Kia podsumowuje rok 2010 i ujawnia plany na rok 2011
Przez ostatnie lata Kia mocno pracowała na poprawę swojego wizerunku. Klienci najwyraźniej doceniają te starania, bo w 2010 roku z fabryk koreańskiego producenta wyjechało ponad dwa miliony nowych aut a koncern świętuje rekordowe wyniki sprzedaży na całym świecie.
Kia w Polsce
Rok 2010 były najbardziej udanym okresem w całej historii Kia Motors Polska. Do klientów trafiło 16 576 szt. samochodów co w porównaniu do 2009 oznacza wzrost na poziomie blisko 17% i kontynuację trendu wzrostowego odnotowanego w latach poprzednich. Udział w rynku wzrósł w stosunku do roku 2009 z 4,39% do 4,93% i koreański koncern umocnił tym samym swoją bardzo dobrą, ósmą lokatę pośród wszystkich importerów w Polsce.
W dalszym ciągu bestsellerem jest cee’d, którego sprzedaż wszystkich 3 wersji nadwozia wyniosła 6 284 szt. Drugą pozycję pod względem wielkości sprzedaży zajęła z liczbą 4 112 Venga. Ostatnie miejsce na podium z wynikiem 2 987 szt. należy dla Sportage. Na uwagę zasługuje w tym miejscu fakt, że nowy Sportage, który pojawił się w polskich salonach we wrześniu już w listopadzie i grudniu był najlepiej sprzedającym się samochodem w segmencie samochodów terenowych pokonując tak mocnych rywali jak Mitsubishi Outlander, Honda CR-V, VW Tiguan czy Mitsubishi ASX. Jednym z atutów Sportage jest cena, ale z pewnością model ten nie odniósłby takiego sukcesu gdyby nie nowoczesny wygląd, bogate wyposaże¬nie oraz duży wybór oszczędnych jednostek napędowych. Na kolejnych miejscach pod względem sprzedaży w Polsce znalazły się: Soul (1 391 szt.), Picanto (612 szt.), Sorento (547 szt.), Rio (178 szt.), Magentis (159 szt.), Carens (92 szt.) oraz Carnival (67 szt). Dostawcza Kia K 2900 znalazła 147 nabywców.
„Jesteśmy bardzo dumni z tego, że osiągnęliśmy najlepszy z dotychczasowych wyników sprzedaży“ - mówi Wojciech Szyszko, dyrektor zarządzający Kia Motors Polska. „Jak widać, każdy nowy czy zmodernizowany model wprowadzany do sprzedaży przez nasz koncern wpływa na poprawę wizerunku marki i wielkość sprzedaży. 7-letnia gwarancja, 5 gwiazdek w testach Euro NCAP oraz jakość wykonania robią w tym wypadku swoje. Rosnące zadowolenie klientów z naszych samochodów jest świetną motywacją dla naszych zamierzeń na przyszłość. Kia jest marką, która rozwija się bardzo dynamicznie i robi bardzo duże postępy w podnoszeniu jakości swoich modeli. W wielu segmentach mamy już ugruntowaną pozycję i notujemy stały wzrost sprzedaży ale nie spoczywamy na laurach i nie mówimy jeszcze ostatniego słowa“.
Firma Kia Motors Polska powstała w 1995 roku. Sieć dealerska składa się obecnie z 67 punktów sprzedaży oraz 72 punktów serwisowych, w których pracuje blisko 3 000 osób.
Kia na świecie
W 2010 sprzedaż Kia na świecie zamknęła się liczbą 2 089 355 szt. Jest to wynik lepszy o 26,5% w stosunku do roku 2009 a koreańska firma po raz pierwszy w historii przekroczyła sprzedaż na poziomie dwóch milionów samochodów. Dobre informacje pochodzą z każdego regionu, w którym dostępne są produkty koncernu.
Bardzo duży procentowy wzrost sprzedaży Kia odnotowała w Chinach, gdzie w minionym roku nowych właścicieli znalazły 354 944 auta. Wynik ten oznacza wzrost o 38,3% w stosunku do 2009. O 18,5% (410 150 szt.) wzrosła sprzedaż w Ameryce Północnej a najwięcej aut Kia sprzedała w rodzimej Korei - 484 512 szt. (+17,4%).
Wzrost sprzedaży odnotowały także na świecie i pozostałe rynki, do których zaliczają się m.in. Ameryka Południowa, Azja (oprócz Chin i Korei), kraje Środkowego Wschodu oraz Afryka. Liczba 447 994 sprzedanych aut oznacza wzrost w tym wypadku o 47,1%.
Na Starym Kontynencie sprzedano 391 755 samochodów. To o 18,1% więcej niż w roku 2009. Najwięcej aut ze znaczkiem Kia na masce kupili w Europie Brytyjczycy (56 120 szt.), na drugim miejscu uplasowali się Niemcy (31 234 sztuk) a na trzecim Francuzi (23 758 szt.). Polska ze sprzedażą 16 576 szt. zajęła w Europie wysokie 7. miejsce.
Najlepiej sprzedającym się na świecie modelem marki Kia był w 2010 roku model Cerato (na niektórych rynkach Forte), sprzedany w liczbie 403 303 szt. Kolejnym bestsellerem Kii był Sportage (207 922 szt.) oraz Rio (205 351 szt.). Czwarte miejsce zajęło Sorento (174 892 szt.), piąty był Soul (135 407 szt.).
Kia w roku 2011
Orężem w walce z konkurentami będzie w przyszłym roku nadal cee’d oraz fantastycznie przyjęty przez klientów nowy Sportage. Wsparte one zostaną modelami Venga, Soul, Sorento oraz zmodernizowanym modelem Kia pro_cee’d, nowym Picanto i Optimą. Te dwa ostatnie poprawią z pewnością pozycję koncernu nie tylko w segmencie sprzedaży dla klientów indywidualnych, lecz także dla flot. Produkcja pro_cee’da po face liftingu właśnie się rozpoczęła. Światowa premiera Picanto będzie miała miejsce w Genewie a w polskich salonach auto pojawi się w drugim kwartale 2011. W czwartym kwartale natomiast wprowadzona zostanie do sprzedaży należąca do segmentu D limuzyna Kia Optima. Warto dodać w tym miejscu, iż Optima była jedną z największych atrakcji ubiegłorocznego salonu motoryzacyjnego w Paryżu. Niektóre media uznały Optimę za rewelację salonu i przyznały, że następca Magentisa robi niewiarygodne wrażenie – może nawet jeszcze większe niż cee’d, w czasach, gdy zastępował Cerato….
Zdaniem Wojciecha Szyszko sprzedaż nowych samochodów osobowych spadnie w Polsce w 2011 roku o 10%. Biorąc jednak po uwagę ofensywę produktową koreańskiego producenta oraz coraz mocniejszą pozycję na rynku celem Kia Motors Polska jest w roku 2011 osiągnięcie sprzedaży na poziomie 17 000 szt. samochodów oraz zwiększenie udziału w rynku do 5,5%