnia podsterowności system działa na dwa koła z jednej strony pojazdu lub na wszystkie koła jednocześnie, zależnie od stopnia podsterowności. Działanie systemu ESP uzupełnia funkcja zapobiegania poślizgowi kół napędzających (ASR) przy ruszaniu i przyspieszaniu.
Poza systemem ABS najnowszej generacji Mégane II jest wyposażony w system wspomagania nagłego hamowania, którego działanie jest uzależnione od prędkości wciskania pedału hamulca. Megane II dysponuje również systemem ostrzegającym kierowcę w przypadku nieprawidłowego ciśnienia w jednej lub kilku oponach. Do precyzji prowadzenia przyczynia się zmienne, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, dostosowane do różnych sytuacji. Starannie zdefiniowano również ergonomię, aby kierowca miał poczucie, że stanowi jedno ciało z samochodem.
Reflektory ksenonowe zapewniają największą jasność światła i doskonałe, równomierne oświetlenie drogi i są istotnym elementem wpływającym na bezpieczeństwo czynne. W Mégane II zmiana kąta pochylenia wiązki światła reflektorów następuje według dwóch zasad, by możliwie najlepiej dostosować zasięg świateł do prędkości pojazdu.
Mégane II już w momencie wprowadzenia na rynek będzie dysponował szeroką ofertą silników benzynowych i wysokoprężnych oraz skrzyniami biegów nowej generacji.. Gama silników benzynowych w chwili wprowadzenia samochodu na rynek będzie obejmowała trzy jednostki: 1.4 16V98 KM, 1.6 16V115 KM oraz 2.0 16V136 KM. Dwie ostatnie są wyposażone w układ przestawny wałka rozrządu w fazie ssania i charakteryzują się wyjątkową elastycznością i oszczędnym zużycie paliwa. Wszystkie te jednostki spełniają normy czystości spalin Euro 3 (Euro 2000) i dają możliwość skorzystania z ulg podatkowych IF EURO 4 w zależności od kraju przeznaczenia pojazdu. Gama silników wysokoprężnych w Mégane II będzie na początku składała się z jednostek 1.5 dCi 80 KM (120 g CO2/km) oraz 1.9 dCi 120 KM. W 2003 roku pojawią się dwie nowe odmiany tych silników: wersja 1.5 dCi o mocy 100 KM oraz 1.9 dCi 140 KM.
Skrzynie biegów do Mégane II opracowano tak, by pozwoliły wykorzystać cały potencjał silników montowanych w tym samochodzie. Silniki benzynowe 1.4 16V, 1.6 16V oraz silnik wysokoprężny 1.5 dCi 80 KM współpracują z 5-biegowymi skrzyniami mechanicznymi nowej generacji. Nowa, mechaniczna skrzynia biegów o symbolu „ND0” pochodząca od Nissana współpracuje z silnikami montowanymi w wyższych wersjach gamy – 1.9 dCi oraz 2.0 16V. W późniejszym terminie Mégane II z silnikami 2.0 16V, a następnie 1.6 16V, będzie również dostępny w wersji z automatyczną skrzynią biegów Proactive o 4 przełożeniach (DP0) wyposażoną w sterowanie impulsowe. Starannie rozwiązana została akustyka wnętrza, mająca decydujące znaczenie dla przyjemności i komfortu jazdy. Była ona przedmiotem licznych badań, które doprowadziły do wprowadzenia innowacyjnych rozwiązań.
Mégane II dąży do doskonałości w dziedzinie bezpieczeństwa
Rozwiązania zastosowane w Mégane II wpisują w tradycję poprzedniego modelu – « best in clas » w swoim segmencie oraz Laguny II – najbezpieczniejszego samochodu na rynku, który zdobył pięć gwiazdek w teście Euro NCAP. Wzmocniona konstrukcja Mégane II ze strefami kontrolowanego zgniotu gwarantuje optymalne odkształcenie nadwozia podczas zderzenia. W dziedzinie zabezpieczenia użytkowników, Mégane II dysponuje szeroką ofertą elementów wyposażenia, których celem jest zapewnienie maksymalnej ochrony użytkowników, identycznej na wszystkich miejscach w kabinie. Kolejnym przykładem postępu dokonanego przez Renault w dziedzinie bezpieczeństwa jest wyposażenie Mégane II w wersji 3-drzwiowej w pierwszą na świecie poduszkę zapobiegającą nurkowaniu, wbudowaną w przednie fotele, co zapewnia ten sam poziom bezpieczeństwa co w wersji 5-drzwiowej.
W wersji 3-drzwiowej ze względu na konieczność zapewnienia dostępu do tylnych miejsc, nie można zamontować drugiego napinacza po zewnętrznej stronie siedzenia. Wprowadzone rozwiązanie polega na umieszczeniu w siedzeniu fotela poduszki umożliwiającej w razie zderzenia dociśnięcie użytkownika do fotela pod wpływem działania zarówno napinacza znajdującego się w klamrze jak i poduszki zapobiegającej nurkowaniu.
Konstruktorzy samochodu starali się uzyskać idealną równowagę między zdolnością nadwozia do pochłaniania energii a elementami wyposażenia zabezpieczającymi pasażerów i kierowcę w kabinie. Mégane II jest wyposażony w System Renault Protection trzeciej generacji wprowadzony w modelu Laguna II. System ten obejmuje poduszki powietrzne o dwóch objętościach dostosowujące stopień wypełnienia do siły uderzenia, oraz pasy bezpieczeństwa dostosowujące swe działanie do warunków zderzenia, po raz pierwszy wyposażone w podwójny ogranicznik napięcia oraz podwójne napinacze na przednich fotelach.
Mégane II w wersji 3 i 5-drzwiowej jest wyposażony w dwie poduszki boczne chroniące klatkę piersiową użytkowników siedzących z przodu, wbudowane w przednie fotele oraz w dwie kurtyny powietrzne, chroniące głowy pasażerów zajmujących przednie i tylne miejsca. Na tylnych miejscach oferowane są dwie poduszki boczne chroniące klatkę piersiową pasażerów siedzących z tyłu w razie zderzenia bocznego. Mégane II oferuje więc pełen zestaw poduszek powietrznych w liczbie 8 w wersji hatchback i 10 poduszek w wersji coupe (3-drzwiowej).
Inteligentne rozwiązania ułatwiające życie i wyposażenie podnoszące komfort wywodzące się z samochodów klasy wyższej
Mégane II stanowi połączenie know-how Renault w zakresie komfortu i inteligentnych rozwiązań ułatwiających życie. Przyjęte rozwiązania konstrukcyjne, takie jak płaska podłoga, świadczą o pomysłowości projektu. Każda wolna przestrzeń została wykorzystana na schowek, dzięki czemu łączna pojemność wewnętrznych schowków wynosi 44 l.
Panoramiczny otwierany dach ze szkła zapewnia on użytkownikom niespotykane otwarcie na świat zewnętrzny. Wzorem systemu oferowanego w Avantime składa się z dwóch stykających się płatów, przy czym tylna część jest stała, a przednia ruchoma. Dzięki łącznej powierzchni 1,32 m2 jest to największy przeszklony dach w tej kategorii.
Samochód bez kluczyka, który pojawił się w segmencie aut wyższej klasy, jest również oferowany w klasie C W zależności od wybranego poziomu wyposażenia istnieją dwa rodzaje karty. W przypadku « karty Renault z funkcją zdalnego sterowania », samochód otwiera się po naciśnięciu na kartę. W wyższych wersjach Mégane II pojawia się bardziej wyszukany typ karty « Hands free ». Umożliwia ona nie tylko otwarcie ale i rozruch pojazdu bez użycia rąk. Dodatkowym ułatwieniem jest wprowadzenie klapki wlewu paliwa z wbudowanym korkiem.
Mégane II jest wyposażony we wszystkie innowacyjne rozwiązania technologiczne, jakie pojawiły się w samochodach wyższych klas : dwa systemy nawigacji Carminat, w tym jeden ze składanym ekranem 16/9, czy regulator-ogranicznik prędkości. Do spokojnej i komfortowej jazdy przyczyniają się również czujniki deszczu i światła.
Jakość i poszanowanie środowiska jako podstawowe założenia Mégane II
Mégane II, starannie opracowany w najdrobniejszych szczegółach, charakteryzuje się doskonałą jakością zapewniającą wysoką niezawodność i trwałość, co gwarantuje niskie koszty obsługi technicznej oraz wysoką wartość przy odsprzedaży. Zmniejszone zostało zużycie paliwa i wydłużono przebiegi między przeglądami: wymiana oleju ma miejsce jedynie co 30 tys. km, wymiana świec i filtra powietrza odbywa się co 60 tys. km. Ponadto program Mégane II obejmował intensywne testy, uzupełniające obliczenia wirtualne i to już na bardzo wstępnym etapie projektu. Do zapewnienia bezproblemowej eksploatacji przyczyniają się również zaawansowane rozwiązania technologiczne, jak technologia zwielokrotnionego przesyłu danych gwarantująca niezawodność układów elektrycznych i elektronicznych, lepsze zabezpieczenia przed kradzieżą, czy 12-letnia gwarancja antykorozyjna.
Mégane II jest pierwszym projektem Renault, w którym uwzględniono wymogi ochrony środowiska w całym cyklu życia produktu. Podejście to zakłada nie tylko pracę nad zmniejszeniem zużycia paliwa i emisji CO2, ale również optymalizację recyklingu pojazdów po ich wycofaniu z eksploatacji. W dziedzinie emisji hałasu Renault potwierdził ambicję uplasowania Mégane II w czołówce segmentu, osiągając 71 dB, co oznacza dwukrotne zmniejszenie natężenia hałasu w stosunku do określonego przepisanymi progu 74 dB.
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>