Chrysler Group LLC - Wynik Finansowy 2010
Dnia 31 stycznia 2011 w Auburn Hills (stan Michigan) przedstawiono wyniki finansowe Chrysler Group LLC za czwarty kwartał 2010 i cały rok 2010.
Wpływy netto Grupy w czwartym kwartale 2010 zmniejszyły się w stosunku do kwartału trzeciego o 2,3 procent do kwoty 10,763 mld $. Głównym powodem spadku było ograniczenie dostaw − w sytuacji uruchomienia produkcji aż 11 nowych pojazdów. Zgodnie z prognozą całoroczną, łączne wpływy netto Grupy za rok 2010 wyniosły 41,946 mld $.
Czwarty kwartał 2010 zakończył się dla Chrysler Group LLC uaktualnionym zyskiem operacyjnym w wysokości 198 mln $ oraz 763 mln $ w skali całego roku. W porównaniu z kwartałem trzecim na wyniki operacyjne IV kwartału 2010 wpłynęły przede wszystkim takie czynniki jak polepszenie product mix, optymalizacja polityki cenowej oraz wzrost wydajności i jakości, których efekt został jednakże zrównoważony konsekwencjami obniżenia wolumenu dostaw w parze ze wzrostem nakładów reklamowych i promocyjnych w związku z nowym asortymentem pojazdów.
„Tak jak to widać po ekspozycji Chrysler Group na tegorocznym NAIAS w Detroit, spełniliśmy obietnicę wypuszczenia 16 nowych lub istotnie odświeżonych pojazdów w okresie 12 miesięcy zeszłego roku” powiedział − powiedział Sergio Marchionne, CEO Chrysler Group LLC − „Trudno o bardziej dobitne świadectwo odradzania się Chryslera. Mając na uwadze pozytywne opinie na nasz temat można z całą odpowiedzialnością stwierdzić, iż osiągnięcia Chryslera tak w zakresie modernizacji produktów jak i efektów finansowych przekroczyły w znaczniej mierze oczekiwania analityków rynkowych. Nie możemy jednak spocząć na laurach, ponieważ realizacja celów naszego pięcioletniego ‘business planu’ wymaga wciąż intensywnej pracy.”
Uaktualniony zysk bez kosztów odsetek od kredytów, opodatkowania, deprecjacji i amortyzacji (uaktualniony wskaźnik EBIDTA) w IV kwartale wyniósł 882 mln $, tj. 8,2 procent wpływów netto i był niższy o 55 mln $ od EBIDTA w III kwartale 2010. Uaktualniony EBIDTA za rok 2010 wynosi 3,461 mld $, albo 8,3 procent przychodów netto.
Koszt netto odsetek od zaciągniętych kredytów w VI kwartale br. wynosił 329 mln $, w tym bezgotówkowy przyrost tego kosztu w wysokości 57 mln $. Ogólny koszt odsetek netto za rok 2010 wynosi 1,228 mld $, w tym przyrost bezgotówkowy 229 mln $.
Strata netto w IV kwartale 2010 wyniosła 199 mln $ oraz 652 mln $ za cały rok 2010.
Rezerwy gotówkowe na dzień 31 grudnia 2010 zmniejszyły się do 7,3 mld $ w porównaniu z kwotą 8,3 mld $ na dzień 30 września tego roku. Głównym powodem tego spadku jest spodziewane obniżenie kapitału obrotowego na koniec roku spowodowane ograniczeniem wolumenu produkcji w związku z wprowadzaniem nowych modeli. Dodatkowe środki w wysokości 2,3 mld $ są dostępne do podjęcia w ramach umów pożyczkowych pomiędzy Chrysler Group a Ministerstwem Skarbu USA oraz rządami Kanady i prowincji Ontario – tak więc płynne środki gotówkowe w naszej dyspozycji przekraczają kwotę 9,6 mld $.
Wolny cash flow w skali roku 2010 wynosi 1,4 mld $, tj. ponad 2,0 mld $ ponad wyjściową prognozę rocznego cash-flow.
Łączne zadłużenie brutto(f) na dzień 31 grudnia 2010 w stosunku do stanu na 30 września 2010 wzrosło o 1,1 mld $ do 13,1 mld $ przede wszystkim ze względu na emisję weksli (na kwotę ok. 1,0 mld $) dotyczących przeniesienia niektórych świadczeń zdrowotnych kanadyjskiego związku zawodowego CAW wobec pracowników emerytowanych, na rzecz niezależnego funduszu opieki medycznej Health Care Trust. Zadłużenie to zostało częściowo skompensowane spadkiem przyrostu kosztów i innych zobowiązań finansowych. Łączne zadłużenie netto(f) w IV kwartale 2010 zwiększyło się o 2,0 mld $ do 5,8 mld $.
Globalna sprzedaż pojazdów w VI kwartale 2010 wyniosła 374.000 szt., a więc spadła o 7 procent (o 27.000 szt.) w porównaniu z poziomem 401.000 szt. w III kwartale br., głownie ze względu na zmniejszone zakupy flotowe w związku ze zmianą palety modelowej w ostatnim kwartale 2010. Łączna sprzedaż w skali globalnej za rok 2010 osiągnęła 1.516.000 sztuk. Udział w rynku USA za cały rok 2010 wyniósł 9,2 procent wobec 8,8 procent w roku 2009. Udział w rynku kanadyjskim wzrósł do 13 procent - w porównaniu z udziałem 11-procentowym w roku 2009.
Globalne dostawy pojazdów w VI kwartale 2010 wyniosły 382.000 szt., tj. o 6 procent mniej niż w III kwartale tego roku. Na obszarze USA dostarczyliśmy 207.000 pojazdów − wobec 301.000 szt. w III kwartale 2010. Za okres całego 2010 roku dostawy pojazdów w skali globalnej osiągnęły poziom 1.602.000 sztuk.
Poziom zapasów dealerskich w USA odpowiadał wynikom sprzedaży i zwiększył się z 231.000 szt. na dzień 30 września 2010 − do 236.000 szt. na 31 grudnia 2010. Stan dealerskich zapasów magazynowych wzrósł do 63 dni sprzedaży (z 58 dni w III kwartale) ze względu na trwające przygotowania do wprowadzenia na rynek nowych i zmodernizowanych modeli produkcji Chrysler Group.
Ważne wydarzenia czwartego kwartału 2010 br. i późniejszeW obecności prezydenta Meksyku Felipe Calderona i członków rządu oraz przedstawicieli kierownictwa Chrysler Group dnia 29 października 2010 odbyła się inauguracja nowego, szóstego meksykańskiego zakładu produkcyjnego Chrysler Group − Saltillo Engine Plant w miejscowości Coahuila. Zakład ten, równolegle z fabryką Trenton South Engine Plant (w stanie Michigan) rozpoczął produkcję nowoczesnych silników V-6 Pentastar o pojemności 3,6 litra.
Czwarty kwartał 2010 oznaczał kontynuację ofensywy produktowej Chrysler Group, której wyrazem stało się wprowadzenie na rynek 11 − a w skali całego roku 2010 aż szesnastu pojazdów nowych lub w sposób istotny zmodernizowanych.
Werdyktem grupy medialnej Decisive Media, nowy Jeep Grand Cherokee 2011 otrzymał tytuł „2011 Urban Truck of the Year” (Miejski pojazd typu truck roku). Redakcja magazynu Four Wheeler przyznała nowemu Grand Cherokee miano „Four Wheeler of the Year” (Najlepszy 4x4 roku), Detroit News uznał go za „Truck of the Year” (Truck roku) a magazyn AutoWeek uhonorował Grand Cherokee nagrodą “Best of the Best Truck Award” (Najlepszy z najlepszych). Jeep Grand Cherokee wszedł także do grona finalistów „North America Truck of the Year” (Truck roku Ameryki Północnej) na salonie samochodowym NAIAS 2011, obok Dodge Durango 2011.
Także ikoniczny Jeep Wrangler Rubicon okrzyknięty został mianem „Best 4x4 of the Decade” (Najlepszy pojazd 4x4 dziesięciolecia) przez wspomniany już magazyn Four Wheeler.
Już siedem pojazdów produkcji Chrysler Group − nowy Chrysler 300, Chrysler 200, Dodge Charger, Dodge Avenger, Dodge Journey, Jeep Grand Cherokee i Jeep Patriot otrzymały tytuł Top Safety Pick na rok 2011 przyznawany przez amerykański Ubezpieczeniowy Instytut Bezpieczeństwa Drogowego IIHS (Insurance Institute for Highway Safety).IIHS corocznie ocenia stopień ochrony pasażerów badanych pojazdów w sytuacjach kolizji czołowej, bocznej i tylnej oraz ‘dachowania’ w zależności od ratingu uzyskanego w serii specjalistycznych testów. Samochody Dodge Avenger 2011 i Dodge Journey uzyskały ten tytuł już po raz trzeci z rzędu, a Jeep Patriot − po raz drugi.
Również i marka Ram zasłużyła w IV kwartale 2010 na liczne wyrazy uznania. Pojazdy użytkowe typu heavy-duty Ram otrzymały w grudniu wyróżnienie 2010 Motorist Choice w kategorii Popular Active Lifestyle magazynów internetowych IntelliChoice i Auto Pacific; w kategorii Heavy-Duty PickUp samochód Ram Heavy Duty uzyskał nagrodę 2010 Vehicle Satisfaction Award. Werdyktem magazynu Off-Road Adventures marka Ram została producentem roku („Manufacturer of the Year”) a kolejny magazyn − Automobile − nominował pickup’a Ram 1500 do listy All-Stars (Największe gwiazdy roku) po raz drugi już z rzędu. Ram 1500 stał się więc najczęściej nagradzanym pojazdem w dziejach tej marki.
Wraz z początkiem nowego roku Chrysler Group poinformował, że Town & Country uznany został za najlepiej sprzedający się minivan roku 2010 w USA a także, iż po raz dziesiąty z rzędu znana firma konsultingowa R. L. Polk & Co obdarzyła ten pojazd tytułem „Automotive Loyalty Award” (Cieszący się wysoce lojalną klientelą) w kategorii Minivan. Na nagrodę lojalności nabywców w kategorii samochodów sportowych zasłużył zdaniem R. L. Polk także samochód Dodge Challenger.
Rozpoczęcie w IV kwartale 2010 produkcji samochodów Fiat 500 przez meksykańską fabrykę Toluca Assembly Plant oznacza powrót marki FIAT na rynki Stanów Zjednoczonych i Kanady po 27 latach nieobecności. Nawiązano już współpracę ze 130 spośród planowanych 165 punktów dealerskich w USA oraz 64 dealerami w Kanadzie. Nowomianowani dealerzy przygotowują się obecnie lokalowo i organizacyjnie do sprzedaży Fiata 500, co zająć może trzy kwartały bieżącego roku. Samochody Fiat 500 MY 2012 pokazane zostały po raz pierwszy na salonach samochodowych w Los Angeles i Montrealu.
Z okazji dokonanych i planowanych inwestycji pozwalających utrzymać ponad 3500 miejsc pracy, dnia 23 listopada 2010 załoga Indiana Transmission Plant II w Kokomo (stan Indiana) gościła prezydenta USA Barracka Obamę i wiceprezydenta Joe Bidena. W tym samym czasie potwierdzone zostało nasze zobowiązanie inwestycyjne w wysokości 843 mln $ wobec Indiana Transmission Plants i Kokomo Casting Plant w celu uruchomienia produkcji najnowszych skrzyń przekładniowych do przyszłych pojazdów przednionapędowych produkcji Chrysler Group.
Chrysler Group i niemiecka ZF Group z Fredrichshafen nawiązały bliższą współpracę w dziedzinie rozwoju i produkcji 9-stopniowych skrzyń przekładniowych do pojazdów z napędem na koła przednie oraz 8-stopniowych skrzyń dla pojazdów tylno-napędowych. Nasza umowa przewiduje możliwość korzystania z rozwiązań konstrukcyjnych oraz technologicznych firmy ZF.
Rok 2011 rozpoczął się dla Chrysler Group efektownym pokazem pełnej i odmłodzonej gamy pojazdów i produktów marek Chrysler, Jeep, Dodge, Ram oraz Mopar w ramach salonu samochodowego North American International Auto Show (NAIAS) 2011 w Detroit. Na naszej ekspozycji wystawiony został także samochód Fiat 500. Tegoroczny NAIAS stał się okazją dla światowej premiery nowego sedana Chrysler 300 MY 2011 oraz prezentacji nowego, zmodernizowanego Jeep’a Compassa MY 2011. Oferta unikalnych wersji 70th Anniversary Edition każdego z pojazdów gamy modelowej Jeep’a stanowiła swoistą celebrację przypadającej w roku bieżącym − 70 rocznicy powstania tej marki,.
Zgodnie z komunikatem Chrysler Group z dnia 10 stycznia 2011 w wyniku realizacji pierwszego z trzech warunków (Class B Events) określonych w Porozumieniu Operacyjnym z dnia 10 czerwca 2009, udział kapitałowy firmy FIAT w Chrysler Group wzrósł z 20 do 25 procent. Warunek ten dotyczył certyfikacji i uruchomienia produkcji rynkowej silników FIRE (Fully Integrated Robotized Engine) w zakładzie Global Engine Manufacturing Alliance (GEMA) w Dundee (stan Michigan). Silniki te z początku montowane będą w samochodach Fiat 500.
Prognoza wskaźników finansowych na rok 2011:
Nasze cele na rok 2011 są następujące:
- wpływy netto na poziomie >55 mld $
- uaktualniony zysk operacyjny w kwocie >0,2 mld $
- uaktualniony wskaźnik EBITDA na poziomie >4,8 mld $
- zysk netto w granicach 0,2 - 0,5 mld $
- dodatni wolny cash flow w wysokości >1,0 mld $
Telekonferencja analityczna kierownictwa firmy, poświęcona prezentacji wyników czwartego kwartału oraz całego roku 2010 odbyła się 31 stycznia 2011 o godz. 10:00 EST (czas zimowy wschodnioamerykański).
Informacje finansowe wykraczające poza amerykański standard rachunkowości (non-GAAP)
(a) Uaktualniony zysk operacyjny (lub strata) wyliczany jest na podstawie dochodu netto (straty) skorygowanego o (1) niezapłacone podatki, (2) niezapłacone koszty odsetkowe (z wyłączeniem kosztów odsetkowych w związku z finansowaniem działalności Gold Key Lease), (3) niewypłacone emerytury, świadczenia emerytalne OPEB i inne koszty socjalne zatrudnienia oprócz kosztów wynagrodzeń, (4) nieuregulowane koszty restrukturyzacji, (5) inne straty pieniężne, (6) nieuwzględnione straty wyłączając zysk z tytułu skumulowanej zmiany zasad sprawozdawczości oraz (7) inne koszty i obciążenia.
(b) Wyliczenie uaktualnionego wskaźnika EBIDTA odbywa się na bazie zysku netto w stosunku do uaktualnionego zysku operacyjnego lub straty (jak opisano powyżej) z uwzględnieniem nienaliczonej deprecjacji i amortyzacji (wyłączając koszty deprecjacji i amortyzacji pojazdów przeznaczonych do leasingu). Wyliczenie uaktualnionej straty netto wobec uaktualnionego zysku operacyjnego (lub straty) oraz uaktualnionego wskaźnika EBITDA wg U.S.
(c) Rezerwy gotówkowe obejmują środki gotówkowe, równowartość gotówki oraz walory pokupne (o wysokiej płynności).
(d) Wolny cash flow oznacza przepływy pieniężne w wyniku działalności operacyjnej i inwestycyjnej z wyłączeniem zadłużenia związanego z działalnością inwestycyjną i pomniejszone o nakłady na finansowanie Gold Key Leasing. Wyliczenie stanu środków gotówkowych netto generowanych (lub wykorzystywanych) w działalności operacyjnej w stosunku do wolnego cash flow wg U.S.
(f) Za dzień rozpoczęcia działalności przez Chrysler Group LLC przyjmuje się 10 czerwca 2009 roku; informacje za rok 2009 obejmują łączne wyniki Chrysler Group LLC oraz Old Carco LLC.
(e) Wyliczenie zobowiązań finansowych wg U.S.