Już dziś światowa premiera Mitsubishi Eclipse Cross
Salon samochodowy Geneva Motor Show 2017 stanowi punkt zwrotny dla Mitsubishi Motors Corporation (MMC), zaznaczony światową premierą całkowicie nowego kompaktowego modelu SUV Coupé nazwanego Eclipse Cross – pierwszego przedstawiciela nowej generacji samochodów Mitsubishi Motors, który ma pomóc we wzmacnianiu wizerunku marki i pozycjonowaniu jej w Europie jako producenta (niemal) wyłącznie zajmującego się samochodami z segmentu SUV.
Pełniąc tę rolę Mitsubishi Eclipse Cross pomoże zwiększyć liczbę klientów firmy Mitsubishi Motors, uzupełniając ofertę, jaką stanowią modele ASX (obecnej i przyszłej generacji) oraz Outlander (obecnej i przyszłej generacji), co pozwoli marce podążać w zupełnie nowym kierunku i budować jej pozycję rynkową na pięciu głównych filarach, które stanowią:
- wyróżniający projekt
- jakość i kunszt japońskiego rzemiosła
- dynamika jazdy
- wzorowe rozplanowanie
- innowacyjne rozwiązania
Ostro wystylizowany i oferujący znakomite osiągi SUV Coupé będzie jednocześnie pierwszym samochodem „mówiącym” nowym językiem stylistycznym MMC. Wniesie on także wiele innowacyjnych cech i rozwiązań technicznych do swojego segmentu rynkowego.
Dostawy Eclipse Cross na rynki europejskie rozpoczną się w ostatnim kwartale 2017 roku (premiery rynkowe w poszczególnych krajach nastąpią pod koniec 2017 roku i na początku 2018 roku), następnie samochód trafi na rynki Japonii, Ameryki Północnej, Australii i do innych rejonów świata.
FAZA PIERWSZA
Zabierając markę Mitsubishi Motors z powrotem tam, gdzie jest jej miejsce, MMC rozpoczyna epokę nowych produktów, które powstaną w oparciu o 80 lat doświadczeń z napędami 4WD (licząc od roku 1936 i pierwszego osobowego modelu PX33 ze stałym napędem czterech kół), o niemal 40 lat doświadczenia w konstruowaniu samochodów SUV (licząc od roku 1982 i pierwszej generacji modelu Pajero) oraz o 30 lat doświadczeń z technologią All-Wheel-Control – systemem kontroli napędu na 4 koła (licząc od roku 1987 i pierwszego modelu Galant VR4 Dynamic Four).
Efektem realizacji tego planu będą samochody SUV, z których pierwszym będzie zaprezentowany w roku 2017 Eclipse Cross.
W następnym etapie Mitsubishi Motors wyznaczyło dla nowego SUV Eclipse Cross dwa ważne zadania:
- samochód będzie pierwszym „źródłem napędu” bardziej ambitnego pozycjonowania jakości marki, zwłaszcza w Europie
- nowy model podkreśli strategię produktową MMC jako producenta aut typu SUV - w różnych konfiguracjach objętych tym terminem.
W tym sensie, Eclipse Cross będzie uzupełnieniem dotychczasowej oferty, zajmując miejsce obok ASX i Outlandera, ale przyciągając klientów o nieco innych upodobaniach: SUV o linii nadwozia coupe, którego ostra stylistyka, wyjątkowa japońska jakość, doskonała dynamika jazdy, sprytne rozplanowanie wnętrza oraz innowacyjne funkcje pozwolą Mitsubishi Motors na poszerzenie oferty i zdobycie nowych klientów…
… na ciągle rozwijającym się globalnym rynku samochodów SUV, które uzyskały już około 25% udziału w światowym rynku samochodowym – a wewnątrz tego segmentu największe wzrosty sprzedaży dotyczą właśnie kompaktowych samochodów SUV.
Pojawił się też nowy sub-segment samochodów SUV Coupé, na co firma Mitsubishi Motors po raz pierwszy zareagowała przedstawiając w roku 2013 samochód koncepcyjny XR PHEV.
Cele, jakie ma realizować nowy model znajdują oczywiście odzwierciedlenie w jego nazwie, która nie jest marketingowym akronimem, ale połączeniem pojęć niosących emocje dobrze czytelne dla miłośników motoryzacji, szczególnie tych, którzy interesowali się samochodami MMC.
- ECLIPSE: odniesienie do cenionego sportowego modelu Mitsubishi produkowanego w USA w latach 1989 - 2012.
- CROSS: zaproszenie do przekraczania tradycyjnych granic, co leży w naturze samochodów SUV.
WYRZEŹBIONA DYNAMIKA
Po pożegnaniu z epoką "jeden rozmiar dla wszystkich", w erze klientów poszukujących dóbr pasujących do ich osobowości - samochodów, odzieży, artykułów AGD i innych produktów - MMC z entuzjazmem wzbogaca inżynierską perfekcję o emocje zawarte w nowych projektach.
Tak więc w ciągu ostatnich trzech lat dział projektowy firmy przeszedł całkowitą reorganizację, a w jej ramach sformułowano długofalową strategię projektowania, zakładającą między innymi spójność formy, ekspresję i wyraźną tożsamość wizualną (koncepcja "Dynamicznej Tarczy"), czego efekty można było obserwować w kolejnych, wysoko ocenionych samochodach koncepcyjnych XR PHEV II Concept i eX-Concept z 2015 roku oraz GT-PHEV Concept z 2016 roku.
Z pojawieniem się Mitsubishi Eclipse Cross, planowane rozwiązania zamieniają się w rzeczywistość. Dzieje się tak dzięki płynnemu przejściu od XR PHEV II Concept do seryjnie produkowanego samochodu, w którym należało uwzględnić wymogi technologii produkcyjnych i przepisów homologacyjnych.
Nowy kierunek projektu jest widoczny w bardzo dynamicznych konturach samochodu, przywodzących na myśl sportowca w blokach startowych.
Kolejnym miejscem ewolucji koncepcji bardzo silnej tożsamości wizualnej „Dynamicznej Tarczy” są reflektory przeciwmgielne i kierunkowskazy umieszczone nisko, w mocno zaznaczonym fragmencie pasa przedniego, podczas gdy reflektory LED i światła do jazdy dziennej znajdują się obecnie tuż pod powierzchnią wyznaczoną przez maskę silnika.
Zachowano klinową formę nadwozia samochodu koncepcyjnego, by podkreślić wrażenie ruchu typowe dla nadwozi coupe – dynamizm tej formy dodatkowo podkreślono ostrym kątem tylnej szyby, dużym rozstawem osi przy krótkich zwisach oraz wyraźnym poszerzeniem przednich i tylnych błotników.
Głęboko rzeźbione górne i dolne linie boków nadwozia również wywodzą się z projektu XR PHEV II Concept. Zachowano też silne powiązania między przebiegiem tych linii, by uzyskać wrażenie, jakby całość wykuto z jednego kawałka metalu.
Również linia podszybia, która owija się wokół tyłu samochodu w sposób przywodzący na myśl lekkoatletę w blokach startowych i charakterystyczna dzielona tylna szyba przeniesione zostały możliwie wiernie z samochodu koncepcyjnego.
Oświetlenie tylne łączące światła hamowania LED oraz trzecie światło hamowania LED zajmują całą szerokość samochodu, a zaprojektowano je tak, by uzyskać lepszą widoczność dla innych użytkowników dróg i optycznie poszerzyć sylwetkę samochodu.
Tylna wycieraczka schowana pod spojlerem dachowym nie utrudnia widoczności do tyłu, ani nie zakłóca czystości formy nadwozia.
W ten sposób powstał projekt samochodu pozbawiony barokowej ornamentyki, ale wciąż pełen wyrazu, treści i charakteru.
JAPOŃSKIE RZEMIOSŁO
Aby podkreślić zmianę pozycjonowania marki, dział MMC Design postanowił również znacząco poprawić poziom dostrzegalnej jakości wszystkich kolejnych produktów. Zaczynając od Eclipse Cross, wybór materiałów, ich faktury, kolorów, wykończenia itd. będzie bardziej spójny z koncepcją japońskiego rzemiosła, odpowiednią dla stuletniej tradycji „Maison de Qualité Japonaise”.
- Na zewnątrz samochodu najlepszym przykładem takiego podejścia do sprawy jakości jest zupełnie nowy, bardzo intensywny czerwony lakier opracowany dla Mitsubishi Eclipse Cross. Jest to czerwony lakier półprzezroczysty, nakładany na kilka innych warstw lakieru, wykończony przezroczystą powłoką lakieru bezbarwnego.
Ten dość precyzyjny, nowatorski proces obejmuje następujące po sobie trzy etapy suszenia termicznego, a specjalnie opracowane programy służą do sterowania etapami procesu, dbając między innymi o równomierną grubość powłok i zapewnienie wysokiej jakości końcowego wyniku.
- Wewnątrz samochodu duże powierzchnie, jak deska rozdzielcza oraz panele drzwiowe, są wykończone miękkim materiałem o trójwymiarowej strukturze, przypominającym skórę, w wyglądzie i dotyku kontrastując z twardymi powierzchniami srebrnych listew, a skórzana tapicerka (dostępna w zależności od rynku i wersji modelowej) wykończona jest ozdobnymi pomarańczowymi obszyciami.
Dopełnieniem uzyskanych efektów są akcenty wykończenia o fakturze włókien węglowych lub czerni fortepianowej użyte w zespole wskaźników, kierownicy, konsoli centralnej i panelach drzwiowych, w połączeniu z wykończonymi na wysoki połysk srebrnymi ramkami elementów dolnej części deski rozdzielczej, obramowaniami konsoli środkowej, podłokietnikami przednich drzwi, wylotami powietrza itp.
Począwszy od modelu Eclipse Cross, nowoopracowane elementy sterowania o wysokiej jakości będą również wykorzystywane w przypadku tradycyjnych funkcji (dźwignia zmiany biegów, wyloty powietrza), jak i nowych elementów (np. kontroler dotykowy Touchpad), pojawi się także zupełnie nowa architektura foteli.
OŚ POZIOMA
Kolejną nowością Mitsubishi Eclipse Cross jest zastosowanie opracowanej przez MMC Design nowej architektury deski rozdzielczej, w której elementy są zorganizowane wzdłuż osi poziomej, dzieląc funkcje pomiędzy informację (nad osią) i działanie (pod linią osi).
Taki rozkład elementów wizualnie poszerza wnętrze samochodu, ale przede wszystkim pomaga w ocenie sytuacji w samochodzie podczas jazdy. Dodatkową zaletą jest doskonała widoczność do przodu uzyskana dzięki nisko położonej desce rozdzielczej, optymalizacji wysokości przebiegu maski silnika, kształtu i kąta szyby przedniej, a także relatywnie wysokiej pozycji kierowcy.
Część centralna deski rozdzielczej przechodzi w wysoko umieszczoną konsolę centralną korespondując z dynamicznym wyglądem zewnętrznym samochodu, jego stylem i możliwościami, a dla kierowcy stwarzając środowisko przypominające kokpit samolotu.
NOWOCZESNE TECHNOLOGIE
Oprócz wygody korzystania z powszechnie znanych dzisiaj urządzeń mobilnych połączonych z systemami samochodu, Eclipse Cross zaoferuje zestaw ciekawych rozwiązań technicznych (dostępnych w zależności od rynku i wersji modelowej) – będzie to pierwszy z modeli MMC z takim wyposażeniem.
1. Na początek, szeroka konsola środkowa dzieląca przednią część przedziału pasażerskiego została zaopatrzona w panel dotykowego regulatora Mitsubishi Motors - Touchpad Controller.
Pierwszy w samochodzie Mitsubishi Motors tego typu interfejs człowiek-maszyna pozwala na bardzo intuicyjną obsługę. Na przykład głośność systemu audio można regulować za pomocą dwóch palców przesuwanych na ekranie kontrolera w górę lub w dół. Kontroler dotykowy może sterować funkcjami radia, iPoda, a także Apple CarPlay.
2. Idąc dalej, w górnej części deski rozdzielczej Mitsubishi Eclipse Cross umieszczono opracowany przez MMC wyświetlacz łączności smartfona z systemem audio - Smartphone Link Display Audio określany skrótem SDA. Wyświetlacz korzystający z cienkiego, 7-calowego ekranu dotykowego, pozwala kierowcy na bezpieczną obserwację wyświetlanych informacji i danych niemal bez odrywania wzroku od sytuacji na drodze.
Smartphone Link Display Audio zastosowany w Eclipse Cross wspiera rozwiązanie firmy Apple znane jako CarPlay*1, które pozwala mądrzej i bezpieczniej używać iPhone’a*1 w samochodzie.
Kierowca może używać elektronicznego asystenta Siri*1 lub ekranu dotykowego SDA, by uzyskać informacje nawigacyjne uwzględniające aktualne warunki ruchu drogowego, a także by odbierać i wykonywać połączenia telefoniczne, sprawdzać wiadomości tekstowe, czy słuchać muzyki, wszystko to bez odrywania się od obserwacji drogi. SDA współpracuje także z aplikacją Android AutoTM*2, która pozwala na głosowe sterowanie działaniem Google MapsTM*2, Google PlayTM*2 i innych aplikacji.
Umieszczenie kontrolera dotykowego Touchpad w konsoli centralnej pozwala kierowcy na łatwe sterowanie SDA, bez konieczności zmiany pozycji na fotelu.
1… Apple CarPlay, iPhone oraz Siri są zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Apple Inc. zarejestrowanymi w USA i w innych krajach.
2… Android Auto oraz Google Maps są zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Google Inc.
3. Kolejnym z trzech wartych odnotowania rozwiązań technicznych zastosowanych w nowym Eclipse Cross, wciąż wyjątkowo rzadko dostępnym w tym segmencie pojazdów, jest wyświetlacz przezierny - Head Up Display – oznaczany skrótem HUD, który przed oczami kierowcy wyświetla półprzeźroczyste informacje przydatne w czasie prowadzenia samochodu, a dotyczące:
- prędkości jazdy;
- adaptacyjnego tempomatu (ACC);
- systemu ograniczającego skutki kolizji czołowych (FCM);
- regulowanego ogranicznika prędkości (ASL);
- ostrzeżeń o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW);
- tempomatu;
- wskaźnika zmiany biegów;
- informacji o zapiętych pasach bezpieczeństwa;
- informacji o niedomknięciu drzwi;
- strzałek kierunkowych systemu nawigacji (skręt po skręcie);
Wirtualny wyświetlacz jest skalibrowany tak, by zminimalizować odległość między pozornym położeniem wyświetlanej informacji i drogą w polu widzenia kierowcy, minimalizując tym samym niezbędny ruchu oczu i pozwalając kierowcy na szybkie i bezpieczne odczytanie informacji.
Wysuwana część HUD umieszczona jest w górnej części deski rozdzielczej pod osłoną, która otwiera się i zamyka zależnie od ustawienia pozycji zapłonu. Jej otwarcie lub zamknięcie może być zainicjowane manualnie. Wyświetlacz można regulować w zależności od indywidualnie przyjętej pozycji za kierownicą, a jego jasność można dostosować do aktualnych warunków oświetlenia zewnętrznego.
WYGODNE ŻYCIE
W ramach swoich kompaktowych (i stylowych) proporcji, Eclipse Cross zapewnia we wnętrzu ergonomiczne i przestronne środowisko dla kierowcy i pasażerów.
Samochód dysponujący rozstawem osi 2670 mm i szerokością całkowitą 1805 mm, przy długości całkowitej 4405 mm, oferuje przyjazną przestrzeń wnętrza, której dodatkowe zalety wynikają między innymi z niskiego położenia deski rozdzielczej i możliwości regulacji położenia tylnego siedzenia.
Maksymalizację dostępnej przestrzeni bagażowej, bez uszczerbku dla linii nadwozia SUV coupe charakteryzującej sylwetkę Eclipse Cross, osiągnięto stosując podział tylnego siedzenia w proporcji 60:40, z regulacją wzdłużną położenia siedzenia oraz regulacją kąta oparcia. Pasażerom podróżującym z tyłu zapewniono dużo miejsca na nogi (200 mm), a w przyjęciu wygodnej pozycji pomaga 8-stopniowa regulacja kąta oparcia w zakresie 16-32°. W czasie długich podróży cieszyć ich będzie duża wolna przestrzeń nad głowami, którą uzyskano mimo opadającej ku tyłowi linii dachu.
Starannie przemyślana konstrukcja dachu pozwoliła zachować komfortową ilość miejsca nad głowami pasażerów nawet, jeśli samochód wyposażony jest w opcjonalny panoramiczny dach słoneczny – okno z widokiem niebo.
Jednocześnie wąskie (ale bardzo wytrzymałe) progi drzwiowe są całkowicie ukryte za dolnymi częściami paneli drzwiowych, zapewniając pasażerom łatwe wsiadanie i wysiadanie, bez ryzyka zabrudzenia ubrań w przypadku kiepskiej pogody.
Kolejnym czynnikiem mającym istotny wpływ na postrzeganie jakości samochodu jest poziom hałasu docierającego do uszu pasażerów. Mitsubishi Eclipse Cross okazuje się być bardzo cichym samochodem:
- Hałas silnika jest utrzymywany na niskim poziomie dzięki zastosowaniu rozbudowanych osłon silnika i starannego rozmieszczenia materiałów dźwiękochłonnych we wnętrzu, a także dużych osłon dźwiękochłonnych.
- Hałas przedostający się z drogi i układu jezdnego do wnętrza zredukowano dzięki zastosowaniu tylnych poprzeczek zawieszenia wyposażonych w rozwiązania służące tłumieniu hałasu i wydajnych materiałów do izolacji akustycznej wewnątrz poszycia nadwozia i szyby o własnościach dźwiękoszczelnych. Walkę o ciszę we wnętrzu przeprowadzono poprzez optymalizowanie wszystkich etapów - od wyciszania źródeł hałasu, poprzez jego przenoszenie przez ciała stałe i powietrze, uzyskując w rezultacie wyciszenie wnętrza najwyższej jakości.
DYNAMICZNA MASZYNA
Jeśli forma ma podążać za funkcjonalnością, to nie wolno w imię estetyki pogorszyć wypełnianej funkcji. W Mitsubishi Eclipse Cross konstruktorzy MMC mieli za zadanie zbudować samochód z nadwoziem SUV Coupé zapewniającą dynamikę odpowiednią dla formy nadwozia coupe.
- Wysoka sztywność struktury nadwozia: jest to fundamentalny warunek, który musi spełniać nadwozie samochodu dającego radość prowadzenia, tak więc Eclipse Cross otrzymał bardzo sztywne nadwozie.
Wśród licznych elementów usztywniających strukturę znalazły się trzypunktowe rozpórki kolumn zawieszenia montowane standardowo we wszystkich wersjach samochodu. Specjalnie wzmocnione zostało też przednie podszybie, punkty mocowania sprężyn zawieszenia itp. W rezultacie uzyskano bardziej precyzyjne, bezpośrednie wyczucie układu kierowniczego i lepszą stabilność jazdy na wprost przy dużych prędkościach.
Łączenie strukturalne szeroko zastosowano w obramowaniach otworów drzwiowych, w obramowaniu drzwi bagażnika i w tylnych nadkolach. Zwiększyło to sztywność skrętną nadwozia, która zapewnia bardziej bezpośrednie wyczucie układu kierowniczego i zwiększa komfort jazdy poprzez redukcję drgań.
- Precyzyjna kalibracja zawieszenia kół: amortyzatory przedniego i tylnego zawieszenia Eclipse Cross wyposażono w zawory zwrotne szybkiego działania, uzyskując poprawę precyzji tłumienia, a konstrukcja sprężyn zawieszenia zapewnia stabilność ich działania w pozycji rozciągniętej. Zastosowanie cieńszych poduszek przednich kolumn zawieszenia i kątowego ustawienia podkładek pozwoliło uzyskać bardziej liniowe charakterystyki obciążeń podczas uginania się zawieszenia. Wynikiem tego jest poprawia stabilności jazdy na wprost i kolejne podwyższenie precyzji wyczucia układu kierowniczego.
W tylnym zawieszeniu użyto tulei stalowo-gumowych w górnych i obu dolnych wahaczach. Ich duża elastyczność pozwala absorbować więcej wstrząsów przenoszonych z nawierzchni podczas obciążenia zawieszenia i znacznie ogranicza nieprzyjemne drgania w czasie jazdy na wprost. Tylne zawieszenie ma bardzo wysoką sztywność przy obciążeniach bocznych, przyczyniając się do dokładniejszego i bardziej bezpośredniego wyczucia zachowania układu kierowniczego, służąc także lepszej stabilności jazdy.
- Super-All Wheel Control (S-AWC - Zintegrowany System Kontroli Dynamiki): własny system opracowany przez Mitsubishi Motors, pod nazwą którego kryje się bogaty pakiet rozwiązań technicznych pozwalających na zastosowanie różnych zestawów tych rozwiązań, ale służących zawsze temu samemu celowi, dobieranych zależnie od charakterystyk technicznych każdego pojazdu. Niezależnie od samochodu, system zawsze jest przeznaczony do zarządzania siłą napędową i siłami hamowania wszystkich kół, w szczególności poprzez regulację rozdziału momentu napędowego pomiędzy lewe i prawe koła jednej osi.
Za punkt wyjściowy w układzie 4WD należy przyjąć, że, system dostarcza moment obrotowy o optymalnej wartości na koła tylnej osi, zależnie od położenia pedału przyspieszenia, prędkości pojazdu i warunków drogowych.
W wersji użytej w modelu Eclipse Cross, system S-AWC zawiera uruchamiany hamulcami aktywny system kontroli pokonywania zakrętów (AYC) wbudowany w układ 4WD. Tak wyposażony system S-AWC precyzyjnie spełnia żądania kierowcy i kontroluje zachowanie pojazdu na podstawie informacji z czujników położenia kierownicy, przyspieszeń kątowych, momentu napędowego, siły hamowania i prędkości kół. Zgodnie z procedurami sterowania znoszeniem w obwodzie ze sprzężeniem zwrotnym, kieruje on sygnały do odpowiednich komponentów systemu, aby umożliwić pojazdowi precyzyjne wykonanie zamiarów kierowcy. S-AWC zapewnia lepszą dokładność śledzenia toru jazdy na zakrętach, podwyższenie stabilności jazdy na wprost, stabilności przy zmianie pasa ruchu, czy przy jeździe po nawierzchni o niskim współczynniku przyczepności.
Co więcej, system S-AWC w Mitsubishi Eclipse Cross umożliwia korzystanie z trzech trybów jazdy, które załącza się selektorem umieszczonym na konsoli centralnej.
- W normalnych warunkach drogowych, system 4WD korzysta z trybu AUTO, by zarządzać rozkładem momentu napędowego i zapewniać przy tym minimalne zużycie paliwa, a w razie wykrycia niskiej przyczepności kół do nawierzchni lub utraty przyczepności z innych przyczyn, system automatycznie kieruje większą część momentu napędowego na tylną oś, celem poprawy stabilności jazdy.
- Tryb SNOW (śnieg) przeznaczony jest na ośnieżone drogi oraz na inne nawierzchnie o niskiej przyczepności kół.
- Tryb GRAVEL (nawierzchnia szutrowa) korzysta z pełnych możliwości systemu 4WD dostępnych w trudnym terenie, na drogach złej jakości, a także w razie konieczności wydostania się z piasku lub ze śniegu, w którym samochód ugrzązł.
Zależnie od rynku i wersji modelowej, Eclipse Cross będzie dostępny także w wersji 2WD z napędem tylko na przednią oś.
- Całkowicie nowy silnik benzynowy 1,5 z bezpośrednim wtryskiem paliwa i z turbodoładowaniem: Mitsubishi Motors opracował całkowicie nowy 4-cylindrowy silnik benzynowy małej pojemności o bardzo dobrych osiągach, przy świetnych parametrach środowiskowych.
Silnik ten dysponuje większym momentem obrotowym przy niskich i średnich obrotach, niż obecnie stosowane silniki benzynowe MMC 2,0 oraz 2,4 litra. a dalszy płaski przebieg krzywej momentu obrotowego rozciągający się aż do stosunkowo wysokich obrotów sprawia, że silnik 1,5 l błyskawicznie reaguje na wciśnięcie pedału przyspieszenia, do czego przyczyniło się między innymi zintegrowanie kolektora wydechowego z głowicą cylindrów oraz działanie systemu zmiennych faz rozrządu MIVEC (zarówno po stronie zaworów ssących, jak i wydechowych), a także użycie kompaktowej turbosprężarki z zaworem upustowym spalin.
Ponadto, precyzyjne sterowanie wtryskiem paliwa zarówno do cylindrów, jak i do kolektora dolotowego, pozwoliło dopasować zasilanie silnika do warunków jazdy, a rezultatem jest doskonały wynik w postaci niskiego zużycia paliwa i niskiej emisji spalin
(wartości zostaną podane w późniejszym etapie – trwa proces homologacji w UE).
- Zmodernizowany silnik wysokoprężny 2,2 l z turbodoładowaniem jest rozwinięciem obecnego silnika 4N14 firmy MMC. Nowa wersja tego silnika opracowana dla Eclipse Cross otrzymała szereg rozwiązań redukujących siły tarcia pomiędzy ruchomymi elementami. Znacznej poprawie uległy też reakcje układu wtryskowego na zmiany obciążenia silnika.
Pozwoliło to obniżyć zużycie paliwa, uzyskać wyższą czystość spalin, zmniejszyć poziom hałasu mechanicznego i uzyskać większą moc. Ponadto redukcja masy tłoków, korbowodów i wału korbowego przyczynia się do wygładzenia pracy silnika i poprawy przyspieszeń samochodu w pełnym zakresie prędkości obrotowych.
- Przekładnia bezstopniowa CVT z 8-biegowym sportowym trybem krokowym: dostępna z silnikiem benzynowym 1.5 l, nowa przekładnia oferuje manualne sterowanie w trybie Sport. Dzięki zastosowaniu ośmiu skokowo zmienianych przełożeń, tryb Sport zapewnia bliskość przełożeń sąsiednich biegów, co pozwala dobrze wykorzystać maksymalny potencjał silnika.
Przekładnia CVT wykorzystuje wyprzedzające zmiany przełożeń, co przyczynia się do zmniejszenia wrażenia zwłoki typowego dla tego typu przekładni, gdy prędkość obrotowa silnika rośnie, za czym nie nadąża przyrost prędkości samochodu. Logika wyprzedzającej zmiany przełożenia daje odczucie solidnego przyspieszenia za pomocą subtelnych chwilowych zmian siły napędowej tworzących wrażenie, że przekładnia CVT zmienia biegi skokowo, jak w tradycyjnej przekładni automatycznej.
- Nowa, 8-biegowa przekładnia automatyczna: zgodnie z panującymi trendami, wysokoprężny silnik 2,2 l współpracuje z nową, 8-biegową przekładnią automatyczną, co pozwoliło uzyskać szeroki całkowity zakres przełożeń, przy zachowaniu niewielkich zmian przełożenia między sąsiednimi biegami. Dzięki temu uzyskano lepsze osiągi dynamiczne, wyższą sprawność energetyczną i bardziej wyrafinowaną pracę przekładni.
Ponadto, zastosowanie elektromagnetycznej pompy oleju umożliwiło płynne zwiększenie momentu napędowego przy rozruchu silnika, co wspomaga funkcję automatycznego wyłączania i następnie uruchamiania silnika w czasie postoju na biegu jałowym, przyczyniając się do dalszego obniżenia zużycia paliwa.
Mitsubishi Eclipse Cross jest też dostępny z silnikiem benzynowym 1,5 l. i manualną 6-biegową przekładnią.
PALETA FUNKCJI BEZPIECZEŃSTWA
Zgodnie z wymaganiami rynku samochodowego, Mitsubishi Eclipse Cross jest w pełni wyposażony w najnowsze rozwiązania i technologie inteligentnego bezpieczeństwa MMC (dostępne w zależności od rynku i wersji modelowej). Stosując metodę używania wielu typów czujników do pełnego monitorowania stanu samochodu, systemy te przewidują sytuacje, które mogą doprowadzić do wypadków i pomagają kierowcy w ich unikaniu:
- System ograniczający skutki kolizji czołowych (FCM): system ten korzysta z kamery, radaru laserowego (oraz radaru milimetrowego, jeśli samochód jest wyposażony w tempomat adaptacyjny), dzięki którym wykrywa pojazdy i pieszych przed samochodem. Jeśli istnieje ryzyko kolizji z wykrytą przeszkodą, system ostrzega kierowcę odpowiednim dźwiękiem o zaistniałym zagrożeniu i wspomaga go w łagodzeniu skutków potencjalnej kolizji, a w niektórych sytuacjach pozwala uniknąć kolizji poprzez zastosowanie automatycznego hamowania.
- System informujący o niezamierzonej zmianie pasa ruchu (LDW): system ostrzega kierowcę, gdy samochód zaczyna zjeżdżać z dotychczas zajmowanego pasa ruchu.
- Monitorowanie martwego pola w lusterkach bocznych z asystentem zmiany pasa ruchu i ostrzeganiem o ruchu poprzecznym z tyłu pojazdu: system ostrzega kierowcę o zbliżaniu się innych pojazdów z tyłu i z boku oraz wspomaga kierowcę podczas zmiany pasa ruchu i manewru cofania.
- Tempomat adaptacyjny (ACC): za pomocą fal milimetrowego radaru, tempomat kontroluje odległość do poprzedzającego pojazdu, dostosowując prędkość Mitsubishi Eclipse Cross do pojazdu jadącego z przodu. Jeżeli pojazd z przodu pojedzie inną trasą lub zwiększy swoją prędkość powyżej ustawionej w tempomacie, samochód powróci do jazdy z ustawioną prędkością (w granicach obowiązujących przepisów).
- Ultradźwiękowy asystent ruszania: w celu zapewnienia kolejnego poziomu bezpieczeństwa, system kontroluje moc silnika, by uniknąć gwałtownego przyspieszania ze startu zatrzymanego, gdy przed (bądź za) samochodem znajduje się inny samochód lub przeszkoda. Pozwala to zapobiec sytuacji, w której kierowca w wyniku błędu zamiast hamulca wciska gwałtownie pedał przyspieszenia.
- Automatyczne światła drogowe (AHB): system monitoruje stan pracy reflektorów przednich oraz świateł przeciwmgielnych i zależnie od odległości od innych pojazdów, jasności oświetlenia ulicznego i naturalnego, automatycznie przełącza reflektory pomiędzy oświetleniem drogowym i mijania.
- System kamer 360 stopni z widokiem z lotu ptaka: kilka kamer umieszczonych w różnych punktach nadwozia pozwala uzyskać 5 różnych widoków: do przodu, do tyłu, na bok (w prawo i w lewo) oraz widok z góry, co ułatwia parkowanie w ciasnych przestrzeniach. Co więcej, na monitorze pokazywane są linie ruchu samochodu wynikające z aktualnego położenia kierownicy. Ten inteligentny system jest dodatkowo wspomagany przez zestaw czujników umieszczonych w narożnikach samochodu.
- Elektryczny hamulec postojowy i wspomaganie ruszania na wzniesieniu: po aktywowaniu tej funkcji, mimo zwolnienia pedału hamulca samochód nadal będzie zahamowany, do momentu naciśnięcia pedału przyspieszenia przez kierowcę, co spowoduje automatyczne zwolnienie hamulca.