Audi z napędem hybrydowym - A6 hybrid, A8 hybrid oraz Q5 hybrid quattro
Audi wyznacza nowe standardy w technologii hybrydowej. Już w 1989 roku marka udowodniła swoje kompetencje w wykorzystaniu technologii hybrydowej dzięki projektowi technologicznemu - Audi duo. Pierwszy model produkcyjny - Audi duo III, bazujący na popularnym modelu A4 Avant (B5) pojawił się w 1997 roku. W ubiegłym roku firma wprowadziła na rynek Audi Q5 hybrid quattro. W 2012 roku limuzyna wyższej klasy Audi A6 hybrid oraz luksusowa limuzyna Audi A8 hybrid poszerzyły portfel samochodów z tym napędem.
Wszystkie trzy modele wyposażone są w silnik spalinowy 2.0 TFSI oraz w silnik elektryczny o łącznej mocy 180 kW (245 KM). Mogą być napędzane wyłącznie silnikiem spalinowym lub tylko elektrycznym albo pracować w systemie hybrydowym. Ponadto, w momencie zwalniania odzyskują energię za pomocą rekuperacji, a przy dynamicznym przyspieszaniu silnik elektryczny wspomaga silnik spalinowy.
Audi A8 hybrid
Audi A8 łączy wydajność hybrydowego silnika sześciocylindrowego ze zużyciem paliwa motoru czterocylindrowego. Jednostka 2.0 TFSI wespół z silnikiem elektrycznym generują 180 kW (245 KM) mocy. Maksymalny moment obrotowy to 480 Nm. Od 0 do 100 km/h hybrydowe A8 rozpędza się w zaledwie 7,7 sekundy. Prędkość maksymalna wynosi 235 km/h. Przy tym flagowy okręt marki Audi zadowala się średnio jedynie 6,3 litrami paliwa na 100 km. Na tak niskie spalanie ogromny wpływ ma karoseria pojazdu zbudowana w technologii ultra, opartej na wykorzystaniu lekkich materiałów.
Audi A8 hybrid jest hybrydą równoległą. Silnik spalinowy oraz silnik elektryczny zostały zamontowane bezpośrednio jeden za drugim i w razie potrzeby mogą współpracować za pomocą tego samego sprzęgła. Napęd, poprzez zmodyfikowaną ośmiobiegową przekładnię tiptronic, skierowano na przednie koła. Akumulator litowo-jonowy znajdujący się z tyłu pojazdu dostarcza 1,3 kWh energii. Chłodzony jest powietrzem, a system chłodzenia w razie potrzeby przełącza się pomiędzy dwoma trybami pracy.
Napęd elektryczny pozwala Audi A8 hybrid na pokonanie około trzech kilometrów przy prędkości 60 km/h. Prędkość maksymalna przy użyciu wyłącznie napędu elektrycznego wynosi 100 kilometrów na godzinę. Kierowca może wybierać między trzema programami jazdy. Hybrydowy menedżer, będący jednostką sterującą układu przeniesienia napędu, wybiera najbardziej odpowiedni z pięciu trybów pracy.
Masa własna 1870 kg sprawia, że Audi A8 hybrid jest zdecydowanie najlżejszą limuzyną hybrydową w swojej klasie. Świetny wynik to efekt zarówno niskiej wagi dodatkowych komponentów hybrydowych (ok. 130 kg), jak i ultra-lekkiej karoserii. Wykonana z aluminium, w technologii ASF (Audi Space Frame), waży tylko 231 kg.
Również układ jezdny modelu A8 hybrid czerpie z umiejętności inżynierów Audi konstruowania pojazdów z lekkich materiałów. Łączy w sobie doskonały komfort jazdy, ze sportową precyzją sterowania. Wahacze zostały wykonane ze stopów metali lekkich, układ kierowniczy korzysta ze specjalnego elektromechanicznego napędu. System regulacji dynamiki jazdy Audi drive select oraz zawieszenie pneumatyczne adaptive air suspension wraz regulowanym systemem amortyzacji, znajdują się w standardzie.
Audi A6 Hybrid
Hybrydowe Audi A6 to nowe oblicze limuzyny klasy business. Jego lekką karoserię osadzono na sportowym podwoziu. Wnętrze jest eleganckie i ergonomiczne, a kierowca i pasażerowie mają do dyspozycji wiele systemów wspomagających i multimedialnych.
Stylistyka Audi A6 hybrid, gama elementów wyposażenia dodatkowego i najnowocześniejsze systemy wspierające kierowcę nie różnią się od pozostałych modeli rodziny A6. Inny jest natomiast napęd.
Podobnie jak w Audi A8 hybrid, wydajny i jednocześnie dynamiczny silnik hybrydowy dostarcza w sumie 180 kW (245 KM) przy momencie obrotowym 480 Nm.
Moc pochodzi z dwóch źródeł. Spalinowy silnik 2.0 TFSI o mocy 155 kW (211 KM) współpracuje z jednostką elektryczną o mocy 40 kW (54 KM). Lekki i nieduży akumulator umieszczono w bagażniku. Dostarcza on 1,3 kWh energii i 40 kW mocy. Chłodzenie baterii pochodzi z dwóch źródeł: za pomocą dmuchawy z wnętrza i poprzez własny obieg chłodzący, który jest sprzężony z układem klimatyzacji. Technologia ta zapewnia utrzymanie optymalnej temperatury akumulatora i stałej wysokiej wydajności.
Korzystając wyłącznie z napędu elektrycznego samochód ten może rozwinąć prędkość aż 100 km/h. Podobnie jak w przypadku Audi A8 hybrid, przy stałej prędkości 60 km/h, napęd elektryczny pozwala na pokonanie dystansu 3 kilometrów. Audi A6 hybrid może również poruszać się wykorzystując wyłącznie silnik spalinowy albo przełączając się na tryb hybrydowy. Podczas szybkiego przyspieszania jednocześnie aktywowane są oba źródła napędu. Na wyświetlaczu komputera pokładowego oraz monitorze systemu MMI można obserwować z jakiego źródła pochodzi napęd.
Na przyspieszenie od 0 do 100 km/h, hybrydowe A6 potrzebuje 7,5 sekundy, prędkość maksymalna to 240 km/h. Średnie zużycie paliwa spada poniżej 6,2 l. na 100 km, a emisja CO2 wynosi zaledwie 145 gram na kilometr.
Audi Q5 hybrid quattro
Q5 hybrid quattro, pierwszy model hybrydowy Audi, został skonstruowany jako wysokowydajna hybryda równoległa. Tak jak i w dwóch innych hybrydowych modelach Audi, pojazd napędzają: silnik 2.0 TFSI o mocy 155 kW (211 KM) i momencie obrotowym 350 Nm oraz silnik elektryczny o maksymalnej mocy 40 kW (54 KM) i momencie obrotowym 210 Nm. Obie jednostki napędowe razem, dają w krótkim czasie 180 kW (245 KM) mocy i 480 Nm momentu obrotowego.
Audi Q5 hybrid quattro przyspiesza od zera do 100 km/h w 7,1 s, a jego maksymalna prędkość wynosi 225 km/h. Przy stałej prędkości 60 km/h, pokonuje do trzech kilometrów wyłącznie z napędem elektrycznym. Przy tym napędzie osiąga maksymalną prędkość 100 km/h. Jego średnie zużycie paliwa wynosi jedynie 6,9 l na 100 km.
Do przenoszenia siły służy zmodyfikowany ośmiostopniowy tiptronic, który nie wymaga konwertera momentu obrotowego. Jego miejsce zajmuje silnik elektryczny połączony ze sprzęgłem wielopłytkowym. Sprzęgło to łączy lub oddziela jednostkę elektryczną i motor benzynowy. Kompaktowy i lekki system akumulatorów litowo-jonowych o wydajności 1,3 kWh, magazynuje energię elektryczną. Wydajne chłodzenie powietrzem utrzymuje akumulator w odpowiednim przedziale temperaturowym.
Kierowca, przy pomocy dźwigni zmiany biegów skrzyni tiptronic, może przełączać pomiędzy trzema programami jazdy. Pole EV daje pierwszeństwo napędowi elektrycznemu, program D steruje wydajnie oboma silnikami. Moduł C i manualna ścieżka tiptronic umożliwiają jazdę sportową.
Na podstawie tych danych, system sterowania hybrydowego wybiera najbardziej odpowiedni rodzaj napędu. Audi Q5 hybrid quattro może poruszać się tylko przy pomocy silnika TFSI, wyłącznie dzięki napędowi elektrycznemu lub w trybie hybrydowym. Dodatkowo, może odzyskiwać energię podczas hamowania, by oddać ją przy dynamicznym przyspieszaniu, przy włączonych obu napędach.
Audi Q5 hybrid quattro można rozpoznać między innymi po całkowicie lakierowanych zderzakach i dziesięcioramiennych turbinowych felgach charakterystycznych dla tego hybrydowego modelu. Wewnątrz pojazdu, specjalny wyświetlacz informuje kierowcę o działaniu mechanizmu hybrydowego. Zawiera on m.in. wskaźnik mocy, który zastępuje obrotomierz.