Kangoo proponuje nowy sposób wykorzystania energii elektrycznej.
Gama Kangoo, obok samochodów z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi lub LPG, poszerzyła się obecnie o dwie nowe wersje : Electri’cité , wprowadzoną do sprzedaży na początku 2002, i Elect’road, która znajdzie się w sprzedaży w październiku 2002.
<strong>
Gama Kangoo, obok samochodów z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi lub LPG, poszerzyła się obecnie o dwie nowe wersje : Electri’cité , wprowadzoną do sprzedaży na początku 2002, i Elect’road, która znajdzie się w sprzedaży w październiku 2002. Dzięki nim gamę Kangoo można dziś określić jako oferującą różne rodzaje napędu. Kangoo Electri’cité, z wyłącznie elektrycznym napędem jest przeznaczone głównie do użytku w mieście. Zapewnia zasięg 60-100 km w zależności od warunków eksploatacji.
Elect’road pozwala wyzwolić się z ograniczeń jakie narzuca napęd elektryczny dzięki pokładowemu generatorowi prądu, który zwiększa zasięg tej wersji. Może ona pokonać 150-200 km w warunkach miejskich. Elect’road posiada trzy zalety : bardzo niską emisję spalin, oszczędność i odpowiedni zasięg w eksploatacji w strefie miejskiej i podmiejskiej.
</strong>
Aby pogodzić możliwość poruszania się po mieście i ochronę środowiska koncern Renault wprowadził do sprzedaży na początku 2002 roku elektryczną wersję Kangoo - Electri’cité. Jest ona dostępna w wersji osobowej i ciężarowej. W październiku 2002 na rynku pojawi się jej bliźniaczy brat o większym zasięgu.
<strong>Elect’road : elektryczny napęd bez ograniczeń</strong>
Postęp dokonany w dziedzinie akumulatorów (przejście od akumulatorów ołowiowych do niklowo-kadmowych) pozwala obecnie na wyeliminowanie w znacznym stopniu głównej wady samochodów elektrycznych – niewielkiego zasięgu.
Technologia zastosowana w Kangoo Elect’road w celu zwiększenia zasięgu jest zbliżona do zazwyczaj stosowanych rozwiązań napędu hybrydowego. Zespół napędowy składa się z synchronicznego silnika elektrycznego charakteryzującego się wysoką sprawnością, akumulatorów niklowo-kadmowych i pokładowego generatora prądu, który ładuje akumulatory podczas jazdy. Generator ten składa się z małego benzynowego silnika termicznego o pojemności 500 cm3 z wtryskiem wielopunktowym i katalizatorem, co zapewnia niski poziom emisji spalin (spełnia normy Euro 2000 w cyklu MVEG, przy pracującym generatorze). Generator prądu jest włączany przez kierowcę za pomocą przełącznika na desce rozdzielczej.
Podczas gdy wersja Electri’cité może przejechać 60-100 km po mieście, Elect’road oferuje zasięg 150 -200 km, umożliwiając użytkowanie go w mieście i strefie podmiejskiej. Osiągi obu wersji Kangoo są dostosowane do obowiązujących przepisów regulujących ruch miejski i podmiejski – prędkość maksymalna wynosi 110 km/h, a od 0 do 50 km/h oba auta rozpędzają się w 8,5 s.
Akumulatory pobierają energię elektryczną z różnych źródeł : domowego gniazda prądowego 16 A lub gniazd umieszczonych w niektórych krajach przy drogach publicznych, z odzyskiwania energii podczas hamowania lub pokładowego generatora prądu napędzanego przez silnik termiczny.
Według szacunków generator prądu nie powinien być stosowany w więcej niż 5% przypadków. Ma głównie funkcję antystresową – chodzi o zmniejszenie obaw kierowców, łączonych często z samochodami elektrycznymi i związanych z wyczerpaniem akumulatora. Tak więc generator prądu nie ujmuje Elect’road prawa do nazwy « czystego » samochodu.
Elect’road zostanie wprowadzony do sprzedaży w październiku 2002. Większy zasięg tego pojazdu zwiększy grupę odbiorców i przyczyni się do ożywienia rynku samochodów elektrycznych.
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>