Chrysler Group LLC - nowe inwestycje w Belvidere Assembly Plant
Chrysler Group LLC zainwestuje 600 mln $ w swój zakład produkcyjny Belvidere Assembly Plant (stan Illinois) z myślą o uruchomieniu produkcji nowych modeli już w roku 2012. Od czasu powstania nowej firmy w czerwcu 2009 roku łączne nakłady inwestycyjne Grupy na rozwój produkcji w USA wzrosną więc do poziomu 2,1 mld dolarów.
Planowana inwestycja obejmuje budowę zakładu montażu nadwozi o powierzchni 59.300 m2 oraz instalację nowych maszyn, oprzyrządowania i systemu transportowo-manipulacyjnego materiałów do produkcji. Pierwsze prace rozpoczęto jeszcze tego lata, a ich zakończenie przewidywane jest w przyszłym roku.
„Gubernator stanu Illinois Pat Quinn, senator stanowy Dick Durbin oraz burmistrz miasta Belvidere Frederic Brereton to osoby, którym należą się szczególne podziękowania za współpracę i umożliwienie realizowania tej inwestycji.” − powiedział Scott Garberding, wiceprezes i szef pionu produkcji Chrysler Group LLC − „To właśnie dzięki ich pomocy możemy rozwijać i modernizować Belvidere Assembly Plant tak, by wytwarzać pojazdy nowej generacji, jeszcze lepiej spełniające oczekiwania naszej klienteli.”
„Pragnę także wyrazić uznanie dla wsparcia ze strony związku zawodowego UAW oraz dla roli, jaką dzięki swej dedykacji i kwalifikacjom odgrywa nasza załoga w produkcji pojazdów zaliczanych dziś do najlepszych na drogach świata.” mówił dalej Scott Garberding − „Wdrażając system World Class Manufacturing, zakład Belvidere przekształca się w jedną z najbezpieczniejszych i najbardziej wydajnych fabryk amerykańskiego przemysłu motoryzacyjnego.”
W Belvidere Assembly Plant produkowane są samochody Jeep® Compass, Jeep® Patriot oraz kompaktowy Dodge Caliber.
„To ważna wiadomość nie tylko dla Chrysler Group LLC, ale i związku UAW w chwili, gdy tak poważna inwestycja w amerykański zakład produkcyjny pozwoli utrzymać dobre miejsca pracy w stanie Illinois.” − powiedział Generał Holiefield, wiceprezes UAW ds. Chryslera − „Ta trafna decyzja, obok mocnych więzi łączących obie nasze organizacje przyczyniać się będzie do przyszłych sukcesów Chryslera, pomyślności naszych pracowników oraz powodzenia produktów, z których jesteśmy tak dumni.”
W okresie od czerwca 2009 roku Chrysler Group dokonał istotnych postępów na drodze do sukcesu w swej statutowej działalności, czego ilustracją jest między innymi:
• zysk operacyjny na kwotę 326 mln $ w raporcie finansowym za pierwsze półrocze 2010 roku
• ogłoszenie planów inwestycyjnych dla Sterling Heights Assembly Plant (stan Michigan) i współpracującej tłoczni blach oraz własnej fabryki silników GEMA (Global Engine Manufacturing Alliance) w Dundee (także stan Michigan) na kwotę 1 mld $
• uruchomienie drugiej zmiany produkcyjnej w zakładzie Jefferson North Assembly Plant (Detroit) i zwiększenie zatrudnienia o niemal 1.100 miejsc pracy
• zapowiedź zwiększenia o prawie 900 osób zatrudnienia na drugiej zmianie produkcyjnej w zakładzie Sterling Heights (Michigan) już w pierwszym kwartale 2011 roku
• premiera nowego Jeep’a Grand Cherokee MY 2011 w maju bieżącego roku
• zobowiązanie do inwestycji na kwotę przekraczającą 343 mln $ w fabryce skrzyń biegów Kokomo (stan Indiana) oraz
• przeznaczenie kwoty 179 mln $ na rozpoczęcie produkcji nowego 16-zaworowego silnika FIRE (Fully Integrated Robotized Engine) o pojemności 1,4 litra przez zakład GEMA (Dundee, stan Michigan), co pozwoli zatrudnić bezpośrednio ponad 150 nowych pracowników.
Zakład Belvidere Assembly Plant
Pierwszy pojazd wyjechał z Belvidere Assembly Plant 7 lipca 1965 roku wkrótce po zakończeniu budowy zakładu. W latach 1965-1973 powstawały tam samochody Plymouth i Dodge (modele dwu- i czterodrzwiowe oraz station wagon, tj. kombi) oraz Chrysler Town & Country station wagon. W roku 1977 zakład rozpoczął wytwarzanie pojazdów przednionapędowych, przystępując w latach 1978-1987 do produkcji samochodów Plymouth Horizon oraz Dodge Omni.
W roku 1987 Belvidere AP przeszedł trwającą 16 tygodni kompleksową modernizację, której wynikiem było uruchomienie, kosztem 367 mln $, produkcji pełnowymiarowych, czterodrzwiowych sedanów o napędzie na koła przednie Chrysler New Yorker i Dodge Dynasty. Efektem kolejnej modernizacji w dwa lata później było przygotowanie kosztem 72 mln $ produkcji linii modelowej 1990, obejmującej samochody Chrysler Imperial i New Yorker Salon.
Rok 1994 przyniósł rozpoczęcie produkcji samochodów Plymouth oraz Dodge Neon, który zszedł ze sceny we wrześniu 2005. Już w grudniu tego roku z taśm montażowych Belvidere zaczął zjeżdżać Dodge Caliber − nowy hatchback segmentu C, do którego dołączył w maju 2006 kompaktowy SUV Jeep Compass oraz tej samej klasy SUV Jeep Patriot − w sześć miesięcy później.