Bezpieczna jak nigdy - Nowa Klasa S
Zaczęło się 10 lat temu od systemu PRE-SAFE®, a następnie DISTRONIC PLUS i ATTENTION ASSIST. Przez kolejne lata Mercedes-Benz nadał motoryzacji zupełnie nowy wymiar - komfort i bezpieczeństwo połączył w jedno, otwierając nieznane dotąd perspektywy dla kierowców i projektantów. Najnowsza generacja Klasy S może się pochwalić szeregiem nowych systemów, które uczynią jazdę jeszcze bezpieczniejszą i bardziej komfortową.
Flagowy model Mercedes-Benz od dekad odgrywa szczególną rolę - nie tylko w historii firmy, ale w historii motoryzacji w ogóle. Klasa S nigdy nie przestała podnosić technologicznych standardów. Nową epokę w dziedzinie samochodowego bezpieczeństwa rozpoczął 10 lat temu system PRE-SAFE®, zdolny z wyprzedzeniem wykryć ryzyko wypadku i przygotować do niego zarówno samochód, jak i jego pasażerów. To pierwszy przypadek synergii aktywnego i biernego bezpieczeństwa.
Kolejne wcielenie Klasy S - którego premiera odbędzie się w następnym roku - znowu odegra rolę pioniera, czego dowodzą prezentacje innowacyjnych systemów bezpieczeństwa, wspomagania i oświetlenia w ramach "Intelligent Drive" TecDay.
- Inteligentne systemy wspomagania będą w przyszłości w stanie analizować skomplikowane sytuacje i rozpoznawać potencjalne zagrożenia za pomocą zmodyfikowanych czujników jeszcze dokładnie niż dzisiaj - wyjaśnia prof. Thomas Weber, członek zarządu Daimler AG, szef rozwoju Mercedes-Benz Cars.
Mówiąc obrazowo, nowa Klasa S będzie miała „oczy” nie tylko z przodu - otrzyma 360-stopniowe pole widzenia.
- Kluczowe znaczenie ma współpraca wszystkich systemów lub też "fuzja czujników", jak nazywają to eksperci. Mercedes-Benz stale poszerza możliwości systemów wspomagania w celu zapewnienia kompleksowej ochrony, również innym uczestnikom ruchu - dodaje prof. Thomas Weber.
Nowe systemy mają ogromny potencjał, jeśli chodzi o zapobieganie wypadkom lub łagodzenie ich konsekwencji.
- Weźmy, na przykład, nowy system BAS Plus z Cross-Traffic Assist. Efekty naszych badań nad wypadkami na podstawie danych z GIDAS (German In-Depth Accident Study - niemiecka baza danych wypadkowych) wskazują, że można by zapobiec lub ograniczyć skutki 27 proc. wszystkich wypadków na skrzyżowaniach, w których ucierpieli ludzie. W samych Niemczech to 20 000 wypadków rocznie.
Oto krótki przegląd nowych systemów wspomagania i tych już stosowanych z rozszerzoną funkcjonalnością:
• DISTRONIC PLUS i Steering Assist pomagają kierowcy utrzymywać samochód na pasie ruchu i mogą nawet automatycznie podążać za pojazdem poprzedzającym przy niewielkich prędkościach.
• Po raz pierwszy Brake Assist BAS PLUS wraz z Cross-Traffic Assist jest w stanie wykryć ruch poprzeczny, a także przechodniów, i w razie potrzeby zwiększyć odpowiednio siłę hamowania wywieraną przez kierowcę.
• PRE-SAFE® Brake może wykrywać pieszych i zainicjować autonomiczne hamowanie w celu uniknięcia kolizji przy prędkości do 50 km/h.
• PRE-SAFE® PLUS może rozpoznać zagrożenie kolizją z poprzedzającym autem i uruchomić środki bezpieczeństwa w ramach systemu PRE-SAFE®, w tym hamulce w celu ochrony przed wtórną kolizją.
• Wraz z PRE-SAFE® Impulse kierowca i pasażer z przodu są odciągani od kierunku uderzenia przez pasy bezpieczeństwa we wczesnej fazie zderzenia. Może to znacząco zredukować ryzyko i wagę obrażeń w przypadku zderzeń czołowych.
• Active Lane Keeping Assist przez uruchomienie hamulców po jednej ze stron samochodu chroni przed nieumyślnym opuszczeniem pasa ruchu. Może on rozpoznać także pojazdy nadjeżdżające z naprzeciwka lub znajdujące się na sąsiadującym pasie.
• Adaptive Highbeam Assist PLUS pozwala na stałe włączyć światła drogowe bez oślepiania kierowców pojazdów nadjeżdżających z przeciwka przez maskowanie ich w stożku światła.
• Night View Assist PLUS może ostrzec kierowcę przed potencjalnym zagrożeniem, stwarzanym przez pieszych lub zwierzęta na nieoświetlonym obszarze z przodu samochodu przez automatyczne przełączenie wyświetlacza prędkościomierza na krystalicznie czysty podgląd obrazu z kamery i zaznaczenie źródeł niebezpieczeństwa. Funkcja spotlight może również oświetlić wykrytych przechodniów.
• ATTENTION ASSIST ostrzega przed nieuwagą oraz sennością w rozszerzonym zakresie prędkości i informuje kierowcę o aktualnym staniem zmęczenia oraz czasie podróży od ostatniej przerwy. System ma także regulowaną czułość działania.
Eksperci bezpieczeństwa Mercedes-Benz opracowali i zestroili nowe systemy bezpieczeństwa podczas licznych tras testowych, jak również udowodnili ich skuteczność w trakcie wewnętrznych badań na symulatorze "Moving Base". Z 360-stopniowym ekranem i 12-metrową szyną dla ruchów poprzecznych lub wzdłużnych, symulator ten jest najpotężniejszym w branży motoryzacyjnej.
Dodatkowo, Mercedes-Benz poszerza zakres ochrony dla pasażerów tylnego rzędu siedzeń, stosując aktywne klamry i beltbagi - pasy z poduszkami powietrznymi. W przeciwieństwie do wielu innych producentów, tylne pasy bezpieczeństwa Mercedesów są już dzisiaj uzbrojone w napinacze i ograniczniki siły napięcia.
Wraz z premierą najnowszej Klasy S, Mercedes-Benz całkowicie przestawia się na technologię LED - na jej pokładzie nie będzie ani jednej żarówki. Kolejny przełom to funkcjonalność nowego systemu oświetlenia. Z myślą o tych, którzy podążają za samochodem, nocą lub w korku tylne światła hamowania będą świecić mniej intensywnie.