Dzięki racjonalizatorskim pomysłom pracowników, Audi zaoszczędziło ponad 71 mln euro
Program racjonalizatorski Audi, prowadzony po raz kolejny w roku 2012, dał impuls do wprowadzenia licznych rozwiązań usprawniających pracę w fabrykach Audi. W ubiegłym roku, w obu niemieckich zakładach, Ingolstadt i Neckarsulm, koncern wdrożył 16 011 pomysłów zaproponowanych przez pracowników. Dzięki temu, zaoszczędzono 71,1 mln euro.
„Tylko zaangażowani pracownicy, gotowi do codziennej, wydajnej pracy i wdrażania swoich pomysłów w praktyce, są gwarancją sukcesu Audi“ powiedział Thomas Sigi, szef kadr i zatrudnienia Audi. „Każdy członek załogi Audi jest ekspertem w swojej dziedzinie i wie najlepiej, jak możemy jeszcze wydajniej optymalizować procesy w naszych zakładach.“ W ubiegłym roku, kreatywne pomysły i propozycje zmian racjonalizatorskich przedstawiło 21 424 pracowników, czyli ponad 45 procent zatrudnionych w fabrykach Audi w Niemczech. Bilans tych propozycji, to 28 271 kreatywnych pomysłów, z których 16 011 zastosowano w praktyce.
„Decydujące znaczenie ma nie ilość, ale możliwość realizacji idei“ – podkreśla Wolfgang Andreä, kierownik Działu Zmian i Racjonalizacji. „Nawet pomysły o pozornie niewielkim znaczeniu, mogą stać się impulsem do dużych zmian w całej firmie.“ Sukces racjonalizatorskiego programu Audi znalazł uznanie w całej branży. W roku 2012, Niemiecki Instytut Mikroekonomii, już po raz ósmy, nagrodził go jako najlepszy program racjonalizatorski w niemieckiej branży motoryzacyjnej.
Korzyści z przedstawionych pomysłów są bardzo różne. Począwszy od optymalizacji procesów połączonej z redukcją kosztów, poprzez poprawę jakości, aż po udoskonalenie ergonomii pojazdów. Dla przykładu, pomysł Mahmuta Yildiz z Neckarsulm, dotyczący termoizolatorów stosowanych w tunelu wału napędowego Audi A4. Dotychczas, w pojazdach napędzanych benzyną, producent stosował inne termoizolatory niż w pojazdach napędzanych olejem napędowym. Yildiz wpadł na pomysł, by termoizolator używany w samochodach z silnikiem Diesla stosować we wszystkich wariantach modelu A4. Jest to nie tylko tańsze, ale też zapewnia lepszą termoizolację. Redukuje koszty produkcji, a także upraszcza magazynowaniei logistykę. A co najważniejsze, korzysta na tym klient, ponieważ w samochodach benzynowych montuje się teraz lepszy termoizolator.
Fakt, że drobne zmiany mogą mieć ogromne znaczenie, potwierdza też pomysł dwójki uczniów z Ingolstadt. W procesie produkcji generatorów, łożyska pierścieni ślizgowych dopasowywano dotychczas przy pomocy obcinaka bocznego.Z tego powodu, czasami występowały minimalne różnice w wymiarach, co utrudniało końcowy montaż łożyska. Bianca Gressel i Patrick Ferch zaproponowali, by elementy te wycinać przy pomocy praski dźwigniowej. Jest to nie tylko bardziej ergonomiczne, ale też poprawia jakość tak obrabianych elementów.
Pomysłowość swoich pracowników Audi nagradza premiami, których wysokość zależy od uzyskanych oszczędności. W roku 2012, na premie wydano łącznie 6,7 mln euro. Najlepsi i najbardziej pomysłowi uczestnicy programu racjonalizatorskiego, 15 kwietnia tego roku, odbiorą w Ingolstadt specjalne odznaczenia. By z sukcesem stosować jakiś pomysł w praktyce, konieczne jest wsparcie przełożonych i ekspertów, którzy są w stanie ocenić proponowane ulepszenia. Dlatego Audi nagrodzi w tym roku także „Najlepszych rzeczoznawców“, „Najlepszych przełożonych“ i „Najlepszych koordynatorów pomysłów“.