Fiat - 2-cylindrowy silnik TwinAir otrzymuje tytuł TECHNOBEST 2010
Firma FPT - Fiat Powertrain Technologies zdobyła prestiżową międzynarodową nagrodę "TECHNOBEST 2010" za innowacyjny dwucylindrowy silnik TwinAir.
Nagroda "TECHNOBEST 2010" została przyznana przez międzynarodowe jury złożone z 15 dziennikarzy reprezentujących kraje, które w sumie obejmują populację liczącą 300 milionów osób: Bułgaria, Cypr, Chorwacja, Czechy, Grecja, Węgry, Macedonia, Polska, Rumunia, Rosja, Serbia, Słowacja, Turcja i Ukraina. Powstałe w roku 2000, AUTOBEST jest uznawane za jedno z najważniejszych europejskich jury w branży motoryzacyjnej.
Przyznając nagrodę "TECHNOBEST 2010" dla silnika TwinAir, jury AUTOBEST doceniło rewolucję technologiczną silnika produkowanego przez FPT. Silnik ten w pełni realizuje koncepcję downsizingu, poprzez innowacyjną technologię elektrohydraulicznego sterowania zaworami ssącymi MultiAir, co w efekcie pozwoliło na osiągnięcie maksimum wydajności i zmniejszenie zużycie paliwa.
Nową rodzinę silników TwinAir, reprezentowaną przez wersję turbo o mocy 85KM zaprezentowano oficjalnie w tym roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie. Silnik ten wyróżnia się wyjątkową kompaktowością i innowacyjnymi rozwiązaniami technologicznymi, które ustanawiają nowe standardy w dziedzinie wydajności, zapewniając jednocześnie najniższe spalanie w swojej kategorii. Wyniki te potwierdzają pozycję Grupy Fiata, jako lidera w tym sektorze.
Produkowany przez Fiat Powertrain Technologies w Bielsku-Białej, silnik TwinAir wyróżnia się szczególnie zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi, zwykle zastrzeżonymi dla silników z wyższej kategorii. Przykładem jest elektrohydrauliczny system sterowania zaworami ssącymi MultiAir oraz rozrząd napędzany łańcuchem, który znacznie obniża koszty eksploatacji silnika. Ponadto dzięki zastosowaniu równoważącego wałka pośredniego, zapewniono niski poziom drgań w każdych warunkach pracy silnika: od minimalnego zakresu obrotów, aż po maksymalną moc.
W zależności od wersji (silnik wolnossący, silnik turbodoładowany lub wersja bi-fuel CNG), TwinAir może dysponować mocą od 65 do 105 KM. Pomimo relatywnie niskiej pojemności skokowej wynoszącej 900 cm3, silniki te charakteryzują się wysokimi wartościami mocy oraz momentu obrotowego, dostępnymi przy niskich obrotach silnika.
Ze względu na swoje wyjątkowo małe rozmiary, nowy silnik TwinAir nadaje się do połączenia z silnikiem elektrycznym, tworząc tym samym hybrydowy zespół napędowy, szczególnie przydatny w ruchu miejskim, w którym zalety napędu hybrydowego są wyjątkowo cenne dzięki możliwości magazynowania i oddawania energii, która normalnie jest tracona podczas częstego hamowania.
Silnik TwinAir jest aktualnie montowany w wersji turbo o mocy 85 KM w Fiat 500, zapewniając zmniejszenie emisji CO2 aż do 92 g/km (w wersji ze skrzynią biegów Dualogic). Jest to najniższy poziom emisji CO2 pośród dostępnych aktualnie na rynku samochodów z silnikami benzynowymi.
Nagroda "TECHNOBEST 2010" jest kolejnym potwierdzeniem wagi, jaką Grupa Fiat i Fiat Powertrain Technologies przywiązują do ochrony środowiska i konsekwentnego zaangażowania w zmniejszenie poziomu szkodliwych emisji.
Także w tym roku, czwarty raz z rzędu Fiat Automobiles potwierdził, według danych zebranych przez firmę JATO, że jest najbardziej ekologiczną marką w Europie ze średnią wartością emisji CO2 wynoszącą jedynie 123,5 g/km (poprawa o 4,3 g/km w stosunku do wartości z roku 2009).
Fiat Group Automobiles jest także dalej na pierwszym miejscu w rankingu Grup ze średnią wartością emisji CO2 równą 126,2 g/km, potwierdzając raz jeszcze swoją pozycję technologicznego lidera ukierunkowanego na ochronę środowiska.