Hybryda Volvo V60 o mocy 285 KM
Już za tydzień, po raz pierwszy zostanie zaprezentowana hybryda silnika Diesla oraz napędu elektrycznego w modelu Volvo V60 Plug-in. Ten samochód będzie łączył w sobie sportowe właściwości jezdne i ekologiczne wartości parametrów emisji toksycznych związków do atmosfery.
Nowa hybrydowa wersja modelu Volvo V60 to połączenie najlepszych cech trzech różnych samochodów:
- Auta elektrycznego o zasięgu do 50 km.
- Wydajnego samochodu hybrydowego o średnim zużyciu paliwa na poziomie 1,9 l/100 km i emisji dwutlenku węgla C02 o wartości poniżej 49 g/km.
- Dynamicznego kombi o mocy 215KM + 70 KM i momencie obrotowym o wartości 440 + 200 Nm (przy uwzględnieniu działania zarówno napędu konwencjonalnego jak i elektrycznego).
Pure, Hybryd i Power
Przednie koła hybrydy V60 napędzane będą pięciocylindrowym silnikiem turbodiesla o mocy 215 KM (poj. 2.4 dm3) i maksymalnym momencie obrotowym 440 Nm. Tylna oś została wyposażona w układ ERAD (ang. Electric Rear Axel Drive) - elektryczny silnik o mocy 70 KM, zasilany baterią litowo-jonową o pojemności 12 kWh. O przekazanie momentu obrotowego na koła samochodu dba automatyczna skrzynia biegów.
Kierowca może wybrać preferowany tryb jazdy. Dzięki trzem przyciskom umieszczonym na konsoli centralnej samochodu – "Pure", "Hybryd" i "Power", ma wpływ na to z którego silnika chce w danej chwili korzystać. Jeśli zdecyduje się na tryb "Pure", samochód będzie wykorzystywał tylko napęd elektryczny i będzie można nim pokonać dystans 50 km. Z kolei tryb "Hybrid" to najbardziej ekonomiczne połączenie napędu konwencjonalnego z zasilaniem elektrycznym. W tym trybie auto zużywa tylko 1,9l oleju napędowego na 100 km, a emisja CO2 wynosi zaledwie 49 g/km, a całkowity zasięg pojazdu to 1200 km. Opcja "Power" zapewni niezapomniane wrażenia zwolennikom dynamicznej jazdy. Auto wykorzystuje wtedy maksymalną moc napędu konwencjonalnego i silnika elektrycznego (215KM + 70 KM), a jego moment obrotowy kształtuje się za poziomie 640 Nm (440 Nm + 200 Nm). Z kolei czas rozpędzania od 0 do 100 km/h wynosi zaledwie 6,9 sekundy.
Elektryczny napęd na cztery koła
Poza trzema trybami jazdy, hybryda V60 posiada szereg innych możliwości i korzyści:
- Kierowca może zdecydować się na oszczędzanie mocy baterii, by mieć pewność, że później będzie korzystać tylko z silnika elektrycznego, na przykład po wjeździe do centrum miasta. Aby utrzymać właściwy poziom naładowania baterii, samochód jest zasilany silnikiem Diesla.
- Naciśnięcie przycisku AWD w konsoli centralnej uruchamia elektryczny napęd na cztery koła. Zamiast mechanicznego przełożenia napędu konwencjonalnego systemu AWD, centralna jednostka kontrolna zarządza rozkładem momentu obrotowego na przednie koła napędzane silnikiem diesla oraz elektrycznie napędzaną tylną oś.
- Poprzez menu ustawień kierowca może wprowadzić planowany dystans trasy (krótki, średni i długi). Układ kontrolny oblicza właściwą proporcję pomiędzy napędem pochodzącym z silnika Diesla oraz silnika elektrycznego, aby uzyskać najniższy z możliwych poziomów zużycia paliwa oraz emisji CO2 dla danej odległości.
Ładowanie w domu
Volvo V60 Plug-in można naładować przez tradycyjne gniazdko elektryczne (230V / 6A, 10A lub 16A) w domu lub na parkingu. Czas ładowania zależy od poziomu natężenia prądu. Pełne ładowanie przy natężeniu 16A trwa trochę ponad 2 godziny, dla 10A to 4,5 godziny, a ładowanie prądem 6A będzie trwać ok. 7,5 godziny.
Podczas ładowania samochodu, wnętrze auta może zostać schłodzone lub nagrzane, dzięki klimatyzacji, która może zostać zaprogramowana przy pomocy zegara znajdującego się w menu ustawień samochodu lub zdalnie poprzez telefon komórkowy.
Energia elektryczna = niewyczerpalne zasoby
Silnik elektryczny jest prawie czterokrotnie bardziej wydajny niż zwykły silnik spalinowy. Oznacza to, że samochód zasilany energią elektryczną zużywa mniej energii i tym samym emisja spalin jest na niższym poziomie, nawet w przypadku zasilania energią z różnych źródeł, w tym z paliw kopalnych.
Energia elektryczna to bardzo dobre paliwo napędowe. Nie ma ryzyka jej wyczerpania się i może być wytwarzana praktycznie przy zerowym poziomie emisji szkodliwych substancji do atmosfery.
Pojazdy elektryczne zużywają względnie niewiele energii elektrycznej i zwiększenie jej zużycia zostanie zrekompensowane z nawiązką dzięki planom rozwoju odnawialnych źródeł energii w całej Europie. Jedna elektrownia wiatrowa wytwarza ilość energii wystarczającą do zasilenia 1000 samochodów elektrycznych.
Komunikacja i sterowanie parametrami auta przy pomocy telefonu komórkowego
Panel kontrolny hybrydy V60 zmodyfikowano tak, aby kierowca dysponował pełnym zakresem istotnych informacji o zużyciu paliwa i energii elektrycznej, czy poziomie naładowania baterii oraz pozostałym zasięgu samochodu.
Możliwa będzie także komunikacja z samochodem za pośrednictwem aplikacji w telefonie komórkowym, która umożliwi właścicielowi dostęp do szeregu inteligentnych opcji, jak przypomnienie o podłączeniu auta do ładowania.
Volvo V60 zostanie zaprezentowane 1 marca 2011 podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie, a jego sprzedaż rozpocznie się w 2012 roku. Auto powstało dzięki bliskiej współpracy Volvo Cars ze szwedzkim producentem energii elektrycznej, firmą Vattenfall.