Grupa Fiata w ogólnopolskim niezależnym badaniu satysfakcji dealerów samochodowych
Marka Alfa Romeo zajęła wysokie 3. miejsce w klasyfikacji generalnej „V Badania Satysfakcji Dealerów Samochodowych 2011", przygotowanego przez specjalistów z firmy Ernst & Young oraz Polską Izbę Motoryzacji. Sportowa marka z Mediolanu „wjechała” na podium awansując w rankingu z 7. miejsca zajmowanego w 2010 roku. Marka Fiat zanotowała najwyższy wzrost w stosunku do wyników z zeszłego roku awansując aż o 7 miejsc i zajmując 9. pozycję na 26 badanych marek. Udany debiut w tegorocznym badaniu zaliczyła marka Lancia plasując się finalnie w środku stawki.
„Od kilku lat sukcesywnie pracujemy nad podniesieniem zadowolenia z dystrybucji samochodów Alfa Romeo przez naszych Dealerów. W ubiegłym roku zajęliśmy 7. miejsce w badaniu satysfakcji dealerów, tegoroczny awans o 4 pozycje i zajęcie 3-go miejsca w Polsce odbieramy jako bardzo duży sukces. Nowa gama pięknych, zaawansowanych technicznie, bezpiecznych i niezawodnych samochodów ułatwiła nam realizowanie wspólnie z Dealerami coraz to ambitniejszych celów sprzedażowych. Jednak głównie sukces komercyjny marki oparł się na dużym zrozumieniu Dealerów i producenta, współpracy opartej na partnerstwie. Nie zamierzamy spoczywać na laurach. Taka ocena cieszy, ale i obliguje do utrzymywania równie wysokiego poziomu w przyszłości" - powiedział Leszek Sukiennik, Szef Marki Alfa Romeo na rynku polskim.
Alfa Romeo została bardzo wysoko oceniona w większości poszczególnych kategorii, m.in.: zajęła 6 lokatę w ocenie wzrostu dochodów w minionym roku oraz prognoz na rok nadchodzący (wzrost o 10 pozycji) - oznacza to, że dealerzy Alfy, mimo nienajlepszej sytuacji na rynku, śmiało patrzą w przyszłość. Polski importer Alfy Romeo w ocenie etyki działalności biznesowej zdobył również 6. miejsce (wzrost o 6 miejsc; największy w Top10). Najwyżej została oceniona pomoc ze strony importera - 2. miejsce w rankingu (wzrost o 3 miejsca; najwyższy awans w Top10)
Warto podkreślić, że inne marki znajdujące się w portfolio Fiat Auto Poland zostały także bardzo dobrze ocenione przez sieć dealerską FAP. Spektakularnym wzrostem zadowolenia dealerów ze współpracy z importerem cieszy się także marka Fiat, która zanotowała najwyższą poprawę w całym rankingu - o 7 pozycji w górę plasując się na 9 miejscu w klasyfikacji generalnej. Ponadto po raz pierwszy w badaniu pojawiły się ankiety marki Lancia - debiut tej ikony motoryzacji także można uznać za udany - marka znalazła się na 14 miejscu z 26 klasyfikowanych.
Co roku, na całym świecie realizowane są niezależne badania satysfakcji dealerów samochodów z jakości współpracy ze swoimi importerami. W Polsce badanie takie, według standardów przyjętych w krajach Unii Europejskiej i USA, jest realizowane od 5 lat.
Tegoroczne badanie zostało przeprowadzone od 15 września do 20 listopada. Udział w nim wzięli właściciele i osoby zarządzające stacjami dealerskimi. Poszczególne aspekty „satysfakcji dealerskiej" były oceniane w skali pięciostopniowej, gdzie 1 było oceną najniższą a 5 najwyższą.
Dealerzy w badaniu oceniali importerów w trzech głównych kategoriach. Pierwsza dotyczyła jakości, dostępności oraz niezawodności produktu. Druga oceniała m.in. konkurencyjność strategii rynkowej oraz podejście do prowadzenia biznesu. W trzecim przypadku oceniano importera jako firmę wpisaną w polskie realia.
W piątej już edycji tego kompleksowego badania sieci dilerskiej w Polsce wzięli udział, wzorem lat ubiegłych, właściciele oraz osoby zarządzające punktami dilerskimi. Łącznie badaniem objęto 26 marek samochodowych obecnych na polskim rynku.
Pełna klasyfikacja generalna znajduje się w dokumencie pt. „Badanie Satysfakcji Dealerów Samochodów 2011" załączonym do tej informacji.