Lexus hybrydowym liderem
Dekada na pozycji lidera w dziedzinie rozwoju pojazdów z napędem w pełni hybrydowym
- Lexus utrzymuje silną pierwszą pozycję na rynku pojazdów klasy Premium z napędem hybrydowym – obecnie na świecie jest już w użytkowaniu 300 tys. takich aut.
- Jest to jedyna marka w klasie Premium, która oferuje wszechstronną gamę czterech modeli z napędem w pełni hybrydowym na rynku w Europie.
- Sprzedaż aut z napędem w pełni hybrydowym w 2010 r. stanowi ponad 60% całkowitej sprzedaży Lexusa w 2010 r. w Europie Zachodniej – co oznacza stałą tendencję do zdominowania oferty przez modele z napędem hybrydowym.
- Sprawdzona jakość rozwiązania hybrydowego , trwałość i niezawodność w połączeniu z dedykowanymi procesami wytwarzania i umiejętnościami wykwalifikowanych „rzemieślników”.
- Legendarna jakość obsługi serwisowej oparta o 5-letnie doświadczenie dealerów w zakresie techniki w pełni hybrydowej.
Od momentu wprowadzenia na rynek europejski w 2005 r. pierwszego pojazdu 4x4 typu SUV z napędem w pełni hybrydowym, benzynowo-elektrycznym w segmencie Premium, Lexus utrzymał pozycję niekwestionowanego lidera, jeśli chodzi o projektowanie, wytwarzanie i globalną sprzedaż luksusowych pojazdów z napędem hybrydowym.
Obecnie na świecie jest użytkowanych około 300 tys. aut marki Lexus z w pełni hybrydowym układem napędowym. A jednocześnie Lexus pozostaje jedynym producentem pojazdów luksusowych oferującym wszechstronną gamę modeli z takim układem napędowym. Oferta Lexusa na rynek europejski obejmuje tu modele z silnikami cztero-, sześcio- lub ośmiocylindrowymi i napędem na przednie, tylne lub wszystkie cztery koła – w segmentach F, E, E-SUV i C, co odpowiada kolejno modelom LS, GS, RX i CT.
Każdy nowy Lexus z napędem hybrydowym umacnia znaczenie techniki hybrydowej jako podstawowego rozwiązania stosowanego w układach napędowych pojazdów tej marki.
W modelach serii LS, GS i RX układ napędowy Lexus Hybrid Drive pojawił się nieco później, gdyż na początku były one dostępne z konwencjonalnymi, benzynowymi układami napędowymi – natomiast nowy CT jest pierwszym modelem Lexusa zaprezentowanym od początku jako auto z napędem w pełni hybrydowym.
Ten ważny krok odzwierciedla rosnące znaczenie układu napędowego Lexus Hybrid Drive w ofercie Lexusa. W 2010 r. ponad 60% wszystkich samochodów marki Lexus sprzedanych w Europie Zachodniej miało napęd w pełni hybrydowy; strategia firmy przesuwa się w kierunku dominacji takiego napędu w prezentowanej gamie modeli.
Od początku działalności firmy, filozofia Lexusa polegała na produkowaniu samochodów wyznaczających nowe granice w dziedzinie jakości, luksusu i osiągów dzięki radykalnemu podejściu do procesu projektowania i wytwarzania przy jednoczesnej absolutnej orientacji na klienta, leżącej u podstaw marki.
W tym kontekście, precyzyjna odpowiedź Lexusa na oczekiwania klientów była kwestią fundamentalną podczas wdrażania drugiej generacji układu napędowego Lexus Hybrid Drive. Biorąc pod uwagę każdy aspekt techniki w pełni hybrydowej, wprowadzono szereg ulepszeń; układ został zaprojektowany specjalnie pod kątem niskiej obsługowości, długiej żywotności i wyjątkowej trwałości (co zostało dokładnie omówione w rozdziale „koszt posiadania”).
Sprawdzona jakość pojazdów marki Lexus z w pełni hybrydowym układem napędowym jest poparta dedykowanym, czystym, cichym i bezpyłowym procesem produkcyjnym, łaczącym innowacyjną technikę wytwarzania z umiejętnościami wykwalifikowanych „rzemieślników” Lexusa.
Ciągle jeszcze w wielu obszarach procesu wytwarzania ludzkie umiejętności znacznie przekraczają możliwości nawet najbardziej wyrafinowanych układów automatyki. Proces produkcyjny pojazdów Lexusa z napędem w pełni hybrydowym łączy legendarną jakość produkcji z jakością rozumianą w sensie jak najbardziej „ludzkim”, działającą na podświadomość odbiorcy – ujmującą te aspekty pojazdu, które nie są ściśle mierzalne lub policzalne, a jednak w zasadniczym stopniu wpływają na percepcję tego, co nazywamy najwyższą jakością.
Każdy Lexus z w pełni hybrydowym układem napędowym został opracowany według niezwykle rygorystycznych norm Lexusa, znanych pod nazwą MUSTs. Zbiór tych unikalnych standardów zawiera ponad 500 pozycji ustalających ścisłe wytyczne dotyczące projektowania oraz poszczególnych etapów produkcji.
Normy Lexusa MUSTs wyznaczają również standardy poziomu drgań i głośności (NHV) pozwalające uzyskać wyciszenie i trwałość auta, jakich oczekuje się od napędu Lexus Hybrid Drive oraz od marki Lexus, a nawet odnoszą się do takich parametrów jak wygląd, jakość dotykowa, jakość dźwięku, czy efektywność i czułość elementów sterowania.
Jakość, legendarna już obsługa klienta oraz najlepiej zorganizowana sieć autoryzowanych stacji dealerskich na rynku motoryzacyjnym były zawsze fundamentem marki Lexus. Dealerzy Lexusa mają już ponad pięcioletnie doświadczenie w sprzedaży i serwisowaniu aut z napędem w pełni hybrydowym. Są zatem odpowiednio przygotowani, aby tłumaczyć klientom, na czym polegają różnorodne korzyści wynikające z zastosowania układu Lexus Hybrid Drive oraz demonstrować taki sposób jego użytkowania, który nie tylko kładzie nacisk na osiągi i zużycie paliwa, ale także zapewnia przyjemne doświadczenie wyjątkowo cichej, płynnej i wyrafinowanej jazdy, jaką umożliwia ten układ napędowy.
Przyjemność jazdy w połączeniu z ekologią i niskim kosztem posiadania
- Lexus Hybrid Drive – doświadczenie wyjątkowo płynnej, cichej i wciągającej jazdy
- Poprawione osiągi w zakresie ochrony środowiska – niewielkie zużycie paliwa i niski poziom emisji CO2 – najlepsze w segmencie (modele RX 450h i CT 200h)
- Poziom emisji NOx i cząstek stałych już znacznie poniżej normy Euro VI – dotyczy wszystkich modeli z napędem w pełni hybrydowym
- Jeden z najniższych kosztów posiadania w klasie pojazdów Premium dzięki takim czynnikom, jak ulgi podatkowe w związku z niską emisją zanieczyszczeń, niezwykle małe zużycie paliwa, niskie koszty obsługi serwisowej, przeglądów okresowych i napraw oraz wysoka wartość rezydualna
Układ napędowy Lexus Hybrid Drive „wynagradza” kierowcę doświadczeniem wyjątkowo płynnej, cichej i wciągającej jazdy. Dzięki bezstopniowej, elektronicznie sterowanej przekładni E-CVT, w pełni hybrydowy układ napędowy Lexusa zapewnia liniowość przyspieszenia, bez charakterystycznych „skoków” podczas zmiany przełożeń występujących w konwencjonalnym układzie napędowym.
W każdych warunkach drogowych, czy to podczas jazdy w prawie „bezszelestnym” trybie elektrycznym, czy przy korzystaniu tylko z silnika benzynowego, czy jednocześnie elektrycznego i spalinowego – układ Lexus Hybrid Drive oferuje znacznie wyższy poziom wyrafinowania napędu w każdym zakresie prędkości, niż konwencjonalny układ napędowy.
Każdy Lexus z w pełni hybrydowym układem napędowym zaprojektowany jest w sposób wyznaczający nowe standardy w danym segmencie, jeśli chodzi o cichą i pozbawioną wibracji jazdę. Bazując na niskim poziomie drgań i głośności właściwym dla układu napędowego Lexus Hybrid Drive, każdy model wyposażony jest w szereg rozwiązań mających na celu zapewnienie jak najlepszych własności aerodynamicznych pojazdu i jednoczesne obniżenie do minimum hałasu spowodowanego opływem powietrza oraz toczeniem się kół – w rezultacie uzyskano wyjątkowo wyciszone wnętrze auta.
Na przykład w nowym modelu CT 200h zastosowano unikalny w segmencie kompaktów klasy Premium tłumiki drgań nadwozia, opracowane w celu pochłaniania i minimalizowania niepożądanych drgań nadwozia, zapewnienia bardziej liniowej charakterystyki wspomagania w układzie kierowniczym oraz poprawy komfortu jazdy. Kompleksowe działania podjęte na rzecz obniżenia poziomu drgań i głośności pozwoliły zaliczyć modele GS 450h i RX 450h do najciszej poruszających się pojazdów w swoich segmentach - E i E-SUV, a flagowy model Lexusa LS 600h jest jednym z najcichszych samochodów na świecie.
Kierowcy pojazdów z napędem hybrydowym szczególnie cenią je za oszczędność w zużyciu paliwa, a układ napędowy Lexus Hybrid Drive jest słynny ze swojej proekologiczności. Zarówno RX 450h, jak i CT 200h mogą pochwalić się nie tylko wiodącym w klasie zużyciem paliwa, lecz także najniższą emisją CO2 w swych segmentach.
RX 450h, którego zużycie paliwa wynosi 6,1 l/100 km , jest liderem w segmencie, a CT 200h w cyklu mieszanym spala zaledwie 3,8 l/100 km – tyle, ile mały, miejski samochód.
Modele Lexusa CT i RX z napędem w pełni hybrydowym bez wysiłku osiągają najniższą emisję CO2 w swojej klasie (odpowiednio od 87 i 140 g/km ). Znaczące jest, w kontekście nadchodzącej bardziej restrykcyjnej normy emisji spalin Euro VI, że wszystkie pojazdy marki Lexus z w pełni hybrydowym układem napędowym emitują znacznie mniej NOx i cząstek stałych niż auta konkurentów - a w trybie jazdy EV emisja zanieczyszczeń jest oczywiście zerowa.
Właściciele Lexusów z napędem w pełni hybrydowym mogą również docenić korzyść w postaci jednego z najniższych kosztów posiadania w segmencie aut luksusowych. Pojazdy z układem Lexus Hybrid Drive mogą przynieść oszczędności użytkownikom prywatnym, kierowcom aut firmowych i zarządzającym flotą samochodową dzięki wyjątkowemu połączeniu takich czynników, jak ulgi podatkowe w związku z niską emisją zanieczyszczeń, niezwykle małe zużycie paliwa, wysoka wartość rezydualna oraz niskie koszty obsługi serwisowej, przeglądów okresowych i napraw.
Każdy Lexus z napędem w pełni hybrydowym objęty jest niższą kategorią podatkową związaną z emisją zanieczyszczeń niż pojazdy konkurencji wyposażone w konwencjonalny układ napędowy o zbliżonej mocy. Przynosi to korzyści nie tylko prywatnym użytkownikom, lecz również kierowcom pojazdow firmowych dzięki obniżeniu podatku oraz zarządzającym flotą poprzez odpisy amortyzacyjne (dotyczy niektórych rynków europejskich).
Przykładem może być CT 200h o emisji zanieczyszczeń wynoszącej 87 g/km, co zapewnia ulgi podatkowe w wielu krajach europejskich oraz przynosi bezprecedensowe obniżenie całkowitego kosztu posiadania w porównaniu do głównych konkurentów.
Przeprowadzona analiza pokazuje, że stosowanie systemu zachęt promujących użytkowanie pojazdów bardziej przyjaznych środowisku pozwala w przypadku modelu CT 200h na zaoszczędzenie ponad 3000 funtów kierowcy brytyjskiemu w ciągu trzech lat eksploatacji auta lub po przebiegu 60 tys. mil. A dla przedsiębiorców wybierających ten model na auto flotowe, oszczędności mogą znacznie przekroczyć 7000 funtów.
Dzięki odpisom amortyzacyjnym właściciel floty modeli CT 200h w Wielkiej Brytanii uzyskuje przewagę w wysokości podatku nad bliskimi rywalami z segmentu, wynoszącą 3900 funtów w ciągu trzech lat. Dzięki niższemu podatkowi kierowca auta firmowego może zaoszczędzić w ciągu takiego samego okresu około 1400 funtów.
Obecnie, w porównaniu z głównymi konkurentami, w okresie 36 miesięcy i po przebiegu 90,000 km, model CT 200h zapewnia korzyść podatkową wynoszącą 1000 - 2000 euro w pięciu krajach Europy (w Portugalii, Finlandii, Islandii, Belgii i Austrii), 2000 - 4000 euro w trzech krajach (w Szwecji, Francji i na Węgrzech), i ponad 4000 euro w dalszych pięciu krajach (w Norwegii, Wlk. Brytanii, Holandii, Hiszpanii i Grecji).
Układ napędowy Lexus Hybrid Drive umożliwia także użytkownikom korzystanie z różnych innych ulg na poszczególnych rynkach, takich jak zwolnienie z opłaty „congestion charge” w Londynie dla pojazdów emitujących poniżej 100 g/km CO2 (CT 200h) lub specjalna ulga w kwocie do 3000 euro dla właścicieli pojazdów z napędem hybrydowym w Hiszpanii (wszystkie modele z napędem Lexus Hybrid Drive).
Oprócz tego, że każdy Lexus z napędem w pełni hybrydowym zapewnia minimalne koszty codziennej eksploatacji dzięki optymalnemu poziomowi zużycia paliwa, to również odznacza się najniższymi możliwymi kosztami obsługi serwisowej i napraw. Napęd Lexus Hybrid Drive został zaprojektowany właśnie z założeniem niskiej obsługowości i wyjątkowej trwałości.
W pełni hybrydowy układ napędowy nie wymaga stosowania konwencjonalnego rozrusznika, alternatora czy sprzęgła. Każda jednostka benzynowa wyposażona jest w bezobsługowe łańcuchy rozrządu, zapewniające doskonałą niezawodność i dalsze oszczędności.
Akumulator napędu hybrydowego został zaprojektowany tak, aby jego żywotność była zapewniona w ciągu całego okresu eksploatacji pojazdu; jego niezawodność potwierdzają dane zebrane na podstawie przejechanych przez użytkowników na całym świecie ponad 60 mld km. Poddany rygorystycznym testom wydajności i trwałości, akumulator objęty jest pięcioletnią gwarancją (lub do 100 tys. km).
Ponieważ elektronicznie sterowany układ hamulcowy z funkcją odzyskiwania energii (ECB-R) wykorzystuje tę funkcję w zakresie pierwszej połowy maksymalnej siły hamowania (co ma miejsce w 60% przypadków hamowania podczas codziennej eksploatacji), układ hamulcowy pojazdu z napędem Lexus Hybrid Drive charakteryzuje nadzwyczajna trwałość elementów. Przednie klocki hamulcowe podlegają zwykle wymianie raz na 100 tys. km , a tylne klocki i wszystkie tarcze hamulcowe mogą w ogóle nie wymagać wymiany.
Układ wydechowy Lexusa z napędem w pełni hybrydowym, wykonany ze stali nierdzewnej, ma przewidywaną trwałość powyżej pięciu lat, a reflektory z diodami typu LED mają nieporównywalnie większą żywotność niż konwencjonalne żarówki wyładowcze (HID) lub halogenowe.
Układ Lexus Hybrid Drive pełni równie skuteczną rolę minimalizując zużycie opon. Płynny, liniowy przepływ mocy zmniejsza zużycie opon podczas przyspieszania.
Co więcej, wiele elementów pojazdu zostało opracowanych tak, aby zredukować koszt naprawy skutków ewentualnego zderzenia; również sama konstrukcja nadwozia ma za zadanie zmniejszyć koszt naprawy uszkodzeń powstałych w wyniku mniejszych kolizji.
Utrata wartości pojazdu ma znaczący wpływ na koszt związany z okresem użytkowania samochodu, będąc jedną z kluczowych kwestii zarówno dla prywatnych właścicieli aut, jak również osób zarządzających flotą pojazdów. Wartości rezydualne modeli Lexusa z napędem w pełni hybrydowym są konsekwentnie wysokie, a w przypadku modelu CT 200h – oczekuje się, że będą na poziomie porównywalnym z wartościami rezydualnymi pojazdów z czołówki segmentu aut kompaktowych klasy Premium .
Bazujące na wartościach rynkowych w ciągu 36 mies. / 90 tys.km obliczenia, opublikowane we wrześniu 2010 r. przez Eurotax w Niemczech, we Francji, Włoszech i w Hiszpanii oraz przez CAP Monitor w Wlk. Brytanii, określają średnią wartość rezydualną modelu CT 200h na bardzo konkurencyjnym poziomie wynoszącym ponad 42% (także w Polsce).
Jeśli chodzi o rynek pojazdów używanych, to inteligentne planowanie ilościowe w połączeniu ze zrównoważoną strategią podaży i popytu powinno zapewnić utrzymanie wysokiej ceny używanych aut marki Lexus z w pełni hybrydowym układem napędowym. Ogólnoeuropejski program remarketingowy Lexusa oraz platforma B2B pomagają w płynnej realizacji procesu „zmiany właściciela”. A silne zaangażowanie dealerów Lexusa w remarketing pomaga wykorzystywać unikalne cechy pojazdu, takie jak napęd w pełni hybrydowy, w jego drugim cyklu.