Chevrolet Camaro SS Kabriolet poprowadzi wyścig Indianapolis 500
Specjalna edycja Chevroleta Camaro kabriolet będzie służyć jako oficjalny samochód prowadzący wyścigi Indianapolis 500 w 2011 roku. Przedstawiciele marki Chevrolet oraz organizacji Indianapolis Motor Speedway ogłosili ten fakt na aukcji samochodów klasycznych Barrett Jackson Scottsdale, podczas której licytujący będą mieć okazję do zakupu pierwszego z 50 samochodów Komitetu Obchodów Indianapolis 500.
Camaro kabriolet rok modelowy 2011 jest dwudziestym drugim Chevroletem wybranym do poprowadzenia „Największego spektaklu wyścigowego”, a siódmym z kolei Camaro. Uzupełnieniem tego dziedzictwa niech będzie fakt, iż rok 2011 jest setną rocznicą pierwszego wyścigu Indianapolis 500, a także stuleciem istnienia marki Chevrolet.
Chevrolet przekaże wszystkie przychody z aukcji na rzecz Fundacji Davida Fostera, organizacji charytatywnej założonej, której celem jest udzielanie pomocy rodzinom z dziećmi wymagającymi przeszczepu organów wewnętrznych. David Foster, 15-krotny zdobywca nagród Grammy w kategorii producentów i kompozytorów, założył organizację w swej ojczystej Kanadzie.
Samochód bezpieczeństwa, a także pozostałe samochody obchodów, odznaczają się białym lakierem nadwozia o nazwie Summit White, podkreślonym pomarańczowymi pasami i elementami graficznymi na drzwiach. Wnętrze wykończono pomarańczową skórą, a obejmuje m.in. zagłówki foteli przednich z wytłoczonym logo Indy 500, białe panele drzwi oraz wykończenia panelu instrumentów, na którym widoczne są przedłużenia pomarańczowych pasów zastosowanych na nadwoziu.
Kolorystyka zbliżona jest do designu wykorzystanego w modelu Camaro Indy Pace Car 1969, którego repliki stały się jednymi z najbardziej popularnych modeli Camaro w świecie kolekcjonerskim.
„To zaszczyt, iż Chevrolet poprowadzi setną rocznicę istnienia wyścigu Indianapolis 500, szczególnie w tym historycznym roku” – powiedział Chris Perry, wiceprezes Chevroleta ds. marketingu. „To również doskonała dla nas okazja, aby skorzystać na ogromnej popularności Camaro i poprzeć tak ważny cel dobroczynny.”
„Organizacja Indianapolis Motor Speedway oraz nazwa Chevrolet związane są ze sobą od dawna, począwszy od udziału Arthura, Louisa i Gastona Chevroletów w wyścigu Indianapolis 500” – powiedział prezes i CEO Indianapolis Motor Speedway, Jeff Belskus. „W obchody stulecia wpasowuje się fakt, iż umacniamy nasze związki dzięki tegorocznemu modelowi Camaro Pace Car, który przypomina, uważany przez wielu za najsłynniejszy samochód prowadzący w historii IMS, Camaro z roku 1969. Z niecierpliwością czekamy na możliwość obejrzenia tego samochodu na torze, wprowadzającego do walki 33 najlepszych kierowców świata 29 maja br.”
Samochód bezpieczeństwa – dane techniczne
Wyposażony w 400-konny (298 kW) silnik V-8 i sześciostopniową, automatyczną skrzynię biegów, aktualny samochód prowadzący wyścig nie wymaga żadnych modyfikacji swoich parametrów, aby mógł spełnić swój obowiązek na czele wyścigowej stawki.
Wszystkie 50 samochodów Komitetu Obchodów to modele SS kabriolet z pakietem wyposażenia 2SS, w standardzie obejmującym między innymi:
Wszystkie cztery koła wyposażone w hamulce tarczowe, czterotłoczkowe zaciski Brembo i wspomaganie hydrauliczne
Elektroniczny układ stabilizacji toru jazdy StabiliTrak
Tryb jazdy wyścigowy/sportowy, udoskonalający parametry jezdne pojazdu na torze
System Performance Launch Control (w wersji z manualną skrzynią biegów) optymalizujący gwałtowne przyspieszenie i zapewniający szybszą i bardziej równomierną pracę silnika
Dwudziestocalowe, polerowane obręcze kół z aluminium i sportowe oponyKonsolę centralną z pomocniczym zestawem wskaźników.
Obok wyposażenia w wersji 2SS w samochodzie zastosowano również pakiet RS, który obejmuje reflektory przednie HID oraz wyjątkowe światła tylne.
Udoskonalony kabriolet
Camaro kabriolet cechuje zbliżona do wersji coupe dynamika jazdy połączona z niedoścignioną przyjemnością jazdy z opuszczonym dachem. Model posiada wzmocnioną konstrukcję zaprojektowaną tak, aby wyeliminować tradycyjne niedostatki samochodów otwartych, np. drgania maski silnika i kierownicy. Celem jest wersja kabriolet, którą prowadzi się jak coupe. Wszystkie zastosowane elementy układu napędowego i zawieszenia obecnego Camaro coupe w wersji kabriolet zostały niezmienione. Dach jest gładki, dopasowany, wyposażony w piankę akustyczną w części przedniej, która pozwala na cichą jazdę z rozłożonym dachem.
Cztery strategiczne udoskonalenia wzmacniają już sztywną konstrukcję nadwozia, co pozwala na wyeliminowanie typowych dla kabrioletów problemów związanych z drganiami maski silnika i kierownicy. Należą do nich:
Wspornik usztywniający umieszczony pod maską
Wspornik usztywniający układ napędowy
Wspornik tunelu podwozia
Wsporniki przedniej i tylnej części podwozia w kształcie litery V.
Składany elektrycznie dach złożyć można w około 20 sekund. Wytwarzany jest on we współpracy z tym samym producentem, co w przypadku dachu kabrioleta Corvette, obsługiwany jest również w podobny sposób. Oznacza to, iż składa się on w literę Z i zamyka za pomocą pojedynczego, wygodnego uchwytu umiejscowionego w środkowej części panelu przedniej szyby. Inne kabriolety w tym segmencie nadal oferują składany dach z podwójnymi mocowaniami.
Produkcyjne wersje Camaro kabriolet rok modelowy 2011 zaczną napływać do salonów Chevroleta w lutym. Jeszcze przed debiutem rynkowym wersji kabriolet, Camaro w 2010 roku został liderem sprzedaży w swojej klasie w Stanach Zjednoczonych, po raz pierwszy od 1985 roku.
Dziedzictwo „pace carów” Chevroleta
Louis Chevrolet, który założył markę z Williamem „Billym” Durantem w 1911 roku, był kierowcą wyścigowym, mechanikiem i pionierskim konstruktorem. Uczestniczył w pierwszych wyścigach Indianapolis 500, których organizacja również zaczęła się w 1911 roku, a po odłożeniu kasku wyścigowego na półkę został luminarzem tej imprezy. Obowiązki jego obejmowały między innymi prowadzenie oficjalnego samochodu bezpieczeństwa wyścigu Indianapolis, opracowanego przez organizatora wyścigów Indy 500, Carla Fishera, wierzącego, że start z biegu jest bezpieczniejszy niż start z zatrzymania. W pierwszym wyścigu Indianapolis 500 wystąpił samochód prowadzący, za kierownicą którego zasiadł sam Fisher.
Pierwszym Chevroletem wybranym na „pace car” wyścigu Indianapolis 500 był Fleetmaster Six z 1948 roku. Marka wprowadzała stawkę samochodów do boju częściej niż jakikolwiek inny producent. Lista „pace carów” Chevroleta obejmuje następujące modele:
1948 Fleetmaster Six
1955 Bel Air
1967 Camaro
1969 Camaro
1978 Corvette
1982 Camaro
1986 Corvette
1990 Beretta
1993 Camaro
1995 Corvette
1998 Corvette
1999 Monte Carlo
2002 Corvette
2003 SSR
2004 Corvette
2005 Corvette
2006 Corvette
2007 Corvette
2008 Corvette
2009 Camaro
2010 Camaro
2011 Camaro