Daimler-Chrysler dostosowuje się do EURO4
Stuttgart – DaimlerChrysler będzie stosował we wszystkich samochodach ciężarowych i autobusach oczyszczanie spalin na bazie tak zwanej technologii SCR (Selective Catalytic Reduction) w celu realizacji obowiązujących od października 2005 przepisów Euro 4 dotyczących norm zanieczyszczenia spalin.
<strong>DaimlerChrysler podejmuje decyzję wprowadzenia w pojazdach użytkowych technologii odpowiadającej wymogom Euro 4
• technologia SCR dla pojazdów użytkowych
• mniej tlenków azotu i zanieczyszczeń przy jednoczesnej redukcji zużycia paliwa
</strong>
Stuttgart – DaimlerChrysler będzie stosował we wszystkich samochodach ciężarowych i autobusach oczyszczanie spalin na bazie tak zwanej technologii SCR (Selective Catalytic Reduction) w celu realizacji obowiązujących od października 2005 przepisów Euro 4 dotyczących norm zanieczyszczenia spalin.
Technologia SCR umożliwia zmniejszenie tlenków azotu i cząstek stałych zanieczyszczeń przy jednoczesnym wyraźnym zmniejszeniu zużycia paliwa. Silnik zostanie przy tym skonstruowany tak, by dzięki optymalnemu spalaniu emitował niewielką ilość cząsteczek zanieczyszczeń, podczas gdy tlenki azotu redukowane będą za silnikiem przy pomocy katalizatora. Dzięki temu możliwe będzie zmniejszenie zużycia paliwa o sześć procent. „Przy 30-procentowym udziale kosztów paliwa w kosztach utrzymania dalekobieżnych samochodów ciężarowych będzie to decydująca zaleta dla naszych klientów“, powiedział o decyzji wprowadzenia techniki SCR Eckhard Cordes, prezes segmentu pojazdów użytkowych koncernu DaimlerChrysler AG.
Wartości graniczne spalin Euro 4 dla pojazdów użytkowych wejdą w życie w październiku 2005 i wprowadzą redukcję tlenków azotu o 30 procent i cząsteczek zanieczyszczeń o 80 procent w porównaniu do aktualnej wytycznej Euro 3, dotyczącej emisji substancji szkodliwych. Od roku 2008 obowiązywać będą ostrzejsze wartości graniczne Euro 5. „Wybierając SCR stawiamy na technologię, która pozwoli nam począwszy od Euro 4 poprzez konsekwentny dalszy rozwój przestrzegać obowiązujących w przyszłości wartości granicznych przy jednoczesnej optymalizacji zużycia paliwa. Jesteśmy przekonani o tym, iż za pomocą technologii SCR oferujemy naszym klientom optymalny system również z punktu widzenia kosztów utrzymania pojazdów“, sądzi Eckhard Cordes.
System SCR dowiódł swojej zasadniczej przydatności w praktyce podczas doświadczenia w terenie, wspieranego przez bawarskie Ministerstwo Rozwoju Landu i Ochrony Środowiska). Podczas tego doświadczenia wyposażono 10 pojazdów użytkowych Mercedes-Benz w systemy SCR i testowano na trasie o łącznej długości 3,2 miliona kilometrów.
Logistyka
Warunkiem seryjnego wprowadzenia technologii SCR jest powszechne zaopatrzenie w środek redukujący – roztwór mocznika. DaimlerChrysler i przemysł naftowy już pracują nad koncepcjami, dzięki którym możliwe będzie to w chwili wprowadzenia Euro 4.
Technika
System SCR składa się z dodatkowego zbiornika i elektronicznego podzespołu dozującego środek redukujący oraz z katalizatora ceramicznego, który umieszczony jest w tłumiku. Redukcja tlenku azotu odbywa się w katalizatorze dzięki powstawaniu amoniaku, który wytwarzany jest w katalizatorze pod wpływem dodatku wodnego roztworu mocznika do gorących spalin z silnika. Dokładna ilość dawki mocznika obliczana jest przez elektronikę silnika i wynosi przeciętnie około 6% ilości oleju napędowego. Mocznik to nieszkodliwa, bezbarwna i bezwonna, rozpuszczalna w wodzie substancja, która stosowana jest między innymi w przemyśle rolniczym, tekstylnym, kosmetycznym i farmaceutycznym.
Oprócz oddziaływania na spaliny w znacznej mierze poddano przeróbce również silnik. Dzięki modyfikacji wtrysku i doładowania spalanie zoptymalizowane zostanie tak, by zredukować emisję cząstek stałych zanieczyszczeń. Sam katalizator SCR również przyczynia się do redukcji cząstek stałych zanieczyszczeń w układzie wydechowym.
<strong>Źródło: DaimlerChrysler Automotive Polska</strong>