Inwestycja o wartości 230 mln euro
W 2005 roku Renault rozpocznie w Rosji produkcję całkowicie nowego samochodu
<strong>
W 2005 roku Renault rozpocznie w Rosji produkcję całkowicie nowego samochodu
</strong>
Koncern Renault postanowił przyspieszyć proces swojego rozwoju w Rosji poprzez zainwestowanie 230 mln euro w produkcję i sprzedaż nowego modelu X90 zaplanowaną w połowie 2005 roku. Linia produkcyjna, która zostanie uruchomiona w Moskwie w zakładzie Avtoframos - spółce, której 62% udziałów należy do Renault, a 38% do władz miejskich Moskwy, będzie miała wydajność produkcyjną 60.000 samochodów rocznie.
Korzystne zmiany w sytuacji ekonomicznej, politycznej oraz przepisach skłoniły Renault, pięć lat po rozpoczęciu działalności w Rosji, do przejścia do drugiego etapu rozwoju na tym rynku. Projekt zakłada uruchomienie w Rosji produkcji
samochodów oraz wyznacza ambitne cele handlowe.
W 2002 roku w Rosji sprzedano niemal 1,5 mln samochodów, w tym 900.000 wyprodukowanych na miejscu. Średni wzrost roczny na rynku rosyjskim wynosi 10%. Ponad 80% rynku stanowią samochody, których cena nie przekracza 10.000 dolarów.
Aby zdobyć mocną pozycję na tym rynku, oczekującym nowoczesnych, lecz ekonomicznych samochodów, Renault stawia na innowację - w Moskwie zostanie
uruchomiona produkcja przyszłego modelu marki, X90, opracowywanego obecnie pod nadzorem działów inżynierii samochodowej i konstrukcji podzespołów Renault we Francji. W X90 wykorzystana zostanie płyta podłogowa, opracowana na bazie płyty B, skonstruowanej przez połączone koncerny Renault-Nissan, a także całe doświadczenie i wiedza techniczna Renault zarówno w zakresie zespołów napędowych jak i układów jezdnych. Nowoczesny i atrakcyjny X90 oferujący sporo miejsca dzięki wymiarom typowym dla samochodu rodzinnego zapewni wysoki poziom niezawodności i łatwości obsługi, ważny w krajach, w których infrastruktura nie jest równomiernie rozwinięta, a warunki klimatyczne są często surowe. Renault zaoferuje klientom samochód o dobrym wyposażeniu i parametrach użytkowych, z gwarancją, po atrakcyjnej cenie dostosowany do ich potrzeb w zakresie mobilności i wszechstronności zastosowania. X90, który jest zalążkiem szerszej gamy, został zaprojektowany z myślą o sprzedaży w krajach, w których istnieje duże zapotrzebowanie na tanie samochody spełniające nowoczesne standardy międzynarodowe. Model ten ma odegrać ważną rolę w strategii rentownego wzrostu koncernu Renault, o czym może świadczyć wprowadzenie go do produkcji w dwóch krajach w odstępie kilku miesięcy: pod koniec 2004 roku zostanie uruchomiona produkcja X90 w montowni zakładów Dacii w Pitesti, w Rumunii, a następnie zostanie oddany drugi zakład montażowy w Rosji, którego budowa została właśnie postanowiona.
Produkcja 60.000 samochodów
Zainwestowanie 230 mln euro w produkcję i sprzedaż X90 w Rosji świadczą o zaufaniu Renault co do potencjału rozwoju rynku rosyjskiego. Inwestycja ta obejmie budowę linii produkcyjnych w zakładzie Avtoframos w Moskwie oraz budowę sieci handlowej i zaplecza. Moskiewski zakład produkcyjny wyposażony w blacharnie, lakiernie i montownie będzie mógł zatrudniać po osiągnięciu pełnej mocy produkcyjnej do 2000 osób. Stopniowo będzie rozwijana sieć lokalnych dostawców. Początkowa zdolność produkcyjna będzie wynosiła 60.000 samochodów rocznie. Powinna zostać osiągnięta po dwóch - trzech latach działalności.
W zakładzie Avtoframos jest obecnie wykonywany końcowy montaż Clio Symbol w ilości ok. dziesięciu samochodów dziennie. Model ten jest .liderem w swoim segmencie - w 2002 roku sprzedano 3 912 tych aut. Montaż Clio Symbol będzie podtrzymany aż do uruchomienia produkcji X90. Gama samochodów Renault jest obecnie sprzedawana na terenie Rosji poprzez sieć 61 punktów sprzedaży. W
2002 roku koncern Renault sprzedał niemal 8400 samochodów (+48,7%), wysuwając się na 3-cie miejsce na rynku samochodów importowanych z udziałem w wysokości 7,7%. W perspektywie średnioterminowej Renault zakłada sprzedaż
roczną samochodów importowanych lub produkowanych na miejscu na poziomie 100.000 sztuk.
Spółka Avtoframos została utworzona w 1998 roku przez Renault i władze miejskie Moskwy posiadające połowę jej udziałów. Do dnia dzisiejszego koncern Renault wniósł do spółki 106,5 mln USD w gotówce, a władze Moskwy 70,.4 mln
USD w aktywach (w szczególności działki budowlane). Po ostatnim podwyższeniu kapitału (11 października 2002), udział Renault w kapitale spółki wzrósł do 62%,
a władze miejskie Moskwy posiadają 38%. Udziały będą się stopniowo zmieniały w miarę podwyższania kapitału niezbędnego do przeprowadzenia inwestycji.
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>