Innowacyjne rozwiązanie projektantów elektrycznych układów kierowniczych
Inżynierowie firmy Nexteer Automotive opracowali innowacyjne rozwiązanie dla układów kierowniczych ze wspomaganiem elektrycznym (EPS), które przyspieszy integrację systemów wspomagających jazdę i zapewni większe bezpieczeństwo funkcjonalne nowych samochodów. Według Nexteer nowa, zestandaryzowana dla wszystkich klas samochodów osobowych platforma przyspieszy także zastosowanie elektrycznych układów kierowniczych przez światowych producentów w ich najnowszych modelach. Pierwsze wdrożenie nowego rozwiązania będzie miało miejsce w 2013 roku.
Rozwiązanie inżynierów Nexteer, które przeznaczone jest dla wszystkich klas pojazdów - od tanich samochodów klasy mini do najbardziej luksusowych SUV-ów - przede wszystkim umożliwi producentom wprowadzenie nowych, kompleksowych funkcji sterowania ich modelami. Zamiast stosowania przez producentów dotychczasowych architektur układów ze wspomaganiem elektrycznym w różnych klasach pojazdów, nowe rozwiązanie Nexteer dostosuje się do indywidualnych wymagań producenta oraz do platform, które będzie stosował on w przyszłości. Nowa architektura układu pozwala także zapewnić więcej mocy układowi EPS, aby mógł sterować dowolnym samochodem osobowym wykorzystującym standardowe zasilanie 12-woltowe.
- Przejście branży motoryzacyjnej od układów kierowniczych sterowanych hydraulicznie do tych sterowanych elektrycznie, prowadzone przez światowe koncerny głównie w ramach strategii redukcji CO2, w ostatnich dwóch latach zapewniło firmie Nexteer rekordową liczbę zamówień na układy EPS. Jesteśmy przekonani, że zdolność nowej architektury do zapewnienia większych sił na listwie zębatej i elastycznego dostosowania do funkcji elektronicznych pomoże w szerszym zastosowaniu technologii EPS – mówi Laurent Bresson, wiceprezes ds. sprzedaży globalnej i marketingu oraz dyrektor zarządzający pionu międzynarodowego Nexteer Automotive.
Jak wskazują inżynierowie Nexteer, na opracowanie nowej architektury elektrycznej dla EPS wpłynęło kilka powiązanych ze sobą czynników. Jednym z najważniejszych było wprowadzenie nowej normy bezpieczeństwa funkcjonalnego* ISO 26262, przy czym zgodność z normami stała się w ostatnim czasie szczególnie ważna, w głównej mierze po ostatnich głośnych przypadkach wycofania niektórych produktów przez konkurencję. Ponadto wprowadzenie zestandaryzowanej architektury oprogramowania Autosar zwiększa wymagania pamięci mikrokontrolera. Jednocześnie wzrost liczby bardziej złożonych funkcji, np. wspomagania utrzymania pojazdu na pasie ruchu, gdzie komunikuje się ze sobą wiele systemów, zwiększył potrzebę wprowadzenia nowych struktur komunikacyjnych, takich jak podwójna magistrala CANbus oraz FlexRay.
- Podczas gdy kilka lat temu arkusze specyfikacji technicznych klienta zawierały jedynie dwie lub trzy funkcje sterowania, teraz powszechnie spotykamy się z liczbą dwudziestu. Aby zapewnić wyraźny wzrost potrzebnej mocy obliczeniowej, firma Nexteer używa obecnie nowej rodziny dwurdzeniowych procesorów zgodnych z normą ISO 26262, z możliwością adresowania obszarów pamięci dziesięć razy większych niż dziś, z dużo większą prędkością przetwarzania - mówi Bertram Moeller, szef europejskiego działu systemów inżynieryjnych Nexteer Automotive.
Układ kierowniczy wraz z układem hamulcowym są układami wpływającymi na bezpieczeństwo pojazdu. Jest to także główny punkt styku pojazdu z powierzchnią drogi. Własne doświadczenia w tworzeniu oprogramowania firmy Nexteer pozwalają zapewnić kompleksowość funkcji w oparciu o sterowanie elektroniczne silnika i jego diagnostykę, co poprawia tym samym komfort prowadzenia i osiągi pojazdu.
- Wykorzystywane w połączeniu z układami EPS Nexteer funkcje wspomagające prowadzenie, takie jak tak zwana kompensacja ściągania z toru jazdy, która utrzymuje kierunek poruszania się pojazdu na nierównych drogach bądź funkcja tłumienia niewyważenia kół, która odfiltrowuje nieprzyjemne wibracje, wyraźnie zmniejszyły roszczenia gwarancyjne naszych klientów. Nowa architektura zapewnia natomiast nie tylko większe zasoby mocy obliczeniowej, ale też wyższy poziom bezpieczeństwa funkcjonalnego i zestandaryzowane oprogramowanie wymagane do wprowadzenia dalszych funkcji, jak na przykład system utrzymania kierunku jazdy, który współpracuje z innymi układami pojazdu. To inteligentne podejście pomoże producentom OEM oferować klientom nowe funkcje w całym cyklu życia pojazdu – dodaje Bertram Moeller.
Jak wskazują inżynierowie firmy, nowa architektura Nexteer jest w pełni skalowalna, a więc otwarta na dodanie nowych funkcji. Na poziomie wejściowym, uproszczona platforma sterowania oferuje tani system do samochodów ekonomicznych i przeznaczonych na rynki wschodzące, z możliwością dodania bardziej zaawansowanych funkcji w kolejnych modelach. W platformach klasy premium, modułowa architektura pozwala na dużą elastyczność, umożliwiając tym samym szeroki zakres opcji i ścieżkę rozwoju na przyszłość.
* bezpieczeństwo funkcjonalne - ma na celu eliminację niedopuszczalnego ryzyka urazu lub uszkodzenia poprzez traktowanie funkcji komponentu lub podsystemu jako części funkcjonowania całego systemu. Normy bezpieczeństwa funkcjonalnego, takie jak ISO 26262, skupiają się na niezawodności każdego z poszczególnych elementów, na etapie projektowania i produkcji, a nie tylko na ich działaniu w gotowym systemie.