Dwa miliony samochodów z fabryki w Kvasinach
Fabryka ŠKODY w Kvasinach wyprodukowała już dwa miliony samochodów. Epokowym egzemplarzem, który zjechał z linii historycznego obiektu produkcyjnego, była ŠKODA KODIAQ w kolorze Biel Moon. By rozpocząć produkcję nowego dużego SUV-a w gamie, ŠKODA przyjęła pod koniec zeszłego roku do pracy kolejne 2 600 osób. W nadchodzących latach obiekt ten będzie dalej modernizowany i rozwijany.
„Fabryka w Kvasinach to obiekt, w którym nowoczesność spotyka się z bogatą tradycją i wspaniałym zespołem pracowników. Jako kluczowy składnik infrastruktury produkcyjnej ŠKODY, obiekt ten odegra ważną rolę w realizacji Strategii 2025” – mówi Michael Oeljeklaus, członek Zarządu ŠKODY ds. Produkcji i Logistyki.
„Zdolności produkcyjne fabryki w Kvasinach będą w najbliższych latach systematycznie zwiększane. ŠKODA będzie inwestowała w tę lokację i uczyni z niej ważny ośrodek produkcji swoich SUV-ów, równolegle wytwarzając także inne modele. Ostatnio dokonano tu ważnego przełomu w tej kwestii, wprowadzając do produkcji model KODIAQ.”
Historia fabryki w Kvasinach liczy sobie już osiemdziesiąt lat. Dziś jest jednym z największych pracodawców w regionie Hradec Králové. W latach trzydziestych produkowano tu takie samochody jak Jawa 700. Pierwszą produkowaną ŠKODĄ był model SUPERB, który zaczął być wytwarzany w roku 1947. W kolejnych latach z tutejszej linii produkcyjnej zjeżdżały takie modele ŠKODY, jak FELICIA (1958–1964), 110 R Coupé (1970–1980), PICKUP/Volkswagen Caddy pickup (1995–2001), a ostatnio: SUPERB, ROOMSTER i YETI.
Obiekt ŠKODY we wschodnich Czechach przechodzi obecnie największą modernizację w swojej historii. Jako element szeroko zakrojonej kampanii modelowej SUV-ów, której początek dał nowy, duży SUV KODIAQ, producent zainwestował w ten obiekt już około siedmiu miliardów koron (blisko 1,15 mld zł).
W następnych latach zdolności produkcyjne obiektu będą systematycznie wzrastały, by osiągnąć docelowy pułap 280 000 samochodów rocznie. Przed końcem zeszłego roku w fabryce w Kvasinach zatrudniono 2 600 osób, a w 2017 ŠKODA będzie tu tworzyła kolejne miejsca pracy. Czeski producent samochodów jest jednym z największych pracodawców w tym regionie.
Produkcja samochodów w Kvasinach – historyczne momenty
1934 Otwarcie nadwoziowni Jawa Kvasiny
1947 Rozpoczęcie produkcji ŠKODY SUPERB
1959 Rozpoczęcie produkcji kabrioletu ŠKODA FELICIA
1970 Rozpoczęcie produkcji sportowego coupé ŠKODA 110 R
1981 Rozpoczęcie produkcji ŠKODA GARDE/RAPID
1991 ŠKODA dołącza do Grupy Volkswagen
2001 Rozpoczęcie produkcji nowego modelu flagowego marki, ŠKODY SUPERB
2006 Rozpoczęcie produkcji modelu ROOMSTER
2009 Rozpoczęcie produkcji kompaktowego modelu typu SUV, ŠKODY YETI
2013 styczeń: montaż modelu ROOMSTER powraca do fabryki w Kvasinach
2013 lipiec: rozpoczęcie stosowania przyjaznego środowisku procesu kogeneracji do zasilania i ogrzewania fabryki. Kosztująca trzy miliony euro operacja otrzymuje w Czechach tytuł „Eko projektu roku”
2013 listopad: półtora miliona samochodów wyprodukowanych w Kvasinach
2013 grudzień: pół miliona egzemplarzy modelu SUPERB drugiej generacji
2014 wrzesień: jubileusz 80 lat działalności fabryki w Kvasinach
2015 marzec: rozpoczęcie produkcji trzeciej generacji modelu SUPERB. Na okoliczność debiutu nowej odsłony swojego flagowego modelu ŠKODA inwestuje w nowe rozwiązania produkcyjne, montażowe i logistyczne. Sama nowa nadwoziownia pochłania sumę rzędu 62,3 miliona euro.
2015 październik: pół miliona egzemplarzy modelu YETI wyprodukowanych w Kvasinach
2016 październik: rozpoczęcie produkcji nowego dużego modelu typu SUV, ŠKODY KODIAQ