Kierowcy hybryd docenieni przez Kraków. Startuje kampania edukacyjna "Kraków Mobilny"
Przejazd bus pasami, zniesienie opłat za miejsca postojowe, wjazd do wybranych stref ograniczonego ruchu – na te przywileje będą mogli liczyć właściciele aut hybrydowych i elektrycznych w Krakowie. To pierwsze miasto w Polsce, które wprowadzi od września 2012 roku system wsparcia dla takich samochodów.
To efekt zainicjowanej właśnie kampanii społecznej „Kraków Mobilny”, której partnerami są: Urząd Miasta Krakowa, fundacja „Partnerstwo dla Środowiska” oraz Toyota Motor Poland. Dokumenty inicjujące akcję podpisali w poniedziałek: Prezydent Miasta Krakowa – Jacek Majchrowski, prezes fundacji - Rafał Serafin oraz prezes zarządu Toyoty w Polsce – Tsutomu Otsubo. System podobnych ulg uruchomi także we wrześniu Szczecin.
Szczegółowy wykaz przywilejów obejmujących kierowców aut hybrydowych i elektrycznych na terenie miasta zostanie przedstawiony do momentu ruszenia kampanii i będzie obowiązywał przez 12 miesięcy. W Polsce to ewenement, w krajach Unii Europejskiej – praktyka stosowana od lat. „Do centrum Londynu wjedziemy Priusem bez żadnych opłat, podczas gdy kierowcy klasycznych aut muszą za taki wjazd zapłacić 9 funtów dziennie. Dlatego cieszymy się, iż możemy współtworzyć w Polsce tak unikatową i pionierską inicjatywę.” – podkreśla Tsutomu Otsubo, prezes Toyoty Motor Poland.
Toyota jest obecnie najbardziej doświadczonym na świecie producentem samochodów hybrydowych. Od 1997 roku produkuje seryjnie Priusa, obecnie w swojej ofercie ma m.in. hybrydowe odmiany Aurisa i Yarisa oraz całą grupę hybryd spod znaku Lexusa. Po drogach świata jeździ już ponad 4 mln hybryd Toyoty a we wrześniu oficjalnie zadebiutuje kolejna generacja Priusa – z systemem Plug In (ładowanie akumulatorów z gniazdka zewnętrznego z wydłużonym zasięgiem jazdy wyłącznie na silniku elektrycznym).
Ulgi dla aut hybrydowych i elektrycznych są jednym z elementów wspomnianej kampanii społecznej „Kraków Mobilny”, która ma inspirować mieszkańców do korzystania z pojazdów ekologicznych, promować transport publiczny oraz rowery. W przyszłości miasto planuje zbudowanie sieci ulicznych stacji ładowania akumulatorów dla tych pojazdów. Liczy także na aktywną pomoc partnerów programu w procesie wdrażania samochodów ekologicznych do służb komunalnych oraz komunikacji miejskiej. „Od lat priorytetem w działaniach inwestycyjnych Krakowa jest poprawa infrastruktury związanej z transportem i co najważniejsze – transportem przyjaznym dla środowiska” – podkreśla Prezydent Krakowa, Jacek Majchrowski.
Fundacja „Partnerstwo dla Środowiska” stawia sobie dodatkowe szczytne cele – utworzenie szkolnych koalicji na rzecz propagowania przyjaznych dla środowiska dojazdów do szkoły oraz przygotowanie i wdrożenie tzw. planów mobilności przez lokalnych pracodawców. „Mamy już pierwszych 20 szkół wybranych do tego programu i od września rozpoczynamy z nimi wspólną akcję edukacyjną” – informuje Rafał Serafin, prezes fundacji.