Kia Optima Hybrid w Genewie
Już po kilku tygodniach od swej światowej premiery w trakcie salonu samochodowego Los Angeles Auto Show, Kia Optima Hybrid pojawia się przed europejską publicznością na salonie samochodowym w Genewie jako swoisty symbol rosnącego zaangażowania Kia Motors Corporation w sprawę ochrony środowiska naturalnego człowieka.
W roli zwiastuna ‘Ekodynamicznej’ ery marki Kia, nowa Kia Optima Hybrid stanowi kolejny i znaczący krok w kierunku obranego przez firmę celu − produkcji i popularyzacji przyjaznych środowisku naturalnemu środków transportu dla przyszłych pokoleń.
Stworzona głównie z myślą o rynku USA, Kia Optima Hybrid jest pionierem nowych technologii, których rozwój następować będzie w światowych modelach produkcyjnych Kia na przestrzeni najbliższej dekady.
Wchodząca do masowej produkcji w połowie roku 2011 Kia Optima Hybrid posiada w pełni równoległy system napędu hybrydowego, zapewniający iście znakomite osiągi: przyspieszenie 0-100 km/h w czasie 9,2 sekundy i prędkość maksymalną 195 km/h − przy obniżonym o 40,7 % w stosunku do standardowej Kii Optima (wersja amerykańska) zużyciu paliwa.
Samochód Kia Optima Hybrid wyposażony jest w genialny w swej prostocie i optymalny pod względem kosztowym − równoległy system hybrydowy, w skład którego wchodzi jednostka benzynowa o pojemności 2,4 litra sprzężona z niewielkim silnikiem elektrycznym. Napęd na koła przednie przenoszony jest poprzez sześciostopniową automatyczną skrzynię biegów − lecz bez tradycyjnej przekładni hydrokinetycznej.
Umieszczony pomiędzy silnikiem elektrycznym a spalinowym specjalny zespół sprzęgający pozwala na odłączenie jednostki benzynowej, umożliwiając „zero-emisyjną” jazdę w trybie pełnego napędu elektrycznego od chwili startu − aż do momentu osiągnięcia prędkości 100 km/h. Konfiguracja systemu nie wymaga stosowania silnika elektrycznego ani generatora prądowego o większej mocy, czyli urządzeń zwiększających masę i koszt produkcji pojazdu.
Automatyka i przyjemność z jazdy na co dzień
Ruszając z miejsca, Kia Optima Hybrid korzysta z napędu elektrycznego (Electric Mode). Wraz ze wzrostem prędkości jazdy, hybrydowy rozrusznik/generator (HSG) o mocy 8,5 kW uruchamia jednostkę spalinową i powoduje przejęcie przezeń napędu samochodu, zamykając zespół sprzęgłowy. W tym momencie silnik elektryczny przełącza się w tryb hybrydowy i pracuje jako napęd wspomagający (podczas intensywnego przyspieszania lub jazdy pod górę) oraz generator prądowy, ładujący w miarę potrzeby baterię akumulatorów litowo-polimerowych. W przypadku zatrzymania pojazdu na czas dłuższy niż kilka sekund, pracujący silnik spalinowy zostaje automatycznie wyłączony − z myślą o zmniejszeniu do minimum zużycia paliwa i emisji szkodliwych spalin.
Podczas hamowania silnik elektryczny przetwarza energię kinetyczną w energię elektryczną, która uzupełnia stan baterii akumulatorów. Rozrusznik HSG działa także jako generator prądowy, doładowujący akumulatory na postoju. Bez względu na sposób jazdy i warunki drogowe w trakcie codziennej eksploatacji samochodu napęd hybrydowy działa automatycznie i niezauważalnie dla użytkownika.
Zastosowany w samochodzie Kia Optima Hybryd elektryczny silnik synchroniczny IPM 30 kW (tryb Electric Mode) ma moc 40,7 KM i moment obrotowy 205 Nm od 0 do 1400 obr/min. System napędu hybrydowego (silnik elektryczny i spalinowy) rozwija łącznie 209 KM przy momencie obrotowym 265 Nm, dostarczając wrażeń niezwykle płynnej i satysfakcjonującej jazdy.
Nowoczesna bateria akumulatorów i optymalizacja silnika spalinowego Samochód Kia Optima Hybrid wyposażony jest w skonstruowaną wspólnie z LG Chem baterię akumulatorów litowo-polimerowych, które ze względu na optymalne proporcje pomiędzy oddawaną mocą, gęstością energetyczną oraz stabilnością termiczną nadają się doskonale do zastosowań w przemyśle motoryzacyjnym. Dzięki wysokiej trwałości i niezawodności działania, stosowana w Kii Optimie bateria akumulatorów nie wymaga wymiany w całym okresie eksploatacji pojazdu − tj. przez co najmniej 10 lat lub 240.000 km przebiegu.
Z uwagi na stałą dostępność uzupełniającego momentu obrotowego wytwarzanego przez silnik elektryczny, seryjną, czterocylindrową jednostkę spalinową Theta II o pojemności 2,4 litra poddano modyfikacjom, w wyniku których nastąpił wzrost jej sprawności oraz spadek zużycia paliwa o 10 procent.
Pod kątem współpracy z napędem hybrydowym dokonano także modyfikacji automatycznej, sześciostopniowej skrzyni biegów stosowanej w konwencjonalnej Kii Optima − zastępując tradycyjną przekładnię hydrokinetyczną silnikiem elektrycznym i pompą oleju o wysokiej wydajności. Efektem tych zmian jest możliwość działania w trybie napędu elektrycznego (EV), zwiększony stopień odzysku energii kinetycznej w czasie hamowania i wyraźnie większa precyzja pracy w porównaniu z systemami CVT (przekładni bezstopniowej) oferowanymi przez konkurencję.
Równoległy system napędu hybrydowego dla samochodu Kia Optima Hybrid jest dziełem podseulskiego Instytutu Badawczego Eko-technologii (Eco-Technology Research Institute) Kia we współpracy z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Namyang (Namyang Research and Development Facility) oraz ośrodków technicznych Kia w innych krajach świata. System ten będzie dalej ulepszany i doskonalony pod kątem przemysłowego zastosowania w przyszłych modelach Kia na przestrzeni najbliższych dziesięciu lat.