Elektryczny Minicab MiEV debiutuje w Japonii - Mitsubishi
Po uwzględnieniu dopłaty za zakup auta ekologicznego ceny zaczynają się od 1 730 000 jenów (około 76 000 PLN).
Firma Mitsubishi Motors Corporation (MMC) poinformowała, że 8 grudnia 2011 roku w japońskich salonach pojawi się nowy model Mitsubishi MINICAB-MiEV*1 – elektryczny pojazd użytkowy klasy minicar. Będzie to drugi produkt elektryczny w najnowszej ofercie koncernu.
*1: Innowacyjny pojazd elektryczny firmy Mitsubishi
Stworzony na bazie niewielkiego pojazdu użytkowego MINICAB Van, model MINICAB-MiEV został opracowany z wykorzystaniem technologii, wiedzy i doświadczenia, które zdobyto podczas prac nad modelem i-MiEV. Dzięki temu udało się uzyskać idealne ekologiczne osiągi właściwe pojazdom elektrycznym, a także wysoką oszczędność, duże możliwości załadunkowo-transportowe, dobrą charakterystykę prowadzenia oraz wysoki poziom niezawodności, którego wymaga się od pojazdów użytkowych.
Model MINICAB-MiEV dostępny będzie z dwoma rozmiarami zespołu akumulatorów, dzięki czemu użytkownik otrzyma możliwość wyboru parametrów zasięgu dostosowanych do swoich indywidualnych potrzeb. Pojazd wyposażony w wersję CD 10.5 kWh może bez ładowania pokonać dystans 100 km (w cyklu JC08), a w wersję CD 16.0 kWh do 150 km. Zaproponowane przez firmę MMC ceny są przystępne – po uwzględnieniu dopłat przewidzianych przez Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu, cena końcowa za wersję CD 10.6 kWh oraz CD 16.0 kWh wyniesie odpowiednio 1 730 000 oraz 2 020 000 jenów. Podobnie jak model i-MiEV, MINICAB-MiEV sprzedawany będzie w leasingu z pełną obsługą, na kredyt oraz za gotówkę.
Wprowadzając w lipcu 2009 roku do japońskich salonów nową generację elektrycznego modelu i-MiEV, firma MMC została pierwszym producentem z branży motoryzacyjnej, który w swej ofercie posiadał w pełni ekologiczny pojazd stanowiący odpowiedź na najbardziej palące problemy współczesnego świata, takie, jak zanieczyszczenie środowiska, globalne ocieplenie czy kończące się złoża paliw kopalnianych. Od tego czasu firma MMC sprzedała w Japonii około pięć tysięcy sztuk tego modelu, a poza granicami kraju około 17 000 egzemplarzy (dane na dzień 31.10.2011), z uwzględnieniem pojazdów wysłanych koncernowi PSA Peugeot Citroën. Jako wiodący producent pojazdów elektrycznych, firma MMC jest przekonana, iż rozszerzenie oferty pojazdów elektrycznych stawia ją w roli pioniera w procesie tworzenia globalnej społeczności niskoemisyjnej.
1. MINICAB-MiEV – opis produktu
Nowy model MINICAB-MiEV opracowano na bazie modelu CD z rodziny użytkowych pojazdów MINICAB klasy mini car. Samochód napędza ten sam zestaw akumulatorów i elektryczny układ napędowy, który sprawdził się już znakomicie w modelu i-MiEV. Nowy model oferuje również przestrzeń ładunkową porównywalną z zdolnościami transportowymi modelu MINICAB CD, oraz zasięg w pełni wystarczający jak na pojazd użytkowy. Nowy MINICAB-MiEV gwarantuje również niezwykłą oszczędność użytkowania oraz naprawdę przystępną cenę. MINICAB-MiEV oferuje osiągi znacznie przewyższające możliwości tradycyjnie napędzanych pojazdów użytkowych klasy minicar. Elektryczny układ napędowy zapewnia niezwykle ekologiczne osiągi oraz moc, a cicha jazda oznacza komfort i przyjemność podróży w wygodnym i łatwym w obsłudze wnętrzu.
1) Ekologiczne osiągi
MINICAB-MiEV to pojazd całkowicie bezemisyjny (brak emisji podczas jazdy), stanowi zatem idealny środek transportu artykułów spożywczych, świeżo ciętych kwiatów i innego rodzaju towarów wrażliwych na zanieczyszczenia, oraz świetne rozwiązanie na dowóz/odbiór ładunków na obszarach normalnie niedostępnych dla pojazdów z napędem spalinowym (wewnątrz budynków, na terenach objętych ochroną itd.).2) Oszczędność
Dzięki oparciu konstrukcji na oszczędnym, ale mocnym modelu MINICAB Van oraz zastosowaniu najważniejszych podzespołów napędu elektrycznego z modelu i-MiEV, firma Mitsubishi Motors może zaoferować model MINICAB-MiEV w przystępnej cenie. Ponadto, po uwzględnieniu dopłat z japońskiego Ministerstwa Gospodarki, Handlu i Przemysłu, których celem ma być popularyzacja pojazdów z czystymi układami napędowymi, wersja CD 10.5 kWh ma być oferowana w atrakcyjnych cenach zaczynających się od 1 730 000 jenów.
Pojazdy użytkowe wykorzystywane są z reguły dłużej i pokonują większe dystanse od rodzinnych samochodów osobowych, zatem w porównaniu z konwencjonalnymi pojazdami benzynowymi MINICAB-MiEV potencjalnie oferuje również większą oszczędność m.in. w zakresie całkowitych kosztów użytkowania, bowiem główne wydatki to koszt relatywnie taniego paliwa elektrycznego służącego do ładowania zespołu akumulatorów. Co więcej, zaoszczędzić można również na samych dojazdach, ponieważ pojazd ładować można w miejscu zamieszkania lub w firmie, co eliminuje konieczność wycieczek na stację paliw.
3) Zdolności ładunkowe
MINICAB-MiEV oferuje podobne możliwości ładunkowe co model i-MiEV, w którym zespół akumulatorów umieszczono pod podłogą, a silnik elektryczny, przetwornik oraz pozostałe komponenty elektrycznego układu napędowego pod przedziałem bagażowym. Dzięki temu, podobnie jak model MINICAB CD, pojazd zapewnia przestronny przedział transportowy oraz odpowiednie możliwości załadunkowe (350 kg przy dwójce podróżnych), co przekłada się na dużą funkcjonalność, czyli podstawowe kryterium stawiane pojazdom użytkowym.
4) Jazda i osiągi
Za sprawą stałego, wysokiego momentu obrotowego, pojazd oferuje świetne osiągi i zapewnia bezstresową jazdę nawet przy pełnym obciążeniu.Poza tym, dzięki niezwykle cichemu układowi napędowemu MINICAB-MiEV to idealny pojazd dostawczy do wykorzystania w dzielnicach mieszkaniowych w godzinach nocnych lub porannych. Brak jakichkolwiek wibracji pozwala również transportować niezwykle delikatne ładunki, a niestresujący, wyjątkowo cichy napęd dodatkowo zapewnia niezwykle wysoki komfort jazdy. Zaś wszystkie te elementy pozwalają zmniejszyć zmęczenie zawodowych kierowców, którzy „za kółkiem” spędzają długie godziny.
5) Niezawodność
MINICAB-MiEV wykorzystuje ten sam zespół akumulatorów, silnik elektryczny oraz podstawowe komponenty układu napędowego, sprawdzone już w modelu i-MiEV, z którym nowy model dzieli również zintegrowany system operacyjny MiEV OS. System ten nieustannie monitoruje poziom naładowania akumulatorów, steruje układem hamulcowym z funkcją odzysku energii i zapewnia bezproblemową pracę wszystkich systemów pojazdu. Dzięki temu użytkowanie pojazdu jest przyjemne, bezpieczne i pewne, oraz pozwala zoptymalizować zużycie energii i poprawić jej oszczędność.
2. Ogólne informacje o produkcie (główne zmiany w porównaniu z modelem bazowym MINICAB CD)
1) Główne podzespoły
- MINICAB MiEV dzieli następujące podzespoły z modelem i-MiEV: zespół akumulatorów, silnik, przetwornik, ładowarkę pokładową, klimatyzator oraz konstrukcję tylnego zawieszenia.
- MINICAB MiEV wykorzystuje te same akumulatory litowo-jonowe (10.5 kWh i 16.0 kWh), co model i-MiEV. Zapewniają one zasięg odpowiedni dla zwykłego pojazdu użytkowego w klasie minicar.
- Podobnie jak model i-MiEV, MINICAB MiEV wyposażono w ten sam kompaktowy, lekki i niezwykle wydajny silnik Y4F1, którego charakterystykę napędową przystosowano jednak do sposobu przewidywanego do użytkowania w segmencie użytkowych samochodów klasy minicar. Jednostka ta generuje stały, wysoki moment obrotowy i zapewnia bardzo dobre osiągi nawet, gdy pojazd pracuje przy pełnym obciążeniu. Podczas wytracania prędkości układ hamulcowy z funkcją odzysku energii może wykorzystywać motor elektryczny jako generator, a następnie magazynować odzyskaną energię kinetyczną w postaci energii elektrycznej w zespole akumulatorów.
2) Wnętrze (obsługa i wskaźniki)
- Podobnie jak w modelu i-MiEV, kierowca może wybrać trzy tryby jazdy: D, Eco, oraz B. Pozwala to wybrać między normalnym trybem jazdy, trybem oszczędnościowym oraz trybem, w którym funkcja regeneracji energii hamowania działa z większym wyprzedzeniem.
- MINICAB-MiEV wykorzystuje zespół zegarów z modelu i-MiEV, gdzie odnaleźć można cyfrowy prędkościomierz, wskaźnik mocy, wskaźnik poziomu naładowania akumulatorów oraz wskaźnik zasięgu.
3) Bezpieczeństwo
- Wszystkie wersje posiadają w standardzie układ ABS z TCL (kontrola trakcji).
- Nowoczesny system operacyjny MiEV OS nieustannie monitoruje stan zespołu akumulatorów. W razie kolizji, przebicia elektrycznego lub innego rodzaju awarii, system ten odcina obieg wysokonapięciowy, by chronić zdrowie i życie pasażerów pojazdu oraz wezwanych służb ratowniczych.
- Wszystkie modele są standardowo wyposażone w system ostrzegający o zbliżającym się pojeździe, który przy prędkościach do 25 km/h wysyła sygnał dźwiękowy uprzedzający pieszych o zbliżającym się samochodzie.
4) Pozostałe zagadnienia
- Standardowo MINICAB-MiEV posiada kabel 200V AC (15 A), który jest kompatybilny z zewnętrznymi gniazdami wykorzystywanymi do ładowania pojazdów elektrycznych. Kabel 100V AC (10 A) oraz kabel do szybkiego ładowania dostępne są w opcji.
- MINICAB-MiEV można zamówić w trzech kolorach nadwozia: białym (White Solid), srebrnym (Cool Silver Metallic) oraz szarym (Titanium Grey Metallic). W opcji dostępne są wzory dekoracyjne (boki i pokrywa bagażnika), które podkreślają nowoczesny charakter pojazdów elektrycznych.
- MINICAB-MiEV jest dostępny z pakietem stylizacyjnym wnętrza i nadwozia (Exceed Package), który obejmuje chromowany przedni grill, obudowy lusterek zewnętrznych w kolorze nadwozia oraz przednie i tylne fotele obszyte tapicerką z materiału.
Dane techniczne MINICAB-MiEV (dwumiejscowa wersja z podwyższonym dachem)
Wersja CD - 10.5 kWh/ CD 16.0 kW
Układ napędowy - 2WD (napęd na tylną oś)
Masa pojazdu*3 - 1090 kg/1110 kg
Wymiary wewnętrzne*4 - 1825 (935) mm x 1370 (1360) mm x 1230 mm*5
Maksymalne dopuszczalne obciążenie*4 - 350 (200) kg
Osiągi (cykl JC08)
Zużycie energii przez klimatyzację - 125 Wh/km
Maksymalny zasięg - 100 km/150 km
Silnik
Typ - Synchroniczny z magnesami stałymi
Model - Y4F1
Moc maksymalna - 30 kW (41 KM) / 2500-6000 obr./min.
Maksymalny moment obrotowy - 196 Nm (20kgf-m) / 0-3000 obr./min.
Pojemność - 10,5 kWh/16 kWh
Akumulator
Typ - Litowo-jonowy
Napięcie całkowite - 270 V/330 V
Pojemność - 10,5 kWh/16 kWh
Czas ładowania (od zera) -
200V AC (15Amp): około 4,5 godz. / około 7 godz.(pełne naładowanie)
100V AC (15Amp)*6: około 14 godz./ około 21 godz.(pełne naładowanie)
Szybkie ładowanie: 200V 3-fazowe (50 kW)*6: około 15 min./ około 35 min (80% naładowania)
*3:Plus 10 kg w wersji czteromiejscowej
*4:Liczby w nawiasie odnoszą się do wymiarów wersji czteromiejscowej (przy dwóch pasażerach, wartości są podobne jak w przypadku wersji dwumiejscowej)
*5:Wysokość przedziału bagażowego wersji ze standardowym dachem wynosi 1125 mm.
*6:Kabel 100V AC oraz kabel do szybkiego ładowania stanowią wyposażenie opcjonalne.
3. Informacje dotyczące sprzedaży
1) Zakładana wysokość sprzedaży: 4 000 sztuk (od 12.2011 do 03.2012)
2) Dostępność: Wszystkie autoryzowane salony firmy Mitsubishi Motors na terenie Japonii
3) Sugerowane ceny detaliczne (MSRP): (Ceny nie obejmują opłaty recyklingowej, kosztów ubezpieczenia, opodatkowania innego niż podatek konsumencki lub koszty rejestracji)
*7:Zgodnie z japońskim prawem dotyczącym ulg podatkowych dla nabywców pojazdów ekologicznych, zakup modelu MINICAB-MiEV nie jest obciążony podatkiem akcyzowym oraz od pojemności silnika, czyli opłatami które normalnie należy uiścić w momencie nabycia nowego samochodu.
*8:Model MINICAB-MiEV kwalifikuje się do dopłaty w ramach „programu dopłat w celu popularyzacji pojazdów wykorzystujących czystą energię”*, który obecnie wdrażany jest przez Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu.W roku podatkowym 2011 potencjalni nabywcy mają prawo do otrzymania dopłaty w maksymalnej podanej powyżej kwocie, po uprzedniej akceptacji ich wniosku przez Ośrodek Popularyzacji Pojazdów Nowej Generacji (ang. Next Generation Vehicle Promotion Center). Limit dopłat może ulec zmianie, jeśli nabywca zdecyduje się na instalację łącza do szybkiego ładowania.
*Uwaga: Taki program dopłat zwykle obejmuje samochody klasy minicar zakupione na użytek własny. Pojazdy klasy minicar wykorzystywane do celów komercyjnych mogą, zależnie od okoliczności, kwalifikować się do „programu dopłat w celu popularyzacji pojazdów niskoemisyjnych”, który jest obecnie wdrażany przez Ministerstwo Gospodarki, Handlu i Przemysłu.