Design to często jeden z ważniejszych powodów, dla których decydujemy się na zakup samochodu
– Design to często jeden z ważniejszych powodów, dla których decydujemy się na zakup samochodu – rozmowa z Oliverem Stefanim, Szefem Designu w ŠKODA AUTO.
Wraz z nowym modelem SCALA, ŠKODA wkroczyła w kolejny etap rozwoju języka designu. O jego ewolucji, głównych cechach, charakterystycznych elementach, połączeniu emocjonalności i funkcjonalności oraz procesie projektowym opowiada Oliver Stefani, Szef Designu ŠKODA AUTO.
O nowym etapie designu ŠKODY, mówi się jako o ewolucji, nie rewolucji. Co to dokładnie oznacza?
Zmiany, które ŠKODA poczyniła w ostatnich latach w dziedzinie designu miały charakter ciągły. Początkowo celem jaki postawili sobie designerzy było wyeksponowanie funkcjonalności samochodu poprzez prostą sylwetkę i wnętrze aut. W następnej kolejności uwypuklono kontury i kryształowe elementy bryły aut, aby podkreślić ich charakter. Obecny design jest dużo bardziej dynamiczny i emocjonalny.
Jakie są cechy charakterystyczne dla nowego designu ŠKODY?
Linie nadwozia zyskały sportowy charakter. Wykorzystanie technologii LED pozwala jeszcze bardziej wyeksponować kryształowe elementy w światłach tylnych i reflektorach. Ponadto, w nowej koncepcji wnętrza zależy nam na zachowaniu spójności z kolorystyką i strukturą karoserii. Wprowadziliśmy także nowy element, jakim jest inaczej ulokowany centralny wyświetlacz systemu Infotainment. Zupełnie nowym rozwiązaniem, a jednocześnie charakterystycznym symbolem dla nowego języka designu ŠKODY jest umieszczenie chromowanych liter układających się w nazwę marki w miejscu logo, na pokrywie bagażnika.
Jaki jest Pana zdaniem najważniejszy motyw nowego języka designu ŠKODY?
Funkcjonalność połączona z emocjonalnością. Wywołując emocje w odbiorcach jesteśmy w stanie inspirować ludzi, dotrzeć do większej liczby odbiorców. Design to często jeden z ważniejszych powodów, dla których decydujemy się na zakup konkretnego samochodu.
Jak udaje się wzbudzać takie emocje?
Zaczynamy od projektu karoserii, który ma intrygować, wzbudzić ciekawość kierowców. Opływowe linie, proporcjonalna sylwetka auta, reflektory w technologii LED sprawiają, że samochód się wyróżnia. Projektując wnętrze auta przedłużamy dobre pierwsze wrażenie. Kształt deski rozdzielczej nawiązuje do linii nadwozia, dając poczucie komfortu i przestronności. Dzięki centralnemu wyświetlaczowi umieszczonemu na wysokości wzroku kierowcy, zachowana jest symetria we wnętrzu pojazdu. Elegancki ekran dotykowy podkreśla dodatkowo nowoczesny wygląd.
Jakie inne ważne motywy designu możemy znaleźć we wnętrzu nowych modeli ŠKODY?
Na cechy nowego designu mają wpływ również wykorzystywane materiały. Tapicerki – skórzane lub wykonane z wysokiej jakości materiału Suedii – wyróżniają się kontrastującym szwem. Materiałowe elementy zastosowano również przy wykończeniu deski rozdzielczej i wewnętrznej części drzwi, które w nowych samochodach ŠKODY pokrywać będzie ziarnista powierzchnia, wzorowana na strukturze kryształów.
Jak wygląda proces projektowy w Pana zespole?
Nasz zespół projektowy składa się z ponad 150 osób pochodzących z 28 krajów – daje nam to gwarancję ogromnej liczby generowanych pomysłów, pochodzących ze zróżnicowanych kultur. Moim zadaniem jest pomoc w realizacji pomysłów, rozwijaniu ich i umożliwienie im dojrzewania. Inspiracje czerpiemy z dynamicznej współpracy bardzo różnych osobowości, a także dobrej atmosfery panującej w naszych studiach designu.
Jakie cechy powinny posiadać dobrzy designerzy?
Zainteresowanie każdym aspektem świata i dobra intuicja to podstawowe cechy dobrego designera. Wszystko to, co uznamy za interesujące może w przyszłości stać się źródłem nowatorskich pomysłów. W moim przypadku dużą rolę odgrywa zainteresowanie pojazdami powietrznymi, wodnymi, architekturą, modą i kinematografią. Ale czasem wystarczy dobrze przyglądać się i analizować zachowania ludzi. Istotną rolę odgrywa także znajomość trendów. Designerzy muszą rozpoznawać je na wczesnym etapie i umieć przewidzieć jakie będą ich konsekwencje. A ponieważ design jest dziedziną, która wywołuje różne emocje u różnych osób, dużą rolę odgrywa umiejętność przekonywania innych do swoich pomysłów. Jeśli uda się przykuć uwagę odbiorców i wzbudzić w nich emocje, jest to równoznaczne z tym, że osiągnęło się sukces