Koncepcja zrównoważonej mobilności jutra: Mercedes Vito E-CELL
Mercedes-Benz Vito E-CELL zdobył nagrodę w konkursie designerskim, organizowanym podczas Challenge Bibendum 2011 – światowego forum na temat zrównoważonego transportu.
Międzynarodowe forum Challenge Bibendum 2011, wspierane przez firmę Michelin, odbyło się w dniach 18-22 maja na terenie byłego lotniska Tempelhof w Berlinie. Przedstawiciele przemysłu motoryzacyjnego spotkali się tam z ekspertami, politykami i przedsiębiorcami, by dyskutować o najnowszych koncepcjach transportu samochodowego.
Jednym z kluczowym punktów Challenge Bibendum 2011 był konkurs designerski, w ramach którego nagrodzono kreatywne osiągnięcia inżynierskie, poprawiające jakość ludzkiego życia i chroniące środowisko. W ocenie projektów jury brało pod uwagę następujące kryteria: skuteczność nowych technologii w rozwiązywaniu problemów ochrony środowiska, sposób ich zintegrowania z ogólną konstrukcją pojazdu, wyraz emocjonalny i wygląd zewnętrzny. Mercedes-Benz Vito E-CELL zdobył nagrodę za design w kategorii samochodów dostawczych.
W skład jury konkursu weszło siedmioro uznanych, niezależnych ekspertów branży motoryzacyjnej: dziennikarzy, inżynierów i desginerów. Wśród nich znaleźli się m.in.: Roberto Piatti, szef Torino Designo, Yves Maroselli, redaktor naczelny francuskiego magazynu "Le Moniteur automobile", japoński dziennikarz motoryzacyjny Yasuhiro Kawamura czy Birgit Priemer z niemieckiego magazynu "auto motor und sport". Łącznie w konkursie przyznano 10 nagród w różnych kategoriach.
Dojrzała technologia, udany balans pomiędzy wzornictwem i funkcjonalnością oraz wysoka ładowność i jakość wykonania pozwoliły Vito E-CELL pokonać konkurencję. Jury doceniło przede wszystkim sposób, w jaki łączy on innowacyjną koncepcję układu napędowego z produkowaną już konstrukcją. Sercem auta jest motor elektryczny o mocy 60 kW i momencie obrotowym 280 Nm. Ponieważ ten ostatni dostępny jest od najniższych obrotów, Vito zapewnia dynamikę jazdy na poziomie pojazdów napędzanych współczesnymi silnikami wysokoprężnymi. Litowo-jonowe baterie zostały umieszczone pod podłogą przestrzeni ładunkowej. Ich pojemność – 36 kWh – umożliwia przejechanie około 130 km. Statystyczny kierowca vana pokonuje tymczasem średnio 50-80 kilometrów dziennie. Z myślą o zwiększeniu zasięgu, prędkość maksymalna Vito E-CELL została ograniczona do 80 km/h.