Chrysler Group LLC - wyniki finansowe za III kwartał
Wpływy netto Grupy w trzecim kwartale 2010 zwiększyły się do kwoty 11,018 mld $ wykazując wzrost o 5,2 procent w stosunku do poprzedniego kwartału. Łączne wpływy netto na dzień 30 września 2010 wyniosły 31,183 mld $.
Trzeci kwartał br. zakończył się dla Chrysler Group LLC zyskiem operacyjnym(a) w kwocie 239 mln $, a od początku roku do dnia dzisiejszego zysk operacyjny wynosi 565 mln $.Wzrost zysku operacyjnego w III kwartale o 56 mln $ w stosunku do II kwartału br. wynikał przede wszystkim z polepszenia product mix i optymalizacji polityki cenowej w związku z wprowadzeniem na rynek nowego Jeep’a Grand Cherokee, choć wzrost ten został częściowo uszczuplony wyższymi kosztami poniesionymi na sezonowe modyfikacje zakładów wytwórczych.
„Rok temu Chrysler Group przedłożył jasny i przejrzysty, pięcioletni plan odnowy finansowej. Już po trzech kolejnych kwartałach osiągania wyników lepszych niż przewidywane, wypełniamy podjęte zobowiązania i przekraczamy cele przyjęte na rok 2010.” − powiedział Sergio Marchionne, CEO Chrysler Group LLC.
„Kluczem do sukcesu finansowego Chryslera są pojazdy, które projektujemy, produkujemy i jesteśmy w stanie sprzedać. W ciągu zaledwie 16 miesięcy zaprezentujemy 16 nowych lub zmodernizowanych modeli, których forpocztą jest cieszący się uznaniem nowy Jeep® Grand Cherokee oraz Fiat 500, zapowiadający powrót marki FIAT na rynki USA i Kanady. Dokładamy wszelkich starań, aby każdy nowy pojazd, wprowadzany przez nas na rynek cechował się tak samo wysoką jakością i zaawansowaniem technicznym, jak nowy Jeep® Grand Cherokee. Osiągnięcia roku 2010 to tylko preludium dla Chrysler Group jako pełnego wigoru i prawdziwie konkurencyjnego producenta motoryzacyjnego.”
Uaktualniony zysk bez kosztów odsetek od kredytów, opodatkowania, deprecjacji i amortyzacji (uaktualniony wskaźnik EBIDTA) (a,b) wyniósł 937 mln $, tj. 8,5 procent wpływów netto i był wyższy o 82 mln $ od EBIDTA w II kwartale br. Uaktualniony EBIDTA za 9 miesięcy 2010 wynosił 2,579 mld $.
Koszt netto odsetek od zaciągniętych kredytów w III kwartale br. wynosił 308 mln $, w tym bezgotówkowy przyrost tego kosztu w wysokości 58 mln $. Ogólny koszt odsetek netto za okres trzech kwartałów 2010 wynosi 899 mln $.
Strata netto w III kwartale 2010 zmniejszyła się do 84 mln $ ze 172 mln $ w II kwartale br. za sprawą zwiększonego zysku operacyjnego. Strata netto za okres 9 miesięcy 2010 wynosi 453 mln $.
Rezerwy gotówkowe(c) na koniec III kwartału 2010 wynoszą 8,260 mld $ w porównaniu z kwotą 7,841 mld $ na koniec II kwartału i wzrosły przede wszystkim dzięki sfinalizowaniu i podjęciu w III kwartale pożyczki na kwotę 400 mln $, udzielonej przez banki meksykańskie. Dodatkowe środki w wysokości 2,3 mld $ są dostępne do podjęcia w ramach umów pożyczkowych pomiędzy Chrysler Group a Ministerstwem Skarbu USA oraz rządami Kanady i prowincji Ontario – tak więc płynne środki gotówkowe w naszej dyspozycji przekraczają kwotę 10,5 mld $.
Łączne zadłużenie brutto(d) na dzień 30 września 2010 wzrosło do 12,0 mld $ przede wszystkim ze względu na finalizację pożyczki z banków meksykańskich, kapitalizacji odsetek VEBA Trust Note (fundusz ochrony zdrowa emerytów) oraz istnienie innych zobowiązań finansowych. Łączne zadłużenie netto(d) zwiększyło się do 3,8 mld $ − z 3,4 mld $ na koniec II kwartału br.
Globalna sprzedaż pojazdów w III kwartale 2010 wyniosła 401.000 szt., tj. spadła o 1 procent w porównaniu z poziomem 407.000 szt. w II kwartale br., wykazując tym niemniej tendencję wzrostową dla marek Jeep i Ram. Od momentu powstania Chrysler Group w czerwcu 2009 roku nasz udział w rynku USA rósł przez piąty już z rzędu kwartał, osiągając poziom 9,6 procent w stosunku do 9,4 procent w II kwartale 2010 i 8,0 procent w III kwartale 2009. Udział w rynku kanadyjskim pozostaje na zdrowym poziomie 12,8 procent mimo ilościowego spadku sprzedaży − zgodnie z trendami sezonowymi tamtejszej branży motoryzacyjnej. Zarówno w USA jak i w Kanadzie klientelę do punktów dealerskich przyciągał w III kwartale br. nowy Jeep® Grand Cherokee.
Globalne dostawy pojazdów w III kwartale 2010 wyniosły 407.000 szt., tj. o 6 procent mniej niż w II kwartale br. Dostawy na obszarze USA wyniosły 301.000 szt. i nieznacznie spadły w stosunku do liczby 305.000 pojazdów dostarczonych w II kwartale br.
Poziom zapasów dealerskich w USA odpowiadał wynikom sprzedaży i wzrósł z 222.000 szt. na dzień 30 czerwca 2010 − do 231.000 szt. na koniec września 2010. Stan dealerskich zapasów magazynowych spadł do 58 dni sprzedaży (z 60 dni w II kwartale br.) ze względu na wagę, jaką firma przykłada do utrzymania dyscypliny w zakresie dostosowania poziomu tych zapasów do popytu na rynku.
Ważne wydarzenia trzeciego kwartału 2010 br. i późniejsze Rosnące uznanie światowych mediów opiniotwórczych, powodzenie sprzedaży w USA i zwiększone dostawy do dealerów oraz międzynarodowa premiera na paryskim salonie samochodowym przed wejściem na ponad 100 rynków całego świata − w taki właśnie sposób „globalnego rozmachu” nabierał w trzecim kwartale br. nowy Jeep Grand Cherokee 2011. Już ponad 4,3 miliona Jeep’ów Grand Cherokee znalazło nabywców na wszystkich kontynentach od czasu, gdy niemal dwadzieścia lat temu Jeep® stworzył segment pojazdów rekreacyjno-użytkowych (SUV) klasy Premium.
Werdyktem wpływowego stowarzyszenia dziennikarzy motoryzacyjnych Texas Auto Writers Association (TAWA) Jeep Grand Cherokee 2011 otrzymał tytuły „SUV of Texas” (Najlepszego SUVa Teksasu) oraz „Full-size SUV of Texas” (Najlepszego pełnowymiarowego SUVa Teksasu). Kolejne wyróżnienie „Best Buy” (Najlepszy wybór) w kategorii pełnowymiarowych, luksusowych SUVów przyznał Jeep’owi Grand Cherokee 2011 magazyn konsumencki ‘Consumer Digest’. Jeep Wrangler Unlimited Sahara uznany został przez TAWA za „Mid-size SUV of Texas” (Najlepszy SUV średniej klasy Teksasu). Na targach Stowarzyszenia Rynku Akcesoriów Specjalnych i Tuningu (SEMA) miano „Best of Show” (Mister Targów) w kategorii SUV zdobył Jeep Wrangler.
Wyróżnieniem „Truck of Texas” (Najlepszy pick-up Teksasu) nagrodzony został przez TAWA samochód Ram Laramie Longhorn 2011. Pojazdy marki Ram dominowały w każdej ze swych kategorii, zdobywając tytuły: Ram 1500 Outdoorsman − „Full -size Pick-up Truck of Texas” (Najlepszy pełnowymiarowy pick-up Teksasu), Ram Power Wagon − „Heavy-Duty Pickup of Texas” (Najlepszy pick-up heavy duty Teksasu) oraz Ram Laramie Longhorn − „Luxury Pickup Truck of Texas” (Najlepszy luksusowy pick-up Teksasu).
Przygotowując powrót marki FIAT na rynek USA oraz rozpoczęcie produkcji samochodu Fiat 500 w grudniu 2010 Chrysler Group przystąpił do tworzenia amerykańskiej sieci dealerskiej marki FIAT z zamiarem wyselekcjonowania 165 punktów dealerskich w 119 rejonach USA, które uznano za potencjalnie interesujące dla rozwoju sprzedaży w segmencie samochodów małych. Pierwsza faza nominacji dealerskich odbyła się już w październiku. Decyzją Chrysler Group, jako główną instytucję finansującą zakup i sprzedaż samochodów Fiat w USA wybrano Ally Financial.
W bieżącym okresie sprawozdawczym Chrysler Group zapowiedział otwarcie trzech znaczących inwestycji przemysłowych. Kwotę 850 mln $ pod kątem przygotowania produkcji nowych modeli przeznaczono na modernizację zakładu Sterling Heights (Michigan) Assembly Plant (SHAP). Jak już ogłoszono poprzednio, zakład ten będzie funkcjonował dalej także po roku 2012, a z uwagi na uruchomienie w pierwszym kwartale 2011 drugiej zmiany produkcyjnej, powstanie tam niemal 900 miejsc pracy.
Inwestycje w wysokości 600 mln $ pozwolą uruchomić produkcję nowych modeli także w zakładzie Belvidere Assembly Plant (stan Illinois) i obejmą m.in. budowę zakładu montażu nadwozi o powierzchni 59.300 m2 oraz instalację nowych maszyn, oprzyrządowania i systemu transportowo-manipulacyjnego materiałów do produkcji. Pierwsze prace rozpoczęto jeszcze tego lata, a ich zakończenie przewidywane jest w przyszłym roku. Od czasu powstania nowej firmy w czerwcu 2009 roku łączna wartość nakładów inwestycyjnych Chrysler Group na rozwój produkcji w USA wzrasta więc do kwoty 2,1 mld dolarów.
Kolejne nakłady o wartości 27,2 mln $, także związane z przyszłą gamą modelową Chrysler Group, trafią do kanadyjskiej odlewni Etobicoke k/Toronto, która wytwarza aluminiowe odlewy kokilowe (ciśnieniowe) oraz tłoki. Oprócz nowego oprzyrządowania zakład ten otrzyma wyposażenie zwiększające wydajność produkcji w warunkach nowoczesnych rozwiązań technologicznych podnoszących poziom jakości oraz procesów testowych i kontrolnych. W ramach tej inwestycji uda się zachować 280 miejsc pracy.
Prowadzony przez trzech partnerów, innowacyjny w swej formie organizacyjnej Toledo Assembly Complex (stan Ohio) miał w sierpniu br. zaszczyt gościć wiceprezydenta USA Joe Bidena. Jego wizyta w tej fabryce Chryslera miała na celu podkreślenie wybitnej roli, jaką w przemyśle motoryzacyjnym odgrywają kooperanci i dostawcy. W trzecim kwartale br. Toledo Assembly Complex rozpoczął produkcję nowego Jeep’a Wranglera i Wranglera Unlimited MY 2011.
Spotkanie sprzedawców detalicznych Chryslera pod nazwą Dealer Announcement Show 2010 we wrześniu br., poświęcone prezentacji nowych oraz zmodernizowanych samochodów MY 2011 zgromadziło − oprócz ponad 1700 dealerów ze Stanów Zjednoczonych − także i 700 dealerów z Kanady, Meksyku oraz innych rynków międzynarodowych. Obecni na spotkaniu dealerzy reprezentowali rekordowe 90 procent wolumenu sprzedaży Chrysler Group.
Niezależnie od sukcesu rynkowego Jeep’a Grand Cherokee MY 2011, Chrysler Group kontynuował w trzecim kwartale br. swą ‘ofensywę produktu 2011’, zapowiadając w tymże roku debiuty większości z szesnastu nowych lub dogłębnie zmodernizowanych pojazdów.
W ramach marki Chrysler zapowiedź ta dotyczy sedana klasy średniej Chrysler 200 MY 2011, nowego minivana Chrysler Town & Country 2011, który dotrze do salonów dealerskich w czwartym kwartale bieżącego roku − oraz nowej generacji samochodu Chrysler 300 MY 2011.
Marka Dodge wchodzi w nowy okres swej świetności prezentując sześć modeli: nowy Dodge Durango 2011 i Dodge Charger 2011 oraz poddane głębokiej modernizacji − Dodge Grand Caravan 2011, Dodge Journey, Dodge Avenger i Dodge Challenger.
Oprócz nowego Jeep’a Wranglera i Wranglera Unlimited, do salonów dealerskich dotrze pod koniec roku zapowiadany jeszcze w trzecim kwartale odświeżony SUV klasy kompaktowej Jeep Patriot.
Na paryskim salonie samochodowym Mondial de l’Automobile we wrześniu 2010 roku zaprezentowane zostały dwa nowe silniki Diesla dla sprzedawanych poza Ameryką Północną samochodów marki Jeep. W porównaniu ze swym 2,8-litrowym poprzednikiem, oferowany dla modeli Jeep Cherokee, Wrangler i Wrangler Unlimited nowy turbodiesel o pojemności 2,8 litra ma wyraźnie lepsze osiągi, charakteryzuje się ponadto obniżonym zużyciem paliwa i emisji CO2 do atmosfery. Wyraźnie lepszymi osiągami eksploatacyjnymi odznacza się także nowy turbodiesel o pojemności 2,2 litra, montowany obecnie w pojazdach Jeep Compass i Patriot.
Komunikatem w październiku br. Chrysler Group poinformował, że na wyposażenie 13 modeli pojazdów do roku 2013 wejdzie nowy silnik benzynowy V-6 serii Pentastar o większej mocy przy zmniejszonym zużyciu paliwa i poziomie emisji CO2 do atmosfery. Zastosowany po raz pierwszy w samochodzie Jeep Grand Cherokee 2011 nowy silnik V-6 dostępny będzie dla minivana Chrysler Town & Country 2011, samochodów Chrysler 300 i 200, Dodge Charger i Avenger, crossovera Dodge Journey oraz SUVa Dodge Durango − stopniowo zastępując siedem „historycznych’ jednostek V-6. Nowe silniki Pentastar produkowane są w supernowoczesnych fabrykach Trenton (stan Michigan) oraz Saltillo w Meksyku.
Sytuacja w roku 2010
W oparciu o lepsze niż prognozowane wyniki finansowe dziewięciu miesięcy bieżącego roku, Chrysler Group aktualizuje opublikowane jeszcze w listopadzie 2009 założenia na rok bieżący. Nasze zaktualizowane założenia na rok 2010 są następujące:
• Wpływy netto w kwocie ok. 42 mld $ wobec przewidywanych poprzednio 40 – 45 mld $
• Zysk operacyjny w wysokości ok. 0,7 mld $, a więc wyższy niż przewidywany poprzednio 0 – 200 mln $
• Uaktualniony wskaźnik EBITDA w wysokości ok. 3,3 mld $, a więc wyższy niż przewidywane poprzednio 2,5 – 2,7 mld $
• Dodatni wolny cash flow na poziomie ok. 0,5 mld $ wobec przewidywanego poprzednio ujemnego cash flow w wysokości 1,0 mld $.
Telekonferencja analityczna kierownictwa firmy, poświęcona prezentacji wyników trzeciego kwartału odbyła się 8 listopada br. o godz. 10:00 EST (czas zimowy wschodnioamerykański). Zapis tej konferencji dostępny jest na stronie internetowej Chrysler Group pod adresem WWW.chryslergroupllc.com. Raport finansowy za trzeci kwartał 2010 dostępny jest na stronach WWW.chryslergroupllc.com oraz WWW.media.chrysler.com.