Clio Renault Sport 2.0 16v “Jean Ragnotti”
Na bazie Clio Renault Sport 2.0 16v, znanego ze swojej sprawności i wszechstronności, Renault Sport opracował specjalną serię sportową, przeznaczoną dla kierowców spragnionych wrażeń w czasie jazdy.
<strong>Na bazie Clio Renault Sport 2.0 16v, znanego ze swojej sprawności i wszechstronności, Renault Sport opracował specjalną serię sportową, przeznaczoną dla kierowców spragnionych wrażeń w czasie jazdy.
Ta specjalna seria o nazwie “Jean Ragnotti”, charakteryzuje się wewnętrzną i zewnętrzną stylistyką sportową i pozbawioną zbędnych elementów, oraz układem jezdnym zmodyfikowanym w celu uzyskania “ostrzejszego” stylu jazdy.
Ten niezwykle sportowy Clio, lżejszy o 80 kg, ma wspaniałe osiągi – może przyspieszać od 0 do 100 km/h w czasie 6.9 s.
Dostępny w liczbie 300 egzemplarzy we Francji, Clio Renault Sport 2.0 16v “Jean Ragnotti” będzie sprzedawany od końca lipca 2002 roku, w cenie 19.500 euro.
</strong>
Wylansowany w maju 2001 roku Clio Renault Sport 2.0 16v, do którego wprowadzono znaczne zmiany mechaniczne, układu jezdnego i stylistyki, stał się standardem dla kompaktowych samochodów sportowych dzięki swym osiągom i optymalnemu kompromisowi pomiędzy sprawnością i komfortem. Na tej podstawie opracowano limitowaną serię “Jean Ragnotti”, aby zadowolić klientów, którzy oczekują przede wszystkim dobrych osiągów i wrażeń w czasie jazdy.
Stylistyka zewnętrzna samochodu odzwierciedla sportowy charakter tej serii specjalnej. Nowy Clio, oferowany wyłącznie w ekskluzywnym, szczególnie dynamicznym kolorze “Bleu Mondial”, posiada specjalny spojler na klapie tylnej i przedni zderzak z elastycznym dolnym pasem. Obręcze kół Speedline “Turini”, o konstrukcji bliskiej modelom wyścigowym, uzupełniają tę dopracowaną stylistykę sportową.
Wykończenie wnętrza samochodu specjalną tapicerką z ciemnoszarej tkaniny “Mossa” zapewnia doskonałe zachowanie sportowego stylu jazdy i nadaje mu wygląd bardziej techniczny i sportowy. Barwne błyszczące akcenty w kolorze nadwozia na listwach deski rozdzielczej, wkładce kierownicy, gałce dźwigni zmiany biegów i obwodzie zegarów również przywodzą na myśl świat wyścigów samochodowych.
<strong>Radykalne zmiany na rzecz sprawności i lepszych osiągów</strong>
Ta limitowana seria “Jean Ragnotti” posiada zawieszenie, którego konstrukcja jest ma na celu uzyskanie maksymalnej sprawności pojazdu. Zwiększono wyprzedzenie sworznia zwrotnicy, aby układ kierowniczy stał się bardziej “komunikatywny” i aby zachować optymalną stabilność na prostych i na zakrętach, mając na względzie wyższy poziom osiągów.
Dzięki odsadzeniu nowych obręczy kół, rozstaw kół przednich wzrósł o 20 mm, a tylnych o 10 mm. To poszerzenie rozstawu umożliwia zwiększenie przyczepności poprzecznej pojazdu.
Ogólną wysokość samochodu zmniejszono o 3 mm dzięki zastosowaniu nowych sprężyn z przodu i z tyłu. Za sprawą zwiększonej sztywności z przodu, zawieszenie stało się twardsze, zapewniając lepszą zdolność reagowania z korzyścią dla ogólnej sprawności samochodu. Uzupełnieniem tych wszystkich modyfikacji są opony o sztywniejszej konstrukcji. W ten sposób reakcja układu kierowniczego staje się bardziej bezpośrednia poprzez zastosowanie “ostrzejszego” przedniego zawieszenia. Również elastyczny pas pod przednim zderzakiem i większy spojler na klapie tylnej przyczyniają się do lepszej sprawności samochodu, zapewniając lepszą przyczepność i finezję aerodynamiczną.
Oprócz modyfikacji zawieszenia i aerodynamiki, zmniejszono również ciężar samochodu o 80 kg. Odpowiada to radykalnemu charakterowi tej specjalnej serii, a było to możliwe głównie dzięki zastąpieniu koła zapasowego dwoma pojemnikami z preparatem uszczelniającym do opon i usunięciu pewnych elementów wyposażenia, takich jak klimatyzacja, ABS, boczne poduszki powietrzne, lampy ksenonowe, pojemnik pod siedzeniem pasażera czy dodatkowe dywaniki. Zmodyfikowano również wyciszenie pojazdu, zwłaszcza dzięki cieńszym szybom w przednich drzwiach oraz zamontowaniu przedniej szyby barwionej, nie amortyzującej i nie atermicznej.
System ABS usunięto nie tylko po to, aby zyskać na wadze, lecz również dlatego, że nie był zbyt odpowiedni do warunków zawodów sportowych. Układ hamulcowy został zatem przystosowany do warunków intensywnej eksploatacji. Zachowano siłę hamowania samochodu, ograniczając wspomaganie, aby umożliwić bardziej progresywne hamowanie w warunkach jazdy sportowej.
Silnik 2.0 16v (F4R) o mocy 172 KM (124 kW) przy 6 250 obr/min i momencie obrotowym 200 Nm przy 5 400 obr/min i skrzynię biegów zachowano bez wprowadzania zmian. Dzięki zmniejszeniu ciężaru, uzyskano przyspieszenie 14,8 s na 400 m i 27,2 s na 1 000 m ze startu zatrzymanego, w porównaniu z 15,1 i 27,7 s w wersji standardowej. Po obniżeniu, wzmocnieniu i zmniejszeniu ciężaru, Clio wykazuje się maksymalną sprawnością i będzie należał do grupy ekskluzywnych samochodów sportowych, mogąc osiągać prędkość od 0 do 100 km/h w czasie 6,9 s.
Dzięki swym osiągom, Clio Renault Sport 2.0 16V “Jean Ragnotti” zadowoli najbardziej sportowych kierowców i będzie stanowił elitarną ofertę dla kierowców rajdowych-amatorów w kategorii “Grupa N”, ze szczególnie konkurencyjnym stosunkiem cena/osiągi.
Dostępny w liczbie 300 egzemplarzy we Francji, Clio Renault Sport 2.0 16v “Jean Ragnotti” będzie sprzedawany od końca lipca 2002 roku, w cenie 19.500 euro.
<strong>Główne elementy wyposażenia seryjnego:</strong>
Bezpieczeństwo
• Adaptacyjne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera
• Napinacze pasów bezpieczeństwa z przodu i na tylnych bocznych siedzeniach
• Reflektory przeciwmgielne
• Automatyczne blokowanie zamków drzwi i klap podczas jazdy (CAR)
Stylistyka wnętrza
• Obramowanie tarcz zegarów chromowane na błyszczący niebieski kolor
• Aluminiowe nakładki pedałów
• Kierownica, listwa, deska rozdzielcza i dźwignia zmiany biegów w kolorze nadwozia
• Tapicerka z tkaniny “Mossa” w kolorze ciemnoszarym
• Monogram “Jean Ragnotti” wewnątrz schowka w desce rozdzielczej
Stylistyka zewnętrzna
• Listwy boczne i klamki drzwi w kolorze nadwozia
• Wydłużony spojler tylny typu “sport”
• Obręcze kół z lekkiego stopu Speedline “Turini” 16”
• Elastyczna osłona pod przednim zderzakiem
• Specjalny lakier metalizowany “Bleu Mondial”
Wyposażenie wnętrza samochodu
• Zagłówki z przodu
• Obrotomierz ze skalą o zakresie do 8000 obr/min
• Elektryczny podnośnik szyby o działaniu impulsowym po stronie kierowcy
• Komputer pokładowy
• Radioodtwarzacz CD 4 x 22 W
• Fotele przednie “Sport” z regulacją wysokości fotela kierowcy
• Kierownica wykończona skórą, z regulacją wysokości
• Wskaźnik optymalizacji zmiany biegów
Komfort jazdy
• Układ kierowniczy ze wspomaganiem hydraulicznym
<strong>Źródło: Renault Polska</strong>