Mégane Grandtour i Mégane sedan w Barcelonie
Podczas Salonu samochodowego Barcelona 2003, Renault zaprezentuje jako światową premierę Mégane II Grandtour oraz sedan.
<strong>Podczas Salonu samochodowego Barcelona 2003, Renault zaprezentuje jako światową premierę Mégane II Grandtour oraz sedan.</strong>
Po 3 i 5-drzwiowych wersjach nadwozia wprowadzonych na rynek w lipcu 2002 roku, następnie wersjach Mégane coupe-kabriolet oraz Scénic II wystawionych na salonie genewskim 2003 roku, łącznie w ciągu zaledwie dziewięciu miesięcy, na rynku znajdzie się sześć nadwozi z siedmiu stanowiących cały program tego modelu. Nowe wersje nadwozia, świadczące o spójności tej gamy, pozwolą marce Renault na poszerzenie grupy swoich klientów w segmencie M1 oraz na zwiększenie sprzedaży na arenie międzynarodowej. Obie wersje pojazdu, konstruowane już w początkowych fazach realizacji programu tego modelu, odznaczają się silną osobowością w odróżnieniu od raczej tradycyjnych samochodów typowych dla tego segmentu. Mégane Grandtour i Mégane sedan posiadają atuty pojazdów z rodziny Mégane II w dziedzinie bezpieczeństwa, komfortu i zachowania w czasie jazdy. Wyróżniające się największymi wymiarami w swych kategoriach oraz wysokiej klasy wyposażeniem, samochody te spełniają oczekiwania klientów poszukujących pojazdów łączących w sobie silną osobowość z przestronnym i funkcjonalnym wnętrzem.
Dzięki jednoczesnemu wprowadzeniu wersji kombi i sedan, Renault zamierza poprawić wyniki sprzedaży uzyskane przez samochody poprzedniej generacji, czyli Mégane Classic i Mégane kombi wprowadzone na rynek odpowiednio w październiku 1996 roku i w maju 1999 roku. Do końca 2002 roku w różnych zakładach koncernu Renault wyprodukowano ponad 650 000 sztuk tych samochodów. Nowe wersje obu tych pojazdów przyczynią się z pewnością do realizacji celów dotyczących rozwoju międzynarodowego Renault, bowiem więcej niż trzecia część wielkości sprzedaży tych pojazdów ma być realizowana poza Europą Zachodnią.
Mégane Grandtour i Mégane sedan stanowią interesującą ofertę na wielu rynkach. Grandtour przedstawia silny potencjał sprzedaży na rynkach Europy Północnej i we Włoszech, gdzie nadwozia kombi są tradycyjnie zakorzenione w kulturze motoryzacyjnej. Mégane sedan jest przede wszystkim adresowany do klientów spoza Europy Zachodniej, gdzie nadwozia typu sedan cieszą się szczególnym zainteresowaniem. Ponadto nowe modele pozwolą marce Renault na poszerzenie grupy swych klientów i dotarcie do osób poszukujących samochodów o bardziej rodzinnym charakterze niż Mégane 3 i 5-drzwiowy.
Produkcja tych modeli samochodów w Hiszpanii i w Turcji będzie miała wpływ na rozwój sprzedaży tych modeli samochodów na rynkach międzynarodowych. Mégane kombi będzie montowany w Palencii (Hiszpania) razem z Mégane 3 i 5-drzwiowym. Natomiast Mégane sedan będzie montowany w mieście Bursa (Turcja) ze znacznym udziałem komponentów produkcji miejscowej. Mimo, że pojazdy prezentują wyraźnie odmienny charakter, blisko 80% ich części jest wspólnych z wersjami 3 i 5-drzwiowymi.
Samochody projektowane już w pierwszej fazie
realizacji programu nowego Mégane
Mégane Grandtour i Mégane sedan różnią się charakterem od konwencjonalnych i często wykazujących cechy użytkowe głównych konkurentów na rynku samochodów kombi i sedan. Ich wyrazista osobowość świadczy o rozpoczęciu prac stylistycznych już w początkowej fazie projektu wersji nadwozia 5-drzwiowego. Ostro zaznaczone linie, precyzja montażu elementów nadwozia i jego zdecydowane formy dowodzą wysokiej jakości i trwałości tych samochodów. Starannie i nietypowo zaprojektowany tył samochodu harmonijnie łączy się z całą bryłą nadwozia, co kontrastuje z wyglądem ´´doklejonego kawałka nadwozia´´ charakteryzującym niektóre samochody kombi i sedan.
Mégane Grandtour wyraźnie nawiązuje do Laguny kombi, z której przejęto charakter ´´touring´´, mimo znacznego powiększenia objętości bagażnika. Ostre linie nadwozia, zdecydowany rysunek pionowych świateł tylnych, koła 17-calowe i relingi dachowe nadają mu dynamiczny wygląd.
Mégane sedan jest nowoczesną, oryginalną interpretacją tradycyjnych form nadwozia typu sedan. Wielkość pojazdu, ilość miejsca w kabinie i bagażniku sprawiają, że pojazd ten można przyrównywać do samochodów należących do wyższego segmentu.
Kabina charakteryzuje się wysoką jakością wykończenia i starannie opracowanymi formami elementów sterujących ("Touch Design") znanymi już z wersji 3 i 5-drzwiowej. Możliwość dostosowania samochodu do indywidualnych potrzeb i gustów poprzez dobranie wystroju wnętrza (Authentique, Expression, Dynamique i Privilège), poziomu wyposażenia (Pack, Confort i Luxe) oraz jednostki napędowej jest wyrazem koncepcji ´´samochodu à la carte´´, która stanowi o sile programu Mégane II i Scénica II.
Największa przestrzeń w tej kategorii pojazdów
Mégane Grandtour i Mégane sedan umiejętnie godzą ekspresyjny design z niespotykaną w tym segmencie przestrzenią wnętrza. Samochody te charakteryzują się największymi wymiarami w tej kategorii. W przeciwieństwie do większości kombi i sedanów oferowanych na rynku, których rozstaw osi i wielkość drzwi tylnych są identyczne jak w 5-drzwiowych wersjach tych pojazdów, Mégane kombi i Mégane sedan posiadają większy rozstaw osi o 61 mm w stosunku do nadwozia 5-drzwiowego. Powiększenie rozstawu osi wpłynęło korzystnie na przestrzeń z tyłu kabiny, gdzie promień mierzony na wysokości kolan (230 mm) jest największy w segmencie. Dostęp do tylnych siedzeń ułatwiają tylne drzwi znacznie przedłużone w porównaniu do wielkości drzwi wersji 3 i 5-drzwiowej.
Dodatkowo zwis tylny jest dłuższy o 228 mm w wersji sedan i o 230 mm w wersji kombi w porównaniu do nadwozia hatchback. Zmiany te umożliwiły uzyskanie objętości bagażnika wynoszącej 520 dm3, znacznie większej niż u poprzednika (+ 35 dm3 w kombi i + 10 dm3 w wersji sedan), lecz również w porównaniu do konkurencji.
Wzorcowe zachowanie na drodze
Mégane Grandtour i Mégane sedan wykazują się wyjątkowo dobrym trzymaniem się drogi oraz doskonałą skutecznością działania układu hamulcowego, co zapewnia panowanie nad samochodem nawet w trudnych warunkach i sytuacjach na drodze. Samochody zostały zbudowane na tej samej płycie podłogowej, co pozostałe wersje należące do programu Mégane II. Dysponują one nowym układem jezdnym wypróbowanym już w wersjach hatchback ze zmienioną jednakże charakterystyką ustawień dostosowanych do specyficznej konstrukcji tyłu pojazdu. W wyposażeniu znalazły się ABS, wspomaganie nagłego hamowania, system kontroli ciśnienia w oponach oraz system kontroli toru jazdy (ESP) nowej generacji z funkcją kontroli podsterowności. Zmienne, elektryczne wspomaganie kierownicy gwarantuje precyzję prowadzenia w każdych warunkach drogowych.
Mégane Grandtour i Mégane sedan będą oferowały szeroką gamę oszczędnych i mocnych silników współpracujących ze skrzyniami biegów nowej generacji. Gama silników benzynowych będzie się składała z trzech jednostek: 1.4 16V 98 KM, 1.6 16V 115 KM oraz 2.0 16V 136 KM. Gamę turbo Diesel Common Rail stanowią silniki 1.5 dCi 80 KM i 100 KM oraz 1.9 dCi 120 KM, którego maksymalny moment obrotowy zwiększono do 300 Nm. Silniki te będą montowane ze skrzyniami mechanicznymi 5 i 6-biegowymi. Silniki 1.6 16V, 2.0 16V oraz 1.5 dCi 100 KM będą również dostępne z automatyczną skrzynią Proactive ze sterowaniem impulsowym.
Bezpieczeństwo: zgodnie z linią Mégane II
Dzięki bogatym doświadczeniom Renault w dziedzinie bezpieczeństwa biernego wersje kombi i sedan mają prezentować najwyższy poziom bezpieczeństwa w tej kategorii pojazdów. Oceniona na 5 gwiazdek w teście Euro NCAP w 2002 roku konstrukcja nadwozia 5-drzwiowego, z którego wywodzą się nowe wersje została wzmocniona i dostosowana do zwiększonej masy tylnej części pojazdu. Konstrukcja posiada strefy kontrolowanego zgniotu oraz programowanego nakładania się elementów, co zapewnia optymalne odkształcenia w razie zderzenia.
Dla ochrony osób siedzących w kabinie samochód wyposażono w liczne elementy tworzące System Renault Protection trzeciej generacji (SRP3), którego zadaniem jest zapewnienie maksymalnej i jednakowej na wszystkich miejscach ochrony użytkowników pojazdu.
Inteligentne rozwiązania i komfortowe funkcje pochodzące z wyższego segmentu pojazdów
Wersje kombi i sedan, podobnie jak inne modele z rodziny Mégane II wykorzystują know-how Renault w dziedzinie komfortu i funkcjonalności pojazdu. Świadczą o tym na przykład nowatorskie rozwiązania konstrukcyjne nadwozia, takie jak podwójna, płaska podłoga. W Mégane sedan zaproponowano większy kąt pochylenia tylnego oparcia (+ 27°), zamykany schowek i żaluzje przeciwsłoneczne wbudowane w tylną półkę. Wprowadzenie nowych żaluzji przeciwsłonecznych w drzwiach tylnych w obu wersjach pojazdu jest uzupełnieniem komfortowego wyposażenia, które plasuje te samochody na poziomie wyższego segmentu rynku.
Wzorem innowacji oferowanych w samochodach klasy wyższej, Mégane Grandtour i Mégane sedan oferują, zależnie od wersji urządzenia ułatwiające eksploatację takie jak: karta «hands free» zapewniająca dostęp do samochodu i rozruch bez konieczności jakichkolwiek manipulacji kartą, klapka wlewu paliwa z wbudowanym korkiem, system nawigacji satelitarnej Carminat z chowanym ekranem 16/9, regulator i ogranicznik prędkości, czujniki deszczu i oświetlenia.
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>