Fiat Punto najcichszym autem w swojej klasie według testu tygodnika Motor
Hałas to jeden z najważniejszych czynników wpływających na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Które auto jest najcichszym, a przez to najwygodniejszym i gwarantującym spokój na drodze? Sprawdzili to dziennikarze tygodnika "Motor". Najlepszym wśród samochodów miejskich okazał się Fiat Punto napędzany nowoczesną jednostką 1.4 MultiAir.
Dziennikarze tygodnika "Motor" pokusili się o test głośności samochodów. Sprawdzili 300 modeli z różnych klas, z silnikami benzynowymi, wysokoprężnymi, napędem hybrydowym i elektrycznym. Do pomiarów natężenia dźwięku używali sonometru. W każdym badanym aucie zawsze były zamknięte okna, a sprzęt audio i system wentylacji - wyłączone. W przypadku, kiedy badany samochód był wyposażony w szyberdach, testujący zasłaniali go roletą.
Pomiaru głośności dokonywano na postoju i podczas jazdy z prędkością 50, 100 i 130 km/h. Testujący podkreślają, że na głośność w kabinie, a przez to na komfort podróżowania wpływa wiele czynników m.in. kształt samochodu, szum opon, wyciszenie wnętrza i oczywiście silnik (w tym przypadku od obrotów, na jakich pracuje i rodzaju zasilającego paliwa). Wyniki?
W klasie aut miejskich najcichszym samochodem jest Fiat Punto 1.4 MultiAir w wersji o mocy 105 KM. Wynik, który dał mu pierwsze miejsce w zestawieniu to 64,7 dB. Dla porównania najcichszy samochód w klasyfikacji generalnej osiągnął 59,6 dB, a najgłośniejszy aż 73,5 dB. Średnia całego porównania wynosi 66,9 dB.
Tak znakomity rezultat to w dużej mierze zasługa rewolucyjnej technologii MultiAir opracowanej przez inżynierów Fiat Powertrain Technologies. Przypominamy, że silniki 1.4 Turbo z FPT, dzięki którym debiutowała rewolucyjna technologia Multiair, zdobyły prestiżową nagrodę International Engine of the Year 2010 (Międzynarodowy Silnik Roku 2010) w prestiżowej kategorii najlepszego nowego silnika roku.
Oferowana m.in. dla Fiata Punto jednostka 1.4 MultiAir dostępna jest w wersjach o mocy: 105 KM, 135 KM, 165 KM i 180 KM (Abarth Punto). W porównaniu z tradycyjnym silnikiem benzynowym o tej samej pojemności, system MultiAir pozwala znacznie zwiększyć moc i moment obrotowy przy wyraźnie niższym poziomie zużycia paliwa i emisji spalin.
Sercem MultiAir jest elektro-hydrauliczny układ sterujący zaworów, umożliwiający bezpośrednią regulację ilości powietrza dopływającego przez zawory dolotowe (bez udziału przepustnicy), a więc ograniczenie zużycia paliwa. System MultiAir pozwala obniżyć poziom zanieczyszczeń w spalinach (ze względu na kontrolę procesu spalania), poprawiając jednocześnie dynamikę osiągów pojazdu. I tak emisja CO2 spada o 10%, o 10% zwiększa się natomiast moc, a moment obrotowy aż o 15%. MultiAir jest technologią uniwersalną, którą łatwo zaadaptować do wszystkich silników benzynowych, a potencjalnie także i do wysokoprężnych.
Fiat Punto z silnikiem 1.4 MultiAir Turbo o mocy 135 KM zyskuje charakter i osiągi samochodu o zacięciu sportowym - to samochód idealny dla osób szukających dynamicznego i jednocześnie oszczędnego auta. Prędkość maksymalna Punto z silnikiem 135-konnym wynosi 200 km/h, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h - zaledwie 8,5 sekundy. Wysokie osiągi idą w parze ze szczególnie niskim poziomem emisji CO2 - 129 g/km i zużycia paliwa - 5,6 l/100 km w cyklu mieszanym.
Dobre osiągi i sportowy charakter są także zaletami silnika 1.4 MultiAir o mocy 105 KM - to samochód idealny codziennego użytkowania. Jednostka ta również spełnia wymogi normy Euro 5 i emituje 133 g/km CO2 przy zużyciu paliwa w cyklu mieszanym zaledwie 5,7 l/100 km. Napędzany tym silnikiem Punto przyspiesza od 0 do 100 km/h w ciągu 10,8 sekundy i osiąga prędkość maksymalną 185 km/h.
Silniejsze jednostki 1.4 Multiair Turbo, o mocach od 135 KM do 180 KM, montowane są także w samochodach Alfa Romeo MiTo i Giulietta. Dostępne są również w Fiacie Bravo i Lancii Delta. Także sportowy Abarth Punto zawdzięcza swoje wysokie osiągi technologii MultiAir.