Elektryczne ogrzewanie postojowe - na przekór zimie
Z niskimi temperaturami i śniegiem utrudniającym życie kierowcom da się walczyć. Jednym ze sposobów jest przygotowanie samochodu do jazdy zanim jeszcze do niego wsiądziemy. W roli naszego osobistego asystenta doskonale sprawdzi się system elektrycznego ogrzewania postojowego.
Zima, szczególnie gdy jest mroźna i śnieżna mocno daje się we znaki kierowcom. Zamarznięte zamki, oblodzone szyby, problemy z rozruchem silnika często dają mocno w kość. Niejednokrotnie okazuje się, że jesteśmy bezsilni wobec żywiołu i rano musimy wybrać komunikację miejską, aby na czas dotrzeć do pracy. Naturalnym rozwiązaniem jest garaż, najlepiej ogrzewany, ale co jeśli takowego nie mamy? Skutecznym lekarstwem na walkę z zimą jest elektryczne ogrzewanie postojowe. Może być ono montowane do samochodów osobowych, ciężarowych oraz do pojazdów specjalnych np. traktorów, karetek pogotowia.
Czym jest elektryczne ogrzewanie postojowe?
Jest to system służący do ogrzewania silnika i wnętrza samochodu, który w danym momencie nie jest używany i wystawiony na działanie niskich temperatur oraz opadów atmosferycznych. Ponadto system ten może być doposażony w układ automatycznego ładowania akumulatora oraz monitoringu jego stanu technicznego. W najbardziej rozbudowanej wersji posiada również elektroniczny moduł programowania i sterowania. Cały system zasilany jest wyłącznie z zewnętrznego źródła o standardowym napięciu 230 Voltów i nie może być zasilany z akumulatora nawet za pomocą przetwornicy. Dzięki modułowej budowie może być konfigurowany w zależności od indywidualnych potrzeb klienta w trzech pakietach.
Pakiet podstawowy – ogrzewanie silnika
„Silniki samochodów stojących na mrozie, szczególnie te Diesla, dość często sprawiają problemy z rozruchem, a niejednokrotnie przy bardzo niskich temperaturach nie dają się odpalić w ogóle. Postojowe ogrzewanie silnika ma sprawić, aby podgrzać go do temperatury ok 20 – 30% wyższej niż ta panująca na zewnątrz” – mówi Daniel Waliszkiewicz, ekspert Motointegrator.pl. „Dzięki temu silnik uruchamiany jest w warunkach podobnych do tych panujących przeciętnie latem. Nie jest on gorący, rozgrzany do temperatury roboczej, ale wystarczająco ciepły, aby nie sprawiał problemów” - dodaje.
W ogrzewaniu postojowym występują różne grzałki silnika w zależności od sposobu montażu. Są to grzałki przepływowe montowane w układzie chłodzenia, montowane w blok silnika, kontaktowe przyklejane lub przykręcane do miski olejowej oraz wkręcane w miejsce korka spustowego oleju. Ważne jest jednak to, że nie mamy możliwości wyboru rodzaju, ponieważ są one ściśle przypisane do konkretnego modelu silnika przez producenta. Wynika to z wykluczenia jakiegokolwiek ryzyka uszkodzenia jednostki napędowej poprzez zewnętrzną ingerencję.
Pakiet podstawowy nie zawiera żadnego sterowania automatycznego i uruchamia się dopiero wówczas, gdy urządzenie podłączymy do zasilania. Tę niedogodność można jednak w prosty sposób rozwiązać. Wystarczy bowiem dokupić niedrogi załącznik czasowy dzięki któremu można zaprogramować włączenie ogrzewanie odpowiednio wcześniej.
Postojowe ogrzewanie silnika oprócz komfortu rozruchu przyczynia się także do przedłużenia jego żywotności, ponieważ każdorazowe uruchamianie zamarzniętego silnika odpowiada przejechaniu kilkuset kilometrów.
Cena pakietu podstawowego zaczyna się od 280 zł brutto.
Pakiet z ogrzewaniem wnętrza
W drugim pakiecie oprócz ogrzewania silnika jest również ogrzewanie wnętrza pojazdu. Dzięki niemu samochód wystarczająco jest rozgrzany, aby roztopił się śnieg i lód zalegający na karoserii i szybach. Taki układ również nie posiada autonomicznego sterowania i jeśli chcemy odpowiednio wcześniej uruchomić system powinniśmy się dodatkowo zaopatrzyć w zewnętrzny załącznik czasowy. Nagrzewnica wewnętrzna dodatkowo posiada termostat, który w pełni zabezpiecza przed niepożądaną pracą. Ma również wszelkie certyfikaty potwierdzające normy bezpieczeństwa dopuszczające zgodnie z przepisami do ruchu drogowego.
Nagrzewnica montowana jest w miejscu takim, aby był swobodny wlot i wylot powietrza. Jest to zazwyczaj prawa strona w miejscu pasażera, gdzie jest najwięcej miejsca i nie ma znaczenia czy urządzenie montowane jest w pionie czy poziomie.
Cena takiego pakietu zaczyna się od 675 zł brutto.
Full opcja
W pełnym pakiecie elektrycznego ogrzewania postojowego montowane są dodatkowe dwa urządzenia, które zwiększają jego funkcjonalność i komfort używania. Jednym z nich jest elektroniczny, w pełni zautomatyzowany panel sterujący. Za jego pomocą można ustawić godzinę na którą samochód ma być gotowy do jazdy. Oznacza to, że moduł sterujący uwzględnia różne parametry zewnętrzne m. in. temperaturę powietrza. Jeśli mamy zamiar korzystać z samochodu np. o godz. ósmej system sam zdecyduje kiedy i z jaką mocą uruchomić ogrzewanie, aby faktycznie samochód był gotowy do jazdy.
Za pomocą panelu sterującego możemy programować ustawienia gotowości pojazdu na dwa różne czasy podczas doby, oddzielnie dla siedmiu dni tygodnia. Jeśli mamy zaplanowany tydzień w miarę szczegółowo możemy być pewni, że każdorazowo wsiądziemy do ciepłego, rozmrożonego pojazdu, którego rozruch nie sprawi najmniejszych problemów. Za dopłatą system ten możemy uzupełnić o pilot zdalnego sterowania dysponujący pełnym asortymentem ustawień.Następnym modułem w pełnej opcji ogrzewania postojowego jest układ monitoringu stanu technicznego akumulatora i automatycznego jego doładowywania, jeśli oczywiście jest taka konieczność.
Kompletny pakiet można kupić już za 1153 zł brutto.
Jaki system wybrać?
Skandynawowie doświadczeni na naturalnym poligonie fundowanym przez wyjątkowo srogie zimy konstruują bardzo efektywne w działaniu produkty. Jednym z najbardziej popularnych w Europie i Polsce producentów elektrycznego ogrzewania postojowego jest norweska firma DEFA. Są to systemy w zasadzie bezawaryjne. Jedyne problemy mogą wynikać z nieprawidłowego montażu grzałki silnika w systemie przepływowym. Błąd ten polega na tym, że układ chłodzenia po zamontowaniu grzałki i zalaniu płynem nie został odpowietrzony. Wówczas może tak się zdarzyć, że w miejscu grzałki pojawi się bąbel powietrza, co może powodować jej przepalenie.
Gwarancja a montaż
Elektryczne ogrzewanie postojowe działa zupełnie autonomicznie, niezależnie od układu elektrycznego pojazdu. W niektórych modelach konieczne jest nawiercenie w samochodzie otworów montażowych, jednak w zdecydowanej większości wykorzystuje się te fabryczne. Wiązki elektryczne posiadają hermetyczne złącza „plug and play”, co wyklucza konieczność lutowania przewodów.
Ze względu na niską lub zerową ingerencję montażową ogrzewania postojowego nowe samochody nie powinny utracić gwarancji producenta. Warto jednak przed montażem skontaktować się z Autoryzowanym Serwisem Obsługi i to doprecyzować, aby nie mieć problemów.