„Disco Volante” w Kyoto
FCA Heritage i Alfa Romeo wzięły udział w japońskim Konkursie Elegancji, który odbywał się w dniach 29 marca - 3 kwietnia br. w zamku Nijō, przedstawiając dwa niezwykłe modele, jeden zabytkowy, drugi współczesny: Alfę 1900 C52 Coupé, znaną, jako „Disco Volante" oraz Giulię Quadrifoglio
Od 29 marca do 3 kwietnia br. w zamku Nijō w Kyoto, siedemnastowiecznej siedzibie potężnego rodu szogunów, wpisanej na listę Światowego Dziedzictw UNESCO, odbywał się „Konkurs Elegancji", prestiżowa impreza, w której biorą udział najlepsze zabytkowe samochody świata. W japońskim konkursie nie zabrakło FCA Heritage, działu zajmującego się odzyskiwaniem i promocją dziedzictwa historycznego marek należących do Grupy FCA. FCA Heritage, razem z marką Alfa Romeo, był partnerem wydarzenia zorganizowanego z inicjatywy słynnego artysty Hidemoto Kimura, które ma powtórzyć ogromny sukces pierwszej edycji z 2016 roku.
FCA Heritage przedstawiło zabytkowe samochodowe dzieło sztuki, będące na co dzień eksponatem „Muzeum Historii Alfa Romeo, La macchina del tempo, (Wehikuł czasu)" w Arese k.Mediolanu: chodzi o 1900 C52 Coupé, zwaną „Disco Volante" („Latającym spodkiem"), która zostanie zaprezentowana poza konkursem, jako „honorowy" eksponat wystawy poświęconej Carrozzeria Touring. Obok niej, podkreślając nierozerwalną więź łączącą samochody przeszłości z tymi z aktualnej produkcji, Giulia Quadrifoglio, stanowiąca nowy wzorzec Alfy Romeo oraz najwyższy wyraz „mechaniki emocji", wyjątkowy samochód o niezwykłych osiągach i ekskluzywnym charakterze.
Alfa Romeo 1900 C52 Coupé „Disco Volante"
Prototyp „Disco Volante", wykonany na przełomie 1952 i 1953 roku, został zaprojektowany przez Gioacchino Colombo na bazie 1900 Sprint, od której odziedziczył niektóre elementy. W odróżnieniu od samochodów seryjnej produkcji ,zbudowanych na nadwoziu samonośnym, Alfa „Disco Volante" jest zbudowana na ramie rurowej, natomiast silnik z dwoma wałkami rozrządu o pojemności 1997 cm3 został całkowicie przeprojektowany, uwzględniając blok i głowicę ze stopów metali lekkich, rozrząd z dwoma wałkami i pojedyncze zasilanie. Dysponując mocą 158 KM, ten niezwykły samochód osiągał maksymalna prędkość powyżej 220 km/h.
Nadwozie „Disco Volante" zasługuje na szczególną uwagę. Konstrukcja wykonana przez Touring, łączyła w sobie badania w zakresie aerodynamiki z trendami stylistycznymi, docierającymi do Europy zza oceanu, czerpiącymi inspirację z aeronautyki. Samochód ma oryginalne, wybrzuszone „skrzydła" nad kołami, które płynnie łączą się z nisko zawieszoną linią nadwozia, dzięki czemu wygląda tak, jak statek kosmiczny, stąd jego nazwa. W sumie wyprodukowano tylko pięć egzemplarzy modelu: jeden Spider, jeden Coupé, jedną wersję „fianchi stretti" (wąskie biodra) oraz dwie wersje spider z silnikiem 6C 3000.
Giulia Quadrifoglio
Zaprojektowany w Centrum Stylu Alfy Romeo design fascynującej Giulii, jest potwierdzeniem najlepszej włoskiej tradycji, która łączy w sobie harmonijne proporcje, linearność stylu, wysoką jakość materiałów i elementów wykończenia z aluminium, drewna i skóry. Całość wzbogacona kultowymi elementami należącymi do ponad 100-historii marki. Najbardziej znaczącym przykładem jest słynny trójkątny przedni grill, niewątpliwie jeden z najsłynniejszych elementów wzornictwa Alfy Romeo.
Wersja Quadrifoglio jest wyposażona w potężny benzynowy turbodoładowany silnik V6 2.9 l o mocy 510 KM, który połączony, w prezentowanym samochodzie, z automatyczną, ośmiostopniową skrzynią biegów zapewnia niezwykłe osiągi: prędkość maksymalną 307 km/h, przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy i 600 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Niezwykłe osiągi w pełnym poszanowaniu dla środowiska: Giulia Quadrifoglio jest najlepsza w swojej klasie, jeśli chodzi o emisję CO2, z wynikiem na poziomie 189 g/km.
W celu uzyskania idealnego stosunku masy do mocy, poniżej 3, nowa Giulia łączy niezwykłe osiągi silnika z szerokim zastosowaniem ultralekkich materiałów, jak włókno węglowe, z którego wykonano wał napędowy, maskę silnika i dach czy aluminium, z którego zbudowany został silnik, hamulce zawieszenie, (w tym przednie punkty mocowania gniazd amortyzatorów oraz ramę przednią i tylną) oraz wiele elementów karoserii, takich jak drzwi i błotniki. Poza tym, belka poprzeczna tylna wykonana jest z kompozytu aluminium i tworzywa. W celu zmniejszenia masy całkowitej, dopracowano również układ hamulcowy, wprowadzając aluminiowe elementy oraz tarcze węglowo-ceramiczne, natomiast siedzenia mają konstrukcję wykonaną z włókna węglowego. Zmniejszona masa oczywiście nie wpływa negatywnie na doskonałą sztywność skrętną samochodu, która gwarantuje doskonałą jakość, komfort akustyczny i zachowanie na drodze, również w przypadku ekstremalnych naprężeń.