Jaki samochód SUV wybrać? Sprawdź nowoczesne SUVy od Volvo: XC60, XC40 i XC90
W Europie najpopularniejszym segmentem samochodów osobowych są SUV-y i crossovery. To nie jest kwestia ostatnich miesięcy. Trend ten utrzymuje się od 2015 roku, w którym to interesujący nas tu segment pojazdów stał się najchętniej wybierany na Starym Kontynencie.
Najpopularniejszym SUV-em i w ogóle pojazdem klasy premium w naszym kraju pozostaje Volvo XC60, to również nie jest chwilowa fanaberia klientów, bo stan ten utrzymuje się od ponad dekady. Szwedzka marka udowadnia, że umie projektować i produkować samochody z segmentu SUV-ów i crossoverów. Umie je także modernizować, czego świetnym przykładem jest oferta zmodernizowanych wersji Volvo XC60, XC40 i XC90 na rok 2023.
Volvo XC60 – najpopularniejszy wóz klasy premium
Zgodnie z najnowszymi statystykami rejestracji nowych samochodów w Polsce (dane za luty 2023 roku), Volvo XC60 pozostaje najpopularniejszym samochodem klasy premium w Polsce. Liczba zarejestrowanych egzemplarzy tego auta w najkrótszym miesiącu bieżącego roku przekracza niemal dwukrotnie następny w kolejności model segmentu premium. Liczby nie kłamią, klienci uwielbiają Volvo XC60. Trudno się dziwić, bo mają za co.
Volvo XC60 to elegancka, ponadczasowa, foremna bryła rasowego SUV-a, który oferuje wygodne, funkcjonalne wnętrze udanie łączące stylistyczny, skandynawski minimalizm z ponadprzeciętnym poziomem komfortu i bezpieczeństwa.
Szwedzka marka trzyma również rękę na pulsie elektryfikacji transportu. W aktualnej ofercie Volvo XC60 dostępne jest z szeroką gamą zelektryfikowanych układów napędowych. Osoby, które nie mają możliwości codziennego ładowania własnego pojazdu w domu czy garażu, mogą wybrać Volvo XC60 zasilane silnikami diesla (wersje B4 FWD i B4 AWD) lub benzynowymi (B4 FWD i B5 AWD) zawsze łączonymi z miękkohybrydowym układem elektrycznym, który pozwala zmniejszyć emisje i zużycie paliwa, szczególnie podczas jazdy miejskiej.
W przypadku klientów, którym zależy na zeroemisyjnej jeździe przynajmniej na codziennych, krótszych dystansach i mają oni gdzie ładować swoje auta, Volvo oferuje modele XC60 Recharge wyposażone w układy napędowe typu hybryda plug-in: do wyboru mamy aktualnie wersję T6 eAWD o mocy 350 KM oraz topową w gamie XC60 odmianę T8 eAWD o mocy aż 455 KM.
Warto przy tym podkreślić, że hybrydy plug-in Volvo zostały niedawno znacząco usprawnione. Zwiększono nie tylko moc systemową (np. z 406 do 455 KM w przypadku najmocniejszej wersji), ale też znacząco powiększono pojemność akumulatorów trakcyjnych (z 11,6 kWh do 18,8 kWh). Szczególnie ten aspekt jest istotny w kontekście zeroemisyjnej jazdy, bo pozwolił na realne zwiększenie zasięgu codziennych podróży bez emisji spalin. Najnowsze Volvo XC60 z gniazdkiem do ładowania otrzymały też mocniejszy silnik elektryczny (jego moc wzrosła z 87 KM do 145 KM), co z kolei znacząco poprawiło elastyczność podczas jazdy miejskiej. Zasięg nowych Volvo XC60 na samym prądzie to nawet 77-78 km, co z kolei znacząco wpływa na obniżenie kosztów eksploatacji pojazdu, którego ładowanie prądem w domu jest obecnie najtańszym sposobem dostarczenia energii do poruszania się samochodem osobowym.
Pamiętajmy, że Volvo XC60 Recharge to bardzo mocne auta. Połączenie komfortu, funkcjonalności, ekonomii i dużego potencjału napędu sprawia, że najnowsze hybrydowe Volvo XC60 Recharge to prawdziwie uniwersalne pojazdy o ponadprzeciętnej dynamice i jeszcze wyższym poziomie bezpieczeństwa, a to wszystko przy utrzymaniu w ryzach niskiego zużycia paliwa i zdolności do efektywnej jazdy bez emisji spalin z zasięgiem aż nadto wystarczającym do codziennych sprawunków.
Volvo XC40 – wszechstronny, z poprawionym napędem elektrycznym
Volvo XC40 to najmniejszy, kompaktowy SUV szwedzkiej marki, który również został ostatnio znacząco zmodernizowany, czego dowodem jest pojawienie się w ofercie pierwszego od 25 lat Volvo z napędem na tylną oś (dotyczy to jednej z odmian wersji elektrycznej Volvo XC40 Recharge).
Volvo XC40 jest drugim pod względem popularności SUV-em Volvo. Model ten oferuje najszerszą gamę układów napędowych. Klienci mogą wybrać auto z niewielkim, oszczędnym silnikiem benzynowym (Volvo XC40 T2 FWD), a także spalinowe odmiany łączone z instalacją miękkiej hybrydy (Volvo XC40 B3 FWD oraz Volvo XC40 B4 FWD).
Szczególnie ciekawe są wersje z napędem wyłącznie elektrycznym. Volvo zrezygnowało w tym roku z przednionapędowej wersji elektrycznego Volvo XC40 Recharge. Gama elektrycznych SUV-ów szwedzkiej marki startuje od Volvo XC40 Recharge z nowym, zaprojektowanym od podstaw przez szwedzkich inżynierów, synchronicznym silnikiem elektrycznym o mocy 238 KM napędzającym koła tylne, zasilanym z akumulatora o pojemności użytecznej 70 kWh. W gamie jest też najmocniejsza odmiana Volvo XC40 Recharge Twin z dwoma silnikami napędzającymi obie osie o łącznej mocy aż 408 KM i z większą baterią o pojemności 78 kWh. Choć moc najmocniejszej elektrycznej odmiany nie zmieniła się w stosunku do wersji sprzed zmian, to zmieniono charakterystykę tego układu. Na tylnej osi umieszczono mocniejszy silnik elektryczny (183 kW/248 KM), a na przedniej pracuje również nowa, asynchroniczna jednostka elektryczna o mocy 117 kW/160 KM). Napęd z przewagą mocy na tylnej osi wpływa na komfort i pewność prowadzenia oraz większe poczucie bezpieczeństwa podczas dynamicznej jazdy.
W tym roku do tych dwóch wersji elektrycznego napędu dołączył nowy wariant Volvo XC40 Recharge Extended Range. Jest to jednosilnikowy układ napędowy, ale o większej mocy (252 KM) niż wersja bazowa z napędem elektrycznym i większym zasięgu. Również w tym przypadku silnik napędza tylną oś i czerpie energię z większego akumulatora trakcyjnego o pojemności użytecznej 78 kWh. Jest to także odmiana elektrycznego Volvo XC40 wyróżniająca się największym zasięgiem wynoszącym aż 512 km w cyklu WLTP.
Warto nadmienić, że w wyniku modernizacji elektrycznych układów napędowych Volvo XC40 Recharge, wzrosła moc ładowania. Elektryczne SUV-y Volvo można teraz ładować z publicznych, szybkich stacji ładowania nawet z mocą 200 kW, co skraca czas ładowania baterii ze stanu 10% do 80% do zaledwie 27 minut. W przypadku ładowania auta w domu za pomocą oferowanego przez Volvo wallboksa 11 kW podłączanego do trójfazowej instalacji, czas ładowania każdego elektrycznego Volvo XC40 nie przekroczy 8 godzin. W sam raz na nocne ładowanie z tańszą taryfą za prąd.
Tak szeroki wybór układów napędowych w połączeniu z funkcjonalnym i estetycznie zaprojektowanym z ekologicznych materiałów, komfortowym wnętrzem najmniejszego SUV-a Volvo sprawia, że klienci mogą łatwo wybrać auto optymalnie dopasowane do ich potrzeb.
Volvo XC90 – najbardziej komfortowy SUV Volvo
Volvo XC90 to największy i najbardziej luksusowy SUV Volvo. Produkt dla klientów poszukujących auta klasy premium wyróżniającego się stylem, elegancją, komfortem podróży i o gabarytach zapewniających wygodną podróż nawet siedmiu osobom. W 2023 topowy SUV Volvo XC90 oferowany jest zawsze w wariancie siedmiomiejscowym. Oczywiście nie oznacza to, że siedzenia w trzecim rzędzie muszą być zawsze dostępne, można je złożyć zyskując wówczas pięciomiejscową przestrzeń z bardzo przestronnym bagażnikiem (aż 640 litrów pojemności). Układ w sam raz na dalekie podróże w ponadprzeciętnie komfortowych warunkach.
Topowy SUV Volvo jest obecnie oferowany w trzech wariantach układu napędowego. Klienci mają do wyboru wersję z silnikiem diesla (Volvo XC90 B5 AWD) o mocy 235 KM wspomaganej 14-konną instalacją miękkiej hybrydy. Moc przekazywana jest na obie osie. Należy wspomnieć, że wariant ten wkrótce przestanie być produkowany więc klienci mają ostatnie miesiące na złożenie zamówienia. Drugi wariant to Volvo B5 AWD z silnikiem benzynowym o mocy 250 KM, który również jest wspierany przez instalację miękkiej hybrydy o mocy 14 KM. Najmocniejszą odmianą największego SUV-a w gamie Volvo jest model Volvo XC90 Recharge T8 eAWD z napędem typu hybryda plug-in, w którym sumaryczna moc silników spalinowych i elektrycznych to aż 455 KM.
Ten ostatni wariant, który powinien zainteresować nie tylko klientów poszukujących ponadprzeciętnie komfortowego SUV-a o dużej mocy, ale również auta, które jest w stanie pokonać codzienne, krótsze dystanse bez emisji spalin, również został niedawno zmodernizowany. Volvo w stosunku do wcześniejszej wersji swojej topowej hybrydy plug-in zwiększyło zarówno moc (o niemal 50 KM), a także zwiększyło pojemność akumulatora trakcyjnego, z którego energia czerpana jest przez napęd elektryczny w trybie jazdy bezemisyjnej. W efekcie wzrósł zasięg tego modelu. 5-metrowy, potężny, luksusowy SUV, który bez spalenia choćby kropli paliwa jest w stanie przejechać w cyklu mieszanym nawet 68 km. Co więcej, w jeździe miejskiej zasięg na samym prądzie może wynieść nawet do 89 km (pomiar zasięgu na napędzie elektrycznym w cyklu miejskim WLTP). Dzięki temu świetnie wyciszony Volvo XC90 Recharge w jeździe bezemisyjnej doskonale izoluje od wielkomiejskiego zgiełku, a podróż może dodatkowo uprzyjemnić muzyka płynąca z jednego z najlepszych w klasie premium systemów audio marki Bowers&Wilkins. Volvo XC90 to doskonały wybór dla tych, którzy poszukują luksusu i komfortu patrząc na niego przez pryzmat praktyczności i funkcjonalności.