Dobre 3 kwartały dla Mitsubishi
Firma Mitsubishi Motors Corporation przedstawiła wyniki sprzedaży i raporty finansowe za rok podatkowy 2011, który kończy się 31 marca 2012 roku, oraz całoroczne prognozy finansowe. W ciągu pierwszych trzech kwartałów roku fiskalnego 2011, czyli w okresie od marca do grudnia 2011 roku skonsolidowana wartość sprzedaży netto spadła o 1%, zysk operacyjny wzrósł o 196%, zysk zwiększył się o 154% a zysk netto wyniósł 13,6 miliarda jenów, czyli o 15,8 miliarda jenów więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Na całym świecie sprzedano w tym okresie 775 000 aut, co stanowi 5% wzrost. W Japonii sprzedaż spadła o 13%, ale w USA, Europie oraz Azji i pozostałych rejonach sprzedano o odpowiednio 24%, 10% i 5% więcej pojazdów, niż w ciągu pierwszych 3 kwartałów roku fiskalnego 2010.
1. Przegląd wyników
Firma Mitsubishi Motors zanotowała skonsolidowaną wartość sprzedaży netto równą 1293,1 miliarda jenów w pierwszych trzech kwartałach roku podatkowego 2011 (od 1 kwietnia do 31 grudnia 2011), co oznacza 1-procentowy spadek (o 17,8 miliarda jenów) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku podatkowego. Spadek ten jest w głównej mierze wynikiem tymczasowego wstrzymania produkcji w dotkniętej powodzią Tajlandii oraz kolejnego umocnienia jena wobec innych walut.
Firma Mitsubishi Motors zanotowała zysk operacyjny o wartości 38,5 miliarda jenów, co oznacza wzrost o 196 procent (lub o 25,5 miliarda jenów) w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku podatkowego. Mimo spadku sprzedaży, wzrost możliwy był głównie dzięki modyfikacjom oferty modelowej, a także za sprawą takich czynników jak ograniczenie ilości materiałów czy redukcja innych kosztów.
Firma Mitsubishi Motors zanotowała zysk o wartości 28,9 miliarda jenów, co oznacza wzrost o 154% (lub o 17,5 miliarda jenów), oraz zysk netto równy 13,6 miliarda jenów, czyli o 15,8 miliarda jenów więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
2. Wolumen sprzedaży
Wolumen globalnej sprzedaży detalicznej za omawiany rok podatkowy osiągnął całkowitą wartość 755 000 sztuk, czyli o 5% lub 34 000 sztuk więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego.
Na rynku japońskim, firma Mitsubishi Motors zanotowała w porównaniu rok do roku wzrost wolumenu sprzedaży w trzecim kwartale (dzięki wprowadzeniu do oferty modelowej technologii paliwooszczędnych takich jak np. system wyłączania silnika na postoju), ale wielkość sprzedaży mierzona narastająco wyniosła w pierwszych trzech kwartałach 103 000 sztuk, co oznacza spadek o 13% (lub o 16 000 sztuk).
W Ameryce Północnej wolumen sprzedaży firmy Mitsubishi Motors wyniósł 82 000 sztuk, co oznacza wzrost o 24% (lub o 16 000 sztuk) wobec analogicznego okresu roku poprzedniego. Czynniki odpowiedzialne za tak znaczny wzrost to m.in. wyższa sprzedaż w USA, gdzie bardzo dobrze sprzedawał się model Outlander Sport (na innych rynkach znany jako RVR lub ASX).
W Europie firma Mitsubishi Motors zanotowała wolumen sprzedaży równy 174 000 sztuk, co oznacza wzrost o 10% (lub o 16 000 sztuk) wobec analogicznego okresu roku poprzedniego. Wzrost ten przypisać należy głównie sprzedaży na rynku rosyjskim, gdzie nieustannie rosnący popyt przekłada się na wyraźny wzrost wolumenu sprzedaży. Wzrost zanotowano mimo, iż w porównaniu rok do roku dla rynków Europy Zachodniej wartości sprzedaży nie zmieniły się, a popyt malał w związku z niepewną sytuacją ekonomiczną w tym regionie.
W Azji i pozostałych regionach firma Mitsubishi Motors zanotowała wolumen sprzedaży o wartości 396 000 sztuk, co oznacza wzrost o 5% lub 18 000 sztuk wobec analogicznego okresu roku poprzedniego. Wzrost ten to w głównej mierze zasługa bardzo dobrych wyników sprzedaży na rynkach państw członkowskich Stowarzyszenia Narodów Azji Południowo-Wschodniej (ang. ASEAN) takich, jak Tajlandia czy Indonezja, a także dobrych wyników innych regionów, np. Ameryki Środkowej i Południowej, gdzie prym wiodła Brazylia.
3. Całoroczne prognozy na rok podatkowy 2011
Po przeanalizowaniu wyników operacyjnych oraz zmian najnowszych trendów rynkowych, firma Mitsubishi Motors podjęła decyzję o korekcie całorocznego planu wolumenu sprzedaży na rok 2011, do 1 013 000 sztuk, czyli o 19 000 sztuk mniej wobec założeń planu przedstawionego dnia 28 października 2011 roku.
Odnośnie całorocznych prognoz na rok podatkowy 2011, po uważnej analizie wyników za pierwsze trzy kwartały tegoż roku oraz wyobrażalnych czynników fluktuacyjnych, firma Mitsubishi Motors podjęła decyzję o niewprowadzaniu zmian w prognozach całorocznych, które przedstawiono dnia 28 października 2011 roku (sprzedaż netto 1 820 miliardów jenów, zysk operacyjny 50 miliardów jenów, zysk zwykły 40 miliardów jenów oraz zysk netto 20 miliardów jenów).