Design nowego Mercedes-Benz SLR McLaren: fascynujące połączenie mitu i nowoczesności
Mit i nowoczesność – to są dwie najbardziej znaczące cechy Mercedes-Benz SLR
<strong>Mit i nowoczesność – to są dwie najbardziej znaczące cechy Mercedes-Benz SLR</strong>
Te dwie najbardziej znaczące cechy Mercedes-Benz SLR McLaren dają się zauważyć już na pierwszy rzut oka i uzasadniają zafascynowanie stylem nowego, wyczynowego samochodu sportowego, który jesienią 2003 roku świętować będzie swoją światową premierę.
Mit i nowoczesność – zgodnie z tą formułą projekt karoserii Gran Turismo zachowuje typowe elementy stylistyki legendarnego samochodu wyścigowego SLR z lat pięćdziesiątych i łączy je ze współczesnym, zorientowanym na przyszłość językiem formy dzisiejszych pojazdów Mercedesa wraz z nowoczesnymi srebrnymi strzałami, z którymi zespół McLaren-Mercedes wygrał wyścig Formuły1 mistrzostw świata. Tym samym koncepcja wzornictwa kładzie pomost pomiędzy przeszłością i współczesnością, wytyczając jednocześnie drogi tworzenia sportowych samochodów dnia jutrzejszego.
Tym nowym modelem samochodu Mercedes-Benz i jego partner w Formule 1, McLaren, udowadniają swoje kompetencje w dziedzinie projektowania, konstrukcji i produkcji super- wyczynowych samochodów sportowych. Jest to połączenie wiedzy i know-how, zauważalne nie tylko dzięki wskazującym drogę nowym rozwiązaniom, wywierającej głębokie wrażenie sile i przemyślanej mocy całego mechanizmu jezdnego. Jest to także gwarancja szczególnie wysokiego poziomu bezpieczeństwa oraz przydatności każdego dnia, w każdej sytuacji.
Na takiej bazie powstaje samochód cechujący się jedyną w swoim rodzaju charyzmą –niezapomniane połączenie mitu i nowoczesności Mercedesa.
Design „w cztery oczy” i elementy tworzenia Srebrnej Strzały Formuły 1
Legenda SLR pozostaje żywa przede wszystkim dzięki wydłużonej masce silnika, wyraźnym bocznym odpowietrznikom w nadkolach, charakterystycznym „sidepipes” (bocznym rurom), krótkiemu tyłowi oraz – o czym nie wolno zapomnieć – skrzydłowym drzwiom. Elementy te po raz pierwszy „zadbały” o wygląd pojazdu w roku 1952 i od tamtej pory uważane są za znak firmowy sportowych samochodów Mercedesa czystej krwi.
Te i inne elementy tworzące tradycję SLR doskonale harmonizują z cechami nowoczesnego języka formy Mercedesa: na przykład ze znamienną, na nowo opracowaną konfiguracją reflektorów, która formą „designu w cztery oczy” wytycza od 1995 roku nowe kierunki, czy też z ekscytującą grą kontrastów pomiędzy miękkimi formami i ostrymi liniami, jaka charakteryzuje wiele modeli znajdujących się w aktualnym programie Mercedesa.
Podobnie było ze srebrnymi strzałami Mercedesa McLaren podczas opracowywania modelu karoserii SLR. Ze zwycięskiego samochodu mistrzostw świata pochodzi ostre zakończenie dziobu, opasujące z przodu gwiazdę Mercedesa i nadające całej masce silnika wyraziste kontury, a także podwójne skrzydła w przednim zderzaku. Odgrywają one nie tylko rolę formalnej cechy identyfikacyjnej, ale jednocześnie przejmują istotne funkcje aerodynamiczne oraz chłodzenia silnika.
Patrząc z boku, widzimy obraz płaskiej, klinowatej sylwetki nowego, wyczynowego samochodu sportowego. Do takiego widoku przyczynia się przede wszystkim wydłużona maska silnika, silnie wygięta przednia szyba, część pasażerska odsunięta głęboko do tyłu, wielkie koła i krótki tył. Dzięki tym proporcjom linie pojazdu wyraźnie podkreślają zdecydowane parcie do przodu nowego SLR.
Dzięki bocznym, rozdzielonym skrzydłowymi profilami odpowietrznikom w przednich nadkolach designerzy uchwycili jeszcze jeden element SLR, aczkolwiek owe „skrzela” są czymś więcej, aniżeli tylko formalną reminiscencją legendarnych samochodów sportowych z roku 1955: tak jak dawniej, tak i dziś te boczne wyloty służą odpowietrzeniu pomieszczenia silnika. Funkcję tę projektanci podkreślają pełnym rozmachu prowadzeniem linii, przechodzącej w skrzydłowe drzwi.
Charakterystyczna część tylna o przykładnych cechach aerodynamicznych
Inaczej niż jego legendarni przodkowie prezentuje się Mercedes-Benz SLR McLaren z tyłu. Podczas gdy u wcześniejszych samochodów sportowych tył miękko opadał, bagażnik nowego Gran Turismo generalnie jest umieszczony wysoko. Wychodzi to na dobre nie tylko pojemności bagażnika, ale przede wszystkim służy zmniejszeniu siły wyporu i oporu powietrza – a tym samym stabilności jazdy. Istotnie przyczynia się do tego także całkiem nowy, sześciokanałowy dyfuzor w tylnym zderzaku.
„Wykonane na miarę” wnętrze i skóra „Silver-arrow” (srebrna strzała) o niepowtarzalnej jakości
Wnętrze wyczynowego samochodu sportowego zadziwia swoją funkcjonalnością i luksusem na najwyższym poziomie. Muszlowe siedzenia, tapicerowane według indywidualnych życzeń, wielofunkcyjna kierownica z typowymi dla pojazdów wyścigowych przyciskami do ręcznej obsługi przekładni oraz przejrzyste okrągłe instrumentarium, zaprojektowane w formie chronometru, gwarantują kierowcy komplet wszystkich istotnych informacji oraz perfekcyjne panowanie nad samochodem w każdej sytuacji.
Atmosferę cechują materiały najwyższej jakości: aluminium, włókna węglowe i miękka skóra „silver-arrow”, stworzona specjalnie dla tego nowego, sportowego samochodu wyczynowego i ustanawiająca poziom w zakresie jakości i wytrzymałości materiału.
<strong>Źródło: DaimlerChrysler Automotive Polska</strong>