Genewa 2011 - nowy Jeep Compass
Nowy Jeep Compass MY 2011. Wyszukana linia nadwozia i akcenty stylistyczne wprost z Grand Cherokee, markowej ikony klasy Premium. Przyprawiające konkurencję o ból głowy zużycie paliwa oraz zdolności off-roadowe.
I dalej: bogactwo elementów wystroju wnętrza, lepsza charakterystyka jezdna i komfort jazdy, nowy wybór silników i napędu dla rynków Europy oraz elegancja stylizacji, sprawność w różnych warunkach jazdy plus niskie koszty eksploatacji. Nowy Jeep Compass stanowi jeszcze wyższą niż kiedykolwiek wartość i pożytek dla klienta.
„To właśnie klasa kompaktowa ma największy udział w europejskim segmencie pojazdów typu SUV, a nowy Jeep Compass jest wprost stworzony jako groźny rywal w tej konkurencji.” − mówi Mike Manley, szef/CEO marki Jeep i dyrektor ds. operacji międzynarodowych w Chrysler Group LLC − „Ekskluzywne akcenty stylistyczne pochodzą ze słynnego już, nowego Grand Cherokee, a pod kątem kompletnej i wartościowej oferty dla klientów w Europie rozszerzyliśmy dostępną gamę jednostek napędowych. Niemniej ważna jest poprawa jakości wystroju wnętrza i bardziej usportowiona charakterystyka jezdna.”
Łączący typową dla SUVa funkcjonalność wnętrza z osiągami, właściwościami jezdnymi, ekonomiką eksploatacji i ceną samochodu klasy kompaktowej, nowy Jeep Compass 2011 wyposażony jest w ponad 30 zaawansowanych elementów bezpieczeństwa czynnego i biernego.
Restylizacja nadwozia
Jeep Compass 2011 wykazuje wyraźne, „rodzinne” podobieństwo do nowego Grand Cherokee z klasy Premium.
Nowa pokrywa komory silnika, nowe błotniki i pas przedni, nowe reflektory oraz nowy grille to najważniejsze elementy, przydające zmienionej „twarzy” Compassa dorosłości i wyrafinowania. Atrapę chłodnicy wykończono chromowanym obramowaniem każdego z siedmiu otworów-szczelin, tradycyjnie wyróżniających wszystkie pojazdy marki Jeep. Muskulatury wyglądu nadaje subtelne wybrzuszenie maski silnika, a większą skuteczność oświetlenia drogi zapewniają poczwórne reflektory i światła przeciwmgielne typu projektorowego. Efektem wprowadzonych zmian jest znacznie odważniejsza i „pewna siebie” prezencja pojazdu, który może stawić czoła wszelkim warunkom drogowym i pogodowym.
Nowy Compass otrzymał efektowne osłony podzderzakowe, chroniące przed uszkodzeniami podczas jazdy w trudnych warunkach pogodowych, drogowych i off-road. Charakteru uniwersalnej ekskluzywności nadają metalizowane listwy wokół bryły nadwozia.
Zmiany w tylnej części pojazdu obejmują nowy pas tylny, spojler nadokienny w kolorze karoserii i podkreślające elegancję − nowe lampy zespolone w technologii LED, uzupełnione wersji modelowej Limited metalizowaną nakładką progu klapy tylnej wraz z chromowaną końcówką wydechu. Rolę estetycznego dopełnienia odgrywają delikatniejsze w wyglądzie, fragmentarycznie metalizowane relingi dachowe. Jeep Compass 2011 osadzony jest seryjnie na 17-calowych kołach ze stopu lekkiego, dla wersji Limited dostępne są także 18-calowe obręcze aluminiowe.
Podwyższony standard wnętrza
W ramach modernizacji wystroju wnętrza Compass 2011 otrzymał nowe boczki drzwi przednich z miękkiego materiału i nowy, wyściełany podłokietnik pomiędzy przednimi fotelami a także nową kierownicę z przyciskami sterowania radioodtwarzaczem, tempomatem, systemem głośnomówiącym telefonii komórkowej (opcja wyposażenia) oraz innymi funkcjami pojazdu. Do pozostałych zmian należy nowa tapicerka materiałowa standardu Premium foteli oraz nowe podświetlenie przycisków drzwiowych: blokady, otwierania okien i ustawień zewnętrznych lusterek wstecznych.
Nowy Compass MY 2011 posiada wiele przemyślnych systemów i urządzeń, przydatnych nie tylko w trakcie codziennych podróży do pracy, lecz także podczas jazdy w trudniejszych warunkach pogodowych, odkrywania nowych szlaków lub ustronnych miejsc w dalekim plenerze. Elektryczne okno dachowe i system audio Boston Acoustic z dziewięcioma głośnikami to tylko dwie z dostępnych opcji wyposażenia podnoszącego komfort i przyjemność użytkowania.
Istotną wartość dla klienta stanowi także wyposażenie seryjne, które obejmuje klimatyzację wnętrza, elektryczne okna drzwiowe, zdalnie sterowany zamek centralny, elektrycznie ustawiane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, podświetlane uchwyty na puszki/butelki, lampy przeciwmgielne, tempomat oraz szyby kabiny pasażerskiej ‘sunscreen’ (absorbujące promienie UV).
Dwa zespoły napędowe na każdą drogę
Do istotnych zalet nowego Compassa należy niezawodny napęd 4x4 oraz optymalnie zestrojone zawieszenie kół jezdnych.
Oferowany na rynkach europejskich Jeep Compass MY 2011 posiada dwie konfiguracje napędu. Oprócz systemu 4x4 Freedom Drive I™ dostępny będzie także napęd tylko na koła przednie − jako jedyna konfiguracja dla samochodów z benzynowym Silnikiem Światowym o pojemności 2,0 litrów oraz nowa opcja dla wersji napędzanych 2,2-litrowym Dieslem.
Freedom Drive I to aktywny system napędu na cztery koła typu „full-time” umożliwiający w swym założeniu bezpieczniejszą jazdę w trudnych warunkach pogodowych i trakcyjnych oraz drogach śliskich czy też ośnieżonych. W skład Freedom Drive I wchodzi sprzęgło osiowe z możliwością przejściowego blokowania napędu osi przedniej i tylnej, a więc korzystania ze stałego napędu 4x4 − aby zwiększyć trakcję w głębszym śniegu czy piasku lub na innych podłożach o niskiej przyczepności. System Freedom Drive I stanowi wyposażenie seryjne pojazdów napędzanych benzynowym Silnikiem Światowym o pojemności 2,4 litra oraz wyposażeniem opcjonalnym w wersjach napędzanych 2,2-litrową jednostką wysokoprężną.
W modelu 2011 zmianie uległy nastawy zawieszenia, podwyższono sztywność sprężyn i stopień tłumienia, zastosowano także tylny stabilizator przechyłów o zwiększonej średnicy.
Bogatszy wybór jednostek napędowych
Wysokie osiągi, oszczędne zużycie paliwa oraz wysoki stopień technicznego wyrafinowania za rzetelną cenę to najkrótsza charakterystyka zespołów napędowych Compassa MY 2011.
Pierwszą z dwóch dostępnych jednostek benzynowych jest 2,4-litrowy Silnik Światowy o mocy 125 kW (170 KM DIN) i momencie obrotowym 220 Nm, pracujący w systemie zmiennych faz rozrządu dual VVT (po stronie dolotowej i wydechowej). Jego zaletą w porównaniu ze starszymi jednostkami napędowymi bez dual VVT jest optymalizacja krzywej momentu w całym zakresie prędkości obrotowej, zwiększenie oddawanej mocy, ograniczenie zapotrzebowania na paliwo oraz płynność działania przy wysokiej kulturze pracy. Napędzany 2,4-litrowym Silnikiem Światowym i pięciostopniową przekładnią manualną Jeep Compass zużywa jedynie 8,1 l/100 w cyklu mieszanym, a jego zasięg bez tankowania wynosi 631 kilometrów.
Silnik Światowy o pojemności 2,4 litra współpracuje z pięciostopniową przekładnią manualną (standard wyposażenia) lub dostępną w opcji − bezstopniową CVT. Jest to przekładnia bezstopniowa drugiej generacji, kalibrowana specjalnie pod kątem sprawności oraz precyzji działania, a w porównaniu z tradycyjną czterostopniową przekładnią automatyczną pozwala zaoszczędzić od sześciu do ośmiu procent zużywanego paliwa. Ze względu na optymalny dobór mapy przełożeń wyraźnie odczuwalna jest także poprawa osiągów pojazdu w typowym dla manewru wyprzedzania przedziale prędkości 50-100 km/h. System Auto Stick skrzyni CVT umożliwia ręczną zmianę sześciu symulowanych przełożeń.
Nowością w samochodach Jeep Compass z przeznaczeniem na rynki Europy jest 2,0-litrowy, benzynowy Silnik Światowy o mocy 115 kW (156 KM) i momencie obrotowym 190 Nm. Występująca wyłącznie w konfiguracji napędu na koła jednostka ta współpracuje z pięciostopniową przekładnią manualną i zużywa 7,6 l/100 km w cyklu mieszanym przy emisji CO2 zaledwie 175 g/kilometr.
Kolejną jednostką napędową Compassa MY 2011 jest turbodoładowany silnik wysokoprężny o pojemności 2,2 litra i wyraźnie lepszych osiągach niż poprzednia jednostka 2,0-litrowa. Nowy turbodiesel współpracuje z sześciostopniową, manualną skrzynią biegów i rozwija moc 120 kW (163 KM DIN) oraz moment obrotowy 320 Nm. W stosunku do poprzednika moc i moment obrotowy zwiększyły się więc odpowiednio o 16 i 3 procent. Efektem jest m.in. 12-procentowy wzrost przyspieszeń i podwyższona zdolność uciągu przyczepy w wersji 4x4 − do 2000 kg. Silnik ten spełnia normę czystości spalin Euro V a jego zużycie paliwa wynosi 6,6 l/100 km (cykl mieszany). W wersji napędzanej na koła przednie zasięg bez tankowania sięga 844 kilometrów.
W celu zwiększenia potencjału rynkowego w Europie, Jeep Compass dostępny będzie także z 2,2-litrowym Dieslem o mocy obniżonej do 100 kW (136 KM DIN) przy 3600-4200 obr/min i momencie 320 Nm w zakresie 1400-2800 obr/min.
Bezpieczeństwo
Jeep Compass MY 2011 wyposażony jest w ponad 30 standardowych elementów bezpieczeństwa, do których należą:
- zaawansowane wielostopniowe czołowe poduszki powietrzne
- przednie i tylne boczne poduszki kurtynowe
- boczne fotelowe poduszki powietrzne (ochrona klatki piersiowej)
- System elektronicznej stabilizacji toru jazdy ze wspomaganiem hamowania awaryjnego (ESC+BA)
- system wspomagający ruszanie na wzniesieniu HSA (tylko z manualną skrzynia biegów)
- system zapobiegający wywróceniu się pojazdu ERM
- system przeciwblokujący kół ABS z detekcją pogorszonej nawierzchni
- system kontroli trakcji z wykorzystaniem hamulców
- aktywne zagłówki fotela kierowcy i przedniego pasażera
- alarm przeciwkradzieżowy
- immobiliser silnika Sentry Key
- system monitoringu ciśnienia w ogumieniu
- centrum informacyjne pojazdu EVIC
Jeep Compass MY 2001 − gama modelowa
Na rynkach europejskich Jeep Compass 2011 oferowany jest w dwóch odmianach modelowych: Sport i Limited, które są dostępne w wersji napędu tylko na koła przednie lub z aktywnym napędem 4x4 Freedom Drive I oraz odpowiednimi dla wybranej konfiguracji silnikami.
Jeep Compass My 2011 produkowany jest przez zakład Belvidere Assembly Plant (Belvidere, stan Illinois) a do europejskich salonów sprzedaży zacznie docierać w pierwszym kwartale 2010 roku.