Leasing pojazdów: w 2012 zastój, w 2013 bez zachęt rządowych trudno liczyć na ożywienie
Prawie 17 mld zł udzielonego finansowania i 54% udział w rynku – tak wygląda leasing pojazdów po 2012 r. według danych Związku Polskiego Leasingu. Oznacza to minimalny spadek (-0,1%) w porównaniu do 2011 r. Ten, zdaniem przedstawicieli BZ WBK Leasing, w tym roku może być większy, jeśli sytuacja gospodarcza nie zmieni się, a branża motoryzacyjna i finansowa nie otrzymają wsparcia ze strony rządu.
Sytuacja na rynku samochodów osobowych i dostawczych jest trudna. W ubiegłym roku dynamika sprzedaży spadała z miesiąca na miesiąc i to nie tylko za sprawą klientów indywidualnych, ale coraz częściej z zakupami zaczęły wstrzymywać się polskie firmy. Potwierdzili to przebadani przez nas przedsiębiorcy, którzy w zdecydowanej większości (60%) na wymianę auta firmowego decydują się po 5 latach lub rzadziej . W konsekwencji spadek popytu na swoje usługi odczuły także instytucje finansowe, w tym leasingodawcy – ocenia Adrian Michalak, dyrektor sprzedaży w BZ WBK Leasing. W 2013 r. branża motoryzacyjna i powiązane z nią finansowanie zewnętrze nie ruszy, jeśli nie zostaną wdrożone zachęty do zakupu ze strony rządu. Chodzi tutaj m.in. o powtarzany od lat postulat dotyczący pełnego odliczenia VAT od samochodów do 3,5t i paliwa do nich. Taki krok na pewno zwiększyłby popyt i korzystnie wpłynął na wyniki branży motoryzacyjnej – dodaje Adrian Michalak.
Według danych SAMAR, zebranych od wydziałów komunikacji, w 2012 r. zarejestrowanych zostało 270,6 tys. nowych aut, o 1,54% mniej niż w roku 2011. Przełożyło się to na wyniki branży leasingowej w tym segmencie, która finansując pojazdy o łącznej wartości 16,86 mld zł również odnotowała niewielki spadek (0,1%). Dodatnią dynamikę uzyskał jedynie leasing samochodów osobowych (+3,5% r/r) oraz autobusów (+40% r/r). Dostawczaki odnotowały natomiast prawie 6% spadek r/r. Nieco lepiej od rynku poradził sobie BZ WBK Leasing, który w 2012 r. zanotował 0,5% wzrost finansowania pojazdów (ich wartość wyniosła 690 mln zł).
Finansowanie pojazdów to dla nas kluczowy segment rynku. Konsekwentnie umacniamy na nim swoją pozycję, m.in. dzięki kompleksowej ofercie, organizowanym promocjom oraz ścisłej współpracy z wybranymi dealerami samochodowymi, którzy stanowią jeden z najważniejszych kanałów sprzedaży naszych usług. W 2013 r. zamierzamy postawić na dalsze uproszczenia w procesie sprzedaży, a także na rozwój wachlarza naszych produktów w tym najbardziej popularnych ubezpieczeń – zapowiada Adrian Michalak z BZ WBK Leasing.