Całkowicie nowy Ford Fiesta
Światowa prapremiera najnowszego dziecka w rodzinie Forda, nowej propozycji koncernu w segmencie samochodów małych – całkowicie nowego Forda Fiesta – miała miejsce na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie.
<strong>Świeżość, obszerne wnętrze i radość użytkowania</strong>
Światowa prapremiera najnowszego dziecka w rodzinie Forda, nowej propozycji koncernu w segmencie samochodów małych – całkowicie nowego Forda Fiesta – miała miejsce na Międzynarodowym Salonie Samochodowym IAA we Frankfurcie. Nowy Ford Fiesta jest samochodem, którego twórcy przede wszystkim położyli nacisk na radość użytkowania. Konstruktorzy skoncentrowali się na tych kryteriach, które są najważniejsze dla współczesnego nabywcy samochodów małych w Europie: przestronności wnętrza, atrakcyjnej stylistyce, bezpieczeństwie, walorach użytkowych i jakości prowadzenia.
Ford nie zapomina przy tym, że fiesta ma być synonimem radości ze wspólnego bycia ze sobą rodziny lub grupy przyjaciół.
Idąc śladem modeli, które już osiągnęły popularność, takich jak Ford Focus, Ford Mondeo czy Ford Galaxy, nowoczesna konstrukcja Forda Fiesta zawiera uznaną wiedzę Forda w dziedzinie dynamiki pojazdu, jednocześnie tworząc nowy wzorzec w dziedzinie jakości prowadzenia dla małych samochodów.
Nowatorskie rozwiązania, takie jak Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS) sterujący poduszkami powietrznymi o dwóch stopniach napełniania, podobny do montowanego już w najnowszym Fordzie Mondeo, jeszcze bardziej umacniają reputację Forda Fiesty jako samochodu bezpiecznego, niezawodnego, o bardzo wysokich walorach użytkowych.
Inwencja i przestrzeń
Zasadniczym celem twórców nowego Forda Fiesty było zaprojektowanie samochodu eleganckiego i pojemnego, przy jednoczesnym zachowaniu doskonałej zwrotności i niskiego zużycia paliwa.
- Bardzo ciężko polubić mały samochód mimo ciekawej linii i niskiego zużycia paliwa, jeżeli kierowca i pasażerowie nie czują się wygodnie w środku - stwierdził Martin Leach, wiceprezes Ford of Europe odpowiedzialny za prace nad nowymi modelami.
- Z tego względu za główny cel postawiliśmy sobie "wciśnięcie" możliwie największej przestrzeni użytecznej w bryłę nadwozia, która miałaby ciągle stosunkowo niewielkie gabaryty zewnętrzne. Chcieliśmy uzyskać odpowiednio dużą ilość miejsca dla pięciu dorosłych osób i ich bagażu. Tym samym przestronne wnętrze i bogate wyposażenie nowego Forda Fiesty sprawia, że samochód ten doskonale nadaje się do tego, by wozić nim rodzinę lub przyjaciół. Właśnie w tym sensie nowy Ford Fiesta zbliża ludzi i staje się dla nich źródłem radości - dodał Martin Leach.
Przyjrzyjmy się zatem bliżej, w jaki sposób twórcom nowego Forda Fiesty udało się umieścić ten model w czołówce swojej klasy pod względem ilości miejsca na nogi dla pasażerów siedzących z tyłu. Jak uzyskano wnętrze na tyle wysokie, że panie i panowie mogą wyjąć z szaf dawno nie używane kapelusze. Jak to możliwe, że pojemność bagażnika Forda Fiesty jest o blisko 40 litrów większa niż średnia dla modeli w tym segmencie, a jednocześnie samochód ten nie traci nic ze swoich atutów typowych dla małego auta, a więc wspaniałej zwrotności i łatwości parkowania.
Nowy Ford Fiesta jest doskonałym przykładem efektywnego wykorzystania przestrzeni, a więc takiego zaprojektowania samochodu, aby uzyskać możliwie największą przestrzeń użyteczną w jego wnętrzu.
Projektanci Forda przede wszystkim przesunęli koła jezdne maksymalnie na zewnątrz, w kierunku rogów płyty podłogowej. W efekcie Ford Fiesta dysponuje największym rozstawem kół i osi w tym segmencie pojazdów, przy nadwoziu, które wcale nie ma największych rozmiarów. Rozstaw osi jest o 41 mm większy niż w poprzednim modelu, co dało między innymi większą ilość miejsca na nogi i kolana dla osób siedzących na tylnej kanapie. Najnowszy Ford Fiesta jest także szerszy i wyższy niż model obecnej generacji, co pozwoliło na wygospodarowanie większej ilości miejsca we wnętrzu zarówno dla osób jak i dla przewożonego bagażu.
- Doszliśmy do wniosku, że najprostszym sposobem zaprojektowania samochodu, który będzie cieszyć swoich użytkowników jest wyeliminowanie frustracji, które często wiążą się z posiadaniem i użytkowaniem małego samochodu. Uświadomienie sobie tego faktu pomogło nam rozwiązać kwestię przestrzeni we wnętrzu w sposób jeszcze bardziej efektywny i funkcjonalny. Dzięki temu Ford Fiesta może spełniać wymagania, których nie są w stanie spełnić inne małe samochody - powiedział Jeremy Main, główny konstruktor odpowiedzialny za program samochodów małych Forda.
Pomysłowa konstrukcja nadwozia najnowszego Forda Fiesty uwalnia użytkownika od wielu niewygód i frustracji związanych do tej pory z użytkowaniem małego samochodu:
• Koniec mocowania się z fotelikami dziecięcymi. Większe otwory tylnych drzwi i więcej miejsca na tylnej kanapie sprawiają, że wkładanie fotelika dziecięcego na tylne siedzenie nie wymaga już umiejętności gimnastycznych. Nawet najbardziej pokaźne foteliki dziecięce mieszczą się bez trudu na tylnej kanapie.
• Koniec kłopotów z wózkami dziecięcymi. Dziecięce wózki spacerowe, nawet po złożeniu, nie mieszczą się w bagażniku większości małych samochodów. W przypadku najnowszego Forda Fiesty jest inaczej. Bagażnik Forda Fiesty jest nie tylko pojemny, lecz także zaprojektowany w taki sposób, aby dostępna przestrzeń bagażowa była rzeczywiście ukształtowana w sposób funkcjonalny. Wózki dziecięce mieszczą się w bagażniku bez konieczności rozbierania ich na części.
• Koniec dylematu "pasażerowie czy bagaż". W przypadku większości mniejszych samochodów jednoczesne przewożenie pasażerów i większej ilości bagażu jest po prostu niemożliwe. Większych toreb lub walizek nie da się pomieścić bez konieczności złożenia przynajmniej jednej sekcji tylnego siedzenia. W bagażniku najnowszego Forda Fiesty mieszczą się dwie duże walizki, albo komplet kijów golfowych, bez potrzeby poświęcania miejsca dla pasażerów z tyłu.
• Koniec tragedii przed sklepem meblowym. Załadowanie kartonów ze złożonymi na płasko segmentami nowoczesnych mebli w bagażniku małego samochodu jest tak trudne, że w samochodzie z kartonami praktycznie może jechać tylko kierowca. Szeroka podłoga bagażnika najnowszego Forda Fiesty oraz składana na płasko tylna kanapa znacznie ułatwiają przewóz nieporęcznych ładunków (niestety, nawet nowy Ford Fiesta nie jest w stanie zapobiec ewentualnemu kryzysowi wynikającemu z konieczności samodzielnego montażu mebli w domu).
We wczesnym etapie prac projektowych, w jednej z "klinik konsumenckich", grupie potencjalnych klientów pokazano jednocześnie projekt zupełnie nowego nadwozia, przewidziany dla nowego Forda Fiesty oraz model nowego wnętrza pojazdu. Nikt z badanych nie był w stanie połączyć jednego z drugim - ludzie nie mogli zrozumieć, w jaki sposób tak obszerne wnętrze udało się zmieścić w nadwoziu o tak stylowej linii.
Indywidualny styl
"W przypadku nowego Forda Fiesty wydobyliśmy esencję każdego z podstawowych akcentów stylistycznych, decydujących o obliczu każdego nowego europejskiego modelu Forda" - stwierdził Chris Bird, dyrektor europejskiego działu projektowania i stylistyki Forda.
- Założenia projektowe przyjęte przy tworzeniu nadwozia nowego Forda Fiesty wyraźnie podkreślają - w sposób znacznie bardziej zharmonizowany - efektywne wykorzystanie przestrzeni we wnętrzu, bardzo wysoką jakość prowadzenia i komfort jazdy - dodał Chris Bird.
Pod okiem Chrisa Birda, zespół projektantów, kierowany przez głównego projektanta Marka Adamsa, stworzył stylową szatę nadwoziową, która idealnie zamyka w sobie nową formę przestrzeni wnętrza Forda Fiesty, akcentując zwrotność i podkreślając tkwiące w tym pojeździe energię i dynamikę. Szata nadwoziowa uwydatnia przestronność wnętrza poprzez optyczne podkreślenie obszernej kabiny pasażerskiej, kontrastującej z krótką maską silnika. Obszerna przestrzeń przeszklona została jeszcze powiększona przez dodanie trzeciego okna bocznego, dodatkowo rozjaśniającego wnętrze i zwiększającego widoczność dla pasażerów siedzących z tyłu.
Wyraźnie zaakcentowane nadkola, wypełnione standardowymi 14-calowymi kołami jezdnymi, podkreślają własności jezdne pojazdu. Wrażenie dynamiki potęguje dominująca w widoku boku nadwozia linia, spływająca od tyłu pojazdu, przez całą jego długość, aż ku przodowi.
- Stylistom nowego Forda Fiesty udało się stworzyć linię nadwozia, która urzeka dynamiką, stwarzając wrażenie ruchu i pasji - powiedział główny projektant Mark Adams. - Ten samochód po prostu kusi ciebie i twoich pasażerów, by do niego wsiąść, ruszyć z miejsca i dać się ponieść.
Równie ważne było także nadanie nowemu modelowi odpowiedniej "twarzy". Oblicze nowego Forda Fiesty jest ujmujące, trafiając zarówno do serca, jak i do poczucia racjonalizmu użytkownika.
W przedniej części pojazdu dominują duże i pełne ekspresji reflektory. Widoczne z zewnątrz detale budowy reflektorów sugerują nowoczesność i techniczną efektywność ich konstrukcji. Reflektory spełniają wszystkie niezbędne funkcje oświetlenia pojazdu - mają między innymi wbudowane kierunkowskazy, widoczne w górnej części, wewnątrz soczewek wykonanych z tworzywa kompozytowego.
O obliczu przodu nowego Forda Fiesty decyduje łukowy profil kraty wlotu powietrza, który zdążył stać się już znakiem rozpoznawczym nowej generacji modeli Forda. Z kolei dolna krata wlotu powietrza ma kształt trapezu, który dodatkowo podkreśla szeroką, pewnie stojącą na kołach sylwetkę. W niektórych modelach w rogach dolnej kraty wlotu powietrza są zamontowane integralne światła przeciwmgielne.
Doskonała widoczność we wszystkich kierunkach pozwala kierowcy do maksimum wykorzystywać zwrotność i doskonałe własności manewrowe tego samochodu. Nieco uniesione, zaakcentowane linie nadwozia w okolicy krawędzi maski silnika pozwalają kierowcom nawet o niewielkim wzroście dobrze widzieć gabaryty samochodu. Jest to niezwykle ważny czynnik przyczyniający się do większej pewności prowadzenia w ruchu miejskim, a także podczas trudnych manewrów, np. w czasie parkowania. Niżej przebiegająca linia przetłoczenia boku nadwozia została także ukształtowana w sposób zapewniający lepszą widoczność na boki i dający kierowcy lepsze wyczucie gabarytów pojazdu.
Również w tylnej części duża powierzchnia oszklona zapewnia bardzo dobrą widoczność. Duże, wysoko umieszczone lampy tylne sprawiają, że nowy Ford Fiesta jest bardzo dobrze widoczny dla jadących z tyłu. Tylne lampy zespolone - kolejny interesujący akcent stylistyczny - grupują większość wymaganych świateł i funkcji. Jedynie światła odblaskowe zostały pomysłowo wkomponowane w tylny zderzak.
Kuszący i gotowy by popędzić przed siebie
Jasne i przestronne wnętrze akcentuje jakość prowadzenia.
Wnętrze nowego Forda Fiesty jest niezwykle przytulne i wygodne, zarówno dla kierowcy jak i pasażerów.
Dzięki temu, że wnętrze nowego Forda Fiesty jest bardziej przestronne, przednie fotele, mające regulację wysokości, zostały zamocowane o 45 mm wyżej, co przyczyniło się do zwiększenia subiektywnego poczucia bezpieczeństwa, wynikającego z bardzo dobrej widoczności we wszystkich kierunkach.
Projektanci poświęcili dużo uwagi uzyskaniu ergonomicznej i wygodnej pozycji za kierownicą. Dźwignia zmiany biegów, która w nowym Fordzie Fiesta jest o 95 mm wyższa, idealnie układa się w dłoni. Ergonomiczny kształt dźwigni hamulca postojowego, położenie i możliwości regulacji koła kierownicy, które we wszystkich modelach jest standardowo pokryte skórą, a także układ i położenie pozostałych dźwigni i przycisków w zasięgu ręki kierującego - to elementy wnętrza, które starannie opracowano, biorąc pod uwagę potrzeby osób o bardzo różnym wzroście i budowie ciała.
Wzornictwo wnętrza nowego Forda Fiesty wyraża dążenie do tego, by oko kierowcy czerpało przyjemność spoczywając na najbliższym otoczeniu. Oryginalny pionowy układ przełączników radioodtwarzacza oraz dostępny na życzenie układ nawigacji satelitarnej zostały umieszczone w jednej centralnej konsoli na środku deski rozdzielczej, która znajduje się w bliskim zasięgu zarówno kierowcy jak i siedzącego obok pasażera. W centralnym module konsoli znajdują się także proste w obsłudze podstawowe pokrętła ogrzewania i wentylacji, a także włącznik i sygnalizator świateł awaryjnych.
Na desce rozdzielczej uwagę zwracają także duże, okrągłe dysze nawiewu, które do wzornictwa wnętrza wnoszą oryginalny i dość przewrotny akcent stylistyczny.
Bezpieczeństwo, które musi wzbudzać zaufanie
Ford Fiesta kontynuuje poszukiwania Forda w kierunku optymalnego bezpieczeństwa, oferując Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), sterujący czołowymi poduszkami o dwóch stopniach napełniania.
Od 1976 roku bramy fabryk Forda opuściło blisko 10 milionów egzemplarzy Forda Fiesty. Najnowszy model kontynuuje tradycję niezawodności i zaufania użytkowników, wprowadzając nowe rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo.
Nowy Ford Fiesta został wyposażony w Inteligentny System Bezpieczeństwa (IPS), będący pochodną najnowszych rozwiązań prezentowanych już w nowym Fordzie Mondeo. Jego najistotniejszym elementem są czołowe poduszki powietrzne o dwóch stopniach napełniania, montowane w wyposażeniu seryjnym wszystkich wersji nowego Forda Fiesty. Na uwagę zasługuje "inteligentny" układ sterowania, który - dzięki odpowiednim czujnikom zderzenia - jest w stanie ocenić siłę zderzenia czołowego. Układ ten ma za zadanie dopasować stopień reakcji poduszek powietrznych do siły i kierunku uderzenia, po to, by jadącym zapewnić maksymalnie skuteczną ochronę przed obrażeniami.
Skomplikowany czujnik siły zderzenia umieszczony z przodu pojazdu jest w stanie w ciągu setnych części sekundy ocenić siłę i kierunek uderzenia. Poduszki powietrzne są odpalane etapami, w ściśle określonych odstępach czasu, ściśle według zaprogramowanej sekwencji dostosowanej do najbardziej prawdopodobnego scenariusza wypadku.
Czołowe poduszki powietrzne o dwóch stopniach napełniania mogą stanowić część większego pakietu bezpieczeństwa, dostępnego na życzenie, na który składa się ogółem sześć poduszek ochronnych. Poduszki boczne dla kierowcy i pasażera z przodu chronią górne okolice klatki piersiowej w przypadku kolizji bocznej. Z kolei boczne kurtyny powietrzne, także dostępne na życzenie, chronią przede wszystkim głowy osób na przednich i tylnych fotelach - w razie uderzenia w bok pojazdu kurtyny napełniają się, pokrywając swoją powierzchnią całość obszaru od przedniego do tylnego słupka pojazdu.
Nowoczesne rozwiązania podnoszące bezpieczeństwo w dużym stopniu funkcjonują jako uzupełnienie bardzo sztywnej konstrukcji szkieletu nadwozia, tworzącego odporną na uderzenia klatkę przedziału pasażerskiego. W porównaniu z karoserią modelu poprzedniej generacji, nadwozie nowego Forda Fiesty jest o 100% bardziej odporne na działanie sił zginających i o 40% bardziej wytrzymałe na działanie momentów skręcających. Stało się to możliwe m.in. dzięki szerokiemu zastosowaniu profili ze stali o podwyższonej wytrzymałości, przede wszystkim w konstrukcji szkieletu nadwozia.
Podczas projektowania szkieletu nośnego nadwozia dążono do utworzenia licznych kanałów, które umożliwiałyby kontrolowane rozchodzenie się i rozpraszanie energii zderzenia w sposób, który pozwala na maksymalną ochronę przedziału pasażerskiego. Oprócz kanału prowadzącego wzdłuż płyty podłogowej, który w wielu samochodach małych jest jedynym kierunkiem rozpraszania energii zderzenia, w nowym Fordzie Fiesta przewidziano także drugi kanał, który kieruje część energii uderzenia w kierunku ku górze, poprzez gródź czołową i przednie słupki.
Szczególną uwagę poświęcono także konieczności ograniczenia ryzyka obrażeń kończyn dolnych kierowcy w przypadku wgniecenia do wewnątrz profili podłogi. W tym celu zastosowano specjalne, cofające się mocowania pedałów, które skuteczniej chronią stopy i nogi kierowcy.
Nowy Ford Fiesta - tradycyjnie ekonomiczny i niedrogi w utrzymaniu
Najnowszy Ford Fiesta kontynuuje tradycję małego Forda jako pojazdu ekonomicznego i niedrogiego w utrzymaniu, dzięki gamie oszczędnych i nowoczesnych jednostek napędowych, w tym dzięki najnowszemu silnikowi wysokoprężnemu z układem wtryskowym common-rail.
Niskie zużycie paliwa w realnych warunkach eksploatacji, dzięki czemu użytkownicy mogą rzeczywiście liczyć na zbliżenie się do fabrycznych norm zużycia paliwa, stanowi klucz do sukcesu gamy silników napędzających nowego Forda Fiestę.
Nabywca będzie miał do wyboru trzy nowe jednostki napędowe, w których zużycie paliwa ma być średnio o 10% niższe w porównaniu z silnikami poprzedniej generacji:
• Całkowitą nowością jest 1,4-litrowy silnik wysokoprężny Duratorq TDCi - jednostka o małych gabarytach i lekkiej konstrukcji, w której szeroko wykorzystano stopy aluminium. Wyposażony w turbodoładowanie i układ wtryskowy common-rail nowej generacji, silnik ten rozwija moc 68 KM, a maksymalny moment obrotowy wynosi 160 Nm. Mechaniczne cięgna sterowania układem zasilania zastąpiono połączeniami elektrycznymi. Silnik ten szczególnie dobrze sprawdza się jako jednostka napędowa małego samochodu, zapewniając doskonałe własności dynamiczne, bardzo niskie zużycie paliwa oraz wyróżniając się wysoką kulturą pracy.
• Ford Fiesta będzie dostępny także z nowym silnikiem benzynowym o dwóch wałkach rozrządu w głowicy - 16-zaworowym Duratec - będącym rozwinięciem jednostki znanej już z Forda Focus. W Fordzie Fiesta silnik ten będzie oferowany w dwóch wersjach - 1,4-litrowej o mocy 80 KM i 1,6-litrowej o mocy 100 KM. Dzięki precyzyjnemu, elektronicznemu sterowaniu przepustnicą, a także dzięki innym modyfikacjom dostosowującym te silniki do potrzeb napędu mniejszego samochodu, jednostki Duratec 16V gwarantują bardzo dobre osiągi i niskie zużycie paliwa.
• Uzupełnieniem nowej rodziny silników jest 8-zaworowa jednostka Duratec o pojemności 1,3 litra. W zależności od rynku, będzie on oferowany w wersji o mocy 58 KM lub 68 KM. Dzięki licznym rozwiązaniom mającym na celu obniżenie tarcia wewnętrznych podzespołów (przede wszystkim rozrządu), silnik ten charakteryzuje się niskimi kosztami eksploatacji i utrzymania. Wartości zużycia paliwa w realnych warunkach eksploatacji w rękach przeciętnego użytkownika są bardzo zbliżone do wyników zanotowanych przez producenta w oficjalnym europejskim cyklu badawczym.
Radość z prowadzenia - poważne wyzwanie dla konstruktorów
Najnowsze dziecko Forda nie byłoby Fiestą gdyby nie radość z jazdy, będąca efektem wielkiej uwagi, jaką konstruktorzy Forda zwracają na jakość prowadzenia.
Ogromne nakłady sił i środków poświęcono na opracowanie konstrukcji nadwozia, a także zawieszenia i układu kierowniczego.
Wytrzymałą konstrukcję tylnej belki skrętnej, tworzącej tylną oś, udoskonalono z myślą o uzyskaniu większej ilości miejsca we wnętrzu, przy jednoczesnej poprawie i tak już bardzo dobrych własności trakcyjnych. Przednie zawieszenie oraz układ kierowniczy poddano drobiazgowym modyfikacjom, zmierzającym do ograniczenia wewnętrznego tarcia i poprawienia własności tłumienia oraz stabilności kierunkowej - w tym zakresie zastosowano procedury z powodzeniem sprawdzone podczas prac nad Fordem Focus i nowym Fordem Mondeo.
W efekcie tych poczynań najnowszy Ford Fiesta łączy doskonałe trzymanie się drogi, porównywalne z Fordem Pumą, z doskonałością konstrukcji układu jezdnego na poziomie znanym już z Forda Focus. Jest jeszcze trzeci element - komfort jazdy i podróżowania godny większej limuzyny. Połączenie tych cech w samochodzie klasy Forda Fiesty, z jednej strony stanowi ogromnie przyjemną niespodziankę, a z drugiej - daje radość prowadzenia rzadko spotykaną w samochodach tego segmentu rynkowego.
- To tylko jeden z przykładów korzyści jakie nowy Ford Fiesta daje użytkownikowi, korzyści, których nabywcy samochodów małych zawsze pragnęli, lecz nigdy w zasadzie nie mieli szansy doświadczyć - podsumował Philip Maguire, dyrektor ds. programu samochodów małych Forda w Europie. - Jesteśmy przekonani, że udało się nam stworzyć imponujący fundament pod przyszły sukces Forda na europejskim rynku małych samochodów.
Nowa gene racja samochodów małych Forda i nowe technologie
Najnowszy Ford Fiesta – który wejdzie do sprzedaży w 2002 roku -- jest pierwszym przedstawicielem nowej generacji samochodów małych, które Ford wprowadzi na rynek w ciągu 18 miesięcy od prapremiery Forda Fiesty we Frankfurcie.
Nowy Ford Fiesta oraz następne modele, które zostaną zaprezentowane w najbliższej przyszłości, będą wytwarzane w zakładach Forda, które należą do najbardziej nowoczesnych na świecie. Ich wspólną cechą jest położenie zasadniczych akcentów na efektywność, jakość i elastyczność procesów produkcyjnych.
- Żadna marka samochodów nie ma szans na sukces na rynku europejskim, jeżeli nie dysponuje odpowiednio atrakcyjną ofertą modeli w mniejszych segmentach. Aby móc ten sukces osiągnąć, wypracowaliśmy całkowicie nowe podejście do kwestii produkcji samochodów - stwierdził David Thursfield, prezes i dyrektor wykonawczy Ford of Europe.
David Thursfield dał także do zrozumienia, że nowa generacja samochodów małych, które Ford będzie wprowadzał na rynek od chwili obecnej do pierwszych miesięcy 2003 roku, będzie także platformą umożliwiającą wprowadzenie nowych rozwiązań w układach napędowych samochodów tego segmentu.
<strong>Źródło: Ford Distribution</strong>