Genewa 2003 - Trzy światowe premiery i wiele innych nowości Opla
Trzema premierami, jak również i licznymi nowościami, debiutującymi w trakcie tegorocznego Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie (6 – 16 marca 2003), Opel przekazuje światu jasny komunikat
<strong>
Trzema premierami, jak również i licznymi nowościami, debiutującymi w trakcie tegorocznego Międzynarodowego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie (6 – 16 marca 2003), Opel przekazuje światu jasny komunikat
</strong>
Największą atrakcją stoiska Opla w Hali 2 w centrum Palexpo będzie Signum, nowy model przekraczający granice tradycyjnych segmentacji rynku. Ponadto w Genewie zadebiutuje nowy roadster Opla – Speedster Turbo. Napędzany dwulitrowym silnikiem ECOTEC turbo o mocy
147 kW (200 KM) to idealna oferta dla entuzjastów szybkiej jazdy sportowej. Ostatnia premiera to studium konstrukcyjne GTC Genève. Pojazd ten odzwierciedla dynamikę nowych konstrukcji Opla i obrazuje filozofię marki, której echa odnajdziemy w przyszłych modelach.
W Genewie pokazana też będzie po raz pierwszy Vectra GTS Turbo. Ten sportowy sedan, napędzany dwulitrowym silnikiem ECOTEC turbo (129 kW/175 KM) i wyposażony w sześciostopniową skrzynię biegów to nowość w rodzinie Opla. Kolejna nowość to minivan Meriva z nowatorskim systemem siedzeń „FlexSpace”. Meriva, podobnie jak Zafira, otwiera nowy rozdział w technice aranżacji wnętrza pojazdu. Wreszcie, w Genewie po raz pierwszy będzie można obejrzeć sportowy pojazdy studyjny Eco-Speedster, jak również całą gamę udoskonalonych i unowocześnionych modeli.
Światowa premiera: nowy Opel Signum
Prezentując po raz pierwszy model Signum, Opel wprowadza na rynek samochód, który przekracza granice tradycyjnych definicji modeli i tworzy całkowicie nowy segment rynku – „Klasę Signum”. Ten nowatorski pojazd o długim rozstawie osi łączy w sobie elegancję z doskonałą dynamiką jazdy, ogromną elastycznością aranżacji wnętrza i wysokim poziomem komfortu.
Opel Signum oferuje pasażerom zajmującym tylne siedzenia wysoki komfort i przestrzeń oraz wyjątkowe rozwiązania dotyczące schowków. System „FlexSpace” umożliwia przesuwanie poszczególnych foteli do tyłu aż o 130 milimetrów. Dodatkowy komfort zapewnia też możliwość regulacji oparć foteli aż o 30 stopni. System foteli, zastosowany w modelu Signum, mógł powstać dzięki szczególnym proporcjom pojazdu – przy długości wynoszącej 4636 mm, o 40 mm dłuższej niż w modelu Vectra sedan, rozstaw osi jest dłuższy aż o 130 mm.
System IDS (Interactive Driving System), stosowany już w Vectrze i Vectrze GTS, zapewnia doskonałą przyczepność, prowadzenie i wysoki poziom aktywnego bezpieczeństwa, a w połączeniu z długim rozstawem osi Signum gwarantuje doskonałe warunki jazdy. Najnowszej generacji elektroniczny system trakcji ESPPlus to element wyposażenia standardowego. Signum może być wyposażone w jeden z czterech silników benzynowych ECOTEC lub jeden z trzech silników wysokoprężnych, również z rodziny ECOTEC. W gamie tej znajduje się pierwszy turbodoładowany, wysokoprężny silnik Opla V6, działający w technologii common rail. Ta nowa, trzylitrowa jednostka o mocy 130 kW (177 KM) i maksymalnym momencie obrotowym 370 Nm. Doskonałe osiągi i parametry
to także atuty nowej jednostki ECOTEC 2.0 Turbo, o maksymalnym momencie obrotowym 265 Nm. Jej moc wynosi 129 kW (175 KM), a powstała ona na bazie sprawdzonego silnika o pojemności ECOTEC 2,2 litra, wykonanego z aluminium. Trzecia nowość to ECOTEC direct o pojemności 2,2 litra. Jest to pierwszy silnik benzynowy Opla o bezpośrednim wtrysku. Przy mocy 114 kW (155 KM) ten 16-zaworowy silnik zużywa około 6 procent paliwa mniej niż jednostka konwencjonalna i ma o 10 procent wyższy moment obrotowy przy niższych obrotach.
Zarówno z jednostką trzylitrową, jak i dwulitrową, Opel oferuje nową, niewielką i lekką, sześciostopniową skrzynię biegów. Wersja 2.2 ECOTEC direct standardowo oferowana jest z pięciobiegową skrzynią ręczną. Opcją dodatkową jest automatycznie dostosowująca się do stylu jazdy kierowcy skrzynia automatyczna z funkcją „Active Select”, współpracująca z wieloma silnikami. Funkcja Active Select umożliwia kierowcy zmianę biegów poprzez naciskanie klawisza, co nadaje samochodowi zdecydowanie bardziej sportowy charakter.
Dostępny jako opcja system reflektorów biksenonowych AFL (Adaptive Forward Lighting), automatycznie regulujący ustawienie reflektorów w zależności od kierunku skrętu, to kolejna nowość z zakresu bezpieczeństwa aktywnego. System ten po raz pierwszy łączy ruchome reflektory „skręcające” ze statycznymi lampami narożnymi i będzie dostępny latem 2003 roku. Wysoki komfort jazdy zapewnia także ortopedyczny fotel kierowcy o regulowanej temperaturze, wentylacji oraz wyposażony w możliwość regulacji w 8 płaszczyznach. Wielofunkcyjny, tzw. Asystent Podróży to kolejna pozycja wyposażenia dodatkowego, zapewniająca komfort pasażerom podróżującym z tyłu.
Jego konsola umieszczona jest pomiędzy skrajnymi fotelami tylnymi i obejmuje dwa składane stoliki, chłodziarkę, pojemnik na śmieci, gniazdko 12V, uchwyt na przenośny odtwarzacz DVD, a także oddzielny panel sterowania sprzętem audio.
Standardowe wyposażenie modelu Signum obejmuje szeroki zakres funkcji związanych z komfortem i bezpieczeństwem, w tym elektroniczną klimatyzację, elektrycznie otwierane okna z przodu i z tyłu, zdalnie sterowany zamek centralny, pełnowymiarowe przednie i boczne poduszki powietrzne dla kierowcy, aktywne zagłówki i pełnowymiarowe kurtyny powietrzne dla pasażerów na skrajnych fotelach z przodu i z tyłu.
Światowa premiera: pojazd studyjny GTC Genève odzwierciedla dynamikę nowych konstrukcji Opla
Opel ukazuje kierunki, w jakich rozwijać się będą jego przyszłe konstrukcje, prezentując model koncepcyjny GTC Genève – GTC oznacza tu Gran Turismo Compact. Proste linie, przejrzyste przestrzenie, trójwymiarowe reflektory, szerokie nadkola i dopracowane detale to podstawowe elementy stylistyki nowoczesnych konstrukcji, których obecność można było zauważyć w modelach studyjnych takich jak Snowtrekker czy seryjnie produkowanych jak Speedster czy Vectra.
Tworząc samochody koncepcyjne, takie jak GTC Genève, konstruktorzy mają znacznie więcej swobody niż w trakcie projektowania modelu produkcyjnego. Pojazd ten ma przyciemniony, przezroczysty dach, rozciągający się od przedniej do tylnej szyby. Jego proporcje są ekstremalne (długość/szerokość/wysokość: 4,349/1,773/1,352 m), co nadaje mu bardzo sportowy charakter. Obniżone nadwozie i łukowaty dach tworzy wrażenie silnego napięcia, sprawiające, że GTC posiada wyjątkowo zwarty i dynamiczny wygląd. Duże, 19-calowe koła wraz z oponami o rozmiarze 245/40-19 tylko dopełniają całości.
Inne charakterystyczne cechy Opla GTC Genève to trójwymiarowe reflektory przednie i tylne, przypominające szlifowane powierzchnie diamentów. Konstruktorzy wykorzystali ten efekt także w obudowie reflektorów, które płynnie zlewają się z karoserią. Fascynację konstruktorów detalami widać także w poszczególnych lampach tylnych świateł. Cylindryczne mocowania żarówek wyglądają tak, jakby wykonano je z jednego kawałka materiału. Motyw ten wykorzystany jest także w centralnie umieszczonym świetle stopu, znajdującym się nad tylną szybą. We wnętrzu GTC znajdziemy sportowe, a zarazem eleganckie obicia ze skóry i kaszmiru, spokojną deskę rozdzielczą w czarnym kolorze, pozbawioną wszelkich elektronicznych dodatków. Ciemne powierzchnie są świadomym odejściem od koncepcji stwierdzającej, że jedynie aluminiowe wykończenia nadają sportowy charakter.
Światowa premiera: Speedster Turbo – idealny pojazd dla entuzjastów szybkiej jazdy
Speedster Turbo, idealny pojazd dla entuzjastów szybkiej, sportowej jazdy, to trzecia duża premiera Opla w Genewie. Napędzany jest on silnikiem ECOTEC turbo o mocy
147 kW (200 KM), który uzyskuje maksymalny moment obrotowy 250 Nm już przy 1950 obrotach na minutę. Przy masie 930 kg Speedster Turbo pochwalić się może
iście sportowymi osiągami. Samochód ten rozpędza się od zera do100 km/h zaledwie w 4,9 sekundy, od 80 to 120 km/h w 6,7 sekundy na piątym biegu i w 5,1 sekundy na czwartym, a jego maksymalna prędkość wynosi 243 km/h.
Ten otwarty samochód dla dwóch osób, o wzmocnionym podwoziu wykonanym z aluminium i nadwoziu z włókna szklanego, doskonale sprawdza się na krętych drogach, na których wielbiciele sportowej jazdy mogą czerpać pełną przyjemność z jego doskonałej przyczepności. Inżynierowie Opla specjalnie dostosowali sprawdzone mocowanie sportowego silnika Speedstera do większej mocy wersji turbo (stosunek wagi do mocy: 4,7 kg/KM). Aerodynamika została zoptymalizowana przy wykorzystaniu czterech spoilerów z przodu i z tyłu pojazdu. Powietrze do silnika dostaje się przez specjalne wloty, umieszczone z boku. Sportowe, 17-calowe felgi aluminiowe, zmodyfikowany przedni wlot powietrza i nowa aranżacja wnętrza podkreślają dynamiczny charakter Speedstera Turbo. Podobnie jak Speedster wyposażony w silnik ECOTEC 2.2 (108 kW/147 KM), dwustukonna wersja Turbo produkowana jest w Lotus Cars w Hethel w Anglii. Na rynku Speedster Turbo pojawi się w lecie.
Debiut: nowy, turbodoładowany silnik ECOTEC 2.0 w Oplu Vectra GTS
Opel Vectra GTS wyposażony jest teraz w nowy, dwulitrowy silnik ECOTEC Turbo, wykonany w całości z aluminium. Jego moc 129 kW (175 KM) jest największa w rodzinie czterocylindrowych silników, stosowanych w Vectrze. Moc przenoszona jest przy wykorzystaniu nowo powstałej, kompaktowej i lekkiej, ręcznej, sześciostopniowej skrzyni biegów. Połączenie z nową jednostką napędową zapewnia ogromną siłę ciągu i doskonałe osiągi. Maksymalny moment obrotowy 265 Nm osiągany jest w zakresie obrotów 2500-3800. Vectra GTS Turbo przyspiesza od zera do 100 km/h w 9,1 sekundy, od 80 do 120 km/h w 9,2 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 230 km/h. Silnik zgodny
z normą Euro 4 zużywa 8,9 litra paliwa na 100 kilometrów (MVEG).
Opel oferuje nową jednostkę, powstałą w oparciu o aluminiowy silnik ECOTEC 2.2 we wszystkich wersjach Vectry i w modelu Signum. Aby podkreślić fakt wprowadzenia na rynek nowego silnika, Opel opracował ekskluzywną wersję Vectry GTS Turbo o doskonałej dynamice, wyposażonej w 16-ramienne, 17-calowe felgi aluminiowe.
Opel Meriva: unikalna wszechstronność w klasie kompaktowej
Opel wprowadza nowy wymiar do klasy kompaktowej, rozszerzając swą ofertę o model Meriva. Podobnie jak w przypadku Zafiry, pięciomiejscowa Meriva oferuje wiele nowatorskich rozwiązań w zakresie aranżacji wnętrza. System foteli FlexSpace zapewnia ogromną swobodę w kształtowaniu wnętrza pojazdu bez konieczności wyjmowania żadnego z nich – samochód oferuje wysoki komfort jazdy lub przestronną przestrzeń bagażową. Dzięki systemowi FlexSpace pięciomiejscowy samochód o długości 4,04 m
i wysokości 1,62 m (rozstaw osi: 2,63 m) może być szybko zmieniony w pojazd cztero-, trzy- lub nawet dwuosobowy. Co więcej, można także zamówić wersję ze składanym fotelem pasażera z przodu. Inne elementy wyposażenia dodatkowego obejmują: podwójny sprzęt audio, umożliwiający pasażerom podróżującym z tyłu słuchanie muzyki innej niż ta, której słucha kierowca, w pełni zabudowany odtwarzacz DVD, wyposażony w siedmiocalowy, kolorowy ekran, umieszczony w suficie, wielofunkcyjnego „Asystenta Podróży”, elektroniczną klimatyzację, system nawigacji, reflektory ksenonowe i układ wspomagający parkowanie.
Opel Meriva występuje w trzech wersjach wyposażenia – „Essentia”, „Enjoy” i „Cosmo” – oraz z kilkoma jednostkami napędowymi – 1.6 (64 kW/87 KM), 1.6 ECOTEC (74 kW/100 KM) i 1.8 ECOTEC (92 kW/125 KM). Jesienią na rynku dostępne będą wersje z ekonomicznymi silnikami wysokoprężnymi ECOTEC: 1.7 DTI (55 kW/75 KM) i całkowicie nowy 1.7 CDTI (74 kW/100 KM), działający w technologii common rail, który już teraz spełnia wymagania normy emisji spalin Euro 4.
Zautomatyzowana, ręczna skrzynia biegów Easytronic, wyposażona w elektronicznie sterowane sprzęgło, to kolejna propozycja dostępna w Merivie. Umożliwia ona zarówno ręczną, jak i w pełni automatyczną zmianę biegów. Początkowo będzie ona dostępna z silnikiem benzynowym ECOTEC 1.6 (74 kW/100 KM), a od jesieni 2003 roku także
z jednostką ECOTEC 1.8 (92 kW/125 KM).
Sportowy samochód studyjny Opel Eco-Speedster: „Ekonomiczna jazda może być przyjemnością”!
Dwuosobowy prototyp Opel Eco-Speedster, powstały w oparciu o sportowy model Speedster, wyposażony jest w całkowicie nowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,3 litra, działający w oparciu o najnowszej generacji wtrysk bezpośredni w technologii common rail (ciśnienie 1600 bar) o wielootworowych dyszach i czterech zaworach na cylinder oraz zmienną geometrię łopat turbiny. Współczynnik oporu powietrza został znacznie obniżony (cD=0.20), podobnie jak masa – pojazd waży zaledwie około 660 kg.
Eco-Speedster to dowód na to, czego dokonać może wysoce wydajny, ultrakompaktowy silnik 1.3 CDTI ECOTEC o mocy 82 kW/112 KM. Wyposażony w karoserię z włókna szklanego pojazd studyjny, osiągnął podczas pierwszych testów prędkość maksymalną przekraczającą 250 km/h, przy czym poziom spalania paliwa wg testu MVEG wyniósł około 2,5 litra na 100 km.
Inne nowości Opla: od A jak Agila „HARIBO” do Z jak nowa wersja Zafiry
Nowa, limitowana wersja modelu Agila – „HARIBO”, produkowana we współpracy z producentem słodyczy Haribo, która zadebiutuje na rynku w Niemczech i Szwajcarii w kwietniu, będzie po raz pierwszy przedstawiona publiczności w Genewie. Opel oferuje limitowaną wersję mikrovana w kolorze ananasowym. Niebieskie obicia wnętrza atrakcyjnie kontrastują z kolorem nadwozia. Wersja „Haribo” wyposażona będzie w żwawy i ekonomiczny silnik benzynowy ECOTEC 1.2 o mocy 55 kW (75 KM), szeroką gamę pozycji wyposażenia i systemów bezpieczeństwa. Dodatkowo oferowane będą akcesoria firmy Haribo, które powinny wywołać uśmiech na twarzy zarówno tych dużych, jak i tych małych pasażerów.
Nowa wersja kompaktowego modelu Zafira, wyposażona w zoptymalizowany system foteli Flex7 to następna atrakcja stoiska Opla. Dzięki udoskonaleniu detali wewnątrz i na zewnątrz pojazdu, oferuje on teraz jeszcze większą elastyczność aranżacji wnętrza i wyższy komfort jazdy. Zafira „Design Edition” będzie miała swoją niezwykle dynamiczną premierę z silnikiem 2.2 DTI ECOTEC o moc 92 kW/125 KM. Specjalnie zaprojektowane zderzaki, 17-calowe felgi aluminiowe, obniżone nadwozie i lakierowane progi nadają pojazdowi wyjątkowo sportowy wygląd. Topowa wersja Zafira OPC, z silnikiem ECOTEC 2.0 Turbo o mocy 147 kW (200 KM), umożliwiającym rozwinięcie szybkości 220 km/h, będzie także obecna na stoisku Opla w Genewie.
Opel rozszerza popularną gamę akcesoriów Njoy, która obejmie teraz modele Agila, Corsa, Astra i Zafira. W Genewie pokazane będzie właśnie kombi modelu Astra w wersji Njoy, łączące w sobie wykorzystanie atrakcyjnych akcesoriów z zaletami kompaktowego kombi.
Astra 1.7 CDTI (59 kW/80 KM), pierwszy samochód napędzany silnikiem wysokoprężnym, spełniający wymagania normy emisji spalin Euro 4 oraz nowa Astra 1.6 Twinport (76 kW/103 KM) odzwierciedlają osiągnięcia Opla w dalszej redukcji poziomu zużycia paliwa i w ograniczaniu przedostawania się do atmosfery gazów spalinowych, zarówno
w przypadku pojazdów wyposażonych w silniki benzynowe, jak i w jednostki wysokoprężne.
Nowatorska koncepcja TWINPORT, stosowana w silnikach o czterech zaworach na cylinder i pojemności do 1,6 litra służy ograniczeniu zużycia paliwa. Przy jej zastosowaniu oraz przy wykorzystaniu zmiennej ilości poboru paliwa i wysokiego stopnia recyrkulacji spalin, redukcja poziomu zużycia paliwa wynosi około 6 procent. Jedną z zalet systemu TWINPORT jest możliwość zachowania sprawdzonego układu wtrysku i zasady kontroli spalin przez trójdrożny katalizator. To ogranicza ilość modyfikacji technicznych
umożliwia oferowanie nowej technologii za rozsądną cenę. System TWINPORT jest zatem inteligentnym rozwiązaniem problemu ograniczenia zużycia paliwa w samochodach kompaktowych, szczególnie przy zachowaniu mocy i osiągów, co w ich przypadku jest szczególnie ważne.
<strong>Źródło: General Motors</strong>