Auto Show 2003 w Detroit
Mercedes-Benz przedstawił trzy światowe premiery oraz liczne innowacje techniczne stworzone z myślą o przyszłości samochodu
<strong>
Mercedes-Benz przedstawił trzy światowe premiery oraz liczne innowacje techniczne stworzone z myślą o przyszłości samochodu
</strong>
• Klasa E: światowa premiera nowej wersji kombi
• Klasa SL: nowy model SL 600 z silnikiem biturbo V12 o mocy 500 KM
• Klasy C i S: napęd na cztery koła 4MATIC do samochodów z silnikami sześcio- i ośmiocylindrowymi
• Klasa S: przyszłościowy system ochrony pasażerów PRE-SAFE w wyposażeniu seryjnym
• Klasa A: model „Fuel-Cell” z napędem na ogniwa paliwowe testowany w praktyce
Detroit: Mercedes-Benz rozpoczyna rok 2003 od zaprezentowania na Międzynarodowych Targach Motoryzacyjnych trzech światowych i dwóch amerykańskich premier. Firma samochodowa ze Stuttgartu zaprezentowała w Detroit po raz pierwszy szerokiej publiczności nową wersję kombi Klasy E, dwunastocylindrowy samochód sportowy SL 600 oraz pojazd na ogniwa paliwowe „Fuel-Cell”. Ponadto po raz pierwszy w Ameryce Północnej pokazane zostaną wersje Klas C i S z napędem na cztery koła 4MATIC.
Przyszłościowa technologia, fascynująca stylistyka, wysokiej klasy wyposażenie oraz wzorowa funkcjonalność wnętrza – oto nadzwyczajne właściwości nowej wersji kombi Klasy E, której światowa premiera odbyła się w Detroit. Mercedes-Benz dopełnia tym dynamicznym i eleganckim kombi paletę modeli Klasy E, która od wiosny 2002 r. święci triumfy za sprawą nowej limuzyny.
Kombi Klasy E wchodzi na rynek w marcu 2003 r. i wyróżnia się, podobnie jak limuzyna, wyjątkową technologią na najwyższym poziomie. W wyposażeniu seryjnym znalazły się akcesoria stanowiące kamienie milowe technologii motoryzacyjnej: elektrohydrauliczny układ hamulcowy Sensotronic Brake Control (SBC™) z nowymi komfortowymi funkcjami, m. in. asystentem jazdy w korku i ruszania z miejsca, układem regulacji poziomu tylnej części nadwozia, adaptacyjnymi poduszkami powietrznymi dla jadących z przodu, dwustopniowe ograniczniki siły naciągu pasów bezpieczeństwa, by wymienić tylko kilka z ponad 20 innowacji, jakie można znaleźć w seryjnie produkowanej wersji.
System aktywnego oświetlania zakrętu reflektorami bi-ksenonowymi, rejestrujący ruchy kierownicą, a tym samym wyraźnie poprawiający widoczność na zakrętach, świętuje w wersji kombi Klasy E swoją premierę, podobnie jak pokrywa przestrzeni bagażowej EASY-PACK z mechanizmem hydraulicznym, pozwalającym na jej zdalne otwieranie i zamykanie poprzez naciśnięcie przycisku.
<strong>Funkcjonalność i elastyczność w nowym wymiarze perfekcji</strong>
Pojęciem EASY-PACK Mercedes-Benz oznacza szereg rozwiązań szczegółowych, związanych z systemem inteligentnego zarządzania przestrzenią bagażową i zwiększających funkcjonalność i bezpieczeństwo wersji kombi. Do systemu EASY-PACK zalicza się między innymi nowoopracowane, asymetrycznie dzielone tylne siedzenie, dające się całkowicie złożyć do przodu przy pomocy kilku ruchów ręką. Powstaje w ten sposób duża, płaska powierzchnia bagażowa. Pojemność bagażowa wynosi w zależności od pozycji tylnego siedzenia od 690 do 1950 litrów (zgodnie z metodą pomiarową Związku Przemysłu Samochodowego) i przekracza, w przypadku najczęściej stosowanych wariantów załadowania i przy wykorzystaniu skrytki bagażowej we wnęce na koło zapasowe, wartości wykazywane przez poprzedni model nawet o 90 litrów (15 procent).
W nowym kombi dostępne są do wyboru trzy silniki benzynowe i trzy silniki wysokoprężne CDI o mocy od 110 kW/150 KM do 150 kW/204 KM. Od jesieni 2003 r. Mercedes-Benz będzie poszerzał paletę Klasy E o limuzyny i wersje kombi ze stałym napędem na cztery koła 4MATIC.
<strong>Napęd na cztery koła 4MATIC po raz pierwszy również w Klasach C i S</strong>
W Klasach C i S od jesieni 2002 r. dostępny jest na życzenie po raz pierwszy system 4MATIC, montowany w pojazdach z silnikami sześcio- i ośmiocylindrowymi: C 240, C 320, S 350, S 430 oraz S 500.
Dzięki perfekcyjnemu zgraniu z montowanym seryjnie systemem stabilizacji jazdy ESP® oraz elektronicznym systemem trakcji 4ETS stały napęd na cztery koła pomaga kierowcy niezawodnie pokonać krytyczne sytuacje. W niesprzyjających warunkach pogodowych, np. przy oblodzonej jezdni, w przypadku opadów śniegu czy deszczu, a także podczas ruszania z miejsca, przyspieszania oraz w trakcie jazdy po złej nawierzchni, nowe modele 4MATIC Klas C i S osiągają jeszcze lepszą niż dotychczas dynamikę i można je pewnie prowadzić.
<strong>Na starcie SL 600 o mocy 368 kW / 500 KM</strong>
W odnoszącej sukcesy Klasie SL swoją światową premierę świętuje nowy flagowy model SL 600. Pod jego maską znajduje się nowoopracowany dwunastocylindrowy silnik Mercedesa, zaliczany za sprawą dwóch turbosprężarek, systemu chłodzenia wodą i powietrzem doładowującym, technologii trójzaworowej, podwójnego zapłonu na prąd przemienny i innych innowacji technicznych do najnowocześniejszych silników samochodowych świata. Ten dwunastocylindrowy silnik rozwija moc 368 kW / 500 KM i osiąga maksymalny moment obrotowy 800 niutonometrów. Na przyspieszenie od zera do 100 km/h SL 600 potrzebuje 4,7 sekundy, a od 60 do 120 km/h – 4,9 sekundy. Maksymalna prędkość ograniczona została elektronicznie do 250 km/h.
Swoją imponującą moc dwunastocylindrowy samochód sportowy łączy z przykładnym komfortem jazdy i niskim poziomem hałasu – oto najlepsze przesłanki dla przyjemnej podróży. Bogate wyposażenie seryjne tego flagowego modelu obejmuje między innymi system COMAND, zmieniarkę płyt kompaktowych, system nagłośnienia wnętrza - sound-system oraz system wspomagania parkowania PARKTRONIC.
<strong>Amerykańska premiera Klasy S z systemem PRE-SAFE</strong>
Potężny silnik dwunastocylindrowy dostępny jest również w Klasie S, która startuje w roku 2003 z licznymi innowacjami, podkreślającymi znaczenie tej klasy Mercedesa jako wyznacznika trendów dla całej motoryzacji. Szczytowe osiągnięcie stanowi wybiegający w przyszłość system ochrony pasażerów PRE-SAFE. Potrafi on z góry rozpoznać zagrożenie wypadkowe i przygotować przezornie pasażerów, aby w momencie kolizji znajdowali się oni w najkorzystniejszej pozycji siedzącej, a tym samym, aby poduszki powietrzne mogły bardziej skutecznie rozwinąć swój potencjał ochronny.
Informacji potrzebnych do zadziałania tego prewencyjnego systemu zabezpieczania pasażerów dostarczają czujniki elektronicznego systemu stabilizacji pojazdu ESP®. To one rozpoznają nagłe hamowanie lub krytyczną sytuację na drodze w wyniku poślizgu i przekazują w ułamku sekundy odpowiednie dane do sterownika systemu PRE-SAFE aktywującego prewencyjną ochronę pasażerów. Należy do niej m.in. automatyczne napinanie pasów bezpieczeństwa. Jeśli to konieczne, system PRE-SAFE zmienia również ustawienia przedniego siedzenia obok kierowcy oraz regulowanych elektrycznie indywidualnych siedzeń z tyłu, a w przypadku poślizgu zamyka także automatycznie odsuwany dach. Działanie komponentów systemu jest odwracalne: jeśli udało się uniknąć wypadku, prewencyjne napięcie pasów bezpieczeństwa zostaje automatycznie zwolnione, a wszystkie ustawienia powracają do pozycji sprzed zagrożenia. System PRE-SAFE jest natychmiast gotów do ponownego zadziałania.
<strong>Klasa A „Fuel-Cell” testowana w praktyce przez klientów Mercedesa</strong>
Flotą 60 pojazdów Klasy A, które w 2003 r. dostarczone zostaną klientom w USA, Europie, Japonii i Singapurze, koncern DaimlerChrysler rozpoczyna szeroko zakrojone testowanie w praktyce przyszłościowej technologii ogniw paliwowych. Oznaczone nazwą „Fuel-Cell” samochody kompaktowe tankują czysty wodór, przetwarzany później przez system ogniw paliwowych w energię elektryczną potrzebną do napędzania silnika elektrycznego o mocy 65 kW. Nie dochodzi wówczas do emisji żadnych zanieczyszczeń. Klasa A „Fuel-Cell” osiąga maksymalną prędkość 140 km/h, a jedno tankowanie pozwala na pokonanie około 150 kilometrów.
Przy pomocy testów w praktyce DaimlerChrysler chce sprawdzić przydatność tego systemu napędowego w codziennym użytkowaniu, a także ułatwić dalszy jego rozwój. Koncern jako pierwszy zaprezentował w roku 1994 pojazd na ogniwa paliwowe i uważany jest za pioniera rozwoju tej nowej technologii napędowej.
<strong>Źródło: DaimlerChrysler Automotive Polska</strong>