Genewa 2011 - Jeep Grand Cherokee z nowym silnikiem 3.0 CRD
Tegoroczny Salon Samochodowy w Genewie jest miejscem debiutu nowej turbodoładowanej jednostki wysokoprężnej o pojemności 3,0 litrów, która oferowana będzie jako wyposażenie opcjonalne dla nowego Jeep'a Grand Cherokee na rynkach Europy oraz innych rynkach świata wszędzie tam, gdzie poszukiwane są siniki Diesla. Mimo wyższej mocy nowy silnik charakteryzuje się niższym zużyciem paliwa i emisji spalin niż poprzednik.
Produkowany przez VM Motori, nowy 3,0-litrowy turbodiesel wytwarza moc maksymalną 176 kW przy 4000 obr/min i moment obrotowy 550 Nm w zakresie 1800-2800 obr/min. W porównaniu z dotąd stosowanym silnikiem wysokoprężnym oznacza to wzrost mocy o 10, a momentu obrotowego o 8 procent. Pomimo lepszych osiągów zużycie paliwa nowego turbodiesla nie przekracza 8,3 l/100 km w cyklu mieszanym, a więc porównawczo − spadło o 17 procent. Także o 17 procent zmniejszyła się emisja dwutlenku węgla, wynosząca obecnie 218 g/km w cyklu mieszanym.
„Aby odnieść sukces w Europie, Jeep musi mieć w ofercie silniki Diesla. Jeep Grand Cherokee z nowym silnikiem 3.0 CRD ma teraz nie tylko wspaniałą stylizację, wyrafinowany wystrój wnętrza i legendarne własności off-roadowe lecz także odpowiedni napęd, spełniający oczekiwania wymagającej europejskiej klienteli.” powiedział Mike Manley, szef i CEO marki Jeep oraz dyrektor ds. operacji międzynarodowych w Chrysler Group LLC.
Nowoczesna konstrukcja
Kadłub nowego silnika V-6 o rozwarciu cylindrów 60 stopni wykonany jest ze stopu żelazowo-grafitowego (CGI), a głowice cylindrów ze stopu aluminium. Również aluminiowa jest dwuczęściowa miska olejowa. Średnica cylindrów wynosi 83 mm, skok tłoków 92 mm a pojemność skokowa − 2987 cm3. Odstęp pomiędzy otworami cylindrów wynosi 96 mm.
Silnik ten ma konstrukcję lekka i zwartą i kompaktowe wymiary: długość 695, szerokość 729 i wysokość 697,5 mm. Jego masa całkowita wynosi 230 kg.
Skrzynia korbowa ma konstrukcję sztywną, która wraz z płytą fundamentową stanowi niezwykle wytrzymałą podporę wału korbowego. Pozwala to stłumić odgłosy pracy zespołu tłokowego i wydatnie obniżyć poziom ogólnego hałasu, drgań i wibracji (NVH). Funkcje wspomagającą w tym zakresie pełni aluminiowa miska olejowa, której dolna część została specjalnie wzmocniona pod kątem jazdy w warunkach off-roadowych. Pojemność układu olejowego silnika wynosi 7,7 litra.
Głowice cylindrów ze stopu aluminium mieszczą cztery zawory na każdy cylinder, sterowane podwójnymi wałkami rozrządu z napędem łańcuchowym. Zawory dolotowe mają średnicę 28, a zawory wydechowe 24,5 mm; objętość komór spalania wynosi 24,68 cm3.
Odkuwany, stalowy wał korbowy spoczywa na czterech łożyskach głównych o czterośrubowych półpanewkach, mocowanych do płyty fundamentowej. Jego długość wynosi 442,2 mm, istotnie zmniejszając niezbędną przestrzeń w komorze silnikowej. Odlewane z żeliwa korbowody mają długość 162,9 mm.
Konstrukcja lekkich tłoków z odlewu aluminiowego pozwala obniżyć opory tarcia do minimum. W porównaniu z poprzednim silnikiem Diesla, stopień sprężania uległ redukcji z 18,1:1 do 16,5:1 pod kątem zwiększenia czystości procesu spalania i oddawanej mocy.
Żadne z łożysk głównych nie zawiera ołowiu - z myślą o ochronie środowiska w procesie produkcji i późniejszego recyklingu elementów tej nowoczesnej jednostki napędowej.
Wyposażenie wpływające na osiągi silnika
Umieszczony pomiędzy kolektorem dolotowym a komorą spalania system kontroli zawirowań powietrza pozwala idealnie dobrać skład mieszanki paliwowej przy wszystkich prędkościach obrotowych silnika.
Precyzję zasilania zapewnia system wtryskowy common-rail o ciśnieniu roboczym 1800 bar działający w stworzonej przez firmę FIAT technologii Injection Rate Shaping. Korzystając z odpowiedniego oprogramowania, IRS pozwala w sposób ciągły monitorować przebieg procesu wtryskowego, umożliwiając w ten sposób ograniczenie zużycia paliwa.
Nowy Diesel wyposażony jest w pojedynczą turbosprężarkę Garret VGT 2056 o zmiennej geometrii łopatek. Działa ona ze skutkiem niemal natychmiastowym i współpracuje z intercoolerem powietrza dolotowego.
Zużycie paliwa i emisja spalin
Testowe zużycie paliwa Jeep’a Grand Cherokee napędzanego nowym turbodieslem o pojemności 3,0 litrów wynosi 10,3 l/100 km w cyklu miejskim, 7,2 l/100 km w cyklu pozamiejskim oraz 8,3 l/100 km w cyklu mieszanym. Silnik ten przystosowany jest do spalania oleju napędowego EN950 o bardzo niskiej zawartości siarki.
Kolektory wydechowe wykonane są z odlewu żeliwnego. Integralnym elementem kontroli emisji spalin jest zamknięty katalizator utleniający oraz stanowiący wyposażenie seryjne − filtr cząstek stałych. Celem spełnienia wymogów normy Euro V zastosowano system recyrkulacji spalin z zaworem EGR sterowanym elektrycznie oraz wysokowydajną chłodnicę EGR z zaworem upustowym.
Emisja CO2 zmniejszyła się obecnie do 270 g/km w cyklu miejskim, 188 g/km w cyklu pozamiejskim oraz 218 g/km w cyklu mieszanym.
Gama jednostek napędowych
Jeep Grand Cherokee dostępny będzie także z 3,0 litrowym turbodieslem o mocy obniżonej do 140 kW (190 KM DIN) przy 4000 obr/min i momencie 440 Nm w zakresie 1600-2800 obr/min. Silnik ten stanowić będzie wyposażenie seryjne odmiany modelowej Laredo (a opcjonalne w wersji Limited) jako bardziej przystępna cenowo − a więc ‘bazowa’ opcja gamy modelowej Grand Cherokee, zwiększająca jego potencjał rynkowy w Europie.
Nowy silnik wysokoprężny stanowić będzie istotne uzupełnienie oferowanej dotychczasowego wyboru dwóch silników benzynowych.
Nowy Jeep Grand Cherokee to pierwszy pojazd, w którym zastosowanie znalazła nowa, wyposażona w system zmiennych faz rozrządu (VVT) jednostka Pentastar V-6 o pojemności 3,6 litra. Silnik ten rozwija moc 210 kW (286 KM DIN) oraz moment obrotowy 347 Nm.
Opcją wyposażenia nowego Jeep’a Grand Cherokee jest legendarny, 5,7-litrowy silnik V-8 VVT, rozwijający moc 259 kW (352 KM DIN) oraz moment obrotowy 520 Nm. Integralny system zmiennej pojemności czynnej MDS powoduje w pewnych sytuacjach drogowych wyłączenie czterech spośród ośmiu cylindrów, zmniejszając w ten sposób zużycie paliwa.
Nowy Jeep Grand Cherokee
Światowy segment SUV klasy Premium powstał przed dwudziestu niemal laty wraz z wprowadzeniem przez markę Jeep samochodu Jeep Grand Cherokee. Obecnie, po sprzedaży czterech milionów tych pojazdów, Jeep rozwija swą doskonale sprawdzoną formułę − oferując w nowym Grand Cherokee idealne wyważenie ikonicznej sprawności terenowej napędu Jeep 4x4 z wyrafinowaną charakterystyką jezdną na drodze. Znakomitym osiągom drogowym towarzyszy niezmiennie legendarny napęd na cztery koła, dwustopniowa skrzynka rozdzielcza typu ‘on-demand’ oraz niezrównana zdolność uciągu. Jeep Grand Cherokee 2011 to samochód prawdziwie amerykański, który obok obniżonego zużycia paliwa − charakteryzuje się elegancją linii oraz wystrojem wnętrza o najwyższym poziomie światowym, zastosowaniem najnowszych rozwiązań technicznych i bogatym wyposażeniem bezpieczeństwa.
Nowej konstrukcji, całkowicie niezależne zawieszenie przednie i tylne zapewnia optimum charakterystyki jezdnej i komfortu. Po raz pierwszy w pojeździe marki Jeep dostępne jest pneumatyczne zawieszenie Quadra-Lift™ o regulowanej w granicach 105 mm wysokości, które posiada pięć poziomów ustawienia i działa automatycznie lecz może być także sterowane manualnie z konsoli środkowej pojazdu. Nowatorski system kontroli trakcji Selec-Terrain™ pozwala wybrać najkorzystniejszy spośród pięciu trybów napędu do jazdy szosowej lub off-roadowej.