Citroen DS3 Racing ze specjalnym układem kierowniczym
202-konny nowy hot-hatch Citroena o nazwie DS3 Racing otrzyma specjalny układ kierowniczy dedykowany wyłącznie tej wersji sportowego modelu francuskiego koncernu. Single-pinion EPS, jeden z najnowocześniejszych układów kierowniczych na świecie, stworzony został przez inżynierów firmy Nexteer Automotive i dla sportowej wersji Citroena produkowany będzie wyłącznie w Tychach, w jednym z największych zakładów koncernu na świecie.
- Jesteśmy naprawdę dumni, że stworzona przez nas technologia EPS będzie stosowana w tak zaawansowanym technologicznie modelu, jak Citroen DS3 Racing. Dzięki umiejętności skupienia się na najmniejszych nawet detalach w procesie produkcji i stworzeniu przez naszych informatyków specjalnego oprogramowania, pomogliśmy inżynierom Citroen Racing stworzyć samochód, którego właściwości pozwolą poczuć kierowcom prawdziwie sportowego ducha nowego dziecka Citroena – mówi Laurent Bresson, dyrektor zarządzający Nexteer Automotive w Europie i dyrektor światowej sprzedaży koncernu.
Precyzyjna praca układu kierowniczego, wyjątkowo istotna w hot-hatchach, w Citroenie DS3 Racing osiągnięta została dzięki przezwyciężeniu wielu trudnych do pogodzenia rozwiązań. Inżynierowie Nexteer musieli bowiem znaleźć równowagę pomiędzy koniecznością zapewnienia niskiego tarcia przy jednoczesnym zapewnieniu odpowiednich tolerancji dla wszystkich elementów systemu. Tradycyjne przekładnie kierownicze wymagają podparcia listwy zębatej za pomocą ślizgacza dociskanego sprężyną, jednak dzięki połączeniu wiedzy w zakresie inżynierii materiałowej oraz precyzji podczas projektowania i produkcji, Nexteer zdołał wyeliminować konwencjonalne rozwiązanie.
Kluczową technologią podczas tworzenia układu dla Citroena DS3 okazało się zastosowanie jednego z najnowszych rozwiązań Nexteer Automotive - poliamidowego łożyska mimośrodowego listwy zębatej, które zdecydowanie poprawia właściwości jezdne oraz poziom hałasu i drgań.
By zmniejszyć zużycie paliwa i obniżyć poziom emisji CO2, światowi producenci zastępują obecnie energochłonne układy hydrauliczne systemami wspomaganymi elektrycznie, pobierającymi energię tylko wtedy, gdy jest ona potrzebna. Ponadto systemy z pojedynczym zębnikiem (Single Pinion) sprawiają, iż mechanizm EPS montowany jest w przedziale silnika, a tym samym znacznie dalej od kierowcy niż konwencjonalne systemy EPS ze wspomaganą kolumną kierowniczą.
Na coraz częstsze wykorzystanie systemów EPS Nexteer Automotive przez światowych producentów składa się m.in. fakt, iż wszystkie procesy związane z kontrolą produkcji oraz opracowywaniem oprogramowania inżynieryjnego przeprowadzane są od początku do końca przez specjalistów Nexteer, bez wykorzystania firm zewnętrznych. Wymaga to nieustannych inwestycji w centra Badań i Rozwoju, inżynierię produktu oraz zwiększenie możliwości produkcyjnych koncernu. Dzięki tym działaniom Nexteer Automotive jest jedynym producentem systemów EPS, który zaopatruje światowe koncerny motoryzacyjne w układy montowane we wszystkich klasach samochodów osobowych - od aut miejskich, po największe modele klasy SUV.
- Tworzenie nowych rozwiązań oraz produkowanie układów bez korzystania z pomocy innych firm daje nam wyjątkową elastyczność i możliwość dokładnej, samodzielnej kontroli naszych produktów. Dzięki temu możemy tworzyć systemy, które wspomagają producentów nie tylko w zakresie jakości, montażu czy wagi komponentów, lecz przede wszystkim osiągów produkowanych przez nich modeli samochodów – dodaje Laurent Bresson.
Citroen DS3 został samochodem roku 2010 magazynu Top Gear.