CITROEN C3 PLURIEL
Samochód ten wzbudza ciągłe pragnienie marzeń, ucieczki, szybkości, krótko mówiąc: przyjemności. Jest symbolem nowoczesnego indywidualizmu. Cristian de Pourlzamparc
<strong>
Samochód ten wzbudza ciągłe pragnienie marzeń, ucieczki, szybkości, krótko mówiąc: przyjemności.
Jest symbolem nowoczesnego indywidualizmu.
Cristian de Pourlzamparc
</strong>
Podczas paryskiego Salonu samochodowego Mondial de I´automobile 2002, miała miejsce światowa premiera nowej wersji z gamy Citroen C3: C3 Plurie/.
C3 Pluriel czerpie inspirację bezpośrednio z wersji studyjnej tego pojazdu "Demonstrateur Pluriel", który pokazano w 1999 roku na targach we Frankfurcie, a następnie w 2000 roku w Genewie i Paryżu. Designerska wizja została zrealizowana. Citroen zaprojektował rozwiązania techniczne oferujące, na bazie jednego pojazdu, 5 różnych konfiguracji nadwozia. Tak więc z 3-drzwiowego hatchbacka, C3 Pluriel może stać się kolejno panoramicznym hatchbackiem.L kabrioletem, czteromiejscowym spiderem, a nawet pick-upem.
C3Pluriel wprowadza nowy wymiar w dziedzinach koncepcji i konstrukcji samochodów.
C3 Pluriel, codzienność wymyślona od nowa
C3 Pluriel zapewnia wyjątkową przyjemność jazdy. Dziedzicząc wszystkie walory hatchbacków, przełamuje utarte schematy.
Stworzony przede wszystkim jako samochód do codziennego użytku, w rzeczywistości okazuje się bardziej praktyczny i pomysłowy niż większość pojazdów tej klasy.
C3 Pluriel jest zaproszeniem do przeżywania jazdy samochodem na wiele różnych sposobów.
Nadwozie
Harmonijne nadwozie C3 Pluriel stylem delikatnie przypomina o swojej przynależności do rodziny C3, zachowując przy tym swoją odrębność, dzięki całkowicie oryginalnym kształtom nadwozia. C3 Pluriel wyróżnia się też wymiarami. Wynosząca 1,56 m. wysokość (większa o 3 centymetry od C3), długość - 3,93 metra, oraz szerokość 1,70 m, sytuują ten samochód w gronie większych aut w swojej klasie.
Przednia część samochodu, zdecydowanie zawdzięcza swój niepowtarzalny wyraz odważnym kształtom. Maska ma charakter samochodu sportowego i podkreślona jest szerokim obrysem logo. Wysoko na błotnikach umieszczone zostały reflektory o charakterystycznym skośnym kształcie.
Profil pojazdu wyznacza struktura maski i dachu, czyli łuków, które dochodzą aż do tyłu samochodu. Oryginalna, wypukła listwa boczna, podkreśla dbałość o każdy detal. Wrażenie przestrzenności wnętrza i dobrą widoczność na zewnątrz daje elegancka linia nadwozia pozbawiona środkowego słupka rozdzielającego drzwi. Atrakcyjne w zależności od wybranej kolorystyki karoserii jasnoszare lub ciemnoszare wykończenia łuków dachu (aluminium lub fulminator), podkreślają indywidualny charakter C3 Plurielw szczególności w wersji cabrio.
Wrażenia siły C3 Pluriel dodają specjalnie wyprofilowane błotniki. Tylne światła dodające nadwoziu dynamiki umieszczono w aluminiowych ramkach, rozpoznawalnych na pierwszy rzut oka. W napisie Citroen użyto chromowanych liter rozciągających się pod tylnym oknem na całej jego szerokości.
Wnętrze
Pasażerowie C3 Pluriel rozpoznają w nim wiele cech wspólnych z modelem C3. Są to: przestronność wnętrza oraz komfort przednich siedzeń. Zalety te uzyskano dzięki optymalnemu wykorzystaniu wysokości deski rozdzielczej. Szeroka szyba przednia, zagłębiająca się daleko ku przodowi samochodu jest równocześnie źródłem przestrzeni i światła wewnątrz.
Wysokość całkowita wnętrza tego samochodu (900 mm z przodu) daje dużą przestrzeń pasażerom, chroniąc ichjednocześnie od podmuchów wiatru przy otwartym dachu.
Poza dwoma przednimi miejscami, które cechuje najwyższy w tym segmencie komfort (1422 mm szerokości na poziomie łokci), C3 Pluriel ma dwa siedzenia z tyłu, które pozwalają wygodnie podróżować pasażerom. Przestrzeń dla podróżujących na tylnych siedzeniach, jeżeli chodzi o miejsce na kolana, jest bliska tej, jaką oferują 3-drzwiowe hatchbacki, natomiast wyraźnie większa, jeżeli chodzi o wysokość nad głową oraz szerokość na poziomie łokci. Zamontowane nieco wyżej tylne siedzenia gwarantują pasażerom szerokie pole widzenia. Dzięki zastosowaniu wyjątkowego systemu składania elastycznego dachu, przestrzeń z tyłu jest większa niż w przypadku większości kabrioletów. Ponadto, aby zwiększyć komfort jazdy, oparcia przednich siedzeń posiadają specjalny profil, dzięki któremu pasażerowie siedzący z tyłu zyskują więcej miejsca na nogi. Miejsce kierowcy jest także bardzo ergonomiczne kierownica jest regulowana w dwóch płaszczyznach: wysokości i głębokości. W wyposażeniu standardowym oferowana jest również regulacja wysokości siedzenia kierowcy.
Wyposażenie
C3 Pluriel kryje w sobie sieć multipleksowych układów elektrycznych, pochodzących wprost z luksusowego C5, wyposażonego w 32-bitowy komputer pokładowy najnowszej generacji. Układ obwodów elektrycznych pozwala zaoferować kierowcy szereg funkcji, podnoszących bezpieczeństwo oraz komfort, takich jak: automatyczne blokowanie bagażnika przy składaniu dachu, automatyczne włączanie świateł -awaryjnych w przypadku gwałtownego hamowania, automatyczne włączanie wycieraczek oraz świateł przednich, dostosowywanie głośności radia w zależności od szybkości. Technologia ta wykorzystywana jest także w mechanizmie składania dachu: regulacja klimatyzacji dostosowywana jest do stopnia otwarcia dachu, kierowanie powietrza ku stopom pasażerów uruchamiane jest przy całkowitym otwarciu dachu; przy otwartej tylnej szybie włącza się blokada zwijania dachu, podobnie jak blokada włączania ogrzewania tylnej szyby w konfiguracji cabrio oraz spider.
Bezpieczeństwo
C3 Pluriel, podobnie jak hatchback C3, posiada układ napędowy, który gwarantuje kierowcy pewne i bezpieczne zachowanie samochodu podczas jazdy. Szeroki rozstaw osi, identyczny jak w C3, zapewnia dużą stabilność podczas jazdy. Wyposażenie C3 Pluriel wpływające na bezpieczeństwo to: szerokie opony (185/65/R 15), wzmocniona struktura nadwozia, poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, boczne poduszki zabezpieczające głowy siedzących z przodu, pirotechniczne napinacze pasów bezpieczeństwa z regulacją napięcia przy przednich siedzeniach, czujnik braku zapięcia pasów kierowcy.
C3 Pluriel został zaprojektowany z myślą o spełnieniu najsurowszych wymogów bezpieczeństwa, na poziomie niemieckich norm TOV, które stały się obecnie punktem odniesienia w zakresie testów odporności pojazdów w przypadku dachowania. Konstrukcja C3 Pluriel została wzmocniona przy podstawach przedniej szyby, oparciach siedzeń oraz tylnych zagłówków, co jest bardzo ważne szczególnie w konfiguracji spider. Podłużne łuki dachu dodatkowo podnoszą bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy w konfiguracji hatchback i cabrio.
Wersje nadwozia
C3 Pluriel, w konfiguracji klasycznego hatchbacka, posiada bagażnik o pojemności około 267 litrów, co sytuuje go pod tym względem w czołówce swojego segmentu. Koło zapasowe umieszczone jest pod podłogą bagażnika. Dzięki wysokiej klasy izolacji akustycznej i termicznej osiągnięto poziom komfortu zbliżony do hatchbacka.
Elastyczny dach zbudowany jest ze szczelnego i wytrzymałego materiału
wielowarstwowego. Został on ponadto wzmocniony wieloma poprzecznymi wkładkami metalowymi, podnoszącymi sztywność konstrukcji.
Dach można ustawiać w ośmiu różnych pozycjach. W ten sposób z zamkniętego hatchbacka, C3 Pluriel w kilka chwil przekształca się w samochód otwarty i panoramiczny. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa zostaje powiększona, a w razie potrzeby zakryta także specjalną pokrywą.
Najwięcej emocji dostarcza podróżowanie wersją spider, czyli w pełni otwartym samochodem. Ta wersja C3 Pluriel pozwala na rozkoszowanie się słońcem, wiatrem i piękną pogodą. Aby osiągnąć taki komfort Citroen zastosował nowatorskie rozwiązania techniczne, które pozwalają w zaledwie kilka sekund przekształcić C3 Pluriel w rasowego Spidera. linia boczna samochodu, tak bardzo specyficzna, jest w tej wersji jeszcze bardziej podkreślona. Jedynymi widocznymi ponad nią elementami są przednia szyba i zagłówki. Absolutnym novum jest możliwość wykorzystania tylnej klapy w pozycji otwartej do przewożenia długich przedmiotów o masie nawet do 100kg. Z niewielkiego samochodu, jakim jest C3 Pluriel tworzy się wtedy prawdziwy pickup. Na zyskanej w ten sposób powierzchni można przewieźć przedmioty nawet o długości 175cm. Konfiguracja ta, niespotykana nawet wśród
hatchbacków, została stworzona by zwiększyć praktyczność auta i dowodzi dbałości
konstruktorów o potrzeby użytkownika.
Citroen udowodnił, że cabriolet to nie zabawka, ale piękny i praktyczny samochód.
Skrzynia biegów
Ambicją Citroena było stworzenie skrzyni biegów, która odpowiadałaby koncepcji
samochodu C3. Dlatego też w standardzie (wersje z silnikiem 1.6 16V) wyposażono go w skrzynię biegów SensoDrive. Ta nowa zautomatyzowana pięciobiegowa skrzynia, oferowana także w hatchbacku, pozwala na bardzo płynną zmianę przełożeń. Poza tym pozwala kierowcy na wybór pomiędzy trybem ręcznym i automatycznym. Przejście z jednego trybu do drugiego odbywa się za pomocą przełącznika na konsoli centralnej.
W trybie manualnym biegi zmienia się dźwigienkami znajdującymi się za kierownicą, lub sekwencyjnie dźwignią zmiany biegów, która włącza również bieg jałowy i wsteczny. Szybkość reakcji mechanizmu zmiany biegów (kilka dziesiętnych sekundy), połączona z mocą silnika 1.6i 16V, pozwala na dynamiczną jazdę. Dzięki takiej możliwości wyboru przełożenia, ręce kierowcy są cały czas w jednej, bezpiecznej pozycji. Skrzynia SensoDrive łączy w sobie wszystkie zalety skrzyni biegów mechanicznej, automatycznej i sekwencyjnej. Ten system pozwala też na zmniejszenie zużycia paliwa dzięki optymalizacji operacji zmian biegów w trybie automatycznym.
Silniki
Osobowość C3 Pluriel dostosowuje się do życzeń kierowcy z jednej strony dając możliwość dynamicznej jazdy, z drugiej natomiast oferując samochód niezawodny i godny zaufania. Silnik 1.4i 54 KW (CEE; 75 KM DIN) jest zdecydowanie oszczędny w eksploatacji. Wersja 1.6i 16V 60KW (CEE; 110 KM DIN), wyposażona seryjnie w skrzynię SensoDrive, to jednostka dynamiczna zdolna sprostać wszelkim wymaganiom.
<strong>Źródło: Citroen Polska</strong>