INFINITI i Renault Sport Formula One wespół w zespół stworzyły prezentowany w Poznaniu Project Black S
Program i projekt INFINITI Project Black S zgłębia potencjał związany z wprowadzeniem nowej – wyczynowej – specyfikacji samochodów INFINITI. Program sięga po unikatową, niefunkcjonującą na publicznych drogach technologię, inspirowaną przez Formułę 1.
Sugerujący radykalną reinterpretację modelu INFINITI Q60 coupe, Project Black S charakteryzuje absolutnie wyjątkowa, zoptymalizowana aerodynamicznie stylistyka. Projekt ukazuje również, jak wyczynowy hybrydowy zespół napędowy opracowany we współpracy z Renault Sport Formula One Team zdecydowanie potrafi podnieść osiągi i dynamikę seryjnego samochodu INFINITI.
Wyczynowy hybrydowy zespół napędowy testowany w ramach Project Black S obejmuje m.in. system odzyskiwania energii (energy recovery system – ERS w Formule 1), który pozwala na wykorzystanie zgromadzonej energii jako doładowania, dostarczającego dodatkowej mocy i momentu obrotowego. Efektem jest natychmiastowe, wyraźne, pozbawione jakiegokolwiek opóźnienia przyspieszenie. Technologia ta, zainspirowana sprawdzonym w Formule 1 systemem dual-hybrid, nie jest jak dotąd stosowana w żadnym pojeździe na publicznych drogach.
Nowa specyfikacja „Black S”, w której prezentowany jest samochód koncepcyjny, byłaby wersją o najwyższych osiągach i najwyższej dynamice w całej ofercie INFINITI. Marka jest zdania, że istnieje potencjał dla specyfikacji Black S, stanowiącej topowy wariant usportowienia modelu – w tym maksymalizacji mocy i momentu obrotowego dzięki innowacyjnym zespołom napędowym, nowym lub znacząco usprawnionym układom jezdnym, a także unikatowym elementom designerskim.
Project Black S wespół w zespół z Renault Sport Formula One
- Project Black S to wspaniały efekt partnerstwa INFINITI z Renault Sport Formula One Team
- Dwaj partnerzy Aliansu współpracują, by opracować potężny hybrydowy zespół napędowy inspirowany Formułą 1 i obudować go karbonowym nadwoziem
„INFINITI to producent samochodów premium w koncernie Renault-Nissan Alliance, ale też partner techniczny Renault Sport Formula One Team, naturalne jest więc, że współpracujemy w badaniach testujących możliwość zaoferowania naszym klientom innowacyjnej wyczynowej technologii hybrydowej.”
Roland Krueger, Prezydent INFINITI
Project Black S to wspólne przedsięwzięcie INFINITI oraz partnera w Aliansie Renault-Nissan, Renault Sport Formula One Team. W roku 2016 INFINITI postanowiło zostać partnerem technicznym zespołu Renault Sport Formula One. Opierając się na doświadczeniach zdobytych podczas opracowywania hybrydowych zespołów napędowych, INFINITI wsparło skonstruowanie przez Renault Sport Formula One Team układu napędowego dual-hybrid z systemem odzyskiwania energii ERS, wnosząc do wspólnego przedsięwzięcia swą ekspercką wiedzę w zakresie technologii hybrydowych oraz dodatkowe zasoby inżynierskie.
Ta techniczna współpraca pozwoliła INFINITI zbadać możliwości wprowadzenia po raz pierwszy do seryjnych samochodów szosowych systemu ERS inspirowanego Formułą 1. Nawiązujący w wielu płaszczyznach do sportu motorowego Project Black S byłby w Aliansie Renault-Nissan pierwszym skierowanym do zwykłych klientów samochodem inspirowanym przez technologie z Formuły 1. INFINITI sięgnęło po ogromną wiedzę i doświadczenia Zespołu w dziedzinie zaawansowanych materiałów kompozytowych, by stworzyć karbonowe elementy nadwozia dla Project Black S.
Inżynieria wyczynu: Hybrydowa technologia z torów F1 na drogach publicznych
- INFINITI bada możliwość wprowadzenia unikatowej technologii hybrydowej z Formuły 1 w seryjnym samochodzie produkcyjnym
- System odzyskiwania energii mógłby przynieść wzrost mocy o 25% przy zastosowaniu trzylitrowego silnika V6 twin-turbo INFINITI
„INFINITI jest liderem w dziedzinie oferowania klientom innowacyjnych zespołów napędowych, jak wielokrotnie nagradzany silnik 3.0 V6 twin-turbo czy silnik VC-Turbo, pierwszy gotowy do produkcji seryjnej silnik o zmiennym stopniu sprężania. W ramach programu Project Black S sprawdzamy, jak zaadaptować unikatowy system hybrydowego odzyskiwania energii rodem z Formuły 1 do użytku na zwykłej drodze.”
Francois Bancon, wiceprezes INFINITI ds. strategii produktu
W ramach programu Project Black S, INFINITI bada możliwość wprowadzenia na rynek unikatowego wyczynowego hybrydowego zespołu napędowego.
Project Black S ukazuje, w jaki sposób można uzyskać wyższe moc i moment obrotowy dzięki skomponowaniu ze sobą wyczynowej technologii hybrydowej z wielokrotnie nagradzanym silnikiem 3.0 V6 twin-turbo, najbardziej zaawansowaną jednostką spalinową, jaką INFINITI kiedykolwiek oferowało. Innowacyjny system odzyskiwania energii ERS mógłby się przyczynić do niebotycznego wzrostu parametrów efektywności.
Stosowana w Formule 1 technologia oparta jest na dwóch typach modułów silnik-generator (MGU) oraz oczywiście akumulatorach. System ERS stosowany przez Renault Sport Formula One opiera się na układzie MGU-K dla potrzeb gromadzenia energii kinetycznej pozyskiwanej z hamowania, a także MGU-H – zintegrowanym z turbosprężarką – który pozyskuje energię z wysokiej temperatury gazów spalinowych.
Energia pozyskiwana przez każdy z modułów jest przechowywana w bateriach litowo-jonowych wysokowydajnych i szybkowyładowczych, by przy sygnale zapotrzebowania na nią błyskawicznie sprawić, że wał korbowy i turbina doładowania będą obracać się szybciej.
Project Black S ma sprawdzić, w jaki sposób technologia MGU, w parze z szybkowyładowczymi bateriami, może zostać zaadaptowana do wykorzystania w warunkach zwykłego użytkowania auta. Seryjny samochód wyposażony w wyczynową technologię hybrydową z Formuły 1 czerpałby korzyści z wyższych mocy i momentu obrotowego oraz natychmiastowego przyspieszenia bez najmniejszej zwłoki. Inżynierowie-silnikowcy INFINITI obliczyli, że wyczynowa hybryda ERS mogłaby przynieść około 25% wzrostu maksymalnych parametrów silnika.
Według INFINITI, sportowe coupe Q60 może stanowić idealną platformę dla wyczynowego hybrydowego zespołu napędowego, a auto koncepcyjne prezentowane w Poznaniu wyposażono w cały jeszcze szereg innych modyfikacji pozwalających na maksymalizację osiągów. Wśród nich jest wyczynowy podwójny układ wydechowy z tytanu, maksymalizujący wydajność prowadzenia powietrza poprzez silnik.
Project Black S ukazuje także, jak dwudziestojednocalowe ultralekkie koła i większy rozstaw kół przyczyniają się do poprawienia trakcji przy jednoczesnej redukcji masy nieresorowanej, w pełni kompensującej jej całkowity wzrost, wynikający z zamontowania wyczynowego systemu hybrydowego. Samochód seryjny Black S mógłby również skorzystać z innych metod tuningu i modyfikacji zarówno nadwozia, jak i układu jezdnego.
Inspirowany wyczynem artyzm stylistyczny
- Project Black S pomoże zbadać potencjalne zainteresowanie klientów specyfikacją „Black S”
- Szerokie zastosowanie karbonu poprawia aerodynamikę oraz ogranicza masę
„Project Black S jest bezpośrednim i śmiałym potwierdzeniem wyczynowego DNA marki INFINITI. To wyraz naszego dążenia do tworzenia samochodów zaprojektowanych dla potrzeb sportu; to połączenie potencjału wyczynowego zespołu napędowego i muskulatury nowego designu. Ten projekt dał nam możliwość eksperymentowania z wyrafinowanymi materiałami. Wszystko po to by stworzyć inspirowaną wyczynem estetykę, podkreślającą związki INFINITI ze sportem motorowym w ramach Aliansu.”
Alfonso Albaisa, dyrektor wzornictwa INFINITI
Specyfikacja Black S, którą zapowiada prezentowany projekt, ukazuje dążenie INFINITI do realizowania wyższych poziomów wyczynu i angażowania kierowcy w prowadzenie. Wersje Black S to rozwinięcie tego, co już dziś INFINITI oferuje kierowcom, dzięki wyższym osiągom, lepszym zespołom napędowym, modyfikacjom układów jezdnych oraz całemu szeregowi elementów stylistycznych inspirowanych sportem wyczynowym. Wprowadzenie specyfikacji Black S umocniłoby pozycję INFINITI jako producenta samochodów klasy premium, które kierowcy uwielbiają prowadzić.
Project Black S charakteryzuje także bardziej agresywny design. Prace stylistyczne prowadziło londyńskie studio designu INFINITI w Paddington, pod kierownictwem INFINITI Global Design Center w Japonii. Zespół stylistów w INFINITI Design London stworzył, inspirowaną przez Formułę 1, interpretację sportowego coupe Q60 jako wizję wyczynowej hybrydy.
Samochód koncepcyjny jest wykończony matowymi lakierami szarym i czarnym. Chrom obecny w seryjnych modelach zastąpił lśniący czarny lakier, otaczający grill oraz podkreślający podcięty trzeci słupek.
Szerokie zastosowanie włókien węglowych wynosi samochód koncepcyjny Project Black S ponad specyfikacje INFINITI, jako najwyższy wyraz pojęcia „samochód kierowcy”, nawiązując do związków marki ze sportem. Podkreślające potencjał wyczynowy modelu Black S zastosowanie karbonu pozwoliło stworzyć ultracienkie, podobne do ostrzy formy stylistyczne, niemożliwe do realizacji z użyciem konwencjonalnych materiałów, jak metal czy włókno szklane. Zachowano organiczną i artystyczną estetykę modelu Q60, jednak sięgnięcie po karbon dodało mu bardziej „technologicznego” charakteru. Kompozyt karbonowy jest nie tylko bardziej plastyczny w formowaniu, ale także niesłychanie mocny – karbonowe komponenty mogą być wykorzystywane do bilansowania wydajności aerodynamicznej poprzez stosowanie silnego docisku.
Wielki przedni spliter, tylny dyfuzor, błotniki i spoilery progowe są wykonane z włókna węglowego, by obniżyć masę i poprawić siłę docisku, podczas gdy ultracienkie „ostrza” w progach przed tylnymi kołami kanalizują opływ powietrza wokół dolnej części nadwozia. Wielkie, stałe skrzydło tylne – również wykonane z karbonu – zamocowano na pokrywie bagażnika, by w miarę wzrostu prędkości zwiększać docisk aerodynamiczny.
Project Black S zachowuje głębokie przetłoczenia i płynne linie seryjnego sportowego coupe Q60, ale dla potrzeb auta koncepcyjnego designerzy INFINITI stworzyli cały szereg zmian, dających w efekcie śmielszy, a nawet agresywny w wyrazie styl.
Większe wloty powietrza z przodu skuteczniej kanalizują chłodzące powietrze do wnętrza komory silnika i hamulców, a nowe wloty w masce lepiej pomagają odprowadzać powietrze gorące. Tył nadwozia uformowano tak, by cyrkulujące wokół, pod i wewnątrz nadwozia powietrze mogło się wydostać w jak najszybszy i najwydajniejszy sposób. Pionowe elementy aerodynamiczne i skrzydło spoilera maksymalizują docisk i stabilność przy wysokich prędkościach.
Kute ultralekkie aluminiowe koła o średnicy 21 cali – podkreślane przez wyoblenia rozdętych błotników – są większe i szersze, ale lżejsze niż seryjne koła Q60. Przyczyniają się one też do wyczynowego sznytu prototypu przy jednoczesnej redukcji mas nieresorowanych i inercji rotacyjnej w czasie pokonywania zakrętów.
Potencjał na przyszłość
Project Black S ukazuje, co specyfikacja Black S mogłaby dać klientom, a debiut prototypu pomoże INFINITI w ocenie potencjalnego zainteresowania śmiałymi wyczynowymi wersjami samochodów tej marki, czerpiącymi inspiracje z technologii sportów wyczynowych.